Néha még az internet sem elég tágas ahhoz, hogy minden autó elférjen rajta, ami a balatonfüredi Tagore sétányra érkezett a hatodik Concours d’Elegance-on. Szerencsére sokakat nem tartott vissza a rémes eső, ami lecsapott májusban az országra és előrelátóan esernyőkkel felfegyverkezve érkeztek meg a magyar tengerhez oldtimereket simogatni.
Sokszor hosszú évek munkája, rengeteg kutatás és nem utolsó sorban pénz áll ezekben a szeretett négykerekűekben, így továbbra is minden elismerésem azoknak a tulajdonosoknak is, akik ennek ellenére kiparkoltak veteránjaikkal, amik mellett lehetetlen csak úgy elsétálni. Már csak azért is, mert némelyik olyan hosszú, hogy közben meg kell pihenni.
2,8 millió példányt gyártottak a Volvo 200-as szériájából, amire volt is idejük, hiszen 1974-től egészen 1993-ig gördültek le autók a szalagról. Temérdek változata volt, így a svédek tényleg minden igényt ki tudtak elégíteni az autóval. Még az egészen különlegeseket is. Ez a 245-ös látványosan hosszabb egy átlagos kombinál. Nem véletlenül, a Transfer változatból még iskolabuszokat helyettesítő 11 személyes kivitel is készült.
1980 körül ilyen autókat használt a MALÉV Air Tours, ezekkel fuvarozták aaz utasokat a reptér és a szálloda között, de városnézésre is ilyen 5,6 méteres kombival indultak. A csomagtartóban elhelyezett üléseken a menetiránynak háttal lehet utazni.
Romos állapota miatt lehetetlen volt megmenteni az eredeti MALÉV-os Volvo 245 Transfert, de a Légiközlekedési Kulturális Központ nem adta fel, végül egy másik autóból készült el a 9 személyes alapmodell replikája.
A lengyel népautó
Bár a Trabant végül nem futott be az eseményre, lengyel dublőre ott volt a Concours d’Elegance-on és ezt meglepő lelkesedéssel osztotta meg velünk Négyesi Pál az esti garázstúrán. Az FSO Syrena az 1955-ös Poznani Kereskedelmi Vásáron mutatkozott be és két évvel később került csak gyártásba. Több mint 521 ezer példány gördült le belőle a szalagról a gyártás rendkívül hosszú 15 éve alatt. Nevét a szirénről kapta, mely minden mitológiában kicsit más feladatot tölt be, a lengyeleknél ez az a lény, mely megvédi a Visztula folyót és ezzel együtt a fővárost, Varsót is.
Eredetileg léghűtéses, négyütemű, önhordó karosszériás autó lett volna az FSO Syrena, de aztán az anyaghiány miatt és a költségek csökkentése érdekében kéthengeres, kétütemű motort kapott. Persze a karosszériát is egyszerűbben kivitelezték, erre 1953-ban két prototípus készült. Az egyiket Stanislaw Panczakiewicz készítette, ennek fából készült váza volt. A másiknak acél váza volt, viszont bőrszerű anyagból készült a kasztnija, ez Stanislaw Lukaszewicz műve. Végül mindkettőből merítettek, az autó javarészt acél vázat kapott, csupán a tetőbe kerültek fa elemek. Ezt követően 1955-ig öt autót készítettek és tesztelés gyanánt indultak ezekkel egy ralin. Az egyik Syrena balesetet szenvedett, ahol kiderült, hogy a tetőben se nagyon kéne erőltetni a fa használatát.
744 köbcentis, kéthengeres motor található a kiállított Syrena 102-es orrában, ennek 27 lóereje viszi a nagyjából 950 kilogrammos autót. A zöld 102-es ajtajai hátrafelé nyílnak és négysebességes váltója sem teljesen szinkronizált. A FIVA és a hölgyek közönségdíját vitte haza a hétvégén.
