Hőségriasztás van érvényben és pusztítóan tűz a nap. Ahol akad működőképes légkondicionáló, legyen az ingatlan vagy autó, ott érdemes használni. Ám az autóklímák a leghidegebb állásban 2-8 Celsius-fokos hideggel fenyegetik a testet. Hogyan használhatjuk úgy az autóban a klímaberendezést, hogy ne veszélyeztesse az egészségünket?
Indulás előtt: kitárulkozás
Megéri rászánni legalább egy percet az autó átszellőztetésére indulás előtt, ezzel a legforróbb levegőtömegtől már megszabadultunk. Ha van idő a szellőztetésre, ha nincs, elindulás után pár száz méteren teljesen leengedett ablakokkal segítsük a sivatagi légtömegek kikergetését az autóból. Közben menjen a légkondicionáló is, mert az átforrósodott légcsatornákból eleinte a jól működő klímaberendezés is csak langyos levegőt fúj.
Klímázás: ne a testre és ne a leghidegebb állásban!
Az átszellőztetést követően pár percre érdemes belső keringtetésre állítani a szellőzőrendszert, mert így a a külső helyett az utastéri, hidegebb levegővel dolgozhat a rendszer. A levegő befúvására ne az utasokra néző rostélyokat vagy ne csak ezeket használjátok! A legjobb az első oldalablakokra és a szélvédő tövébe terített hideggel elkerülni a megfázást.
Közvetlenül a testekre soha ne veressétek a légkondit, mert a 35 fokos hőségből beülve megbetegít az akár hat Celsius-fok alatti hideg, amit a légkondicionáló produkálni képes.
Emiatt eleve ne a leghidegebb állásba csavarjátok a kézi szabályozót és az automatikus klímaberendezés se 17 fokra állítva vagy Lo állásban üvöltsön. A külső hőmérséklet és a kijelzőn megjelenő célhőmérséklet között ne legyen öt foknál nagyobb különbség. Rekkenő hőségben ez nehezen megoldható, de 20-22 helyett inkább 27 Celsius-fokra állítsátok a klímaberendezést.
Légkondizni pénzbe kerül. De mennyibe?
Az ADAC szakemberei egy manuális és egy félautomata (Climatic) valamint egy automatikus (Climatronic) légkondis Škoda Octavia II 1,6 üzemanyagigényét mérték meg ugyanazt a menetciklust levezetve. A külső hőmérséklet 25 Celsius-fok volt és 15 fokos levegővel 22 fokra hűtötték le az utasteret. A legegyszerűbbel 0,43, a félautomatával 0,49, a legfejlettebbel 0,36 liter benzinbe kerül 100 km-en a klímaberendezés használata. Bónusztrack: a huzat sincs ingyen, 80-100 km/órás sebességnél a két első ablak leengedése kb. 0,2 literrel dobja meg a fogyasztást 100 km-en.
Egy másik mérés során az automata légkondis Audi A4 0,43 literrel beérte, a manuális klímás Ford Fiesta szomja 1,18 liternyit ugrott felfelé 100 kilométeren az ÖAMTC osztrák autóklub tesztje szerint. A kézi hőmérséklet-szabályozás nem olyan kifinomult, mint a hűtésigényhez a napsugárzás szögét is mérő klímaautomatika. Ráadásul itt a minimumszintre (túl)hűtött levegőt melegíti fel a rendszer a hőcserélőben hozzáadagolt magasabb hőmérsékletűvel a megkívántra, egy automata légkondi viszont nem hűt jobban a szükségesnél. Városi forgalomban a 100 km-re vetített többletfogyasztás 2,5-4,2 liter is lehet, ha rövid utakra, sokszor kell újra és újra lehűteni az utasteret.
Parkolás
Nyilván mélygarázsban a legjobb tartani az autót, de keveseknek adatik meg, hogy mindig a hűvösből guruljanak ki a hőségbe. Teremgarázs nélkül is van mit tenni az utastér felforrósodásának mérséklésére. A legkézenfekvőbb az árnyékba parkolás, egy árnyas hely megérhet némi sétát is. A fák és az épületek árnyéka vándorol a nappal együtt, erre figyelni kell.
