Mentél már le 100 százalékos lejtőn? – tette fel a kérdést az instruktor mikor beült mellém. Persze, válaszoltam, hiszen már több tucatnyi hasonló programot éltem túl, – van, amit csak kis szerencsével – valahol biztos láttam már ilyet is. Azért a domb tetején még kiszálltunk, hogy lenézzünk, mennyire rosszul néz ki az a meredély, amin hamarosan leereszkedünk.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 1

Hát nagyon. Olyannyira, hogy már nem is vagyok benne biztos, hogy 100 százalékos volt a múltkori. (100 százalékos az az emelkedő, ahol a dombot modellező képzeletbeli derékszögű háromszög két befogója egyforma hosszú. Magyarul, ha mondjuk 200 métert haladunk előre, és közben 200 méter magasra jutunk, az pont 100 százalékos – 45°-os – emelkedő vagy lejtő lesz, attól függ, honnan nézzük. Mivel mi a képzeletbeli háromszög átfogóján autózunk, a megtett út nem 200 m.)

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 31

Nehéz képen visszaadni, de nagyon rosszul nézett ki

Igazából ez olyan rosszul néz ki, hogy gyalog sem igazán indulnék neki, mi meg itt fogunk mindjárt leevickélni a Jimnyvel. Bízom benne, hogy csak gurulni és nem becsapódni a végén, hiszen elektronika old meg mindent, a vezetőnek csak kormányozni kell. Ha minden jól megy. Végül minden jól ment, félúton megállítva az autót még egy sikító gumis visszatolatás is belefért a mutatványba. Mindez mezei, egyszerű utcai abronccsal.

Suzuki Jimnyit nem most vezetünk először, a nemzetközi bemutató után már a hazai menetpróbán is túl vagyunk, és az igazi teszt is megjelent az autóról, így már tudjuk, milyen vezetni, hogy teljesít hétköznapokon, hogy fogyaszt. Most pedig azt próbáljuk ki, hogy a létraalváz, a merev hidak és a felezővel ellátott váltó mennyire teszik komolyan vehető terepjáróvá a Suzuki kis kockáját.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 32

Apró autók, nagy tudással

Ausztriában járunk, nem messze a határtól, a funkciójában a hazai Driving Camphez hasonló pályán. Az azonos név ellenére ennek semmi köze a zsámbéki pályához, az osztrák területe is nagyobb és modulból is jóval több található itt, a megoldandó feladatok is komplikáltabbak.

Bár a Pachfurth melletti létesítményben teljesen valószínűtlen dolgokat is ki lehet próbálni – többek között jetski és Segway vezetésre is megtanítanak, illetve hiánypótló, motoros egykerekező tanfolyamuk is van – mi a Jimnyvel csak a partraszálló-szimulátort használtuk, illetve az oldaldőlést, félcsőben szlalomozást, meredeken fel- és lemenetelt próbálgattuk. Több csoportra osztva a vizes feladatnak álltunk neki először, ahol bő alkarnyi vízben kellett mindenféle víz alatti akadállyal megküzdeni.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 33

Ha nem akarsz rendszámot keresni a hínár között, akkor nem így indulsz neki a vízi átkelésnek

Ezzel főleg katonák szoktak játszani, hidraulikus emelőkkel állítható benne a vízszint, illetve, ha pontos akarok lenni, a medence padlózatának magassága, és ha kell, szökőárszerű hullámokkal és esőztetővel is lehet nehezíteni a járműves partraszállást.

Habár kintről a fél méter körüli vízmélység nem tűnik soknak, nagyjából térdig érő víz ez, de autóban ülve már elég nyugtalanító benne vezetni, pláne, hogy a mélyben méretes, láthatatlan vasdarabok is lapulnak, amik össze-vissza dobálják az autót menet közben. Ekkora vízben szép óvatosan, lassan érdemes haladni, hogy az autó létfontosságú részeit – légszűrő – még véletlenül se érjék el a hullámok. És az se baj, ha a rendszámot se vesztjük el, mert a komolytalan műanyag keret nincs felkészítve ilyen igénybevételre.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 34

A víz alatti akadályok nem látszanak

A vízben gázoláshoz hasonlóan a túlzott oldaldőlés is gyomorszorító érzés. Nyilván amatőrként nagyon távol vagyunk attól, hogy oldalára tegyük a dobozt, de azért magunkban mantraként ismételgetjük az instruktor szavait, hogy ha úgy érezzük, dől az autó, akkor lefelé kormányozzunk és győzzük le a fékezési reflexet, inkább gázt adjunk. Ugyanilyen furcsán bizsergető érzés a mesterséges domb tetején elindítani az autót a szörnyű meredek, hosszú lejtőn, miközben csak a lejtmenetvezérlő szabályozza az ereszkedést.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 35

Szlalomozás domboldallal nehezítve

Szépen, egyenletesen, kiszámíthatóan. Fékezni itt sem szabad, de itt már gázt sem szabad adni, mert akkor kikapcsol a rendszer. Ami amúgy még benyomott kuplung mellett is működik. Még kipróbáljuk azt is, mennyire egyszerű vele három, néhány emelet magas dombra felmenni – ilyenkor csak az eget látjuk – majd onnan szépen leereszkedni – ilyenkor meg csak a földet. Az 1,5-ös, mindössze 101 lóerős benzinmotor felező egyesben alapjárat körüli fordulatszámon, kényelmesen vonszolja fel a Jimnyt akárhányszor a dombtetőre.

Megpróbáltuk felborítani, eláztatni, de mindent túlél a Suzuki 36

Előbb érzi magát kellemetlenebbül az ember, minthogy borulna az autó

Az egész napos gyötrés után teljesen egyértelművé vált, hogy a Suzuki Jimny hiába rettentően cuki kis valami, ne tessék bedőlni a nagy, barna, kerek bociszemeknek, ez egy kőkeményen használható, igazi terepjáró. Bár sanszos, hogy senki sem ezért fogja megvenni.