521 311 darab készült a Syrenából
521 311 darab készült a Syrenából
Fotó megosztása:
Kéthengeres, kétütemű motor 27 lóereje viszi a Syrena 102-est
Kéthengeres, kétütemű motor 27 lóereje viszi a Syrena 102-est
Fotó megosztása:
Varsó jelképéről, a szirénről kapta nevét
Varsó jelképéről, a szirénről kapta nevét
Fotó megosztása:
2,8 millió példányt gyártottak a Volvo 200-as szériájából, amire volt is idejük, hiszen 1974-től egészen 1993-ig gördültek le autók a szalagról. Temérdek változata volt, így a svédek tényleg minden igényt ki tudtak elégíteni az autóval. Még az egészen különlegeseket is. Ez a 245-ös látványosan hosszabb egy átlagos kombinál. Nem véletlenül, a Transfer változatból még iskolabuszokat helyettesítő 11 személyes kivitel is készült.
2,8 millió példányt gyártottak a Volvo 200-as szériájából, amire volt is idejük, hiszen 1974-től egészen 1993-ig gördültek le autók a szalagról. Temérdek változata volt, így a svédek tényleg minden igényt ki tudtak elégíteni az autóval. Még az egészen különlegeseket is. Ez a 245-ös látványosan hosszabb egy átlagos kombinál. Nem véletlenül, a Transfer változatból még iskolabuszokat helyettesítő 11 személyes kivitel is készült.
Fotó megosztása:
Romos állapota miatt lehetetlen volt megmenteni az eredeti malévos Volvo 245 Transfert, de a Légiközlekedési Kultúrális Központ nem adta fel, végül egy másik autóból készült el a 9 személyes alapmodell replikája.
Romos állapota miatt lehetetlen volt megmenteni az eredeti malévos Volvo 245 Transfert, de a Légiközlekedési Kultúrális Központ nem adta fel, végül egy másik autóból készült el a 9 személyes alapmodell replikája.
Fotó megosztása:
1980 körül ilyen autókat használt a MALÉV Air Tours, amivel az utasokat a reptér és a szálloda között fuvarozták, de városnézésre is ilyen 5,6 méteres kombival indultak. A csomagtartóban elhelyezett üléseken menetiránynak háttal lehet utazni.
1980 körül ilyen autókat használt a MALÉV Air Tours, amivel az utasokat a reptér és a szálloda között fuvarozták, de városnézésre is ilyen 5,6 méteres kombival indultak. A csomagtartóban elhelyezett üléseken menetiránynak háttal lehet utazni.
Fotó megosztása:
Brit licenc alapján készült a BMW első autója
Brit licenc alapján készült a BMW első autója
Fotó megosztása:
Sokan korhű ruhában jelentek meg az autók mellett, ami nagyon sokat hozzátesz az esemény fényéhez
Sokan korhű ruhában jelentek meg az autók mellett, ami nagyon sokat hozzátesz az esemény fényéhez
Fotó megosztása:
15 lóerős a Dixi 748 köbcentis négyhengerese
15 lóerős a Dixi 748 köbcentis négyhengerese
Fotó megosztása:
Nehezen indult a Volvo P1800-as karrierje, de a svéd gyártással minden a helyére került
Nehezen indult a Volvo P1800-as karrierje, de a svéd gyártással minden a helyére került
Fotó megosztása:
Karmann Ghia és Volvo P1800S, mindkettő szinte kívánja az koffert a csomagtartóra
Karmann Ghia és Volvo P1800S, mindkettő szinte kívánja az koffert a csomagtartóra
Fotó megosztása:
Gyönyörűek a P1800-as Volvo vonalai
Gyönyörűek a P1800-as Volvo vonalai
Fotó megosztása:
1962-től gyártották 9 éven át a Chrysler 300-ast, melyből 270 ezer darab készült. A 7,2 literes, 355 lovas V8-assal hajtott kupé abból a korszakból van, amikor a világ autógyártásának 48%-át az amerikaiak adták.
