Kezdjük egy kis luxuspiaci körképpel, jöjjön néhány kemény állítás a magyar autóvásárlók legvagyonosabbjainak igényeiről:
- vadonatúj Porschéból sokkal többet tudna értékesíteni a hazai importőr annál, amennyi a magyarországi éves kvóta, sorban állnak a vevők, főleg a legexkluzívabb, legdrágább 911-esekért (részletek itt),
- már az alapkő letétele előtt elfogyott a majdani – időközben megnyílt – Bentley-kereskedés összes idehaza értékesíthető luxusautója másfél évre előre (részletek itt),
- a jövő májustól működő első magyar Aston Martin-szalon létrehozói két év alatt az értékesítés duplázódására számítanak (részletek itt),
- eddig az új autók, innentől a használtak, ahol hasonló a pörgés a kínálat csúcsain: tavaly rekordot döntött az import, soha ennyi exkluzív személyautót nem trélereztek be a kereskedők és a nepperek, mint 2018-ban (részletek itt).
Szóval itt tart egy szűk réteg – de vajon mennyire szűk? Ha ilyen mennyiségben ömlenek útjainkra a poszterautók, itt az ideje készletezni. A KSH és a Belügyminisztérium segítségével most darabra megmutatjuk, hogy a különlegességekből mennyi van forgalomban, mennyi fut érvényes magyar rendszámmal. A népbetegségnek számító adócsalással nem tudunk mit kezdeni, a szlovák, német és újabban cseh rendszámos autókról sajnos nincs a magyar hatóságoknak adata.
M-es BMW-k – 1000-1500 darab
Az izmosak között talán a leginkább elérhető álomautó, amit a hazai állományának mérete is sugall. Az egyes modellek átlagéletkora ugyanakkor azt is világosan megmutatja, hogy rengeteg az öregecske, nyugat-európai ifjúkora alatt akár többszörösen szétcsapott, egykori értékének morzsájáért behozott példány. Meglehetősen beszédes, hogy a rendszámos M3 Coupék átlagéletkora nálunk 19,8 év.
A másik véglet szerint szépen fogynak a legújabb csodák is, a mindössze pár éve gyártott M4-ből máris kétszáz körüli mennyiséget hajthatnak a szerencsések (a külföldi azonosítósokkal együtt).
A legfrissebb minisztériumi adatok szerint 1138 darab BMW forgalmijában szerepel a nagy M-betű, ebből „az igazi” M2-es, M3-as stb. sportkocsik száma 840. A kettő között az M550i xDrive-ok, M850i xDrive-ok és társaik szerepelnek. A darabszámok mögött minden modellnél feltüntettük az állomány átlagéletkorát
- M2 – 61 darab (1,8 év)
- M3 – 344 darab (16,9 év)
- M4 – 171 darab (2,3 év)
- M5 – 184 darab (13 év)
- M6 – 80 darab (10 év)
Örök vita tárgya a kommentmezőben: kinek mi az AUTÓ? Egyeseknek négy millió forintért a nullkilométeres Suzuki Vitara, másoknak ugyanennyiért a 15 esztendős, 250 ezret futott M3-as. Cikkünk végén ön is voksolhat róla.
AMG-s Mercedesek – Beelőzik a riválist?
Sokkal fiatalabbak az affalterbachi remekművek, aminek egyik oka, hogy a tulajdonos Mercedes az utóbbi években szélesítette jelentősen az AMG-k kínálatát. Nagyon úgy tűnik, hogy M-es BMW-kből zömében olcsóbb, öregebb példányok jönnek be az országba, míg az AMG-s Merciket nagyrészt újonnan veszik idehaza.
Persze ezek egy részéből alig van még használt az asztalon. Ha kínálják majd őket az új áruk töredékéért, 6-8-10 év múlva simán megindulhat ezekből is a leharcoltak hada Hegyeshalom felé, ráadásul széles a választék. Nemsokára az AMG lesz az M a magyar használtpiacon? Lehetséges, jelenleg 740-en áll a számláló.
- A-osztály AMG– 47 darab (3,3 év az átlagéletkor)
- CLA AMG – 45 darab (1,5 év)
- C-osztály AMG – 156 darab (7,5 év)
- E-osztály AMG – 146 darab (10,5 év)
- CLS AMG – 12 darab – (1,5 év)
- GLA AMG – 11 darab (2,4 év)
- GLE AMG – 103 darab (1,7 év)
- GLC AMG – 64 darab (1 év)
- GLS AMG – 8 darab
- G AMG – 32 darab (2,4 év)
- AMG GT – 46 darab (1,4 év)
- S-osztály AMG – 38 darab (3,4 év)
- SL AMG – 7 darab (5,3 év)
Porschék – Sokkal több, mint az M és az AMG együtt
Sajnos nem kaptunk modellekre szétbontott listát, azonban a legfontosabb két számot ismerjük:
- összesen 3321 darab Porschén díszeleg jelenleg magyar rendszám,
- az átlagéletkoruk 12,2 év.
Azaz önmagában több négykerekű fut agancsos logóval, mint amennyi a Mercedes és a BMW sportváltozatainak összesített száma. Hiába állnak sorban a 911-esekért honfitársaink, az újonnan értékesített Porschék legnagyobb része szabadidő-autó: Macan és Cayenne, valamint a luxusszedán Panamera.
