Az autós sajtóutak általában egy kaptafára készülnek, fókuszban természetesen a típus megismerésével, technikai előadásokkal, rövidebb pár órás tesztvezetésekkel. Egyes gyártók igyekeznek eltérni ettől a megszokott recepttől, és rendhagyó helyszínen, rendhagyó, akár kalandos körülmények között hagyják autózni az autós újságírókat.

A műfaj lelkes képviselője a Mazda, a japánok már 2016 óta szerveznek rendhagyó sajtóutakat. Első alkalommal CX-3-asokkal autóztak a sarkkörre, majd még ugyanebben az évben Mazda MX-5-tel kóboroltak Izlandon. A következő túra Norvégia különleges útjain vezetett, majd jött egy Mazda2-kaland az Azori-szigeteken, tavaly pedig Földes Attila kollégánk kelt át a Bajkál-tó jegén, egy CX-5-ös volánja mögött.

A célszerszám most is Mazda CX-5, jég pedig szintén akad, hiszen idei úti célunk az Északi-fok Norvégiában.

 

Végállomás – Nordkapp

Az Északi-fok mindig is mágnesként vonzotta a valódi utazókat. Neve egy angol felfedezőnek, Richard Chancellornak köszönhető, aki még a XVI. században járt erre, miközben az északkeleti átjárót kereste. Ezután merész felfedezők jártak erre, akik a közeli Hornvika-öböl meredek sziklafalán másztak fel a platóra. Több híres ember is meglátogatta a helyszínt, például II. Oszkár svéd és norvég király 1873-ban, vagy a thaiföldi Chulalongkorn király 1907-ben. 1943-ban az északi-foki csata itt zajlott le a Jeges-tengeren.

Ma már sétahajóval, repülővel, autóval is könnyedén megközelíthető, és mivel igazi LEG-LEG-LEG hely, a szelfituristák kedvencévé vált. Nem kell küzdeni az elemekkel, nyáron az időjárás is egész kellemes, koratavaszi, ráadásul kerek 77 napon át nincs sötét, a nap körbejár a horizonton.

Ezt az élményt fotózzák szénné az idelátogatók, akik tényleg tömegesen érkeznek, a Nordkapp ezért már komoly látogatóközponttal, előadóteremmel, kiállításokkal várja a tömegeket. Aki igazán meg akarja élni az utazás élményét, az motorral, két keréken vág neki a kalandnak.

Erre már 1969-ben akadt példa, egy korabeli Autó-motor hasábjain olvasható a Bús házaspár története, akik egy Danuvia nyergében érték el Norvégia zord tájait.

Mivel északi fényre márciusban már kevés az esély, a jó idő pedig még messze, ez a legjobb időszak a turisták elkerülésére, valószínűleg a Mazda-út szervezői is ezért választották ezt az időpontot a túrára.

A túrára, ami egy átlagos Budapest-Stockholm-Lulea repülőút után indult, kereken reggel hat órakor, és mindhárom skandináv államot érintve ért véget valamikor este hét óra után. Ennek a pörgősen ledarált kilométerhalomnak a képei következnek.

Mazdákkal mentünk le a térképről 2

Az indulás pillanata, reggel 6:00. A helyszín Luleå svéd tengerparti város, ahol a hűvös klíma miatt a Facebook szerverei is üzemelnek. A part menti öböl egész télen fagyos, a vastag jégen valódi versenypályát alakítanak ki a síelni, futni, szánkózni vágyóknak.

Mazdákkal mentünk le a térképről 3

850 kilométert tettünk meg egy nap alatt, bámészkodásra kevés idő jutott, a Mazda-flotta pedig kitűnően állta a sarat. Vagyis a havat.

Mazdákkal mentünk le a térképről 4

Elsőre azt hittük, hogy ez az északi sarkkört jelölő oszlop, de inkább csak a bezárt büfét jelzi a háttérben.

Mazdákkal mentünk le a térképről 5

A valódi sarkkörjelzés sokkal puritánabb, csak egy átlagos fémtábla.

Mazdákkal mentünk le a térképről 6

Az utat egy 2,2 literes dízelmotorral szerelt 184 lóerős kivitellel tettük meg.

Mazdákkal mentünk le a térképről 7

Megérkeztünk Finnországba.

Mazdákkal mentünk le a térképről 8

A rejtélyes oszlopok célja nem derült ki, az egész nap alatt csak egyszer láttunk ilyeneket az út mentén Finnországban.

Mazdákkal mentünk le a térképről 9

Nincs kifogás, a skandináv emberek mozognak, nem alszanak téli álmot.

Mazdákkal mentünk le a térképről 10

Első megállónk már a finn oldalon. Tipikus kamionos pihenő, büfé, szuvenírbolt. A menüben akadnak biztos választások, és egy-két érdekesebb tétel is.

Mazdákkal mentünk le a térképről 11

A 448 Nm nyomatékot termelő, a szigorú kibocsátási normáknak megfelelő 2,2 Skyactive-D dízelmotor hangját meglepően jól elrejtették a japánok.

Mazdákkal mentünk le a térképről 12

A táj változása szembeötlő volt észak felé haladva, a tundrai fenyőfélék is egyre kisebbek lettek, majd végül a vegetációt csak a moha, zuzmó és egyes igénytelenebb növények jelzik.

Mazdákkal mentünk le a térképről 13

Lappföldön a rénszarvas a minden, egy átlagos kemping átlagos boltjában is megkaphatjuk az összes alkatrészét fagyasztva. Nem vegánnak való vidék.