1962-től gyártották 9 éven át a Chrysler 300-ast, melyből 270 ezer darab készült. A 7,2 literes, 355 lovas V8-assal hajtott kupé abból a korszakból van, amikor a világ autógyártásának 48%-át az amerikaiak adták.
Fotó megosztása:
Balra a Pontiac Big Six, jobbra a Ford Model A, mindkettő az 1920-as évek végéről.
Balra a Pontiac Big Six, jobbra a Ford Model A, mindkettő az 1920-as évek végéről.
Fotó megosztása:
Lakatos Ferenc csupán egy hete készült el a Ford Model T restaurálásával, mely valóban friss autó benyomását kelti az élénkpiros fényezésével. Épp úgy Makóból érkeztek az eseményre, mint a konstruktőrök között jegyzett Galamb József. A futószalagos gyártásnak köszönhetően 1908-tól közel 20 éven át összesen 15 millió példány gördült le a szalagról. Ilyen Speedster azonban még nem volt a kínálatban.
Lakatos Ferenc csupán egy hete készült el a Ford Model T restaurálásával, mely valóban friss autó benyomását kelti az élénkpiros fényezésével. Épp úgy Makóból érkeztek az eseményre, mint a konstruktőrök között jegyzett Galamb József. A futószalagos gyártásnak köszönhetően 1908-tól közel 20 éven át összesen 15 millió példány gördült le a szalagról. Ilyen Speedster azonban még nem volt a kínálatban.
Fotó megosztása:
Motorja ugyan megmaradt a 2,9 literes, 20 lóerős négyhengeres, de az 1915-ös Model T karosszériáját ledobták róla és könnyebb, sportosabb fazonú elemek kerültek fel rá, mint a Mercedes versenyautókról ismerős ék alakú orr. Még a szélvédőt is csak egy kormányoszlopon álló monokli helyettesíti.
Motorja ugyan megmaradt a 2,9 literes, 20 lóerős négyhengeres, de az 1915-ös Model T karosszériáját ledobták róla és könnyebb, sportosabb fazonú elemek kerültek fel rá, mint a Mercedes versenyautókról ismerős ék alakú orr. Még a szélvédőt is csak egy kormányoszlopon álló monokli helyettesíti.
Fotó megosztása:
Rolls-Royce is lehetne, de ez egy Bentley T2-es, a közös vállalat első, önhordó karosszériás típusa. Motorja hagyományosan 6,75 literes és nyolchengeres. Mivel ez egy Bentley, itt elmondható, hogy 250 lóerőt teljesít.
Rolls-Royce is lehetne, de ez egy Bentley T2-es, a közös vállalat első, önhordó karosszériás típusa. Motorja hagyományosan 6,75 literes és nyolchengeres. Mivel ez egy Bentley, itt elmondható, hogy 250 lóerőt teljesít.
Fotó megosztása:
Számomra a Concours d'Elegance stílusdíjasa a Lorraine-Dietrichet vezető úr. Nemes gőggel, szivarral és keménykalapban vonult végig a Tagore sétányon az autóval. Azt a kort idézte, amikor bizony az autó igazán hatalmas értéket képviselt az arisztokraták között is. 1886-ban kezdte az autógyártást a francia Jean de Dietrich, aki egy ideig még Ettore Bugattit is alkalmazta.
Számomra a Concours d'Elegance stílusdíjasa a Lorraine-Dietrichet vezető úr. Nemes gőggel, szivarral és keménykalapban vonult végig a Tagore sétányon az autóval. Azt a kort idézte, amikor bizony az autó igazán hatalmas értéket képviselt az arisztokraták között is. 1886-ban kezdte az autógyártást a francia Jean de Dietrich, aki egy ideig még Ettore Bugattit is alkalmazta.
