Ilyen az emberek egy része: magasan akar ülni egy SUV-ban, amiből aztán szeretne egy sportosabbnak látszó autót, ezért a gyár leülteti a kedvükért és a maximális csomagtér-kapacitást nem kímélve lejtősebbre veszik a tetővonalat is. Kész is van a crossover, a különféle autókategóriák közé illesztett autó.
Ezen lehetne élcelődni, de minek? Felesleges végtelenített Excel-táblákkal igazolni az autóvásárlók preferenciáinak változását. Aki körülnéz az utcán, statisztikai adatsorok nélkül is láthatja a különféle látványterepjárók térnyerését. És mi lehet menőbb egy SUV-nál, ha nem egy sportosabbra rajzolt SUV lendületesebb tetőívvel, kupés vonásokkal? A Toyota tarol a C-HR-rel, az X6-ot a világra szabadító BMW sikerét látva a konkurensek is léptek, kirajzott a Mercedes GLE Coupé, az Audi Q8, a Porsche Cayenne Coupé és valami hasonló történik a kisebb autók között is.
Prémium crossover, először Magyarországról
Ősztől Magyarországon kezdődik az Audi Q3 Sportback sorozatgyártása. Győrnek és az országnak is jó, hogy a Q3-mal együtt egy másik szabadidő-autó is itt készül, így az egyre kevesebb vásárlót vonzó TT-k és az A3 limuzin mellett a legkeresettebb modellek stabilitást teremtenek a járműgyártásban.
Bemutatása előtt mi, a Vezessnél folyamatosan Q4-ként emlegettük az autót, de ezt a nevet egyelőre tartalékolja a gyár, talán egy másik modellnek. A legújabb Audit még két és fél hónapja láthattuk, már álcázás nélkül, akkor sikerült beleülni és beszélgetni fejlesztőivel. Az esemény az Audi ingolstadti székhelye közelében, Manchingban volt, az igen családias reptér egy csarnokában.
Mivel a május 8-ai találkozáskor az új magyar Audit még szigorú sajtóembargó védte, a rendezvényen fotózni sem lehetett, a telefonok kameráit is matrica fedte. A publikálási tilalmat az eredetileg említett tervezett június végi, július eleji időpontnál hetekkel később oldotta fel a gyár, de most már szabad a pálya.
Külső
Mérete és formája is kapóssá teheti az Audi Q3 Sportbacket. Hossza 4500, szélessége 1843, magassága 1556 milliméter, 2680 milliméteres tengelytávolsággal. A Q3-nál 29 mm-rel alacsonyabb a Q3 Sportback. Az alsó, terepjárós elemeket szürke kontrasztszínre fújják a gyárban, de kérhetők a karosszéria fényezésével is.
A méhsejtmintás, fekete hűtőrácsot nyolcszögletű hűtőmaszk keretezi, ezüstszínben, erőteljes háromdimenziós kialakítással. A tetőlégterelő optikailag nyújtja az autót, de valójában csak 16 milliméterrel lóg túl a sima Q3-on. Felárért az első fényszóró mátrix LED-es lehet, villámgyorsan és automatikusan a helyzethez igazított fényelosztással.
Belső tér
Amikor sportosabb üveg-fém arányról, dinamikusabb vonalvezetésről, kupészerű tetőívről regélnek a formatervezők, mindig felsejlik bennem egy alig használható, fejtér nélküli hátsó traktus, ahol a felső tagozatosoknak is alig jut hely.
Emiatt az Audi Q3 Sportbackbe először hátra ülte be. Az utastér ötszemélyes, a fejtér elöl kényelmesen tágas, hátul a magasabbaknak szűk lesz. A térdnek bőségesen jut hely, egy dolog zavart csak: a csomagtartó háló kerete nyomta a sípcsontomat.
Hátul is van levegőrostély az utasoknak, a kényelmet javítja az alapáron előre-hátra mozgatható üléspad. A 13 centis úton állítható üléssel az 530 literes csomagtér 622 literre bővíthető, ami a kompakt kombiknak is becsületére válnék. A térfogat maximum 1400 literig növelhető.
Technika
Kezdetben összesen kétféle motor lesz hozzá, a négyhengeres motorokat nem kell messzire szállítani a győri motorgyárból. A kétezres benzines 230 lóerős verziója kapja a 45 TFSI kódot, a dízel a 35 TDI, ami a 150 lóerős 2.0 TDI újkori jelölése. A 40 TDI lesz a 190 lóerős dízel, a 35 TFSI a 150 lóerős benzines 1,5 literes lökettérfogattal, hengerlekapcsolással a két középső, a 2-es és a 3-as hengerben.
Duplakuplungos sebességváltót rendelve ez a motor elérhető lesz 48 voltos elektromos rendszerű félhibridként. Az önindító-generátor besegít az autó gyorsításába és lassításkor akár 12 kW (16 LE) teljesítménnyel tölt vissza a lítiumion akkumulátorba. Az Audi szerint a részleges hibridrendszer 100 km-en 0,4 literes megtakarítást hoz közúton. 40 és 160 km/óra között gázelvételkor az autó töltheti árammal az akkumulátort, gurulhat üresben alapjáraton vagy kikapcsolt motorral, amiről a motorvezérlés dönt. A benzines finom újraindítását a szíjjal dolgozó önindító-generátor végzi.
Mindegyik motorhoz rendelhető kettős kuplungos automata. A 230 és a 190 lóerősnél a DSG szériafelszerelés, de a 150 lóerős autók kézi váltóval és elsőkerék-hajtással is elérhetőek. A 150 lóerős dízelhez opcióként megvehető az összkerékhajtás elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal.
Az MQB műszaki alapból kiindulva az autó befogadhat más hajtástechnikát, akár konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid hajtásláncot is el tudok képzelni benne, ha az Audinak szüksége lesz rá a szén-dioxid-emissziós határértékek betartásához vagy az ügyfeleknek támadna olthatatlan vágya a PHEV-modell iránt.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a nagyon ígéretes A4 G-tronnal szemben az Audi Q3 Sportbackből nem lesz gázüzemű. A CNG-s autók benzinnel is működnek, de sűrített földgázzal használva őket kisebb környezetszennyezéssel és sokkal kevesebb pénzből lehet autózni velük.
Vezetés közben hatféle üzemmódból választhatunk, van köztük takarékos, sportos és az enyhe terepre tévedőnek szánt offroad is, bár Sportbackként a Q3 még kevésbé terepjáró. A lejtmenet-szabályozás hat százaléknál erősebb lejtőn használható a vezető által beállított, legfeljebb 30 km/órás sebesség megtartására, automatikus fékezésekkel.
Felár nélkül választható a kocsihoz sportfutómű, amit kiegészít a progresszív kormányzás. A kormánymű változó áttételezésével eltérő kerékelfordulás tartozik ugyanakkora volánelfordításhoz a középállás közelében és parkoláskor a kerekeket jól alászedve.
Felárért rendelhető adaptív lengéscsillapítás, de azt egyelőre nem tudjuk, hogy csak a 4×4-esekhez vagy az elöl hajtó autókhoz is elérhető lesz-e, mint a 2020-as modellévtől a Škoda Karoq és a Kodiaq esetében. A kerékméret 215/65 R17-tel indul, vannak 18, 19 és 20 hüvelykes felnik is. A két nagyobbikhoz szélesített kerékjáratok tartoznak. Az elöl MacPherson konstrukciójú, rugóstagos futóművet független, négy lengőkaros egészíti ki hátul, a Q3 Sportback vevőinek szemét az Audi nem szúrja ki csatolt hosszlengőkaros hátsó híddal.
Ha minden jól megy, augusztus legvégén fogjuk vezetni az Audi Q3 Sportbacket és bő egy hónap múlva azt is megírjuk a Vezessen, hogyan mozog és mit tud a magyarországi autógyártás első prémium crossovere.