Amikor 9000-es fordulatszámon üvölt egy autó motorja, legyen az Honda S2000 vagy Porsche 911 GT3, én mindig világítok az örömtől. Nemrég azonban a Mission Winnow Ducati Corse csapat meghívására élőben hallhattam a MotoGP barcelonai versenyén, ahogy a versenymotorok 18 000 körüli fordulatszámon pörögnek.
Persze a hang, ami mutáns gépdarázsok fenyegető zúgására emlékeztet, nem minden. A MotoGP az a versenyág, ahol minden féktávot, minden kanyart és minden kigyorsítást érdemes lassítva is megnézni. Ez a cikk egy élménybeszámoló arról, amikor egy autóbuzi eljut a motorversenyre jár és rácsodálkozik mindenre, a kengurubőr ruhától a kormányról állítható rajtautomatikáig.
Ágyúgolyón lovagolnak
Maga a verseny fájóan eseményszegény volt. A széria mai szupersztárja, Marc Marquez utcahosszal nyert és küzdelem sem volt az élen, mert Jorge Lorenzo, maga is egy motoros félisten, a második körben elfékezett egy kanyart, bukott és kiütötte a többi esélyest, köztük a ducatis Andrea Doviziosót és Valentino Rossit a 46-os Yamahán. Itt több kameraállásból is láthatjátok az esetet, ami a nézőket is nagyon elkeseríthette, mert a tribünökről világító neonsárga ruhák és zászlók tömegéből ítélve a legtöbben Rossiért jöttek ki.
Akinek az rémlik régről, hogy kétütemű, 500-as gépek mennek a MotoGP-ben, annak kimaradhatott bő másfél évtized. A motorok 1000 köbcentisek és négyüteműek. A Ducati V-elrendezésű négyhengerest használ, a japán óriások közül a Honda szintén V4-es, a Yamaha és a Suzuki viszont sornégyes blokkal indul.
Sajnos a versenygépekről nem adnak ki egzakt specifikációt a csapatok, a legfontosabb paraméterek egy része csak sejthető. A folyadékhűtésű motorokkal 1000 köbcentiből bőven 240-250 lóerő feletti teljesítménynél járnak, a Ducatik 280 lóerő körül lehetnek. A versenygépek száraz súlya 160 kg alatti, a Ducati Desmosedici GP-é 157 kg. Mindenesetre egy lóerőnek nagyjából 60 dekát kell mozgatnia, ezzel a tömeg/teljesítmény aránnyal a gyorsulás hátborzongató.
A nyakbavalókon lévő vonalkódokon múlik, ki hová jut be, mire jogosult
A nyakbavalókon lévő vonalkódokon múlik, ki hová jut be, mire jogosult
Fotó megosztása:
Danilo Petrucci a Mission Winnow Ducati Corse egyik versenyzője. Jelenelgg 4-ik a MotoGP összetettjében
Danilo Petrucci a Mission Winnow Ducati Corse egyik versenyzője. Jelenelgg 4-ik a MotoGP összetettjében
Fotó megosztása:
Minden kanyart és fékezést érdemes lassítva visszanézni. A 9-es rajtszám Daniel Petruccié
Minden kanyart és fékezést érdemes lassítva visszanézni. A 9-es rajtszám Daniel Petruccié
Fotó megosztása:
Andrea Dovizioso a MissionWinnow Ducati Corse egyik versenyzője. Mivel az olasz motorgyártó az Audié, szolgálati autói különféle Audik, volt köztük RS6 is. Második a vébén Marc Marquez mögött
Andrea Dovizioso a MissionWinnow Ducati Corse egyik versenyzője. Mivel az olasz motorgyártó az Audié, szolgálati autói különféle Audik, volt köztük RS6 is. Második a vébén Marc Marquez mögött
Fotó megosztása:
Nemsokára rajtol a MotoGP mezőnye