Fotó megosztása:
1905-re már nagy, jó minőségú túraautóiról volt ismert a vállalat. Ezt az 1907-es példányt 3050 köbcentis, 15 lóerős négyhengeres motor hajtja és kétféle felépítménnyel is megjelenhet. A cserét két ember 3 óra alatt lezavarhatja. Az esős időjárásra való tekintettel a zárt Mylord került az autóra, mely az osztrák származású Joseph Rotschild műve.
1905-re már nagy, jó minőségú túraautóiról volt ismert a vállalat. Ezt az 1907-es példányt 3050 köbcentis, 15 lóerős négyhengeres motor hajtja és kétféle felépítménnyel is megjelenhet. A cserét két ember 3 óra alatt lezavarhatja. Az esős időjárásra való tekintettel a zárt Mylord került az autóra, mely az osztrák származású Joseph Rotschild műve.
Fotó megosztása:
1889-ben alapították a belga Fabrique Nationale d'Herstal gyárat, ám akkor még fegyverek gyártása miatt. A kormány 150 ezer Mauser puskát rendelt és ennek teljesítésére a helyi fegyvergyárak fogtak össze ebben a vállalatban. Később több autót is készítettek, ez az F.N. 1950-es - a hengerűrtartalomra utalva - az első világháború előtt készült 1914-ben.
1889-ben alapították a belga Fabrique Nationale d'Herstal gyárat, ám akkor még fegyverek gyártása miatt. A kormány 150 ezer Mauser puskát rendelt és ennek teljesítésére a helyi fegyvergyárak fogtak össze ebben a vállalatban. Később több autót is készítettek, ez az F.N. 1950-es - a hengerűrtartalomra utalva - az első világháború előtt készült 1914-ben.
Fotó megosztása:
Ez a csinos kis doboz az F.N. fellépőjén egy acetiléngáz-fejlesztő tartály, amiből két cső fut a míves fényszórókig.
Ez a csinos kis doboz az F.N. fellépőjén egy acetiléngáz-fejlesztő tartály, amiből két cső fut a míves fényszórókig.
Fotó megosztása:
Kéthengeres, kétütemű motor 27 lóereje viszi a Syrena 102-est
Varsó jelképéről, a szirénről kapta nevét
Az első BMW
Közeli kastély után Wartburgnak hívták a Fahrzeugfabrik Eisenach autóit, később pedig Dixi lett a nevük, de az első világháború megviselte a vállalatot. A nagy túrakocsik iránti kereslet érhető módon visszaesett, ezért egy szélesebb rétegek számára megfizethető autó gyártását tervezték. Úgy találták akkoriban, hogy egy alacsony költségekkel fejlesztett új típus megmentheti a céget, ezért megvették a brit Austin 7 kisautó – tehát egy kész termék – licencét és Dixi DA-1 név alatt gyártani kezdték.
Ezzel együtt Müchenben is megindult a tanácskozás, hiszen a háború után már kisebb igény mutatkozott a repülőmotorokra és a motorbiciklik mellett az autógyártást fontolgatták a bajorok. Mélyült a gödör a Fahrzeugfabrik Eisenach alatt, végül 1928-ban vásárolta fel a céget a BMW. A brit licenc alapján gyártott 15 lóerős, négyhengeres motorral szerelt Dixi lett tehát a BMW első autója.
Brit licenc alapján készült a BMW első autója
Sokan korhű ruhában jelentek meg az autók mellett, ami nagyon sokat hozzátesz az esemény fényéhez
15 lóerős a Dixi 748 köbcentis négyhengerese
Utazó sportkupé a svédektől
Megbízható és biztonságos autóikról voltak híresek a svédek már ebben az időben is, de a márka imidzsének határait kitoló sportos fazonú kupé jót tett a vállalatnak. Pedig a P1800-as karrierje nem indult zökkenőmentesen. A forma rendben volt, hiszen a híres Ghia – hát, ezért parkolt a Karmann Ghina mellé! – műhelynél dolgozó Pietro Frua felügyelete alatt rajzolta meg Pelle Petterson. A technikára sem lehetett panasz, hiszen az Amazonból is ismert és bevált hajtáslánc került az autó alá, melynek gyártása 1961-ben indult be Angliában.
