Drága olvasónk, tegye szívére a kezét, és válaszoljon! Az autóipar ezernyi szépséges terméke iránt mélyebben érdeklődő emberként mikor játszott el utoljára a csábító gondolattal: ha a pénz nem számítana, milyen remekbe szabott járművekkel tömné meg a – vagyonosként minimum tornateremnyi – garázsát?

Miután játékból kimaxolta az újautós konfigurátorokat, átutalta képzeletben az előlegként is milliós összegeket, érdemes körülnézni a különlegesebb veteránok semmi mással össze nem hasonlítható univerzumában. Kicsit segítünk, most tíz olyan oldtimer következik, amelyek már túl vannak azon, hogy egy magyar tulajdonos megtalálta külföldön, kifizette érte a borsos árat, hazahozatta egy megbízható tréleressel, és forgalomba állította, magyar rendszám került rá.

Mindez immár tehát a magyar rögvalóság, a Datahouse adatbázisa szerint 2019 első hat hónapjából.

Pontiac GTO (1967)

Az egyik legszexibb négykerekű, amit valaha ember alkotott, ráadásul az amerikai autógyártás történetének egyik legfontosabbja, csaknem a T Modelhez mérhető hatással. Egy bizonyos John Zachary DeLorean (magyar anya, román apa, 1925-ös születés Detroitban) a Pontiac mérnökeként építtette be a Tempest nevű modellbe a cég legdurvább V8-asát, átalakíttatta a kasznit és a futóművet, és ezzel – GTO – néven megalkotta a 60-as évek közepén a muscle car prototípusát. Ami aztán beindította az amerikai autógyártás máig talán legcsillogóbb fénykorát, sorra jöttek a tengerentúli cégek hasonló konstrukciókkal.

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 1

Ez már elkelt (Kép forrása: rkmotors.com)

Mercedes-Benz W111 (1963)

Óvatosan kell bánni a „minden idők egyik legszebb Mercedese” kifejezéssel, a világnak számtalan kivételes konstrukciót adó stuttgartiak egyik remeke mégis a W111. Sajnos a Datahouse adatbázisából nem derül ki, hogy négy, avagy kétajtós jött be idén az országba. Egy sajnálatos tragédia miatt a motorsporttól az ötvenes években visszavonult márka máig tartó fényes időszakot indított (vagy inkább folytatott a világháborút követően) az utcai autóival: a sportkocsik rajongóinak 1954-ben mutatta be a sirályszárnyas 300 SL-t, majd 1959-ben az elegánsabb szedánra vágyó tehetőseknek a W111-et

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 2

33 750 angol fontért kínálja ezt a példányt a Coys

Chevrolet Corvette (1959)

Ugyanebben az évben egészen más karakterű kétajtós hódított Amerikában, máig klasszikus az első generációs „Vette”. Az 1953-tól kilenc éven át gyártott, a korszakban kiváló irányíthatóságáról is híres modellt eleinte 3.9 literes, soros hathenegeressel kínálták, ám a siker kikövetelte a V8-ast. 4.3-ast, majd 4.8-as blokkot pakolt bele felárért a General Motors (GM), közben 1956-ban átalakították a külsőt, ekkor kapta meg a képen látható szépséges és örökéletű ruházatot

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 3

Kép forrása: msn.com

Ferrari 308 (1985)

Minden évben érkezik egy-két példány Magyarországra, az egyik legpolgáribb Ferrari mindig bekívánkozik összeállításainkba. Az utca emberének a Magnum című tv-sorozatból lehet ismerős, a forgatás alatt használt három filmes autó egyikét (amely 1984-es évjáratú volt) 2017-ben a Bonhams aukciós ház 181 500 dollárért adta el. A háromliteres V8-assal és kézi váltóval szerelt sportkocsi (237-252 lóerő) példányainak átlagára ennél cseppet kedvezőbb manapság, olyan 60-70 ezer angol font környékén kínálják őket a szigetországi kereskedők, de van dupla ennyiért is

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 4

Hudson Hornet (1952)