Mazdákkal mentünk le a térképről 14

cof

Mazdákkal mentünk le a térképről 15

Lappföld zászlaja. Az egyik legújabb nemzeti zászló a számiké (lappok), melyet 1986-ban adoptálták. A számik évezredek óta élnek Európa északi vidékein, amelyek jelenleg Norvégiához, Svédországhoz, Finnországhoz és Oroszországhoz tartoznak. A zászlóban a kör a szellemiséget jelenti, és ebben a körben a Napot a vörös, a Holdat a kék szín képviseli. A zöld szín a természetet, a kék a vizet, a vörös szín a tüzet, a meleget és a szerelmet, a sárga a Napot szimbolizálja.

Mazdákkal mentünk le a térképről 16

Galdotieva kempingjének éttermében ebédeltünk, itt egy hangulatos faház 45 ezer forint egy éjszakára, de akár hét ember is elfér, tehát aki kedveli a nomád hangulatot, az jól érezheti magát az érintetlen természethez legközelebb álló szálláson.

Mazdákkal mentünk le a térképről 17

Tipikus skandináv faház.

Mazdákkal mentünk le a térképről 18

Március derekán is mesebeli téli táj várt minket Lappföldön.

Mazdákkal mentünk le a térképről 19

Az összkerékhajtással, automata váltóval szerelt Mazdákkal gyakorlatilag sétagalopp volt az út.

Mazdákkal mentünk le a térképről 20

Rénszarvas büfé módra.

Mazdákkal mentünk le a térképről 21

Ami nálunk a robogó, az itt motoros szán. Szinte mindenkinek van, általános közlekedési eszköz.

Mazdákkal mentünk le a térképről 22

Mivel várost alig érintettünk, kizárólag országúton 6,6-6,8 liter körül alakult a Mazda CX-5 fogyasztása.

Mazdákkal mentünk le a térképről 23

Ez már Norvégia, pár száz kilométerre a céltól. Érdekes, hogy az utak itt a legészakibb részen javarészt hómentesek voltak.

Mazdákkal mentünk le a térképről 24

Minden kanyar megért volna egy fotót.

Mazdákkal mentünk le a térképről 25

Norvégia a hidak és alagutak országa, ahol néha egyszerűbb repülni vagy hajóra szállni, mint autóval útnak indulni.

Mazdákkal mentünk le a térképről 26

A finn oldalon alig találkoztunk autóval, de ugyanazon a szélességi körön más volt a helyzet a norvégoknál, ahogy közeledtünk a tengerhez, úgy sűrűsödött a forgalom.

Mazdákkal mentünk le a térképről 27

Mazdákkal mentünk le a térképről 28

Hihetetlen, de igaz: Norvégia a hetedik leghosszabb partvonallal rendelkező ország a maga 25 148 kilométerével. Köszönhetően a képen is látható tengerbe nyúló hegyeknek. Szemlélteti a fjordok cakkosságát, hogy az Egyesült Államok követi a listán.

Mazdákkal mentünk le a térképről 29

Nyáron zöld föveny övezi a nyílt téren kanyargó utat, de márciusban még a hó az úr.

Mazdákkal mentünk le a térképről 30

Honningsvag felé már csak elvétve akadtak fák, ez az E69-es út, ami egészen a Nordkappig vezet.

Mazdákkal mentünk le a térképről 31

Mazdákkal mentünk le a térképről 32

Több alagúton is át kell kelni az út utolsó szakaszán, a leghosszabb, és legfontosabb, ami a Magerøysundet-szoros alatt, Magerøya szigetére visz, ahol a Nordkapp is található. A csatornaalagutat 1993 és 1999 közt építették és 6875 méter hosszú, legmélyebb pontján pedig a tenger szintje alatt 212 méterrel fut. Az alagút megépítése előtt egy kompjárat közlekedett Kåfjord és Honningsvåg közt.

Mazdákkal mentünk le a térképről 33

A végső célhoz sötétedés után értünk. A Nordkapp az európai Északi-fok, a norvégiai Magerøya szigeten található, magassága 307 m, és ebből a magasságból szinte függőleges sziklafal vezet le a Jeges-tengerig.

Mazdákkal mentünk le a térképről 34

A metsző szélben és sötétben igazán földöntúli élmény volt Európa északi csücske.

Mazdákkal mentünk le a térképről 35

Visszatérve a hotelbe, este ilyen időjárás várt minket.

Mazdákkal mentünk le a térképről 36

Honningsvag a turizmus előtt halban gazdag vizeiből élt, tipikus norvég halászfalu, zord, de gyönyörű.

Mazdákkal mentünk le a térképről 37

A hely klímája miatt is különleges. Hiába fekszik a messzi északon, a Golf áramlat hatása ide is elér, a tenger télen sem fagy be, nincs akkora hőingás mint például az 1400 kilóméterrel délebbre fekvő Oslóban.

Mazdákkal mentünk le a térképről 38

A szelek viszont metszőek, és szeszélyesek, legalábbis magyar, alföldi szemmel nézve.

Mazdákkal mentünk le a térképről 39

Hazafelé már Mazdák helyett egy Bombardier Dash-8-assal indultunk, a felszállás pillanatai igen izgalmasak voltak a viharos szélben, de ez itt a mindennapi rutin része.

Mazdákkal mentünk le a térképről 40

Nyitott pilótafülke, oldott hangulat, a cél Oslo, majd Budapest.