Minőségi problémák miatt sokan nem voltak elégedettek a P1800-assal, ezért a gyártást áthelyezték Svédországba. Motorja egyébként egyenes leszármazottja a teherautókba szánt V8-asoknak, a 118 lovas 1,8 literes négyhengeres annyira megbízható, hogy több mint 1 millió kilométert futott példány is akad belőle. Az autót azonban Roger Moore tette híressé, aki Az Angyal című sorozatban alakította Simon Templart, a ’60-as évek Robin Hoodját.
Érdekesség, hogy a sorozatban szereplő autót – mely először a Hamis csillogás című részben tűnt fel – valóban birtokolta Roger Moore, majd a Goldfinger főgonoszát játszó Martin Benson lett annak a P1800 S-nek a második tulajdonosa.
Nehezen indult a Volvo P1800-as karrierje, de a svéd gyártással minden a helyére került
Gyönyörűek a P1800-as Volvo vonalai
Karmann Ghia és Volvo P1800S, mindkettő szinte kívánja az koffert a csomagtartóra
100 év a korhatár
Lakatos Ferenc csupán egy hete készült el a Ford Model T restaurálásával, mely valóban friss autó benyomását kelti az élénk piros fényezésével. Épp úgy Makóból érkeztek az eseményre, mint a konstruktőrök között jegyzett Galamb József. A futószalagos gyártásnak köszönhetően 1908-tól közel 20 éven át összesen 15 millió példány gördült le a szalagról. Ilyen Speedster azonban még nem volt a kínálatban.
Motorja ugyan megmaradt a 2,9 literes, 20 lóerős négyhengeres, de az 1915-ös Model T karosszériáját ledobták róla és könnyebb, sportosabb fazonú elemek kerültek fel rá, mint a Mercedes versenyautókról ismerős ék alakú orr. Még a szélvédőt is csak egy kormányoszlopon álló monokli helyettesíti.
1889-ben alapították a belga Fabrique Nationale d’Herstal gyárat, ám akkor még fegyverek gyártása miatt. A kormány 150 ezer Mauser puskát rendelt és ennek teljesítésére a helyi fegyvergyárak fogtak össze ebben a vállalatban. Később több autót is készítettek, ez az F.N. 1950-es – a hengerűrtartalomra utalva – az első világháború előtt készült 1914-ben.
Ez a csinos kis doboz az F.N. fellépőjén egy acetiléngáz-fejlesztő tartály, amiből két cső fut a míves fényszórókig.
Számomra a Concours d’Elegance stílusdíjasa a Lorraine-Dietrich-et vezető úr. Nemes gőggel, szivarral és kemény kalapban vonult végig a Tagure sétányon az autóval. Azt a kort idézve, amikor bizony az autó igazán hatalmas értéket képviselt az arisztokraták között is. 1886-ban kezdte az autógyártást a francia Jean de Dietrich, aki egy ideig még Ettore Bugattit is alkalmazta.
1905-re már nagy, jó minőségú túraautóiról volt ismert a vállalat. Ezt az 1907-es példányt 3050 köbcentis, 15 lóerős négyhengeres motor hajtja és kétféle felépítménnyel is megjelenhet. A cserét két ember 3 óra alatt lezavarhatja. Az esős időjárásra való tekintettel a zárt Mylord került az autóra, mely az osztrák származású Joseph Rotschild műve.
A Z4
Természetesen nem véletlenül landolt a kezünkben a Z1-es kulcsa a Concours d’Elegance előtt, a BMW most mutatta be a legfrissebb Z4-est is, tehát a legújabb roadsterét. Mohók voltunk megint és rögtön az M40i-re csaptunk le az autónavigátoros Hamvas Tomival, és nem csalódtunk. Ahogyan a BMW korábbi roadsterei, úgy a G29-es Z4 is mert igazán önálló karakter lenni, ami mindig jót tesz az autónak. Persze az egy dolog, hogy ott vannak a Toyota Suprával közös alapok, de – ha hihetünk a mérnököknek – két, jól elkülöníthető autót kapunk majd.