Hihetetlen mennyiségű kincset találni az egykor szebb évtizedeket átélt amerikai autóipar termékei között, az 50-es évektől kezdődő mondjuk 20-25 évben. Névre talán keveseknek ugrana be a Hornet, pedig a korszak egyik legmarkánsabb tuningalapja a mai mesterek számára. Ránézésre már ismerős, ugye?  Öt különféle karosszéria-változatának mindegyikébe ugyanazt az ötliteres V8-ast szerelték, amely akkoriban 145 lóerőt tudott. Ma egy extrás, új Passat áráért szép állapotút lehet kint vásárolni: konténerezés, hajózás, vám az EU-nak, aztán trélerrel haza mondjuk Hollandiából, némi papírozás, és nincs ember, aki ne fordulna utána bármelyik hazai úton

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 5

55 ezer dollár érte? (Fotó: ClassicCars.com)

Maserati Kyalami (1978)

Szintén kevéssé ismert a márka történetéből, pedig le sem tagadhatná a származását. Sőt, rá épült a „négyülésesek királyának” tartott Quattroporte (1979-től) abban az időszakban, amikor a Maserati még a De Tomaso tulajdonában volt. A bő másfél tonnás kétajtós orrában 4.2-es és 4.8-as V8-as dohogott, ötfokozatú ZF kézi váltóval, hagy háromfokozatú automatával lehetett rendelni

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 6

Buick Riviera (1972)

Neki is helyet kellene szorítani abban a teremgarázsban, az amerikai izomautók egyik legismertebbje. A GM „kísérletező” márkájának tartott Buick már a 40-es évek végétől épített Riviera néven hatalmas, b-oszlop nélküli hajókat, ám a legzordabb a harmadik generáció lett 1971-től. Egyetlen óriásmotorral kínálták, a hosszú orrában pöffeszkedő V8-as 7.5 literes volt, az öt és fél méternél hosszabb cirkáló utasok és benzin nélkül is közel járt a két tonnához

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 7

Daimler Sovereign (1967)

Az angol királynővel egy időben Hitler is „Daimler-unokában” autózott, előbbi a Daimler of Coventry, míg utóbbi a Daimler Mercedes-Benz márka termékében. Tudni illik, hogy a legrégebbi brit autógyártó cégben az 1893-as alapítást követő esztendőben az egyik vezetővé választották a kor meghatározó zsenijét, a német Gottlieb Daimlert, aki haláláig segítette fő tevékenysége, a ma Mercedes-Benzként ismert márka alapjainak lerakása mellett a szigetországi manufaktúrát is. Sőt, gyakorlatilag halála után vált el élesen egymástól a német és a brit ág. A Merci világelső luxusautó-gyártóvá hatalmasodott, a Coventry-ből induló brand azonban ma már csak múlt. De ilyen szép

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 8

Porsche 356 (1957)

Másik ledönthetetlen szobra a német autóiparnak a Porsche, a sportkocsis legendát útjára indító 356-osról igazán újat mondani gyakorlatilag lehetetlenség. Az alapító Ferdinand első remekművének műszaki jellemzői igen messze álltak a tengerentúlon akkoriban kedvelt örömautók adataitól: eleinte egy aprócska, 1.1 literes, négyhengeres boxer mozgatta 35 lóerővel, mégis hatalmas siker lett az Egyesült Államokban is, ahogyan világszerte. A hazai adatbázis szerint a ciklus közepén gyártott példányok egyike érkezett az országba, ma már rendszámmal az orrán, farán közlekedik. Valószínűleg igen keveset, de szinten biztosan főként nyáron, szerintünk kizárólag száraz időben

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 9

Ford Fairlane (1959)

Tessék megnézni az alábbi fotót. Ilyen összetett élményautót kínált a Ford akkor, amikor a Porsche járni tanult. A teljes nevén Fairlane 500 Galaxy Skyliner Frame Offot jelenleg 132 800 dollárért kínálja a Hemmingsen keresztül a német gazdája. Komikus, hogy Európában igazából az 1996-os SLK (R170) után kezdtek ráállni a gyártók a nyitható kemény tetőre, utána vált divattá, pedig hát látjuk. USA, 1959. A kétszínű Fairlane olyannyira makulátlan, hogy még az üléseinek bőrkárpitját is méretre szabott fólia borítja. Ha tehetném, én azonnal csörgetném a hirdetőt.

Csodálatos veteránokkal gazdagodtunk 10