Öt plusz két személy utazhat együtt kombiban, kompakt egyterűben és aszfaltterepjáróban, középméretű SUV és egyterű fedélzetén vagy akár kisbuszban is. De ár/érték arányban a nagycsaládosoknak talán a lemezelt kisteherautókból domesztikált autófajta a legjobb megoldás, nevezzük akár nagy belső terű kombinak vagy dobozos alapú egyterűnek.
Ezek az autók könnyű haszonjárműként is készülnek, így nemcsak előnyeik vannak egy három üléssoros személyautóval összevetve, legyen az egyterű vagy SUV. A kisteherautós alapokból fakadhat egyfelől a robusztusság és a strapabírás, másfelől a 700-1000 kilós terheléshez konstruált, személyautóként kényelmetlenül dobáló hátsó futómű. Ez például a Volkswagen Caddyre jellemző, amelynek laprugós, merev tengelyes, szögegyszerű hátsó kerékfelfüggesztését nem az utasok kényelmi igényeihez igazította a gyár, hanem a túlterhelés elviselésére és a karbantartási költségek leszorítására.
Autója válogatja, de érdemes számítani a kevésbé kifinomult belső kárpitozásra, több burkolatlan fémfelületre vagy olcsóbb hatású műanyag borításra. A futóműzajok és a gumihang szigetelése is gyengébb lehet, mint egy kombiban, egyterűben vagy szabadidő-autóban, és a hórihorgas autókban a szélzaj is magasabb autópályán, mint az alaposabb zajvédelmű, áramvonalasabb autókban.
Miért ajánljuk mégis a Vezess nagycsaládos olvasóinak ezeket a típusokat? Mert árukhoz képest bődületes belső teret és szállítókapacitást, helyenként jó variálhatóságot, valamint kimagasló használati értéket nyújtanak családi autóként. Belső szélességüknek köszönhetőn ezekbe az autókba általában nem gond bekötni három gyermekülést, nem kell összenyomorgatni őket. Nincs bennük előkelő Poltrona Frau-bőrkárpit, mint a Lancia Thesisben, de hatékonyan takarítható belső terükből könnyebb lehet eltávolítani a morzsatengert és az ülésbe dolgozott túró rudit.
És most jön a bónusztrack: tolóajtajuk van! Ez az ajtómegoldás, amit nem lehet nekiverni a mellettünk álló autónak, villanyoszlopnak, alattomosan megbújó virágládának, aminek az alja garantáltan nem fog az aszfaltba hasítani ferdén leparkolt kocsiból.
Ám igen súlyos pszichés teher, ha az ajtónyílásban lévő ifjúság felé megindul a tolóajtó. Emelkedőn vagy lejtőn megállva a tolóajtók mozgatását vegyétek a kezetekbe, mert a gyerekek nem tudják a végpontig erőltetni az ajtót és sokszor a határolásuk is gyenge a kiszállástól megbillenő autóban. Nagyobb egyterűekbe és kisbuszokba rendelhető elektromos működésű tolóajtó, de ez nem az a kategória.
Ezekben az autókban a tolóajtó kellően nagy nyílást tár fel, a magas ülésekbe lazán, hajlongás nélkül beköthetők a gyermekek. Ha variálható az üléssorok távolsága, akkor a tágas belső térben be lehet úgy állítani a középső padot, hogy a csemeték ne hergeljék felmenőiket a háttámla rugdosásával. Tolóajtó és tolóajtó között van különbség, elsősorban az, hogy van-e bennük leereszthető ablak? Erre nagyon figyeljetek, mert a légkondicionálás és a fűtés hátravezetése eléggé esetleges lehet és az érzékeny gyomrúak hányingerét majdnem olyan jól tompítja a nyitott ablak, mint a Deadalon. Lássuk, milyen autók vannak ebben a kategóriában!
Melyik mekkora belül?
Autószalonokat felkeresve, tesztautókat vezetve és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete által szervezett seregszemlét kihasználva lelkes és szorgos csapatunk megmérte a legtöbb nagycsaládos kedvezményre jogosult autó belső méreteit. Ezekből az adatokból a legfontosabbakat összefoglaljuk egy táblázatban. Minden igyekezetünk ellenére ezek nem milliméterre pontos értékek, de abban biztosak vagyunk, hogy a mért adatokkal segíteni tudunk a Vezess olvasóinak összevetni az autók utastéri méreteit. A Berlingo egyben a vele közös gyártósoron készülő Opel Combo Life, a Peugeot Rifter és a Toyota Proace City helyett is szerepel, a FIAT 500L Wagon a kompakt egyterűeket képviseli, a Kodiaq a középméretű, három üléssoros SUV reprezentánsa. A Dacia Lodgy kvázi referenciaként szolgál: nyomott árával és tágas belső terével ez a leginkább elérhető autó az állami támogatással új autó vásárlását mérlegelő nagycsaládosoknak.
Ebben a kategóriában az egyik legvonzóbb megoldás a francia-német-japán konglomerátum, névsorban a Citroën Berlingo, az Opel Combo Life, a Peugeot Rifter és a Toyota Proace City Verso négyesfogata. Ezeket az autókat sokszor megírtuk, a legolcsóbb hétszemélyesek bemutatásakor is volt szó róluk, ezért most nem térünk ki rájuk részletesen. A mérettáblázatban képviseli őket a Berlingo, itt pedig teszteket, bemutatókat olvashattok róluk.
Citroën Berlingo 1,5 HDi dízel teszt, 130 lóerős motorral
Csodafagyver nagycsaládosoknak: a Berlingo első vezetése
Berlingo menetpróba benzines motorral.
Opel Combo Life teszt a 102 lóerős 1499 köbcentis dízellel
Peugeot Rifter teszt a 102 lóerős 1,5 HDi dízelről
Toyota Proace City és City Verso bemutató
FIAT Doblo Panorama és Doblo Maxi
Listaár: 5 665 000-6 815 000 Ft+165 000 Ft a 3. üléssorért a Family Plusz csomagban
Miben erős? Kevés pénzért sokat nyújt, jók a motorjai és nem drágák a márkaszervizek.
Miben gyenge? 3 csillagos a töréstesztje és ráférne a továbbfejlesztés vezetőtámogató rendszerekkel
Megjelenésekor nagy vívmány volt a független hátsó kerékfelfüggesztés. A Doblo is koros modell, de kulturált csarnok négy keréken. Tolóajtajában leereszthető az üveg, felszereltségtől függően villanymotorral, míg a sokkal többe kerülő Caddyben csak kis tolóablak van.
95 vagy 120 lóerős lehet az 1,6 literes dízel. A Doblo Maxi csak az erősebbik Mjettel szerepel a hazai árlistában. Ez az a dízelmotor, amin összeveszett a Volkswagen és a Suzuki. A részvénycserés együttműködés felbontásához vezető konfliktus azon robbant ki, hogy a Suzuki a modellfrissítés előtti Vitarához és SX4 S-Crosshoz nem a VW-től az 1,6 TDI-t vette meg, hanem a Fiattól az 1,6 Mjetet, mert szerintük az jobb vétel volt.
Benzines motor egyféle van, a turbófeltöltős 1,4 T-Jet 120 lóerős. A gázautózásban régóta erős olasz piacnak köszönhetően a Doblóból kapható benzinnel és sűrített földgázzal is tankolható verzió. Ráadásul a CNG-s motorváltozat abból a 120 lóerős 1,4 T-Jetből született, amely köztudottan a legstabilabb, legmegbízhatóbb turbós benzines motorok egyike, a Lineától a Giuliettán át a 198-as Bravóig temérdek autóban.
Ford Grand Tourneo Connect
Listaár: 7 738 950-8 961 250 Ft+177 800 Ft a 3. üléssorért
Miben erős? Majdnem mindenben: hatalmas, kényelmes, korszerű családi csatahajó.
Miben gyenge? Szűk a motorpaletta, ehhez nincs is benzines motor, csak a normál Tourneo Connecthez
Ebben a kategóriában a PSA-Opel-Toyota négyes ikrek mellett ez a hétüléses Ford Grand Tourneo Connect a kedvenc autónk. Hangártágas karosszériája önmagában még nem kiugró ebben a mezőnyben, kiemelendő viszont kényelmes ülése és jó futóműve. Az ötszemélyes, sima Tourneo Connectnél a 4825 mm-es Grand Tourneo Connect kereken 40 centivel hosszabb. Utolsó üléssora mögött 322 literes a csomagtér. Ha elég két üléssor, 1287 literes a hely, ha pedig költöztök vele, 2620 literes teret ad az első ülések mögött.
Középső és hátsó ülései egytől egyig padlóba hajthatók, ami sokkal jobb variálhatóságot jelent a Doblo vagy a Caddy megoldásánál. Itt a hátsó ajtókban is leengedhető az ablak. Hasznos extrája a fűthető első szélvédő és a 230 voltos fedélzeti konnektor, bármit is akarunk árammal ellátni.
A motorkínálat nagyon szűk, a háromhengeres benzines csak a rövid verzióhoz kapható. A Grand Tourneo csak dízelmotorral vehető meg. Ha mentek legalább hetente egyszer pár tíz kilométert országúton, autópályán, akkor jó vételnek tartjuk a négyhengeres 1,5 TDCi-t 120 lóerővel és 270 Nm nyomatékkal.
Volkswagen Caddy és Caddy Maxi
Listaár: 6 142 270-13 735 430 Ft
Motorok: benzines: 102-130 LE , dízel: 102-150 LE
Miben erős? Kiforrott autó, van 4×4-es, a Maxi egészen hatalmas
Miben gyenge? Koros és elég drága más hétszemélyes VW-modellekhez képest
Alapjaiban ez az autó változatlanul a 2K kódjelű modellgenerációra épül, amely matuzsálemi korú: 2003 óta van piacon. De a Volkswagen sokat áldozott arra, hogy a Caddy ne maradjon le a kategóriától, így ma sem őskövület. 2010-ben volt a nagy renoválás, 2000 alkatrészre kiterjedően, majd 2015-ben ismét megújult és megkapta a szükséges vezetőtámogató rendszereket.
Felárért van összkerékhajtás is a lengyelországi Poznanban gyártott autóhoz, amivel a Caddy még mindig aszfaltra termett kocsi, nem offroadozásra. Akinek terepen van dolga, jobban járhat a Citroën-Opel-Peugeot-Toyota falanx Dangel 4×4-es autóival, ezeket magasabbra lehet emelni. Családi autóként a Caddy Maxi a nyerő, a 47 cm-rel megnyújtott verzió.
Bődületes térkínálatán felüli szuperképessége, hogy gyári benzin-CNG, azaz sűrített földgáz üzemben is kapható, amivel nagyon olcsón autózhat a család. Adófizetői támogatással és az importőri kedvezménnyel a rövid Caddy 3 349 000, a Caddy Maxi 3 999 930 forinttól kapható hét üléssel. A háromhengeres 1,0 TSI 102, a négyhengeres 1,4 TSI 130 lóerős. Az összes dízel kétliteres, 102, 122 vagy 150 lóerővel, a földgázüzemű verzió, az 1,4 TGI 110 lóerős.
Figyelem! Akit a kategória legmodernebb autói, a francia, német és japán emblémával készülő négyes ikrek érdekelnek, kattintson ide a Citroën Berlingo, az Opel Combo Life, a Peugeot Rifter és a Toyota Proace City bemutatójához.