- 19 német, 9 japán, 5 francia, valamint 1-1 olasz és spanyol alkotja a mezőnyt
- 5 modellel a Suzuki vezet, összesen 7 német prémium szerepel kedvenceink toplistáján
- Külön felsoroljuk azokat a neves márkákat, amelyek egyetlenegy modellel sem fértek be a legnépszerűbbek közé
- Kiderül, hogy Ladából, Trabantból, Wartburgból, valamint a KGST maradékából mennyi küzd még az utakon
Látványosan növekszik Magyarország személyautó-állománya: 2,24 millió négykerekűt használtunk 1995-ben, 2,88 milliót tíz évvel később, 2005-ben. Pár évre rá padlót fogott az újautó-értékesítés, és a nyugatról hömpölygő romáradat is mérséklődött, majd mindkettő feltápászkodott a földről, és újra nekilendült: 2015-ben immár 3,19 millión állt a számláló, de a szédítő pörgés csak ezután kezdődött. Az elmúlt 3-4 esztendőben az újak és a használtak forgalomba állítása is folyamatosan rekordokat döntött, a Belügyminisztérium (BM) szerint 3,64 millió darab az aktuális mennyiség (2018 év vége).
Eközben a járműállomány összetétele is lassan, de állandóan változott. Egykor kedvelt modellek szűntek meg, de a márkák újakat kreáltak helyettük, számosat közülük komoly darabszámmal értékesítenek a kereskedések. Akad persze több örök kedvenc, újra és újra megújuló név is, valamint egy-két sikeres visszatérő – most megmutatjuk mindet.
Hetekkel ezelőtt a Vezess adatkéréssel fordult a Központi Statisztikai Hivatalhoz (KSH), amely a kérésünkre hatalmas adatmennyiséget állított össze a BM hivatalos nyilvántartását felhasználva. Ebből két cikkel szolgálunk:
- az elsőben darabszámokkal felsoroljuk azt a 35 személyautót, amelyből a legtöbb forgalomban van ma az országban (2018. december 31-es adatok)
- a másodikban ugyanezeknek a népszerű modelleknek az átlagos életkorával foglalkozunk majd részletesen.
Kettő a magyar igazság (1-2. helyezett)
A Swiftek és az Astrák országa vagyunk, sanszos, hogy a legtöbben eltalálnák mindkettőt, ha szembe jönne a kérdés: milyen autóból van a legtöbb nálunk? Darabra magasan kiemelkedik a hazai járműparkból a Suzuki hosszú évekig Esztergomban gyártott kisautója és az Opel kontinensszerte húzómodellnek számító kompaktja.
A jelenlegi generációkat leszámítva minden korábbi változatukból rengeteget koptatunk, sajnos minél régebbiek és olcsóbbak, annál többet. Kettejük közül Magyarország legnépszerűbb autója pedig az…
Modell | Mennyiség | |
1. | Opel Astra | 261 351 |
2. | Suzuki Swift | 224 224 |
E két modellből összesen 485 ezer példány szolgál az országban, ez a hazai teljes személyautó-állomány 13,3 százaléka. Ha valaki bontót nyitna, ne keresgéljen másfelé.
Német népautók (8-10.)
Ránézve a dobogó legaljára, és a kapaszkodókra, kellene egy-két évtized, hogy bárki nyomába érhessen az élmenőknek. Pedig a Swift megadja az esélyt, amióta „a mi autónkat” immár nem mi gyártjuk, a Suzuki kisautója házon belül is hátra szorult. 2018-ban mindössze 1302 újat értékesítettek a szalonok, használtból pedig egyáltalán nem jön át látható mennyiség a nyugati határon.
Eközben a generációváltáson éppen tavaly átesett Ford Focusból 3575 darab újra került rendszám 2018-ban, használtan beérkezett változatai pedig 5575 példánnyal első helyen végeztek tavaly az importautók éves toplistáján. Volkswagen Golfból 1937 új állt forgalomba a múlt évben, és 5339 darabot trélereztek be a nepperek. Magyarán elég nagy mennyiségben állnak hadrendbe, de pár éven belül mégsem veszélyezteti egyik sem az – Astrától várhatóan fokozatosan leszakadó – Swift második helyét.
Modell | Mennyiség | |
3. | Ford Focus | 108 981 |
4. | Volkswagen Golf | 103 712 |
5. | Opel Corsa | 95 362 |
6. | Volkswagen Passat | 82 999 |
7. | Skoda Fabia | 76 141 |
8. | Renault Mégane | 74 365 |
9. | Volkswagen Polo | 72 049 |
10. | Skoda Octavia | 70 858 |
Érdemes kiemelni, hogy a legnépszerűbb francia autó Magyarországon a Renault Mégane, csaknem kétszer annyit használunk belőle, mint a sorban jóval utána következő Thaliából, 206-osból, Clióból.
Két prémium és sok-sok kisautó (11-20.)
A sűrű középmezőnyben várható némi átrendeződés, leginkább az Auris átcímkézésével immár igen komoly flottát átfogó Corolla brand jelentős előrelépése várható. Könnyed előzés lesz: egy régi nagy kedvencet, a Puntót már nem árulja a Fiat.
Lőtávon belül van a 3-as BMW is, amely magasan a legnépszerűbb prémiummárkás személyautó Magyarországon. Szürkeimportja jelentősen visszaesett az elmúlt két évben, az átlagemberek fizetéséhez képest nálunk magasnak számító ára miatt pedig újonnan sosem volt igazán elérhető tömegek számára, bármennyire is a vágy tárgya a Kárpát-medencében.
Modell | Mennyiség | |
11. | Suzuki Ignis | 60 369 |
12. | BMW 3-as | 52 593 |
13. | Toyota Yaris | 52 546 |
14. | Fiat Punto | 51 517 |
15. | Toyota Corolla | 51 369 |
16. | Ford Fiesta | 51 039 |
17. | Ford Mondeo | 48 135 |
18. | Peugeot 206 | 44 896 |
19. | Renault Clio | 43 674 |
20. | Audi A4 | 38 786 |
Mi a márkák sorrendje?
Modellekről beszélünk, de mielőtt tovább haladnánk azon a vonalon, vessünk egy pillantást a márkák sorrendjére. Az összes forgalomban lévő személyautót, vagyis a márkák teljes kínálatát egybevéve itt a top 20 (szintén KSH, 2018. december 31.).
Márka | Mennyiség | |
1. | Opel | 487 762 |
2. | Suzuki | 422 903 |
3. | Volkswagen | 355 536 |
4. | Ford | 300 676 |
5. | Renault | 220 066 |
6. | Skoda | 194 630 |
7. | Toyota | 183 359 |
8. | Peugeot | 140 868 |
9. | Fiat | 127 204 |
10. | BMW | 115 980 |
11. | Mercedes | 110 317 |
12. | Audi | 108 869 |
13. | Citroen | 97 242 |
14. | Honda | 74 269 |
15. | Nissan | 71 970 |
16. | Seat | 71 525 |
17. | Mazda | 70 149 |
18. | Daewoo | 59 233 |
19. | Kia | 47 378 |
20. | Volvo | 46 093 |
Nagy BMW és nagy Audi között hasít előre a fiatal Vitara (21-30.)
Folytassuk a modellek exkluzív sorrendjével, a most következő tízes igazi vegyes saláta. A Puntónál is szexibb négykerekű volt sokak szemében jó húsz éven át a Vectra, amely az olaszhoz hasonlóan szépen araszol majd egyre hátrébb és hátrébb a sorban.
Ebben a blokkban szerepel már két felső középkategóriás német prémium is, a témát folytató második cikkünkben azt is eláruljuk majd, hogy átlagosan milyen idős 5-ös BMW-k és A6-os Audik dacolnak az elemekkel a drámai állapotú útjainkon.
Modell | Mennyiség | |
21. | Suzuki Wagon R+ | 37 804 |
22. | Suzuki SX4 | 35 693 |
23. | Opel Vectra | 32 390 |
24. | Honda Civic | 32 115 |
25. | Opel Zafira | 31 648 |
26. | Renault Thalia | 28 667 |
27. | BMW 5-ös | 28 609 |
28. | Suzuki Vitara | 27 187 |
29. | Peugeot 307 | 25 488 |
30. | Audi A6 | 25 148 |
Habár a 2018-ban értékesített új személyautóknak immár a 37 százaléka volt itthon SUV, mindössze egy-egy szabadidő-autó és egyterű fért be a top 35-be. Utóbbi az Opel Zafira, talán nem lep meg senkit.
Külön ki kell emelnünk a Suzuki Vitarát, amelynek első három generációjából (1988-2015) csak mutatóban jár-kel néhány száz hazánkban. Négy éve viszont egy crossover fut ezen a néven, és újonnan elképesztő mennyiségben veszik a polgárok: tavaly 11 127 darab kelt el belőle, és ez így folytatódik idén is. Két-három év, és vagy 10-15 hellyel előrébb lesz a listán.
Mutatunk még öt népszerű modellt, de csak mert itt jönnek a magyarok kedvenc Mercedesei (31-35.)
Két BMW és két Audi után jöjjön három Mercedes. Az E-osztály és a C mindig is adott polcon volt a vevőknél, az 1997 óta gyártott A-osztály első generációs változataiból viszont igazi karaván indult meg 4-5 éve nyugatról, ami tavaly hagyott alább.