Függőlegesen húzták meg az első fényszórókat, így a LED-ek is egymásra pakolva adják ki a menetfényt és bár voltak kétségeim ezzel a megoldással kapcsolatban, élőben meggyőző volt a látvány. Ahogyan a széles vesékből sem hiányoltam a függőleges pálcákat, a fűzött minta épp úgy passzol hozzá, mint az M40i-t kiemelő füstös dekorelemek. Azért kell neki a szín, mert míg ebben a pirosban dögösen domborodott minden lemeze, addig a fekete nem mutatta meg ennyire a gépháztető domborítását vagy a lendületes oldalvonalat.
Nagyszerű élményautó a Z4-es és üdítően más, mint a többi BMW
Nagyszerű élményautó a Z4-es és üdítően más, mint a többi BMW
Fotó megosztása:
Széles vesék, egyedi mintázattal
Széles vesék, egyedi mintázattal
Fotó megosztása:
Kényelemben sincs hiány, de a Z4 M40i elég intenzív is tud lenni, aminek egyik kulcsa a jó üléspozíció
Kényelemben sincs hiány, de a Z4 M40i elég intenzív is tud lenni, aminek egyik kulcsa a jó üléspozíció
Fotó megosztása:
4,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra a 340 lóerős Z4 M40i
4,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra a 340 lóerős Z4 M40i
Fotó megosztása:
Kényelemben sincs hiány, de a Z4 M40i elég intenzív is tud lenni, aminek egyik kulcsa a jó üléspozíció
Száguldottunk csukott tetővel és krúzoltunk fedetlenül is a Budapesttől Balatonfüredig tartó nyárias pénteken. Ezeket persze már az sDrive20i-vel is lehet kellemesen, mert a Z4-es szélvédelme igen jó. 130-as tempóig épp csak borzol a szél így alulról karcolva 180 centis magasságot. Bent minden megtalálható, amit csak egy modern autó nyújthat, az iDrive széles érintőképernyője mögött elég részletesen beállítható a Z4.
Elképesztően erős a 3 literes turbómotor. Rendesen megcsap a 340 lóerő meg az a rettentő sok nyomaték (500 Nm), kicsit sem meglepő, hogy már tényleg könnyen tolja a 1,5 tonnás kétülésest. Az M40i tisztességesen szól, mindig a jó helyen durrogva és öblögetve, ami mosolyt csal az ember arcára. Egyértelműen kipufogóhangból ad többet, mint a motoréból, de azt jól adagolva, ízlésesen teszi a Z4 M40i.
4,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra a 340 lóerős Z4 M40i
Széles vesék, egyedi mintázattal
Ott ülök a hátsó tengely előtt egy arasszal, előttem a hosszú géptető és közben azt a markánsan vastag M-es kormányt fogom. A Z4 pedig minden infót átad a kormányon, amit vezetőként tudnom kell, az első kerekek tapadását vagy azt, amikor mégis eltekeri a tapadós Michelin Pilot Super Sportokat. Kommunikál és váratlan könnyedséggel tesz meg bármit, annyira kezes. A boldog pillanatokat az aktív M-es differenciálmű támogatja, ami igazi gondolatolvasó.
Négy hengerrel, kicsit kevesebb lóerővel, szerényebb – cserébe lelkesebb – hangi élménnyel, de valamivel könnyedebben tudja mindezt az sDrive30i is. A 16,2 milliótól induló 258 lovas modell felszabadultabban kiautózható. Itt ugye a kis motortól könnyebb az első tengely és kevésbé élesre hangolt az egész Z4. Ettől pedig hirtelen minden emberközelibb lesz, amitől pedig élvezetesebb roadster.