Heti válogatásunkban terítékre kerülnek a dízel Mazdák, féltve óvott BMW helyére keresünk nyüstölni való horgászautót, és svédet cserélnénk franciára. Mikor melyik a helyes döntés? Írásban segít Varga Tibor szakértőnk.
A fiatalabb Mazdák is rozsdásodnak?
Olvasónk kérdez
Jó napok kívánok!
Tervezem leváltani 2004-es benzines Mazda 6-omat egy 2010-től gyártott Euro5-ös, 2,2 literes dízel, 163 vagy 179 lóerős motorral szerelt változatra (kombi , manuális sebváltó ). Ez ügyben szeretném kérdezni , hogy mennyi megbízható Mazdának ez a motorja, illetve mennyire érzékeny ez a típus a rozsdásodásra? Németországból szeretnék behozatni autót és eléggé sok 200 000-km feletti futásúak vannak.
Mennyire kell félni a kinti sok kilométeres Mazdáktól ? Keretem 7000 Euró lenne , erre természetesen a hazahozatali költség és minden kiadás rátevődik pluszban. Képeken nagyon egyben vannak az autók , szinte újszerűek.
Illetve szeretném megkérdezni, hogy dízelem most lesz elsőnek, mennyire drágák a felújítások pl. porlasztócsúcs , nagynyomású szivattyú, részecskeszűrő, stb.?
Köszönöm előre is megtisztelő válaszát! További szép napot kívánok.
Szakértőnk válaszol
Kedves Máté!
A Mazda dízelmotorjai remek konstrukciók, kivéve az olajszivattyút meghajtó lánc, ami elszakadhat.
Minden motor szelepvezérlése láncos, mert a benzineseken bevált megoldást a Mazda átvette a 2,2-es dízelekben is. Az olajcserék alkalmával ellenőrizni kell a lánc nyúlását, a vezérműlánc a tapasztalatok szerint 160-200 ezer kilométer után cserét igényelhet, ami nem olcsó mulatság.
Főleg a nagy fordulaton, nagy terheléssel járatott dízelekben nyúlhat meg a lánc a megugró olajnyomástól. Információink szerint a Skyactiv-motorokban egy elektromos belső szelep nem enged át nagyobb olajnyomást a körülbelül 3,5 baros határértéknél, amivel ez a láncgond megoldódott.
Célszerű ezt az alkatrészt vásárlás után azonnal cserélni. Természetesen bármelyik dízel nyavalya utolérheti ezeket a motorokat is: porlasztók, magasnyomású szivattyú, lendkerék, turbó stb… Cserébe egy nagy teljesítményű, takarékos, kulturált járású Mazdát birtokolhat. Rozsda előfordulhat főleg a külföldi autókon, de kisebb mértékű, mint az előző generáción.
Nem kell félni a 200 ezer kilométertől. Természetes, hogy egy dízel utazóautót használnak. Csak az itthoni piac van tele 10 éves 120 000 kilométert futott dízel (és benzines) csodaautókkal. Képeken minden hirdetett autó csodálatos állapotban van. Nem biztos, hogy anyagilag megéri kintről behozni Mazda 6-ot. Inkább az extrák és esetleges jobb állapot miatt érheti meg.
A Mazda dízel motoralkatrészek jellemzően drágábbak, mint az európai autók alkatrészei. Erre számítani kell, ha ilyen autót vásárol. Az alkatrészek felújítása nem drágább jelentősen a többi modellhez képest.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Horgászautó a BMW helyett
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
Nekem van egy BMW (motorkód:M52B20) E46-om de mivel sokat horgászok, és ez az autó nem arra való, szeretnék egy olcsó, nagy rakterű, igénytelen autót alacsony fogyasztással. Gondolkodtam a régi Fiat Pandan de az valószínűleg kicsi lenne nekem erre a célra.
Most talán a legjobb döntésnek egy 1.7 tds F Astrat találok, Isuzu motorral, mivel főként horgászni járnék vele és ebből a célból sűrűn utazok messzire ezért gondolnám optimálisnak a dízelt. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Dominik
Szakértőnk válaszol
Kedves Dominik!
Az Opel Astra F 1,7 dízel kombi akár jó választás is lehet horgászatra, amennyiben nincs szétrohadva, nem hengerfejes, nem mentek el vele a holdig és vissza kétszer és a futómű sincs darabokban. Esetleg érdekes lehet még a Ford Focus, esetleg egy Suzuki Ignis, ha beférnek a horgászbotok.
Az Ignisnek nagy a hasmagassága, ezért különösen érdekes lehet horgász célra.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu
Volvo helyett Citroënt?
Olvasónk kérdez
Szia Tibor!
Jelenleg egy 2008-as Volvo V70 2.4 D5-öt hajtok automata váltóval, azonban a család bővülése miatt megváltoznak az autózási szokásaim: pár km a munkába menet egy vidéki kisvárosban. Attól félek, ezzel a használattal szép lassan kinyírnám a V70-et, így elgondolkodtam a váltáson.
A kiszemelt a 2014 utáni Citroen C4 Grand Picasso, amiről sok jót olvastam, de nem tudom, hogy mennyire rizikós egy 1.6 hdi példány, lesz-e elég ereje annak a motornak az autó mozgatásához. Ott van még az 1.6 THP, ami PRINCE származék, viszont arról már nem igazán találtam infót, hogy a 2014 utáni motorkonstrukcióval is előfordulnak-e a korai generációk típushibái.
Szabad-e ebből benzinest venni, vagy keresgéljek inkább a dízelmotorok között? Egyáltalán, logikus lépés lenne lecserélni egy nagy köbcentis automata dízelmotort egy kis köbcentis (automata) dízelmotorra, ha az évi megtett kilométerszám (max 15.000 km) alapján a városi használat bőven 50% alatt marad?
Dávid
Szakértőnk válaszol
Kedves Dávid!
Én nem cserélném le a dízel automata Volvómat egy dízel automata Citroenre. A meghibásodási kockázat ugyanannyi, vagyis mínusz egy henger. Az egyetlen racionális ok erre a cserére a fogyasztás lehet (az 1,6 HDI akár elketyeg 5,5 literrel), de rövid távon ez sem számottevő. Benzinesre cserélni logikus lépésnek tűnhet, de a turbós benzines motoroknak sem tesz jót a pár kilométeres városi használat és a részecskeszűrőn kívül minden drága alkatrész megtalálható benne, ami egy dízelmotorban is tönkremehet.
Sokan azt gondolják, hogy a városi közlekedésre kevésbé alkalmas dízelmotor helyett megváltás lesz a turbós-benzines technika. Sajnos hosszú távon ez nem így van. Az 1,6 THP motorokkal sok probléma van. A fiatalabb modelleken történtek fejlesztések, de a koruk és a kis futásteljesítmény miatt nem tudjuk, hogy a megbízhatóságuk hosszú távon mennyit javult.
A megoldás a szívó benzines lehetne, de ilyet fiatalon már kevés modellben találunk. Én ha szeretném, megtartanám a Volvót és hétvégente elmennék a családdal kirándulni. Alternatívaként például a nagyobb Ford Ecoboost motorokkal úgy tűnik, egyelőre kevés a probléma.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu