„Nézegettem a lányokat! Ba…a meg! Ne haragudj, az én hibám!” – mondta lihegve az első ijedtség után a huszonéves fiatalember, amikor Opel Corsájával belecsapódott az autóm farába az Andrássy úton. Én indexelve, lassítva készültem, hogy befordulok jobbra az egyik kis mellékutcába, miközben az ő figyelmét elrabolták az őszi napsütésben lengén öltözött turistalányok.
Szerencsére egyikünk sem sérült meg, így a mi csattanásunk be sem került a KSH személyi sérüléses baleseteket összegző adatbázisába, miszerint 2018-ban a Váci úton, az Üllői úton és a Pesti úton volt a legtöbb sérüléses baleset Budapest útjai közül – derül ki a Vezess által a statisztikai hivataltól kikért legfrissebb adatokból.
Egy-egy kilométernyi hosszra nézve a tavalyi balesetszámokat egészen más lista áll össze: az elegáns sétányok között húzódó Andrássy út a főváros legveszélyesebb útja, utána a József körút, majd a Margit körút következik.
Megnézve a KSH-adatokból összerakott 20-as toplistát, kiderül, hogy jelentősen csökkent a súlyos sérüléses esetek száma (121 vs. 150) tavaly. Halálos tragédiából ugyanannyi történt (10), könnyű sérüléssel járó balesetből valamelyest több volt. Összességében minimális csökkenést mutat a budapesti balesetszám az egy évvel korábbihoz képest (3556 vs. 3685).
Nézzük meg balesetszám szerint az utakat!
Hosszú évek óta változatlanul a Váci útra kell a legtöbbször mentőt hívni közlekedési baleset miatt, így történt 2018-ban is. Valamit kezdeni kell a Fővárosi Önkormányzatnak, az érintett kerületek vezetésének, és a rendőrségnek a Nyugati pályaudvart Budapest északi határával összekötő forgalmas úttal, amelynek XIII. kerületi szakaszán 69 baleset történt tavaly, a rövidebb, IV. kerületi részen 21.
Mögötte változott a sorrend, a második legtöbb baleset a főváros leghosszabb útján, a 15,6 kilométeres Üllőin volt 2018-ban. Hátrébb csúszott a Pesti út, az Andrássyn viszont tavaly közel 50 százalékkal megemelkedett a sérüléses balesetek száma, így a 2017-es 14. helyről hatalmasat ugrott előre.
Íme, a top 10-es lista!
Balesetszám | Halálos | Súlyos | Könnyű | |
1. Váci út | 90 | 1 | 19 | 70 |
2. Üllői út | 55 | 1 | 18 | 36 |
3. Pesti út | 44 | 0 | 7 | 37 |
4-5. Andrássy út | 37 | 1 | 6 | 30 |
4-5. Budaörsi út | 37 | 2 | 5 | 30 |
6. Soroksári út | 35 | 2 | 6 | 27 |
7. Szentendrei út | 31 | 1 | 8 | 22 |
8. Hungária körút | 29 | 0 | 5 | 24 |
9. Szentmihályi út | 27 | 1 | 4 | 22 |
10. Hűvösvölgyi út | 25 | 0 | 6 | 19 |
2017-hez képest leginkább a Váci úton (53-ról 90-re) és az Üllőin emelkedett a balesetszám (38-ról 55-re) a KSH-tól kapott táblázatok szerint. Valamelyest csökkent a Budaörsin (42-ről 37-re), a Soroksárin (40-ről 35-re), a Hungárián (36-ról 29-re), és a Szentmihályin (22-re).
Nézzük meg a lista folytatását, továbbra is balesetszám szerinti sorrendben!
Balesetszám | Halálos | Súlyos | Könnyű | |
11. Thököly út | 25 | 0 | 5 | 20 |
12-16. Bécsi út | 24 | 1 | 6 | 17 |
12-16. Baross utca | 24 | 0 | 5 | 19 |
12-16. József körút | 24 | 0 | 5 | 19 |
12-16. Könyves Kálmán körút | 24 | 0 | 3 | 21 |
12-16. Fehérvári út | 24 | 0 | 5 | 19 |
17. Margit körút | 20 | 0 | 5 | 15 |
18-20. Kerepesi út | 19 | 0 | 5 | 14 |
18-20. Róbert Károly körút | 19 | 0 | 8 | 11 |
18-20. Kossuth Lajos utca (XXI. kerület) | 19 | 0 | 8 | 11 |
A fenti táblázatokban jelentős forgalmat bonyolító utak szerepelnek, ám így is komoly különbségeket látunk közöttük balesetszámban. Valamint jelentős méretbeli különbségeket is. Igazán elgondolkodtatóvá akkor válik – és egyből átalakul – a lista, ha az utak hosszához képest nézzük a kisebb-nagyobb ütközéseket, gázolásokat.
Botrányos budapesti balesetek
Számos nagy port felvert ügy indult, vagy zárult le 2018-ban Budapesten, mindkettőre felhozunk egy-egy példát.
Május 15-én délután egy nagy teljesítményű Mercedes kabrió karambolozott egy Citroënnel a Dózsa György út és a Kassák Lajos utca sarkán. A baleset következtében a Citroën lerepült az úttestről, és letarolta a közeli trolibuszmegállót, a vádirat szerint az M. Richárd által vezetett Mercedes 135-140 kilométer/órás sebességgel száguldott. A balesetben ketten meghaltak és öten megsérültek. Később több cikk kapcsolatba hozta M. Richárdot a politikával.
„Ön elvette két ember életét. Nincs bennem harag vagy gyűlölet, de nem fogom megbocsátani, hogy megpróbálta belehúzni a fiam felelősségét, hogy mentse a bőrét” – mondta az egyik gyászoló édesanya a szintén két halálos áldozatot követelő Szentendrei úti baleset június végi ítélethirdetésekor. Még 2017. március 18-án, éjjel 1 óra 10 perc körül 160 kilométer/órás sebességgel, fékezés nélkül hátulról belerohant a vádlott autója egy piros lámpánál várakozó másik személyautóba. A jármű mindkét utasa a helyszínen meghalt, egyikük junior világbajnok kajakos volt. A nyomozás során kiderült, hogy a vádlott 29 éves O. Áron kártyázni volt és nagyobb mennyiségű alkoholt ivott száguldozása előtt. A bíróság 7,5 évre ítélte.
Andrássy út = horrorút?
Meglepő lehet, de az Andrássyn az adottságaihoz képest extrém sok baleset történt tavaly. Olyannyira, hogy egy kilométerre nézve a balesetszámot, ez a főváros legveszélyesebb útja. Miért meglepő itt a rengeteg törés-zúzás? Mert
- az Andrássy út mindössze 2 kilométer, azaz sokkal rövidebb, mint a top 10 többi útja,
- ráadásul nyílegyenes,
- plusz az összes kereszteződése lámpás,
- és minden egyes négyzetmétere kiválóan belátható, éjszaka is jó a közvilágítás.
Szinte ugyanezek elmondhatók a József körútról is, ám annak autós sávjai igen szűkek, ráadásul a kerékpárosok is ott tekernek, és még a világ egyik legnagyobb utasforgalmat bonyolító villamosjárata is rajta halad, rengeteg gyalogost mozgatva.
Itt a lista arról, hogy egyetlen kilométernyi szakaszt nézve hol volt a legtöbb baleset 2018-ban.
Balesetszám/egy kilométer | |
1. Andrássy út | 18,5 |
2. József körút | 18,4 |
3. Margit körút | 11,1 |
4. Baross utca | 10,4 |
5. Thököly út | 7,6 |
6. Váci út | 7,5 |
7. Kossuth Lajos utca (XXI. kerület) | 7,3 |
8. Szentmihályi út | 6,7 |
9. Soroksári út | 6,3 |
10. Pesti út | 4,7 |
A táblázat első felében lévő utakon gyakori, hogy csak lépésben halad a kocsisor, ezek többségén az autók átlagsebessége hétköznap, napközben nemigen éri el a 20 kilométer/órás átlagsebességet, tehát nem a tempó a balesetveszély elsődleges forrása. Ugyanakkor rendkívül sokszínű és sűrű a forgalom: rengeteg a gyalogos és az úttesten haladó kerékpáros, egymás hegyén-hátán mennének a személyautók és még villamos is közlekedik több belvárosi úton.
(Nyitókép: Mihádák Zoltán/MTI)
Megjegyzés:
Cikkünk eredetijében néhány szám tévesen szerepelt.
Helyesen idézve a KSH-adatait, kiderül, hogy a 20-as toplista összesített számai szerint (ez a lista nem pontosan ugyanaz, mint a 2017-es) jelentősen csökkent a súlyos sérüléses esetek száma (121 vs. 150) tavaly. Halálos tragédiából ugyanannyi történt (10), könnyű sérüléssel járó balesetből valamelyest több volt. Összességében minimális csökkenést mutat a budapesti balesetszám az egy évvel korábbihoz képest (3556 vs. 3685).
Az olvasók és a KSH elnézését kérjük.