Bár eddig hiába kerestük a tuti fogyasztáscsökkentő kütyüt, nem csüggedünk, kutatunk tovább, és közszolgálati jelleggel néha bevásárolunk valami ígéretesnek tűnő eszközt. Kedvenc forrásaink a különböző internetes piacterek, ahol nagyjából mindent meg lehet találni. A fogyasztáscsökkentő csodaszereket is, amelyek itt sokkal olcsóbbak, mintha valódi boltban vásárolnánk meg.
A most bemutatott Eco OBD2 névre keresztelt eszköz az eBayről származik, Kínából érkezett a csomag, és rögtön kettőt is rendeltünk, egyet dízel, egyet pedig benzines autókhoz ajánlanak, külsőre pedig zöld és kék műanyag házban érkeznek, csinos csomagolásban, angol nyelvű használati utasítással.
Volt még piros és sárga is, ami nem fogyasztáscsökkentő, hanem teljesítménynövelő, – 35 százalékos teljesítmény- és 25 százalékos nyomatéknövekedést ígér az eszköz tájékoztatója – de úgy döntöttünk, ezeket most kihagyjuk, elég a kétszer 750 forintos áldozat az ismeretterjesztés oltárán.
Az ígéret
15 százalékos fogyasztáscsökkenéssel kecsegtet a dobozon olvasható szöveg, és állítólag minden 1996 után gyártott autóban működik az eszköz, csak az OBD-csatlakozót kell megkeresni, rádugni a kütyüt és várni. (1996 előtti járműveknél persze csak azért nem működik, mert ebben az évben jelent meg a szabványos OBD-csatlakozó, korábban szinte minden gyártónak saját rendszere volt, egyedi lábkiosztású aljzattal.)
A csodálatos átváltozás nem történik meg ripsz-ropsz, ehhez úgy 100-200 kilométert kell autózni vele, míg az eszköz adatokat gyűjt, majd átprogramozza az autó vezérlését, hogy takarékosabban, tisztábban működjön, és nagyobb teljesítményt adjon le. Varázslatos, nem igaz?
Hogy kissé tudományosabbnak tűnjön, a beüzemelésbe még tettek egy csavart, miután az eszközt csatlakoztattuk az OBD-aljzatba, a reset gombot kell pár másodpercig nyomni, majd utána indítani a motort, majd várni a csodát. Ami, ha mindent jól csináltunk, akkor érezhető fogyasztáscsökkenést és tisztább környezetet jelent.
Szedjük szét!
Tanulva a korábbi tapasztalatokból, nem sok jót vártunk az eszköz szétszedésétől. A korábbi, hasonló fogyasztáscsökkentő cuccok belsejében legfeljebb egy kondenzátor és egy LED volt, így határtalan volt a csalódottságunk, amikor felnyitva az egyszerű műanyagdobozt, az alábbi látványban volt részünk:
Igényesen kivitelezett, szemre összetettnek látszó elektronika lapít a dobozban, csupa bonyolult, csodálatot kiváltó alkatrész, úgyhogy ránézésre még akár működhet is. De nézzük meg egy kicsit közelebbről, mit is látunk pontosan, és derítsük ki, melyik alkatrész mit csinál valójában!
Tehát a nyomtatott áramköri lapon, szép rendben van egy feszültségszabályzónk – ez a rajta olvasható felirat alapján könnyen kideríthető -, ami úgy 3-5 voltot csinálhat az autóban lévő 12-14 voltból. Van még némi szűrőkondi, egy titkos, nyolclábú alkatrész, amiről eltüntették az azonosításhoz szükséges jelzéseket, egy órajelet adó kvarc oszcillátor, a jobb szélen három LED a hozzájuk tartozó ellenállással és egy reset gomb. Ennyi.
Meglepő módon a dízel- és benzinmotoros autókhoz ajánlott kütyük belseje teljesen megegyezett és hogy még zavarosabb legyen a dolog, mindkét áramköri lapon a Nitro felirat olvasható. Talán nem tévedünk túl nagyot, ha azt feltételezzük, hogy a teljesítménynövelő készletek is pontosan ugyanezt az elektronikát rejtik.
Hol kapható?
Aki a hazai beszerzést preferálja, az jelenleg a Vaterán is meg tudja venni a fogyasztáscsökkentőt 2000 forintért – a hülyének is megéri – de nemrég még egy magyar webshop oldalán is elérhető volt az eszköz, de jelenleg náluk nem kapható. Szerettük volna megtudni, hogy hány darabot adtak el ebből a termékcsoportból, illetve kaptak-e bármilyen vásárlói visszajelzést az Eco OBD2 nevű eszközről, de egyelőre nem kaptunk választ. Az viszont kiderült, hogy a fogyasztáscsökkentőket egy bukaresti székhelyű cég forgalmazza, és egy hazai webshopban 4699 forintért árulták, amíg volt belőle utánpótlás.
Vásárlói visszajelzés mindössze két darab olvasható a weboldalukon, egyikük a korrekt árnak és gyors szállításnak örül, a másik pedig szimplán jónak tartotta, amit vett. Teljesítménynövelő viszont most is kapható, igaz, féláron kínálják, így nagyjából 7000 forint az ára. Értékelése ennek is van, bár a kétcsillagos értékelés ellentmondásban áll a szöveges, „A termék ár-érték aránya kiváló. Megfelel az elvárásaimnak. Elégedett vagyok a minőségével. Másoknak is ajánlanám.” értékeléssel.
Még egy kicsit legyünk végtelenül optimisták – vagy ostobák – és bízzunk benne, hogy ez az izé mégis működik és valóban átprogramozza az autó vezérlését. Nagyvonalúan most ne foglalkozzunk azzal, hogy ehhez értenie kellene az összes autó nyelvén.
Akkor most elrontom az illúziót: a lábakról leforrasztva azonnal kiderül, hogy mindössze három ponton – ebből kettő a negatív pólus – csatlakozik az OBD-aljzathoz, méghozzá azokon a lábakon, ahol a LED-ek villogtatásához szükséges tápfeszültséget nyeri az eszköz.
A többi láb csak úgy van, egyáltalán nincsenek rákötve a nyomtatott áramkörre sehol. Mondjuk ennek örülhetünk, mert így legalább kárt sem tesz az autóban, nyugodtan használhatjuk bármilyen modellben, ha örömünket leljük a térdmagasságban villogó pici LED-ek fényjátékában. De ez is valami, az eddig kipróbált fogyasztáscsökkentők még ennyire sem voltak képesek.
Ilyen szépen villognak a pici LED-ek, amiket szívtelenül a dobozba rejtettek. Ott alig látszana belőlük valami, így kiszabadítottuk őket:
Szóval bármilyen sok energiát is fektettek abba, hogy az eszköz úgy nézzen ki, mintha valóban működhetne, ez is csak egy olcsó átverés, a villogó színes LED-ek okozta esztétikai élményen túl az égvilágon semmi haszna nincs, és persze egyáltalán nem csökkenti az autó fogyasztását. Elnézést a rossz hírért, mi lennénk a legboldogabbak, ha működött volna. De nem adjuk fel, hátha legközelebb sikerül.
Ha érdekelnek az eddig leleplezett, semmire nem jó fogyasztáscsökkentő eszközök, akkor ezekből válogathatsz: