Varga Tibor autószerelőként kezdte, majd saját műhelyt, kereskedést nyitott. Ezzel párhuzamosan kezdett autóvizsgálattal foglalkozni, húsz év szaktudásával és tapasztalatával segít megtalálni a legjobb vételt annak, aki hajlandó megfogadni a tanácsokat.
Van amit csak dízellel érdemes…
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Autó vásárlás előtt állok, a kiszemelt egy Skoda Superb 1.4 vagy 1.8 TSI. 80 százalékban városi használatra. 2010-es évjárattól illetve 3,5 millió forintig nézegettem őket. Érdekelne a véleménye róluk illetve, hogy melyik motorral érdemesebb vásárolni.
Szakértőnk válaszol
Kedves Márk!
Fontos lenne tudni, hogy 10 éves, vagy 2 éves autót szeretne vásárolni. 2012-is a TSI motorokat vezérműlánccal szerelték.
Ennek a TSI-motor generációnak legnagyobb baja a vezérműlánc félresikerült konstrukciója. A vékonyka lánccal előfordul, hogy megnyúlik, amitől átugorhat a vezérlés és szerencsétlen esetben összeakadnak a motoralkatrészek. Ez 1,4 és az 1,8 literes motorokra is áll, illetve a Superbhez nem kapható ezerkettesre is. A probléma miatt a Volkswagen-konszern az újjákonstruált változattal (pl. a mai Golfban, Octaviában, Leonban vagy A3-ban) visszatért a szíjas szelepmozgatáshoz. A közös nyomócsöves dízelek szelepeit is szíj mozgatja.
Szerencsére a lánc nem szakad el vagy ugrik át fogakat egyik pillanatról a másikra. Ha hidegindításkor zörgő, kattogó hangot hallunk, akkor nézessük meg márkaszervizben a vezérműláncot! Ha nagyobb a gond, ezt a hibajelző kigyulladása is jelzi.
Probléma lehet a TSI motorokon a szívócsőben lévő légterelő lamellák tengelyének megszorulása
Ezért érdemes 2013 utáni modellben gondolkodni. Az 1,4 TSI gyenge a nagy kasznihoz, az 1,8 TSI 2011 előtt hajlamos volt már 100 000 kilométer alatt magas olajfogyasztásra. A Szívószelepek kokszosodása a mai napig nem megoldott probléma. Egyik motorral sem javaslom a megvásárlását. Én Superb-et Dízelben vennék. A Volkswagen remek dízelmotorokat gyárt. ott van például a 2,0 CRTDI, ami a bonyolult modern dízelek kopóalkatrészeinek cseréjéből fakadó költségeken túl egy problémamentes darab, egy valamire azonban érdemes figyelni.
Ez az EA189 kódjelű motor is érintett volt a 2015-ben kirobbanó dízelbotrányban, a Skoda oldalán pedig alvázszám alapján le tudjuk kérdezni, hogy részt vett-e a visszahívási akcióban, avagy sem. Itthon ugyanis ez nem volt közelező.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Kupé helyett családi koreait?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
Szeretném nagyobbra cserélni a most használt Hyundai Coupet, család van, már kevés a hely. Jelöltek: Kia C’eed / Hyundai i30 (ha jól tudom kb ugyanaz a kettő), Chevrolet Cruze. Kombit szeretnék, kell a hely (de nem ez a fő szempont).
Főként városban járok rövid távokat a munka miatt, szóval mindenképp benzinest akarok (évi max 10e km-t megyek, de inkább kevesebbet), de az 1.4-es motort elkerülném szívem szerint, mert olykor azért mennék Budapestre, Balatonra stb (szolnoki vagyok), kell az erő.
