„Hát hogy néz ki ez a hajó? Én nem így adtam át ’88-ban!” dörög a hatalmas termetű, kockás inges szaki hangja, amikor a Széchényi kikötött az Újpesti öbölben, hogy a hosszú, valóban embert és gépet próbáló munkával töltött évek után végre egy kicsit gatyába rázzák. Van mit rendbe szedni rajta, a festés már pereg és műszakilag sincs minden tekintetben toppon a hajó. Pedig fontos munkát végez, jeget tör.
Jól látható a kanál alakú orr és a gerincen végigfutó erősítés
Jól látható a kanál alakú orr és a gerincen végigfutó erősítés
Fotó megosztása:
Hosszúság, szélesség, merülés és vízkiszorítás
Hosszúság, szélesség, merülés és vízkiszorítás
Fotó megosztása:
Nemcsak a jégtörés, hanem a bóják karbantartása, cseréje, kihelyezése is a vízügyesek feladata
Nemcsak a jégtörés, hanem a bóják karbantartása, cseréje, kihelyezése is a vízügyesek feladata
Fotó megosztása:
A szögletes, éles felület remekül veri vissza a radarjeleket
A szögletes, éles felület remekül veri vissza a radarjeleket
Fotó megosztása:
Indítás előtt meg kell kenni az adagolórendszer alkatrészeit
Indítás előtt meg kell kenni az adagolórendszer alkatrészeit
Fotó megosztása:
Békeidőben itt pihen a Széchenyi
Békeidőben itt pihen a Széchenyi
Fotó megosztása:
Olajszagú, férfiak által belakott munkahelyen elengedhetetlen a cicis naptár
Olajszagú, férfiak által belakott munkahelyen elengedhetetlen a cicis naptár
Fotó megosztása:
A fedél alatt lapul a döngölő. Ha működik, nem bölcs dolog kinyitni és befelé bámulni
A fedél alatt lapul a döngölő. Ha működik, nem bölcs dolog kinyitni és befelé bámulni
Fotó megosztása:
Brutális lánc mozgatja a több tonnás, excentrikus döngölőt
Brutális lánc mozgatja a több tonnás, excentrikus döngölőt
Fotó megosztása:
Itt minden rettentő nagy
Itt minden rettentő nagy
Fotó megosztása:
Sűrített levegő indítja a mindkét irányba beindítható motorokat
Sűrített levegő indítja a mindkét irányba beindítható motorokat
Fotó megosztása:
Fontos információ, hagyományos adathordozón
Fontos információ, hagyományos adathordozón
Fotó megosztása:
Kotta, különféle jelzésekhez
Kotta, különféle jelzésekhez
Fotó megosztása:
Szerény mennyiségű gépzsír a sarokban
Szerény mennyiségű gépzsír a sarokban
Fotó megosztása:
Gigantikus turbó lóg a motor végén
Gigantikus turbó lóg a motor végén
Fotó megosztása:
A tekerős telefon sajnos nem működik, csak gyönyörködtet
A tekerős telefon sajnos nem működik, csak gyönyörködtet
Fotó megosztása:
A elektromos részleg is óriási
A elektromos részleg is óriási
Fotó megosztása:
Kissé dől a hajó. Állítólag a döngölő tengelyével nem számoltak jól a hajógyárban
Kissé dől a hajó. Állítólag a döngölő tengelyével nem számoltak jól a hajógyárban
Fotó megosztása:
Soros hathengeres dízelmotor
Soros hathengeres dízelmotor
Fotó megosztása:
Korlát akadályozza meg, hogy a munka közben rázkódó hajóban minden a padlóra potyogjon
Korlát akadályozza meg, hogy a munka közben rázkódó hajóban minden a padlóra potyogjon
Fotó megosztása:
Télen azért nem ennyire vidám dolog a fedélzeten napozni
Télen azért nem ennyire vidám dolog a fedélzeten napozni
Fotó megosztása:
Jobbra a szalon. A könyvtárszobát nem találtam meg
Jobbra a szalon. A könyvtárszobát nem találtam meg
Fotó megosztása:
Titkos ajtó a konyha egyik szegletében
Titkos ajtó a konyha egyik szegletében
Fotó megosztása:
A kilátást eltakarja a Széchenyihez kötött Neptun, ami szintén felújításra jön Budapestre
A kilátást eltakarja a Széchenyihez kötött Neptun, ami szintén felújításra jön Budapestre
Fotó megosztása:
Tekerős telefon. Sajnos nem működik
Tekerős telefon. Sajnos nem működik
Fotó megosztása:
Hasznos tanácsok, hogy reggel fel tudj ébredni
Hasznos tanácsok, hogy reggel fel tudj ébredni
Fotó megosztása:
Műanyag lambéria borítja a zuhanyzó falát
Műanyag lambéria borítja a zuhanyzó falát
Fotó megosztása:
Van szappan, légfrissítő és kéztörlő is
Van szappan, légfrissítő és kéztörlő is
Fotó megosztása:
Ez a hajóklotyó
Ez a hajóklotyó
Fotó megosztása:
Általában kétszemélyes egy kabin és van benne mosdó is
Általában kétszemélyes egy kabin és van benne mosdó is
Fotó megosztása:
Kilátás a klotyóból
Kilátás a klotyóból
Fotó megosztása:
Tágas, világos konyha
Tágas, világos konyha
Fotó megosztása:
Innen nyílnak a vizesblokkok is
Innen nyílnak a vizesblokkok is
Fotó megosztása:
A lakótér a hajó gyomrában található, részben a vízvonal alatt
A lakótér a hajó gyomrában található, részben a vízvonal alatt
Fotó megosztása:
Fény és pompa a kapitány kabinjában
Fény és pompa a kapitány kabinjában
Fotó megosztása:
A kapitány kiváltsága a dupla ágy
A kapitány kiváltsága a dupla ágy
Fotó megosztása:
Komoly népsűrűség
Komoly népsűrűség
Fotó megosztása:
Épül az új híd, itt alapjáraton ketyegő gépekkel hajóztunk, hogy ne zavarja a munkát a hullámzás
Épül az új híd, itt alapjáraton ketyegő gépekkel hajóztunk, hogy ne zavarja a munkát a hullámzás
Fotó megosztása:
A vészleállító kupak alatt pihen
A vészleállító kupak alatt pihen
Fotó megosztása:
Éppen egyforma fordulaton megy a két főgép
Éppen egyforma fordulaton megy a két főgép
Fotó megosztása:
Ősi hajózási segédlet
Ősi hajózási segédlet
Fotó megosztása:
Hajót vezetni nem is olyan laza dolog, folyton figyelni kell és jó előre gondolkodni
Hajót vezetni nem is olyan laza dolog, folyton figyelni kell és jó előre gondolkodni
Fotó megosztása:
Minden lényeges adat oda van írva
Minden lényeges adat oda van írva
Fotó megosztása:
Rövid pihenőre álltunk ide az óriási halom borsó mellé
Rövid pihenőre álltunk ide az óriási halom borsó mellé
Fotó megosztása:
Mókás dolog szárazon látni az esztergomi hajóállomást
Mókás dolog szárazon látni az esztergomi hajóállomást
Fotó megosztása:
Titokzatos lámpák
Titokzatos lámpák
Fotó megosztása:
Menet közben, fullgázon mérik az égési csúcsnomyást
Menet közben, fullgázon mérik az égési csúcsnomyást
Fotó megosztása:
Régi, mechanikus műszerrel dolgoznak
Régi, mechanikus műszerrel dolgoznak
Fotó megosztása:
Átverés, nem is ez az igazi kormánykerék
Átverés, nem is ez az igazi kormánykerék
Fotó megosztása:
Laikusnak nem mond sokat a radarkép
Laikusnak nem mond sokat a radarkép
Fotó megosztása:
Az egyik kipufogócsonk is repedt, azért a füst
Az egyik kipufogócsonk is repedt, azért a füst
Fotó megosztása:
10-es fokozatban ennyit pörögnek a hatalmas dízelmotorok
10-es fokozatban ennyit pörögnek a hatalmas dízelmotorok
Fotó megosztása:
A tárcsa 10-es állása jelzi a teljes gázt. Érdekes, hogy van túlerő is, magyarul túl lehet pörgetni a rendszert, ha nagyon muszáj. A skálázás 12-ig tart
A tárcsa 10-es állása jelzi a teljes gázt. Érdekes, hogy van túlerő is, magyarul túl lehet pörgetni a rendszert, ha nagyon muszáj. A skálázás 12-ig tart
Fotó megosztása:
Olaj és kipufogógázban pácolódik itt az ember
Olaj és kipufogógázban pácolódik itt az ember
Fotó megosztása:
Szellőző a gépterem tetején. Nyáron életmentő lehet, mert most, márciusban is meleg volt a motorok mellett
Szellőző a gépterem tetején. Nyáron életmentő lehet, mert most, márciusban is meleg volt a motorok mellett
Fotó megosztása:
Atombiztos kapcsoló
Atombiztos kapcsoló
Fotó megosztása:
Az égési csúcsnyomást mérő műszer adatait elemzik a hozzáértők
Az égési csúcsnyomást mérő műszer adatait elemzik a hozzáértők
Fotó megosztása:
Széchenyi sétány
Széchenyi sétány
Fotó megosztása:
2x1000 lóerős teljesítményre képesek az NDK motorok
2x1000 lóerős teljesítményre képesek az NDK motorok
Fotó megosztása:
Ilyen, faggyúval átitatott kócdarab akadályozza meg, hogy a víz befolyjon a hajócsavar tengelye mellett. Rendesen be kell zsírozni, és csak annyira szabad szorosra húzni a csavarokat, hogy finoman szivárogjon befelé a víz. Ugyanis ez a kis mennyiségű víz is kell a kenéshez
Ilyen, faggyúval átitatott kócdarab akadályozza meg, hogy a víz befolyjon a hajócsavar tengelye mellett. Rendesen be kell zsírozni, és csak annyira szabad szorosra húzni a csavarokat, hogy finoman szivárogjon befelé a víz. Ugyanis ez a kis mennyiségű víz is kell a kenéshez
Fotó megosztása:
Itt lép ki a hajótestből a hajócsavart hajtó tengely
Itt lép ki a hajótestből a hajócsavart hajtó tengely
Fotó megosztása:
Közeledünk Esztergomhoz
Közeledünk Esztergomhoz
Fotó megosztása:
Minden hengerhez tartozik egy hőmérő
Minden hengerhez tartozik egy hőmérő
Fotó megosztása:
A hosszú tengely tíz tonnát nyom és ez mozgatja a hajó orrában és fenekében lévő hatalmas súlyokat
A hosszú tengely tíz tonnát nyom és ez mozgatja a hajó orrában és fenekében lévő hatalmas súlyokat
Fotó megosztása:
Védett lámpa a fedélzeten
Védett lámpa a fedélzeten
Fotó megosztása:
A hajó harmadik motorja. Mindenhol ott van, mindent tud
A hajó harmadik motorja. Mindenhol ott van, mindent tud
Fotó megosztása:
Visegrád, Fellegvár, a Dunáról
Visegrád, Fellegvár, a Dunáról
Fotó megosztása:
Ez már a Megyeri híd
Ez már a Megyeri híd
Fotó megosztása:
Közeledünk, a láthatáron már ott a Duna Aréna
Közeledünk, a láthatáron már ott a Duna Aréna
Fotó megosztása:
Az öböl bejárata kész rémálom a sok hanyattladiktól, kajaktól
Az öböl bejárata kész rémálom a sok hanyattladiktól, kajaktól
Fotó megosztása:
Új ablakok kerülnek majd ide
Új ablakok kerülnek majd ide
Fotó megosztása:
Pár hónapig Újpesten szépül majd a Széchenyi, hogy a téli szezonra minden rendben legyen rajta
Pár hónapig Újpesten szépül majd a Széchenyi, hogy a téli szezonra minden rendben legyen rajta
Fotó megosztása:
A Wesselényi a Széchenyi közeli rokona. Nagyon hasonlítanak, de a Wesselényi nem olyan erős
A Wesselényi a Széchenyi közeli rokona. Nagyon hasonlítanak, de a Wesselényi nem olyan erős
Fotó megosztása:
Van itt jégtörő több is
Van itt jégtörő több is
Fotó megosztása:
Az Újpesti öböl nem egy rendezett katonatemető, az biztos
Az Újpesti öböl nem egy rendezett katonatemető, az biztos
Fotó megosztása:
Így fest egy Kort-gyűrűs hajócsavar. Ilyenje van a Széchenyinek is, csak sokkal nagyobb
Így fest egy Kort-gyűrűs hajócsavar. Ilyenje van a Széchenyinek is, csak sokkal nagyobb
Fotó megosztása:
Ez egy szárnyashajó propellere, a szokásosnál jóval több szárnnyal
Ez egy szárnyashajó propellere, a szokásosnál jóval több szárnnyal
Fotó megosztása:
A következő jeges szezonig itt újul meg a Széchenyi
A következő jeges szezonig itt újul meg a Széchenyi
Fotó megosztása:
Az 1988-as ünnepélyes átadási szemle meghívója / http://mnl.gov.hu/
Az 1988-as ünnepélyes átadási szemle meghívója / http://mnl.gov.hu/
Fotó megosztása:
De ugorjunk vissza reggel 5:40-ig, amikor felszálltam a Győr felé tartó vonatra, ahonnan az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság munkatársa vitt a gönyűi kikötőbe, ahol békeidőben állomásozik a Széchenyi. Vonattal, két megállással nagyjából egy óra az út. Visszafelé, hajóval kicsit tovább tart majd, kényelmes menetben úgy 8-9 óra alatt érünk majd vissza Budapestre.
Az 1988-as ünnepélyes átadási szemle meghívója / http:mnl.gov.hu/
Az indulást nem kapkodják el, ezernyi adminisztratív és műszaki tennivaló van a hajó körül, amit még feltétlenül el kell végezni, mielőtt elstartolhatnánk Újpest felé. Míg ezek zajlanak, bejárom a hajót. Miután a protokollcélokra is megfelelő méretű szalonban lepakolom a cuccom, nyilván a kellemes olaj és vasszagú gépteremben kezdek, ahol a több méter magas, sárgára festett motorok várják, hogy felmelegedjenek és megforgassa őket a sűrített levegő. Most még csak a segédüzemi aggregátor hangja üvölt itt, közben rutinos kezek nyitnak, zárnak csapokat, néznek műszereket, húzogatnak karokat, nyomkodnak titokzatos gombokat.
Sűrített levegő indítja a mindkét irányba beindítható motorokat
Míg beindul az élet, beugrom a konyhába – ami teljesen üres, hiszen felújításra megy a hajó – ahol a legfeltűnőbb, hogy a villanytűzhelyeken arasznyi kis korlát található. Nehogy leessen a bableves, ha döngöl a hajó. A kabinokban is gyakoriak a korlátos polcok, pohártartók, sőt, még a felső ágyakhoz is tartozik felhajtható korlát.
Tágas, világos konyha
Fény és pompa a kapitány kabinjában
A kabinok a hajó gyomrában vannak, általában kétszemélyesek, némelyikben mosdó is van. Egyedül a kapitány kiváltsága a dupla, széles ágy és a valamivel tágasabb, élhetőbb méretű kabin. Igaz, emeletes ágy ebben is van. A folyosókról még két wc és két zuhanyzó is nyílik, illetve van egy használaton kívüli lakótér is, amelyben átható gázolajszag terjeng a hátsó üzemanyagtartály hibája miatt. Még szétnézek a fedélzeten, ahol az óriási csörlők, reflektorok néznek még ki izgalmasan. De lassan indulás, irány vissza a gépek mellé.
A kilátást eltakarja a Széchenyihez kötött Neptun, ami szintén felújításra jön Budapestre
Miért kell jeget törni?