Ha épp csak verőfényes hely akad, biztosan ne az autó első szélvédőjét fordítsátok a nap felé, hanem a farát, mert így kevésbé éri az utasteret a perzselő hőség. Minél kisebb üvegfelületet mutat az autó a napnak, annál jobb.
Árnyékolás
Sokkal kevesebbet érnek az autó belső oldalüvegére tapasztott árnyékolók a külső árnyékolásnál. A szélvédő téli jegesedése ellen használt, kimustrált fürdőlepedő vagy pokróc nyáron is segít a szélvédő lefedésében. A rongy rögzíthető az első ajtókat rácsukva és az ablaktörlő lapátokkal.
A szélvédő mögé helyezendő, fényvisszaverő árnyékolók gagyi gumipántjai és ócska tapadókorongjai gyorsan feladják, de ha a tükör mögé rögzíthetők valahogy, valamit javítanak a helyzeten. A plédet helyettesítheti bő két méter hővisszaverő fólia is a barkácsáruházakból. Az árnyékolás működik, Földes Attila tavaly nyáron 74,6 illetve 45,1 Celsius-fokos műszerfalat mért két egyforma színű, azonos ideig napra parkolt autóban. Kitűnő cikkét itt találjátok.
Ha semmi nem akad a szélvédőre, parkolás közben legalább a műszerfalat takarjátok le egy lehetőleg világos árnyalatú, összehajtott lepedővel vagy törölközővel, hogy a jellemzően sötét műszerfal ne jusson el a fehér izzásig. Sokat segít a légkondicionálónak, ha nem okádja a meleget egy 60-70 Celsius-fokos tömb.
Amiért hálás az autóklíma
Szükség szerint időnként tisztítani kell a légkondicionálót. Az utastéri megoldások hatékonysága a szellőzőrácsokon, csövekkel bejuttatott habok és gázok esetében kérdéses, de valamit talán használnak. A zárt ablakos, ózonos gépi klímatisztítás már jó, a legbiztosabb az elpárologtató közvetlen tisztítása, de ezért nagyon kevesen szedik szét és rakják össze a műszerfalat.
Azzal teszünk jót a légkondicionálónak, ha megérkezés előtt 3-4 perccel kikapcsoljuk a klímaberendezést, így van pár perce a ventilátornak lefújni a párát és leszárítani az elpárologtatót, mert a párás felület a gombák és baktériumok tenyésztelepe, ami nemcsak büdös, de egészségkárosító is.
Akinek büdöset fúj ki-bekapcsoláskor a légkondi, az a tisztítás után álljon rá a fenti módszerre! A leszárításhoz a ventilátor járjon rendesen, ne a legkisebb fokozaton susogjon! A légkondi kompresszor működőképességének megőrzéséhez télen is legalább hetente egyszer járassátok át a légkondicionálót, hogy a tömítéseket átkenje a hűtőközeghez (klímagázhoz) kevert olaj.
Tyúkháló a klímahűtő elé
Aki sok éve használ egy autót vagy használtan veszi, mossa vagy mosassa át kerti locsolótömlővel a légkondicionáló hűtőjét a motortérben. Autófüggő, de ehhez le kellhet szedni a lökhárítót, ami többnyire pár csavar oldásával és némi kézügyességgel megoldható, ha van, aki segít és tartja. Nehogy nagynyomású mosóval essetek neki az alumínium hűtőradiátor vékonyka bordáinak, csak slaggal öblítsétek a klímahűtőt!
Ha kevesebb bogár, levél és egyéb szennyeződés csökkenti a klímahűtő kapacitását, jöhet a házilagos védelem. A nagy lyukakkal megrajzolt lökhárítójú autókon érdemes a nyílások mögé fém védőhálót eszkábálni, mert a felvert kövek simán ki tudják lyukasztani a klímahűtőt. Ennek pótlása alsó hangon 25-45 ezer Ft közötti tétel, plusz a munkadíj. A Dacia Duster tipikusan a veszélyeztetett autók közé tartozik.
Minden kedves olvasónknak megfázásmentes légkondi-használatot, gyöngyöző almafröccsöket és meggyfröccsöket kívánunk a hőség elviseléséhez!