Hajszállal, de rekordot döntött a használtautós import 2019 első felében: a 79 150 jármű mindössze 47 darabbal, azaz 0,06 százalékkal több, mint a tavalyi adat a Datahouse szerint.
Sajnos változatlanul öregecske, nagyrészt leharcolt négykerekűeket trélereznek be a nepperek, 60 százalékban 10 évnél idősebb járművek érkeztek Magyarországra.
A 20 legnépszerűbb modell listáját elnézve látunk egypár érdekes trendet, kezdjük a top 10 szereplőivel.
Top 10 – a legnépszerűbb modellek
Lassan harmadik éve három kompakt uralja a dobogót, most éppen az Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf sorrendben (tavaly a Focus nyert a Golf előtt). Mindegyikük importja csökkent az év első felében, de még tartják magukat.
Egyre kevésbé kívánatos tárgy a koros 3-as BMW, amelyből 2016-ban még minden más modellnél több ömlött az országba. Azóta viszont látványosan zuhan az importja: a tavalyi első féléves darabszámnál idén 19 százalékkal kevesebb érkezett.
Vele ellentétben tovább szárnyal az Opel Meriva, micsoda meglepetés, éppen a gyártásának a leállítása óta hasít: 2017-ben 14. volt a listán, 2018-ban 9., idén már 7. Év per év alapon 13 százalékos növekedést mutat a tőlünk nyugatra kukázott apró egyterű behozatala.
Márka, modell | Darab | Változás | |
1. | Opel Astra | 2666 | -8,76 |
2. | Ford Focus | 2633 | -9,46 |
3. | Volkswagen Golf | 2479 | -7,6 |
4. | Volkswagen Passat | 2459 | -1,13 |
5. | Audi A4 | 1845 | 1,37 |
6. | BMW 3 | 1777 | -18,97 |
7. | Opel Meriva | 1387 | 13,04 |
8. | Opel Corsa | 1375 | 2,77 |
9. | Opel Zafira | 1286 | -19,12 |
10. | Hyundai i30 | 1215 | 45,11 |
Tisztán látszik, hogy a legújabb szerelem az i30-as, csaknem másfélszer annyit hozattak be a megrendelők, mint egy éve ilyenkor. Kissé talán megkésve, de általános trendnek tűnik a dél-koreai márkák felfedezése, nézzék csak meg a keretes után, hogy mi produkálta a 20-as lista második legnagyobb boomját!
Újra csúcson a nepperkedés
A gyengélkedő forint ellenére ismét fényes évek járnak a szorgos kereskedőkre. Szépen pörög a használtautós import, a rutintalan magánszemélyek közül is egyre többen vágnak neki Európának a tuti vétel reményében. Nézzék csak meg milyen lendülettel emelkedett a tavaly beállt stagnálásig a behozatal!
- 2015-ben 122 620 darab kint levetett személyautót hoztak be a profik és a kalandvágyók,
- 2016-ban 142 003-at,
- 2017-ben 155 414-nél állt meg a számláló,
- 2018-ban 155 417 lett az új éves rekord.
Ez azt jelenti, hogy az év minden egyes napján 426 darab, zömében idős autó érkezik Magyarországra. A 155 417 megelőzi a hazai újautó-értékesítést is, a cégek és a magánszemélyek vásárlásai tavaly összesen 136 601 darabnál álltak meg.
A 20-as lista második fele
Két napja jelent meg a Vezessen a hazai újautó-piac idei értékesítéseiről nagyobb összeállítás, amelyben külön kiemeltük, hogy a nemrég bemutatott harmadik generációs Kia Ceed mennyire népszerű, a komolyabb névvel rendelkező Focust, Mégane-t stb. lenyomva bekerült a top 10-be. Nos, a használtak között is masszívan tör előre, 37,8 százalékos növekedése a tavalyi első félévhez képest a top 20 második legnagyobbja.
Márka, modell | Darab | Változás | |
11. | Kia Ceed | 1104 | 37,83 |
12. | Audi A6 | 1103 | 4,55 |
13. | Ford Fiesta | 1023 | 13,04 |
14. | Audi A3 | 980 | 0,31 |
15. | Honda Civic | 962 | 0,00 |
16. | Škoda Octavia | 960 | 19,4 |
17. | Mercedes C-osztály | 954 | 11,71 |
18. | Volkswagen Polo | 939 | -6,85 |
19. | Honda Jazz | 927 | -6,65 |
20. | Ford Mondeo | 921 | -5,05 |
A listáról látványosan kihulló modelleket soroló blokkunkba is e két német prémiummárka termékei szerepelnek. 2016-ban még 8. volt az A-osztályos Mercedes, és ugyanakkor 10. az 5-ös BMW, manapság már egyik sincs a top 20-ban.
Lehet szeretni, nem szeretni, ez van: SUV-őrület tombol a használt autók piacán is
Tíz különálló kategóriába sorolja a Datahouse a használtan behozott személyautókat, az angol elnevezések ellenére egyértelmű lesz mindenki számára, hogy érdemben csak a szabadidő-autók importja növekedett. Meg a luxus-kategóriába sorolható drágaságoké.
Kategória | Darab | Változás | |
1. | Lower-medium | 21 111 | -1,35 |
2. | Upper-medium | 13 673 | -4,67 |
3. | MPV | 13 195 | -6,66 |
4. | Small | 11 107 | -0,12 |
5. | SUV | 9222 | 27,41 |
6. | Executive | 3550 | 1,11 |
7. | Sports | 2719 | -7,11 |
8. | Mini | 2240 | 4,38 |
9. | Other Car | 1776 | -1,06 |
10. | Luxury | 556 | 14,4 |
Ha a SUV-k iránti érdeklődés nem dagasztotta volna az Excelt, rekord helyett visszaesés következett volna be, a kategóriák többsége mellett ugyanis mínuszok szerepelnek. Itt-ott látni stagnálást, de valódi, masszív növekedés kizárólag a SUV-knál volt az év első hat hónapjában.
Növekedés helyett visszaesett a hibridek importja. Megugrott viszont az elektromos autóké
Tavaly részletesen írtunk róla, hogy az elmúlt három évben megháromszorozódott a Toyota hibridjeinek importja. Úgy tűnik, a mögöttünk álló félévben megtört a lendület. Óvatosan fogalmazunk, ugyanis az alábbi autóknál csak egész éves adataink vannak 2018-ból. Arányosítva a féléves számokat, úgy tűnik, hogy a hibridek élmezőnyéből egyedül az Auris HSD tudott érdemben növekedni, az elmúlt három esztendőben nagyot futó (top 20-ba is bekerülő, most onnan kieső) Priustól a zöld rendszámos Amperáig visszaesett a behozatal.
- Toyota Prius 764 darab (1825)
- Toyota Auris HSD 318 (550)
- Opel Ampera – 107 (307)
- Lexus RX H – 86 (179)
- Toyota Yaris Hybrid 72 (197)
Még mindig alacsony számokról beszélünk az elektromos autóknál, de itt legalább folyamatos és jól látható az emelkedés. Igaz, itt is csak a 2018 egészére vonatkozó számokhoz tudunk viszonyítani, de egyértelműnek tűnik, hogy a töltőhálózat megindult fizetőssé tétele nem törte meg a lendületet.
- BMW i3 – 273 darab (335)
- Nissan Leaf – 103 darab (108)
- Tesla Model S – 54 darab (47)
- Renault Zoe – 39 darab (38)
- Citroën C-Zero 38 darab (70)