Nemsokára rajtol a MotoGP mezőnye
Fotó megosztása:
Melegítőpaplanok temperálják a gumikat, de így is kell pár kör, mire bemelegedve jól működnek
Melegítőpaplanok temperálják a gumikat, de így is kell pár kör, mire bemelegedve jól működnek
Fotó megosztása:
Ez Andrea Dovizioso motorja, van mit kezelni rajta. Kék: rajtautomatika, sárga: takarékosabb üzemmód aktiválása, ha fogytán a benzin, szürke: sebességkorlátozás a boxutcában, zöld: motorfék-szabályozás, piros: kipörgésgátló
Ez Andrea Dovizioso motorja, van mit kezelni rajta. Kék: rajtautomatika, sárga: takarékosabb üzemmód aktiválása, ha fogytán a benzin, szürke: sebességkorlátozás a boxutcában, zöld: motorfék-szabályozás, piros: kipörgésgátló
Fotó megosztása:
Hamar vége lett Dovizioso barcelonai futamának. Nemrég kipróbálta magát egy DTM-futamon az Audi új autójában. A Ducati tulajdonosa az Audi, innen a kapcsolat
Hamar vége lett Dovizioso barcelonai futamának. Nemrég kipróbálta magát egy DTM-futamon az Audi új autójában. A Ducati tulajdonosa az Audi, innen a kapcsolat
Fotó megosztása:
Marc Marquez uralja a mezőnyt, a barcelonai izgalommentes futam volt, mivel ellenfeleit és magát is kiütötte a második körben Jorge Lorenzo
Marc Marquez uralja a mezőnyt, a barcelonai izgalommentes futam volt, mivel ellenfeleit és magát is kiütötte a második körben Jorge Lorenzo
Fotó megosztása:
Kezi csókolom!
Kezi csókolom!
Fotó megosztása:
Hólyag úr pojácaként pózol avagy a szelfizés aranykora
Hólyag úr pojácaként pózol avagy a szelfizés aranykora
Fotó megosztása:
Nagy élet van a MotoGP-ben, a viszonyok barátságosabbak, mint a Forma-1-ben
Nagy élet van a MotoGP-ben, a viszonyok barátságosabbak, mint a Forma-1-ben
Fotó megosztása:
Itt működik aversenycsapat
Itt működik aversenycsapat
Fotó megosztása:
Sajnos a Hungaroringen nincs MotoGP-futam
Sajnos a Hungaroringen nincs MotoGP-futam
Fotó megosztása:
Magyar autós lapként egyedül a Vezess volt ott a Ducati Corse boxában. A képen a szerző Dovizioso motorjával. A kormányon ott van kislánya fotója
Magyar autós lapként egyedül a Vezess volt ott a Ducati Corse boxában. A képen a szerző Dovizioso motorjával. A kormányon ott van kislánya fotója
Fotó megosztása:
A kis fékkarral lehet kanyarban fékezni a motor hátsó kerekét, egyenesben lábbal fékezik a hátsó gumit
A kis fékkarral lehet kanyarban fékezni a motor hátsó kerekét, egyenesben lábbal fékezik a hátsó gumit
Fotó megosztása:
17-esek a felnik, a Michelin az egyetlen gumiszállító
17-esek a felnik, a Michelin az egyetlen gumiszállító
Fotó megosztása:
Aluvázasak a MotoGp királykategóriájának versenygépei
Aluvázasak a MotoGp királykategóriájának versenygépei
Fotó megosztása:
1926-ban alapíttatott a Ducati, a desmodromikus szelepvezérlés több mint 70 éve létezik náluk
1926-ban alapíttatott a Ducati, a desmodromikus szelepvezérlés több mint 70 éve létezik náluk
Fotó megosztása:
Többnyire kengurubőrből vagy marhabőrből készülnek a versenyzőruhák. Jobbra a légzsákos kabát, a légzsákkamrák 40-45 ezredmásodperc alatt telnek meg gázzal
Többnyire kengurubőrből vagy marhabőrből készülnek a versenyzőruhák. Jobbra a légzsákos kabát, a légzsákkamrák 40-45 ezredmásodperc alatt telnek meg gázzal
Fotó megosztása:
Többféle keménységben és tapadással készülnek a koptatók
Többféle keménységben és tapadással készülnek a koptatók
Fotó megosztása:
Elöl a száraz időre, hátul az esős versenyekre való koptató. Utóbbbi vastagabb, mert vizes úton nem lehet annyira megdönteni a motort, mint szárazon
Elöl a száraz időre, hátul az esős versenyekre való koptató. Utóbbbi vastagabb, mert vizes úton nem lehet annyira megdönteni a motort, mint szárazon
Fotó megosztása:
Motoron kívül kényelmetlen viselet a test görbítő motorosruha, de életmentő
Motoron kívül kényelmetlen viselet a test görbítő motorosruha, de életmentő
Fotó megosztása:
Magas embereknek nincs keresnivalója a MotoGP-ben
Magas embereknek nincs keresnivalója a MotoGP-ben
Fotó megosztása:
Esőben elázárhatók a levegőbelépő-nyílások
Esőben elázárhatók a levegőbelépő-nyílások
Fotó megosztása:
Állítható a szellőzés
Állítható a szellőzés
Fotó megosztása:
2018-ban a Ducati 53 008 motorkerékpárt értékesített. A Yamaha, a Suzuki és a Honda több millió motort ad el, egészen más a nagyságrend
2018-ban a Ducati 53 008 motorkerékpárt értékesített. A Yamaha, a Suzuki és a Honda több millió motort ad el, egészen más a nagyságrend
Fotó megosztása:
Fogaskerekes a vezérlés, nem szíjas vagy láncos
Fogaskerekes a vezérlés, nem szíjas vagy láncos
Fotó megosztása:
Vannak soros négyhengeres és V4-es motorok is a mezőnben, amilyen a Ducatié és a Hondáé
Vannak soros négyhengeres és V4-es motorok is a mezőnben, amilyen a Ducatié és a Hondáé
Fotó megosztása:
Nincs szeleprugó a szelepek zárásához, a nyitáshoz hasonlóan a zárást is vezérlőtárcsa oldja meg a desmodromikus Ducati motorokban
Nincs szeleprugó a szelepek zárásához, a nyitáshoz hasonlóan a zárást is vezérlőtárcsa oldja meg a desmodromikus Ducati motorokban
Fotó megosztása:
Mindene nagyon könnyű, hogy bírja a 18 ezres fordulatszámot
Mindene nagyon könnyű, hogy bírja a 18 ezres fordulatszámot
Fotó megosztása:
Az 1991-ben átadott Circuit de Barcelona-Catalunya Forma-1-es pálya is, a motorok versenyköre 4627 méteres, az autóké 4665. Autóval Daniel Ricciardo 1:18,441-es időt repesztett itt a tavalyi Spanyol Nagydíjon, motorral Jorge Lorenzo tartja a rekordot a Ducati Desmosedici GP18-cal. Tavaly egy perc 40 másodperc és 21 ezredmásodperc alatt ért körbe
Az 1991-ben átadott Circuit de Barcelona-Catalunya Forma-1-es pálya is, a motorok versenyköre 4627 méteres, az autóké 4665. Autóval Daniel Ricciardo 1:18,441-es időt repesztett itt a tavalyi Spanyol Nagydíjon, motorral Jorge Lorenzo tartja a rekordot a Ducati Desmosedici GP18-cal. Tavaly egy perc 40 másodperc és 21 ezredmásodperc alatt ért körbe
Fotó megosztása:
A többlemezes kuplung lamelláit mossa épp az úr
A többlemezes kuplung lamelláit mossa épp az úr
Fotó megosztása:
Kéne az M2 Competition, nagyon