A jelölt típusokból az 1.6-tal szemeztem. Keret rá 2,5-3 millió forint, de esetleg megdobva néztem Hyundai Elantrát és i40-et is, ami megmondom őszintén a preferált autó, nagyon beleszerettem az alakjába. ez esetben max 3,5 millióig elemennék, esetleg németből megéri-e behozni egy i40-et? Tudom, hogy a Kia-Hyundai vonalat erősen érinti a rozsdaprobléma… magam is tapasztaltam a Coupeval. A Cheviről olvastam, hogy jobban ellenáll. Ön mit javasolna? Előre is köszönöm a válaszát! Dávid
Szakértőnk válaszol
Kedves Dávid!
A Kia Cee’d-Hyundai I30 nem rohad jobban, mint bármelyik kortársa. A nyugatról érkezettek futóműve viszont hajlamos az erős rozsdásodásra. A fenti két típus szerintem jobb autó, mint a Chevrolet Cruze. Szerintem nem éri meg ilyen értékű autóért kimenni Németországba. A neppereknek is csak azért éri meg, mert sok autót vesznek egyszerre és a lepukkantabbakat. Az I40 nagyon jó és szép autó. Ha talál egy jó példányt, érdemes belevágni.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Milyen buktatója lehet egy pár éves Mazdának?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor !
Használtautó vásárlásban szeretném segítségét, véleményét kérni. Keretem 5 millió, sok-sok válogatás és teszt után a választottam a Mazda 6. Évjárat 2015 vége(facelift), üzemanyag típusa benzin, karosszéria típusa.: sedan.
A csavar.: Féléve nézegetem a hirdetéseket, s azt vettem észre hogy a Revolution felszereltségű 2500ccm, automataváltós változatok közel egy árban vagy olcsóbban vannak hirdetve mint az alacsonyabb felszereltségű 2000 köbcentis kézi váltós változatok, ugyan olyan évjáratban és km futásban.
Kérdéseim.: mi lehet a kiváltó ok az aránytalan árkülönbözetnek? Van félni való egy ilyen autónál az automataváltótól vagy a több fedélzeti elektronikától?
Válaszát köszöni szépen.: János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
Az ok, amiért kevésbé vonzó a Mazda 6 a 2,5 literes benzinessel és automata váltóval a hazai piacon a fogyasztás. A legmagasabb fenntartási költség pedig egy autó fenntartásában az üzemanyag. A gyár által ígért 6,5 literes vegyes fogyasztás a valóságban nehezen tartható 10 liter alatt. Ha pedig sportosan vezet (mi másért venne 2500 köbcentis szívó benzinest) és sokat városozik, hamar 11-12 literes átlag körül lehet számolni. A 2,0 benzin-kézi váltó kombináció sokkal takarékosabb, bár a valóság itt is több a gyár által ígértnél.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
BMW motorkódok, amiktől óvakodni kell
Olvasónk kérdez
Szia Tibor,
Én egy lelkes amatőr vagyok, nagyon megtetszett a BMW 1es szériája, mivel nagyon nem vagyok otthon a BMW motor kódjaiban ezért kérném a segítséget, hogy a 2007-2009 között gyártott modellekben melyik lenne a “legmegbízhatóbb” ha ezt lehet így mondani, mindenképpen benzinest szeretnék, ha lehet a 2.0as motor de ha az 1.6os ítéli jobbnak az se probléma. Más márka is szoba jöhet hasonló kategóriában, de az 1es ami nagyon tetszik, esetleg a szerviz költsége is akkor mint mondjuk a 3as 5ös testvérének pontosan azért mert BMW vagy mivel ez a legalacsonyabb kategória azért lehet számítani hogy olcsóbb?
Árat, kategóriát direkt nem írtam.
Köszönöm válaszát.
Szakértőnk válaszol
Kedves István!
A BMW 1-est benzinmotorral érdemes 2000 köbcenti felett vásárolni. Az N42B18 1793 köbcenti és 116 lóerő, és az N42B20 1995 köbcentis 143 lóerős motorokat célszerű elkerülni a könnyen szakadó, vagy átugró vezérlés miatt. Az M motorkódú motorok megbízhatóbbak. A VANOS rendszerrel előfordulhatnak hibák bármelyik motornál. Ezeket leszámítva megbízhatóak a BMW benzinmotorjai 2007-2009 körül.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu