Pár hete írtam arról, hogy több helyen jelentek meg látszólag értelmetlen 60-as táblák az országutak mellett. Az egyiket annyira nem értettem, hogy utána is kérdeztem, mégis mi a fene lehet az oka. Ez itt az:
Az 1-es úton járunk, Magyarország egyes számú, szimbolikus jelentőségű főútján. Itt, a fővárostól 30 kilométerre, egy széles, jól belátható úton egy enyhe ívű kanyart is magába foglaló szakaszon került ki néhány hónapja pár új 60-as tábla, a hétköznapi autós számára teljesen érthetetlen okból. Kezdjük a hivatalos magyarázattal. Aki kérdez: én. Aki válaszol: a Magyar Közút Zrt., az útszakasz hivatalos útkezelője:
„Az 1-es főutat a 29+790 kilométerszelvényében a Galagonyás zártkertekhez vezető út keresztezi. Itt sokan kelnek át gyalog vagy kerékpárral is a főúton. Ezen a szakaszon először veszélyt jelző táblákat és figyelemfelhívó burkolati jeleket helyeztünk el, de rendőrség észrevételei és az illetékes polgármesteri hivatalba küldött, több mint 40 aláírással ellátott kezdeményezés után, egyetértve azzal, a sebességkorlátozó táblákat is elhelyeztük.
A másik helyszín a főút 29+214 kilométerszelvénye, ez a Bicskére vezető 8101 jelű út (József Attila utca) keleti csomópontja. A csomópontban a KSH adatai szerint 2015-2018. között egy halálos, kettő súlyos és három könnyű sérüléses baleset történt. A főút 29+700 kilométerszelvényében 2018-ban pedig két halálos baleset is bekövetkezett. Így sajnálatosan a főút 29-30 kilométerszelvények közötti szakaszán 2018-ban három halálos és kettő könnyű sérüléses baleset következett be, mely ezáltal baleseti góchely lett.
2018-ban az M1-es autópálya javítási, felújítási munkálataival összefüggésben a vele párhuzamos főút közlekedésbiztonsági felülvizsgálatát is elvégezték szakembereink. A fentebb említett balesetek és a feltárt veszélyhelyzetek miatt több helyen a forgalmi rend megváltoztatására volt szükség, vagyis a már említett további sebességkorlátozást vezettük be.
A keleti csomópont és a Galagonyáshoz vezető útkereszteződés távolsága kevesebb mint 600 méter, ahol a sebességkorlátozások feloldása esetén 90-60-90-60 km/órás váltakozó szabályozás alakult volna ki és a 90-es tempó 400 méter hosszon lehetett volna érvényes. Ez azonban a 60-as szakaszokon az átlagsebesség növekedésével járt volna, amely pedig jelentősen rontaná a kisebb sebesség közlekedésbiztonsági előnyeit. Az intézkedéseinktől, melyekhez rendszeres rendőrségi ellenőrzés társul, javuló baleseti helyzetet várunk 2019-ben.”
Ezt a rövid videót a cikk megjelenése előtti napon, egy keddi kora délutánon készítettem. Jól látszik rajta a „sok gyalogos és kerékpáros”, de az is, hogy ma, amikorra a párhuzamos M1-es autópályán már elkészültek a javítások és nincsenek folytonos dugók, amik miatt sokan erre kerültek, mennyire csekély a forgalom – valamint az is, hogy mennyire belátható az érintett útszakasz:
A halálos balesetek tényével viszont nem lehet vitatkozni. Ez volt a legutolsó: szabálytalan előzés. frontális ütközés. két halott. Viszont amikor elbeszélgettem ezekről VALAKIVEL informálisan, aki hivatalos minőségben ott volt a baleset utáni percekben (nem mondom meg, hogy rendőr, tűzoltó vagy mentős volt, nehogy bárkinek bármi baja legyen abból, hogy válaszol egy újságíró kérdéseire így 2019-ben), megtudtam, hogy a balesetben ugyan valóban szerepe volt a gyorshajtásnak, de nem az akkor érvényes 90-es megengedett tempó volt túl nagy, a problémát a még ennél is jóval nagyobb sebesség okozta egy előzéskor.
Ironikus, hogy az új tábla érzésem szerint még növeli is a balesetveszélyt azzal, hogy aki tényleg lelassít itt 60-ra (nem sokan vannak), azt jó eséllyel előzni kezdi egy sietősebb autós – akár a kanyarban is, tapasztalatom szerint. Ha valamit, a gyakoribb szabálytalan, gyorshajtásos előzést biztosan sikerült elérni ezzel a 60-as táblával.
Összeáll a kép, ugye?
A környékbeli nénik, bácsik, és ami még fontosabb: szavazók, akik átjárnak a kiskertekbe, a szőlőbe a városi házukból, levelet írnak az önkormányzatnak, hogy „száguldoznak ezek a mai fiatalok, félünk”. A rendőrség megállapítja, hogy itt a túl nagy sebesség (igaz, a 90-hez képest is túl nagy tempó!) vezetett halálos balesetekhez. Az útkezelő pedig, akinek nincsenek forrásai olyan úri huncutságokra, mint nyomógombos lámpával védett zebra kiépítése, urambocsá’ szintben eltolt kereszteződés kialakítása (egy felül- vagy aluljáró, Magyarország 1-es számú főútján egy balesetveszélyes gócpontban) mit csinál? Kirak egy 60-as táblát.
És akkor meg is érkeztünk oda, ahol a forráshiány pazarlással párosul: ezt a táblát egy mobil traffipaxszal rendszeresen megfigyeli egy járőrautóval egy rendőr, munkaidőben, ahelyett, hogy valódi baleset-megelőzéssel foglalkozna:
2019, Magyarország, baleset-megelőzés a gyakorlatban. Ennyit tudunk.