8255 forint a legalacsonyabb óradíj márkaszervizben 2019 Magyarországán annak, aki a maszek hátsó garázsa helyett hivatalos műhelybe hordja az autóját. A csúcsa óránként 40 513 forint, és hamarosan lesz ennél magasabb rezsidíj is egy új piaci szereplőnél.
Mindkettő javítási forma mellett tudnak érveket sorolni a híveik. Sokan jobban megbíznak az ismerős szakiban a szomszéd utcából, ráadásul számla nélkül nyilván olcsóbb lesz nála a meló, míg a márkaszervizekben garantáltan magas minőségű alkatrészeket szerelnek be az adott típusra precízen képzett szerelők.
Velük szemben az egyetlen ellenérv az ár szokott lenni. De vajon mennyit kérnek a hivatalos márkaszervizek óránként a munkájukért?
Hatalmas különbségek
Fontos néhány megjegyzést tennünk az alább sorakozó összegek elé, az első mindjárt egy jó tanács. Akár kétszeres-háromszoros (!) árkülönbségek is léteznek manapság egyes márkák szervizeinek árai között, ezért aki jót akar magának, hívjon fel vagy hármat indulás előtt. Vidéken jellemzően alacsonyabbak a munkadíjak, majd „határozottan emelkednek a főváros felé közeledve”, hogy egy márka képviselőjét idézzük. De Budapest sem egységes, „a külvárosi szervizünk sokkal olcsóbb a központinál”, mondta egy másik importőr.
Az árakat nagyrészt az adott kereskedők határozzák meg, a cikkben szereplő összegeket mi minden esetben a márkák központi importőreitől kértük be a budapesti szervizekre vonatkozóan. Egyesek bruttó, mások nettó összegeket küldtek, a táblázatainkban mi egységesen már az áfával növelt óradíjakat tüntettük fel. Ahol van eltérés, ott a legalacsonyabb és a legmagasabb összegeket is feltüntetjük, plusz mutatjuk a szerelés árai mellett a kasztnimunkákért és a fényezésért fizetendő összegeket is, mert azok többnyire mások (szintén bruttóban, minimum és maximum árak).
Kétrészes összeállításunkban közel három tucatnyi márka árai következnek. Az első cikkben az útjainkon tömegével futó népautók (Opel, Suzuki, Ford, VW, Renault, Toyota stb.) szervizeinek díjai sorakoznak, míg a második összeállításban a prémiumok (Mercedes, BMW, Audi, Volvo, Lexus stb.), ezek sportváltozatai (AMG-k, M-es BMW-k, vagy éppen a Cuprák), valamint a luxusmárkák (Porsche, Maybach stb.) árai szerepelnek majd. Plusz eláruljuk a spéci modellek (pl. elektromos autók és a márkák zászlóshajói) javításáért fizetendő összegeket is. Lesz mit böngészni!
A legolcsóbb szerelés – Lada
Három évvel ezelőtti újjászületése óta olyan 3400 darab vadonatúj személyautót értékesített a Lada nálunk. A KSH legfrissebb adatai szerint összesen 40 584 példány fut érvényes forgalmival az útjainkon, az állomány átlagéletkora ma 26,5 év. Nyilván nem csak a tulajdonosok számára érdekesek az orosz cég budapesti szervizének díjai, ugyanis a szerelésért fizetendő összeg – ha hajszállal is, de – a legalacsonyabb, amit körkérdésünkre megkaptunk az importőröktől.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Lada | 8763 | 19 050 |
A két vezető márka – Opel és Suzuki
Nemrég érdekes számokkal teli összeállítást közöltünk arról, hogy melyik márka személyautóiból mennyi fut az ország kopott útjain. Az Opel (487 762 darab) és a Suzuki (422 903) messze kiemelkedik a mezőnyből, ezen talán nem lepődik meg senki. A hivatalos szervizeik rezsidíjait elnézve kiderül, hogy a japán cég csaknem a Lada árszintjéről indul, viszont ennek akár a kétszeresébe is bele lehet futni náluk. A német márka szereléses árai sokkal egységesebbek, tőlük sajnos nem kaptunk konkrét összegeket a kasztnimunkákra. Nem gyűjti az importőr, „de persze, hogy az külön árszint”.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Opel | 15 621 – 19 050 | – |
Suzuki | 8890 – 15 240 | 12 700 – 19 050 |
Németek – Ford és Volkswagen (plusz Škoda és SEAT)
Újabb jelentős piaci szereplők munkadíjai következnek. Németek a felütés, de a Volkswagen-konszernhez tartozó cseh és spanyol brand szervizdíjait természetesen ide vettük, hiszen azonos alapokra építkeznek megszámolhatatlan mennyiségben azonos alkatrészből.
A Fordnál érdekesség, hogy egyes modellek és felszereltségek szervizelése eltérő, a „Store márkakereskedéseink külön óradíjat alkalmaznak a Ford Store prémium termékekre (Vignale, Edge és Mustang)” – közölte a Vezess-sel az importőr. Ezek áraival cikksorozatunk következő részében foglalkozunk, most a tömegmodellek (Focus, Mondeo, Fiesta stb.) munkadíjai jönnek.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Ford | 15 240 – 18 320 | 18 320 – 21 590 |
Volkswagen | 10 160 – 29 845 | 11 176 – 31 115 |
Škoda | 9525 – 20 955 | 10 477 – 23 495 |
SEAT | 10 160 – 20 955 | 11 176 – 23 495 |
Franciák – Renault (plusz Dacia), Peugeot, Citroën
A Daciák javításának és karbantartásának munkaóradíja egyes helyeken olcsóbb valamivel a Renault összegeinél, de a minimumok és maximumok azonosak az importőr szerint. A kasztnis műhelyek áraiban már egyáltalán nem tesznek különbséget.
Kilógnak a franciák közül a Peugeot alacsony induló összegei. Ennél a márkánál azért írtunk több árat, mert a hivatalos szervizeikben több ársáv létezik az elvégzendő munka „bonyolultsági foka” szerint. A karosszériamunkák és a fényezés árait hivatalosan nem kommunikálja az importőr.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Renault | 15 862 – 19 926 | 15 875 – 22 225 |
Dacia | 15 862 – 19 926 | 15 875 – 22 225 |
Peugeot | 9525/10 795 – 23 495/25 146 | – |
Citroën | 16 465 – 20 193 | 17 767 – 20 193 |
Japánok – Toyota, Honda, Mazda, Nissan
Fontos megjegyzéssel kell indítanunk ezt a blokkot, ugyanis egy dolog az óradíj, másik az elvégzendő munkához rendelt szintidő. Márpedig információink szerint ma Magyarországon egyes japán márkák szervizeiben előfordulhat, hogy előírás szerint rövidebb idő alatt kell elvégezni pontosan ugyanazt a javítást, karbantartást, mint mondjuk egy európai márka szintén hivatalos szervizében. Az óradíjakat nyilvánossá kell tenni, ki kell függeszteni a különféle szervizekben, a szintidőkre ez már nem igaz, de azért érdemes rákérdezni (lásd alább a tanácsainkat).
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Toyota | 18 402 – 20 193 | 18 860 – 24 765 |
Honda | 14 478 | 8255 – 22 860 |
Nissan | 18 415 | 19 050 |
Mazda | 19 050 – 23 495 | 19 812 – 22 250 |
Érdemes megállni picit a Honda 8255 forintos fényezési alapóradíjánál, annak ellenére, hogy ugye nem mindenhol és nem mindenre lehet ilyen szerényen költeni. A 23 495 forintos óradíjjal dolgozó Mazda-szervizekkel kapcsolatban pedig azt kell elmondani, hogy a 10 évnél idősebb vagy 200 ezer kilométernél többet futott autókra kedvezőbb náluk a fizetendő összeg, 18 415 forint
Néhány fontos tanács, mielőtt elindul
Talán 7-8 éve lehetett, hogy a testvérem prémiummárkás autóját én vittem el az egyik hivatalos, központi márkaszervizbe Budapesten. Pontosan elmondtam, hogy milyen alkatrésznek a kicserélését szeretném, és megkértem a munkát felvevő embert, hogy mondjon pontos összeget, ami majd a számlán szerepel. Mondott, ennek ellenére végül éppen a duplája szerepelt rajta, amikor kiadták a kocsit.
Ezzel a parányi sztorival a legkevésbé sem hangulatot szeretnénk kelteni a márkaszervizekkel szemben. Ellenkezőleg, úgy gondoljuk, velük ellentétben sokkal kiszolgáltatottabb a járműtulajdonos a számlát nem adó hátsógarázsos szakiknál. Amennyiben márkaszervizbe készül az autójával, sokat spórolhat az előzetes tájékozódással, és kisebb eséllyel okozhat végül meglepetést a számlán szereplő összeg:
– Kisebb-nagyobb rendszerességgel akcióznak a márkaszervizek, első lépésben érdemes megnézni néhány cég honlapját.
– Aki eljutott idáig a cikkben, annak nyilvánvalóvá vált, hogy egy adott márkához tartozó szervizek óradíjai között óriási különbségek lehetnek. Indulás előtt tessék felhívni legalább hármat, és konkrétan rákérdezni a munkaóradíjra.
– Célszerű megkérdezni a beszerelendő alkatrészek árát is.
– Valamint tessék annak is utánaérdeklődni, hogy az adott feladat elvégzésére mennyi a kiválasztott műhelyben a szintidő. Ezt egyébként fel kell tüntetni a végső számlán, ahol ellenőrizni lehet az előzetesen elmondottakat.
A két dél-koreai márka – Kia és Hyundai
Egyértelműen ennek a két gyártónak növekedett meg a forgalomban lévő állománya az elmúlt évtizedben Európa-szerte, így nálunk is. Idehaza a 2008-as 14 692 darabról 47 378-ra emelkedett a Kia-flotta száma 2018-ra, a Hyundaioké pedig 17 373-ról 43 278-ra.
Részben ebből következően e két márka útjainkon futó példányai átlagosan a legfiatalabbak a nagy cégek személyautó-állományát nézve. A KSH szerint a Kiák átlagosan 7,9 évesek, míg a Hyundaiok 9,5 esztendősek. Nem csak az újautó-piacon követeltek maguknak komoly helyet, használtan is szép számmal érkeznek be nyugatról egyes modelljeik.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Kia | 13 970 – 18 923 | – |
Hyundai | 15 621 – 24 003 | 13 970 – 20 193 |
Az olasz-amerikai család – Fiat, Alfa Romeo, Jeep
Összeállításunk végén nézzük meg a Fiat-Chrysler-csoport márkáinak árait, sajnos a fényezési és karosszériás árakat ők sem gyűjtik. „Ezek általában magasabbak”, mondta az importőr.
Márka | Szerelés, javítás óradíja (forint) | Karosszériamunkák, fényezés óradíja (forint) |
Fiat | 10 287 – 20 725 | – |
Alfa Romeo | 12 700 – 26 486 | – |
Jeep | 19 881 – 26 466 | – |
Cikkünk jövő héten folytatódik a sportkocsik, a luxusautók és a speciális modellek szervizelésének – a fentieknél igencsak magasabb – óradíjaival.