Modell | Mennyiség | |
31. | Mercedes E-osztály | 21 683 |
32. | Seat Cordoba | 21 477 |
33. | Toyota Avensis | 20 738 |
34. | Mercedes A-osztály | 20 544 |
35. | Mercedes C-osztály | 18 828 |
Számos nagynevű márka egyetlen modellel sem fért be a 35-be
Annak ellenére nem érdemes összeállításunkból hiányolni a mondjuk a Porschékat (és egzotikus társaikat), hogy a stuttgarti márka egykori és mai kínálatából tavaly például 456 darab használtat hoztak be nyugatról a kereskedők, a tőle ritkábbakat nem is említjük.
Az viszont akár meglepő is lehet, hogy ma Magyarországon egyetlen modellel sincs benne a legnépszerűbb 35 márkában mondjuk a
- a Citroën,
- a Dacia,
- a Hyundai,
- a Kia,
- a Mazda
- a Nissan.
Ábécé-sorrendben írtuk őket, de nézzük meg országonként, márkánként, mennyi fut belőlük. Citroënből egyébként meglehetősen sok, 97 242 darab, de ebben a halmazban nincs domináns példányszámú modell.
A járműgyártás elmúlt évtizedeinek egyik legsikeresebb sztoriját a Daciával írja francia tulajdonosa. Nálunk a rendszerváltás előtt egy kényelmes, de nem túl megbízható román autónak számított a közhely szerint, amire az átlagnál kevesebbet kellett várni a merkúros rendelés után. Százezres nagyságrendben használtuk, aztán a 90-es évek lezárta azt a történetet, folyamatosan kikoptak az utakról a jellemzően 1310-esek, 2010-ben már csak 12 ezer Dacián volt rendszám.
Aztán a Renault újjáélesztette a márkát, és olyan kiváló ár/érték arányú járműveket alkotott meg, mint a Duster, a Sandero, a Lodgy és a Dokker. Európa-szerte és nálunk is jól fogy azóta szinte minden termékük, jelenleg immár 40 658 Dacia márkájú autó fut Magyarországon, de modellszinten – még – nem fért be egyik sem ide.
Csupán idő kérdése a Hyundai és a Kia személyautóinak megjelenése a listán, a dél-koreai testvérmárkák még mélyebbről indulva hasítanak felfelé. Hyundaiból ma 43 278 darabon van rendszám (mindössze 7350-en volt 2002-ben), Kiából még több, 47 378 szolgál (pedig még mélyebbről indult, 2995 darab volt 2002-ben).
Egy konkrét példával hadd érzékeltessük az előbb említett „hasítás” mértékét. Kia Ceedből használtan 1761 jött be tavaly, újonnan pedig 1708 darabot értékesítettek a kereskedések 2018-ban.
Nincs a Nissan, és nincs a Mazda sem sehol, pedig a Qashqaitól a 6-osig, 3-asig kedvelt autóknak számítanak, de a darabszámaik nem érik el egyenként a 20 ezret, ami a listába kerüléshez kellett volna. Márkaszinten Nissanból 71 970-et, Mazdából 70 149-et használunk összesen.
A Fordtól a Geelyhez kerülés óta igazán szépek, talán minden korábbinál a svédek, és jól fogynak világszerte a Volvók, globálisan rekordokat döntöget a márka, a magyar utakon összesen 46 903 fut belőlük.
Alfa Romeóból 19 967 ezret tart nyilván a BM, Lanciából már csak hatezret, sosem volt tömegtermék. Az angolokból még ennyit sem, a KSH adatbázisa a Jaguar, a Land Rover, és a Range Rover adatait még csak nem is tartalmazza. Jaguarból márkaszinten mindösszesen 143 kelt el újonnan 2018-ban, használtan 264 jött be.
Rengeteg márkát nem említettünk, a Chevrolet-tól a Lexusig mind statiszták.
Hol vannak a Ladák, valamint a Trabantok, a Wartburgok és a KGST egyéb maradéka?
A nagy újjáélesztő Renault friss vért pumpált a Ladába is, amelynek régebbi példányaiból 2002-ben még 295 ezer (!) példányt rögzített az illetékes minisztérium Excelje. 2018-ra ebből 40 ezer maradt, viszont ebben már akad pár száz darab új modell is.
Trabantból is akad még valamennyi (11 787 darab), ez nem is olyan kevés, pláne, ha úgy nézzük, egyetlen modellről beszélünk. Wartburgból 6282 példány éldegél még, Zastavából 974, Moszkvicsból 411.
A Trabantért például igazán kár, életre kelthette volna azt is egy komoly piaci szereplő. Egy kis cég próbálkozott vele, a 2009-es Frankfurti Autószalonon e sorok írója ült be elsőként a több száz újságíró közül az alábbi négykerekűbe. A formája és a feelingje nagyon rendben volt, a visszatéréshez készült üzleti terv – sajnos – kevésbé.