Kéne az M2 Competition, nagyon
Fotó megosztása:
Nemsokára kezdődik a 180 cm és 90 kg alati szerencséseknek az élménykör Randy Mamola vagy Franco Battaini mögött. Mindketten vébémenők voltak az 1990-es években
Nemsokára kezdődik a 180 cm és 90 kg alati szerencséseknek az élménykör Randy Mamola vagy Franco Battaini mögött. Mindketten vébémenők voltak az 1990-es években
Fotó megosztása:
Meglepően erős hangja van a tesztautókhoz képest a biztonsági autóknak
Meglepően erős hangja van a tesztautókhoz képest a biztonsági autóknak
Fotó megosztása:
Alakul a stoppie
Alakul a stoppie
Fotó megosztása:
Első keréken gurulva zárult az élménymotorozás a kétülésesre átépített, korábbi versenygépen
Első keréken gurulva zárult az élménymotorozás a kétülésesre átépített, korábbi versenygépen
Fotó megosztása:
Innen zárt, túloldalról nyitott a tetőterasz a motorhome felső szintjén
Innen zárt, túloldalról nyitott a tetőterasz a motorhome felső szintjén
Fotó megosztása:
Szélvédett, mégis szellős a kamionból épített tetőterasz
Szélvédett, mégis szellős a kamionból épített tetőterasz
Fotó megosztása:
Szinte Forma-1-es szintűek a motorhome-ok a MotoGP-ben
Szinte Forma-1-es szintűek a motorhome-ok a MotoGP-ben
Fotó megosztása:
A sör is olasz a Ducati gyári csapatánál
A sör is olasz a Ducati gyári csapatánál
Fotó megosztása:
Valentino Rossiért jöttek ki a legtöbben
Valentino Rossiért jöttek ki a legtöbben
Fotó megosztása:
Nemsokára kezdődik a díjkiosztó
Nemsokára kezdődik a díjkiosztó
Fotó megosztása:
Verseny után beengedik a nézőket a díjkiosztóra, ha vállalják a kutyagolást
Verseny után beengedik a nézőket a díjkiosztóra, ha vállalják a kutyagolást
Fotó megosztása:
Innen nincsenek kitiltva a csinos hölgyek
Innen nincsenek kitiltva a csinos hölgyek
Fotó megosztása:
160 kg alatt a száraz súlyuk, a motorok 250 lóerő felettiek, a gyorsulás pokoli
160 kg alatt a száraz súlyuk, a motorok 250 lóerő felettiek, a gyorsulás pokoli
Fotó megosztása:
Végsebesség: 350 felett
Áttételezéstől és pályától függően ezek a lövedékek versenyen is átléphetik a 350 km/órás sebességet. A Ducati Desmosedici GP végsebességet sosem próbálták Nardóban vagy Ehra-Lessienben, a VW-konszern tesztpályáin, mert nincs jelentősége – válaszolta kérdésemre Paolo Ciabatti, a Ducati Corse sportigazgatója.
a videó a hirdetés után indul
Korlátot szab a kihegyezésnek a motorokkal szemben támasztott tartóssági követelmény. Az egész szezont, ami nagyjából 20 versenyt jelent, ki kell húzni hét db motorral. Itt tudtam meg, hogy egy versenyhétvégén nagyságrendileg 250 km-t megy egy MotoGP versenygép. Aki nem jön ki a hét motorból, annak a motorcserét követően a mezőny végéről kell rajtolnia.
ABS-ről szó sincs
Blokkolásgátlóról szó sem lehet, hiszen a kanyarok megfékezése igazi művészet ebben a sportágban. A féktárcsa alapesetben kerámia, de esős versenyekre átszerelhető acél féktárcsa is. A hátsó fékeket egyenesben a lábfékkel lassítják a versenyzők, kanyarban a bal kormányszarv alatti kis fékkarral.
Ez Andrea Dovizioso motorja, van mit kezelni rajta. Kék: rajtautomatika, sárga: takarékosabb üzemmód aktiválása, ha fogytán a benzin, szürke: sebességkorlátozás a boxutcában, zöld: motorfék-szabályozás, piros: kipörgésgátló
Itt szárazon 160 kg alatti motorokat látunk pengeélen tépni, ezeknél a kb. 22 kilónyi benzin fogyása is módosítja a motorok egyensúlyát, nem beszélve a gumik kopásáról. Emiatt a motorfék hatását verseny közben állíthatják a hősök, akik meglovagolják az ágyúgolyót.
Tetőterasz a kamionból
A motorirányító számítógép egységes, a 17-es gumik szállítója a Michelin. Egy versenyzőnek 10 első és 12 db száraz slick és öt első illetve hat hátsó esőgumi áll rendelkezésére az egész szezonban, edzésre, versenyre egyaránt. Az utcai motorkerékpárokban is terjedő duplakuplungos váltót a MotoGP-ben tilos használni, ahogy az üzemanyagot sem hűthetik agyon a csapatok. A tankban lévő szintetikus benzin legfeljebb 15 fokkal lehet hidegebb a külső hőmérsékletnél.
Szélvédett, mégis szellős a kamionból épített tetőterasz
Nagystílű karaván költözik a MotoGP-vel, a kamionokból kialakított építmények a Forma-1-ből ismerősek. Egyik este a pályán, a Ducati csapatéban vacsoráztunk és volt módom bejárni a létesítményt. Legfelül tetőterasz van, ahová apró csigalépcső kanyarog fel, elég alacsony korláttal. Bódult állapotú VIP-ügyfeleknek nem való, de fantasztikus látni fentről a nyüzsgést a boxutcában, ahogy a gumikat szállítják vagy a szerelők a többlamellás kuplungok lemezeit tisztítják az alkatrészmosó asztalokon.
Kengurubőrben, légzsákos kabátban
A pályák kialakítása és a versenyzőket védő ruházat is azt a célt szolgálja, hogy a MotoGP versenyei tragédiák nélkül érjenek véget. A ruhákat gyártó Alpinestar szakembere azt mesélte, hogy a legtöbben kengurubőrből varrt overallt használnak, mert ez a legpuhább. Akinek a passzentos illeszkedés fontosabb, az merevebb marhabőrt is választhat. Andrea Doviziosóval, a széria ducatis élmenőjével beszélgetve feltűnt, hogy a versenyzők lába nem szőrös, mert borotvált lábbal könnyebb fel- és levenni a védőöltözetet.
Többnyire kengurubőrből vagy marhabőrből készülnek a versenyzőruhák. Jobbra a légzsákos kabát, a légzsákkamrák 40-45 ezredmásodperc alatt telnek meg gázzal
A protektorokkal alaposan ellátott öltözék térdrészében cserélhetők a kanyarban leérő koptatók. Száraz pályán vékonyabb, esőben viszont, amikor a motorokat nem lehet annyira erősen megdönteni, vastagabbak a betétek. A koptatók különféle keménységben készülnek, a versenyző választhat a maga stílushoz illően lágyabb, így erősebben súrlódó, vagy könnyebben csúszó, keményebb felületűt.
A versenyzőruha alatt légzsákos kabát óvja a mezőny tagjait. A légzsák a hasi részen és a váll körül fúvódik fel, egy giroszkóp és három gyorsulásérzékelő jelei alapján. A légkamrák 40-45 ezredmásodperc alatt telnek meg gázzal, a légzsákos aláöltözet utcai motorozáshoz is megvásárolható, átszámítva mintegy 650 000 forintért.
Mi az a Mission Winnow?
Nemrég a Mission Winnow Ducati Corse csapat meghívására jártam a MotoGP barcelonai futamán. A versenycsapat névadó szponzora a Forma1-es Ferrarikon is meghatározó támogató, csak azt nem tudtam sosem, mi is ez valójában? A Mission Winnow a Philip Morris International (PMI) dohányipari világvállalat kezdeményezése. Az érintettek szerint egyfajta kiállás a folyamatos fejlődés és az innováció fontossága mellett.
Sajnos rajtam nem feszült motoros gúnya, mert én is kimaradtam az élménymotorozásból a kétülésesre átépített Ducati Desmosedicin. A magyar csapat négy tollforgatója közül hárman kipontozódtunk. Elvileg a súlyhatár 90 kg, magasságban kb. 180 cm és meg kell felelni a vérnyomásmérésen, de kivételek természetesen vannak.
Elöl a száraz időre, hátul az esős versenyekre való koptató. Utóbbbi vastagabb, mert vizes úton nem lehet annyira megdönteni a motort, mint szárazon
Michael Jordan, aki a magángépén érkezett barátaival a Moto GP 2004-es valenciai futamára, Randy Mamola mögé ülhetett fel. A kosárlabda-fenomén öt éves korától motorozott és saját Ducati motorjai is vannak. A majdnem két méter magas és egy mázsa feletti sportoló méretre gyártott motoros ruhát kapott ezekre a körökre.
Randy Mamola elindul a kétüléses versenygéppel
a videó a hirdetés után indul
Mi az a desmodromikus szelepvezérlés?
Sebaj, közben megnéztem egy metszeten, hogy is fest a Ducati híres-nevezetes desmodromikus szelepvezérlése, amiről utazás előtt Gajdán Miklós leblattolt egy tökéletes expozét. Kivonatolva a megoldás lényege a szelepek zárása. Alapesetben a szelepek nyitását bütyök végzi, tehát egy speciális vezérlőtárcsa, a zárást viszont a szeleprugók oldják meg.
Csakhogy öt-hat évtizede a fordulatszám emelésének, ezzel a teljesítmény növelésének határt szabott a szelepek lebegése. A szeleplebegést a szeleprugók korlátai okozták, ugyanis a fordulatszám fokozásával a rugók nem tudták elég gyorsan visszazárni a szelepeket, nyitva maradtak és rontották az égés hatásfokát.
Nincs szeleprugó a szelepek zárásához, a nyitáshoz hasonlóan a zárást is vezérlőtárcsa oldja meg a desmodromikus Ducati motorokban
A gond az volt, hogy az 1950-es, 1960-as években még nem tudtak olyan erős szeleprugót gyártani, ami a fordulatszám növekedésével egyre rövidebb idő alatt képes visszazárni a szívó- illetve a kipufogószelepeket, emiatt nemigen ment a verseny motorkerékpárok fordulatszáma sem percenként 8000 fölé.
Ha az akkori anyagokból és eljárásokkal nagyon erős és kemény szeleprugót tett be a csapat, hogy nagy fordulaton se álljon elő a szeleplebegés, akkor a rideg szeleprugók eltörtek az anyagminőség korlátai miatt, még egy futamot sem bírtak ki. Mint egy önmagában erős üvegtárgy, amit azonban elég megkoccintani, hogy eltörjön. Ha a rugó feszességét csökkentették, akkor meg túl puha volt, lebegett a szelep, amitől visszaesett a fordulatszám arra a szintre, ahol ismét működött a motor.
A Ducati desmodromikus vezérlése a szeleprugók bajait küszöbölte ki azzal, hogy szelepek nyitása mellett a zárásukat is egy vezérlőtárcsára bízta. A mai szeleprugókkal más csapatok motorjai is elérik a 18 ezres perenkénti fordulatszámot, amin a versenygépek bőgnek, de a Ducati kitart a hagyományai mellett. Aki eljutott idáig az olvasásban, annak ajánlom a képgalériát, takaros hölgyekkel és érdekességekkel a MotoGP legutóbbi futamáról.
Nemsokára kezdődik a díjkiosztó