A tengerrel ellentétben a folyókon nem azért kell összezúzni a feltorlódott jeget, hogy a hajóforgalom télen is zavartalan legyen, hiszen jégzajlásnál általában meg is tiltják a hajózást. Inkább azért, mert a zajló jég megrongálhatja a különféle vízben álló műtárgyakat, kikötött hajókat, hidak pillérjeit, kikötői eszközöket, zsilipeket.
Nemcsak a jégtörés, hanem a bóják karbantartása, cseréje, kihelyezése is a vízügyesek feladata
Meg persze a feltorlódó jég miatt kialakuló jégdugók a jeges ár veszélyét is magukban hordozzák. Jégtörésnél nem az a cél, hogy minden jégfelületet apróra zúzzanak, hanem az, hogy a folyó folyása zavartalan maradjon, a jégtáblák ne álljanak össze óriási darabokba, amik aztán elállják a víz útját. Ezért általában csak egy aránylag keskeny csatornát törnek a biztonsági okokból mindig párban dolgozó jégtörők.
Hajót vezetni nem is olyan laza dolog, folyton figyelni kell és jó előre gondolkodni
Hogy működik egy jégtörő?
A gyerekkoromban kialakított sajátos elmélet szerint a jégtörő két darab, hosszú karra szerelt óriási téglával töri jeget. Persze a valóságban teljesen másként történik minden, a Széchenyi leginkább borzalmas, 418 tonnás tömegével és a szokásos 6 mm helyett 20 mm vastag acéllemezből készült, kanál alakú hajóorrával, illetve az orron végigfutó, hosszanti megerősített acélgerinccel zúzza össze a jeget.
Jól látható a kanál alakú orr és a gerincen végigfutó erősítés
De nemcsak az orrpáncélja erősebb a szokásosnál, a hajó vázát alkotó bordákból is több került a Széchényibe, mint amennyi a mezei hajókban található. Persze ez mit sem érne, ha nem társulna mellé elképesztő tolóerő is, amit a két darab, egyenként 1000 lóerős főgép szolgáltat.
Gigantikus turbó lóg a motor végén
A motorok két darab, emberméretű, csőházas (Kort-gyűrűs) hajócsavart hajtanak, amelyek az általánosan használt, könnyebben megmunkálható bronzötvözet helyett itt erősebb, strapabíróbb acélból készültek. A lapátok körüli gyűrűtől a hajócsavarok jobb hatásfokkal dolgoznak és a jégtől, egyéb mechanikai veszélyektől is védettebbek, habár a gyűrű és a lapát közötti keskeny résbe kerülő tárgy képes úgy megszorítani az egész tengelyt, hogy ilyenkor akár a motor is leállhat.
Így fest egy Kort-gyűrűs hajócsavar. Ilyenje van a Széchenyinek is, csak sokkal nagyobb, és kettő
Ezek mellett a haladás közben keltett méretes hullámok is besegítenek a munkába, illetve a hajó feneke is extra kiképzésű, amivel hátramenetben is képes jeget törni. Papíron a 30 centiméter vastag jégpáncél nem akadály a hajónak, de az emlékezetes 2017-es szerbiai küldetésen 2, 2,5 méter magas jégtorlaszokat is bontottak a Széchenyivel. Ilyenkor észnél kell lenni, és szükség van a személyzet rutinjára, mert a főgépek hűtését a Duna vizével oldják meg, a jégkása viszont erre nem igazán alkalmas. Magyarul a hűtésre nagyon oda kell figyelni.
Minden hengerhez tartozik egy hőmérő
Olajszagú, férfiak által belakott munkahelyen elengedhetetlen a cicis naptár
De ez még nem minden, a hajó jég elleni csodafegyvere az ikerdöngölő névre keresztelt 25 tonnás szerkezet, ami egy hatalmas dízelmotorból, egy masszív tengelyből, illetve a jégtörő elejében és végében elrejtett soktonnás, excentrikus lendkerekekből áll. Ezek munka közben ellentétes fázisban rántják meg a hajó két végét, amitől az riszálva, keszegelve halad előre. Vagy hátra. Így még eredményesebben törheti a jeget. Valahogy úgy, mint ahogy ezen a videón is látszik:
forrás: www.b92.net
A hajó mozgatásáról a két darab, soros hathengeres, egyenként 19 tonnát nyomó, a néhai NDK nehézgépiparát dicsérő SKL turbódízel motor gondoskodik, amit a magdeburgi üzemben készítettek 1988-ban. Ketten együtt 462 ezer köbcentisek – nagyjából felmosóvödörnyi dugattyúkkal – és 2000 lóerős teljesítményt adnak le, 428-as percenkénti fordulaton. Mezei gázolajjal működnek, és normál üzemben egyenként 100 litert fogyasztanak. Igaz, nem 100-on, hanem óránként.
Minden lényeges adat oda van írva
Mivel a hajón nincs irányváltó, a két motor a vezérlés átállítása után bármikor elindítható fordítva is, ilyenkor a hajócsavar fordítva forog, és a hajó is hátrafelé halad. Gondoljunk bele, mekkora rutin kell ahhoz, hogy így, a motor ki és bekapcsolásával, illetve fordítva indításával manőverezzenek egy ekkora monstrummal.
A tárcsa 10-es állása jelzi a teljes gázt. Érdekes, hogy van túlerő is, magyarul túl lehet pörgetni a rendszert, ha nagyon muszáj. A skálázás 12-ig tart
10-es fokozatban ennyit pörögnek a hatalmas dízelmotorok
De egy egyszerű indítás sem úgy, annyi idő alatt zajlik, mint az autóknál. Először a fedélzeti kazánnal nagyjából 50 fokosra felfűtik a motort, közben a teljes rendszert le kell légteleníteni, felpumpálni az olajat, megkenni az adagolórendszer elemeit. Ha minden rendben, akkor jöhet a segédgépek által termelt 35 bar-os sűrített levegő rávezetése a hengerekre, illetve az indítás, 80-100-as fordulatszámon. Bizsergető érzés, ahogy elkezd kluttyogni a teherautónyi dízelmotor és közben gond nélkül meg lehet számolni az ütemeket.
A tekerős telefon sajnos nem működik, csak gyönyörködtet
Mit csinál még egy jégtörő?
Mivel a jégtörésnek elég rövid a szezonja, általában már tervezőasztalon gondolnak arra, hogy másra is lehessen használni majd az elkészült hajót. A Széchenyi például a vontatáshoz is ért, nemcsak a jégtáblák aprításához. Az alkata, ereje megvan hozzá. Mégis a jégtörés a fő profilja az itthon a gönyűi kikötőben állomásozó, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatósághoz tartozó Széchenyinek. Ha itthon nincs rá égető szükség, akkor külföldön dolgozik, például Szerbiában. 2017 telén is ott törte a jégtorlaszokat, az alábbi videót is ott készült.
forrás: kisalfold.hu
Miért Szerbiában törünk jeget?
Először is azért, mert közös érdek a jégtörés és a szerbeknek nincs meg ehhez a megfelelő eszközparkjuk. Ha nem folyik le a Duna vize, akkor abból előbb utóbb nálunk is nagy baj lehet. Másodszor is azért, mert fizetnek érte, és ha itthon éppen nincs szükség ekkora hajóra, akkor butaság volna nem élni a lehetőséggel.
Pár hónapig Újpesten szépül majd a Széchenyi, hogy a téli szezonra minden rendben legyen rajta
Felújítás
A téli időszak végén, közel 100 millió forintos felújításra Újpestre érkező hajón őszig megújul a teljes hajótest, ami friss fényezést, új nyílászárókat kap, rendbe teszik a főgépeket, segédgépet, mindent, amit kell. Megújul a lakótéri helyiségek egy része is, valamint a navigációs eszközöket, villamos berendezéseket is modernizálják a hajón. A terv szerint a téli szezon kezdetére elkészülnek a munkákkal és a Széchenyi esztétikailag, műszakilag is rendben vághat neki az újabb munkáknak akár itthon, akár külföldön.