Szárnyal a szürkeimport is, ahogy a sportkocsik és luxusautók behozataláról szóló cikkünkben a nyáron írtuk, 2017 egészében 343 használt Porschét vontattak át a kereskedők a nyugati határainkon, tavaly 456-ot, míg idén hat hónap alatt immár 256-ot. Leginkább első generációs Cayenne-ek, igen vegyes évjáratú Boxsterek, és zömében öregecske Panamerák a kedvencek. Sokuk kijön egy új Octavia árából, ám a partityúkok szemében nagyobb a presztízsük.
Challanger, Mustang, Camaro és Corvette – 2000 amerikai izom- és sportautó
A négy legismertebb tengerentúli ikonból közel kétezer darabot használnak honfitársaink. Darabszámban kiemelkedik a mezőnyből a Ford 1964 óta gyártott sportos kétajtósa, ami 55 éve kiváló ár/érték aránnyal hívja fel magára a figyelmet. A tudásához, feelingjéhez képest alacsony vételára meglátszik az újautós értékesítésein, és a használtimportos számokon. Három darab Boss és három Shelby is morog az országban:
- Ford Mustang – 1380 darab (átlagéletkor: 20,2 év)
- Chevrolet Camaro – 279 darab (18 év)
- Dodge Challanger – 86 darab (14 év)
- Chevrolet Corvette – 254 darab (20,2 év)
Elgondolkodtató, hogy Camaróból és Corvette-ből csaknem annyin van rendszám, mint M3-asból. Még akkor is, ha ezek régebbi modellek, ám a számok szerint a hazai állományaik átlagéletkora szinte azonos.
Maseratik, Ferrarik és Lamborghinik – Valahol 500 és 1000 között
Ahhoz képest, hogy mennyi Ferrarit látok Budapesten, messze közülük fotózom évek óta a legtöbbet német és szlovák rendszámmal, újabban cseh azonosítókkal. Érzésre ennek a márkának a hazai darabszámát simán megdupláznám, ha nem a magyar rendszámokat, hanem a magyar tulajdonosokat nézzük. Csak hát utóbbiakról nincs Excel.
- Maserati – 298 darab (9,8 év az átlagéletkor)
- Ferrari – 178 darab (14 év)
- Lamborghini – 24 (9,3 év)
Astonok, Bentley-k, Rollsok és Morganek – Majdnem a legdrágábból a legtöbb
Nemrég nyílt szépséges Bentley-kereskedés, május elejétől várja a tisztelt nagyérdeműt a dupla olyan alapterületű Aston Martin-szalon, egyik brit márka szexibb modelleket kínál, mint a másik. És drágábbakat, mindkettő kínálatában százmillió feletti eladási árak is repkednek, természetesen használtan sem bagóért adják őket. Habár a hazai Bentley-flotta meghatározó részét a legolcsóbb Continental GT-k adják, azokat meg már 12 milliótól hirdetik a külvárosi kavicsos kereskedések.
- Aston Martin – 43 (12,9 év)
- Bentley – 118 darab (12,9 év)
- Morgan – 9 darab (13 év)
- Rolls Royce – 109 darab – (39,9 év)
Személyes örök kedvencem a Morgan márka a favázával, kopásmentes stílusával – és egy extrás VW Passat árcédulájával. Úgy tűnik, mifelénk mindösszesen maroknyi vagyonos embert izgat fel annyira ez a feeling, nemigen állítják be harmadik autónak a garázsba.
Végül néhány különlegesség
Tudunk róla, hogy 918-as Porschéból többet rendeltek magyar ügyfelek, és tudunk hazai Koeniggseggről is. Utóbbi nem magyar rendszámos, így nem kerülhet be e cikkbe, ahogy hazai forgalmis Spykerről vagy Paganiról sem tud a KSH, BM páros, pedig rákérdeztünk.
Akad azért még pár finomság:
- McLaren – 2 darab (nem tudjuk az átlagos életkorukat)
- Maybach – 1 darab (13 éves)
- Wiesmann – 1 darab (7 éves)
Ha összeadjuk a cikkben szereplő számokat, és hozzájuk vesszük az adócsalós rendszámokkal gurigázó, titkos gyűjteményekben rejtőző (jártunk már ilyenben) ritkaságokat, simán meghaladhatja a tízezer darabot a felsőkategóriás sportkocsik és luxusautók száma Magyarországon. Ráadásul úgy, hogy a sima S-osztályos Mercedeseket, Range Rovereket és a kategóriáikat bele sem vettük.
Ha nyugaton lennénk, mondanánk: a felső tízezer minden tagjának van egy különleges autója a csecsemőtől az aggastyánig. Nálunk inkább az a helyzet, hogy olyanok is vesznek ezekből, akik gyári márkaszervizbe sem tudják hordani vágyaik tárgyát.
Zárásként egy kis szavazás!
No nem az a kérdés, hogy mi kellene a cikkben felsorolt autók közül, annál kicsit megosztóbb a szavazásunk. Vagy nem, ezt majd az eredmény eldönti
Tegye mindenki a szívére a kezét vs. hallgasson a józan eszére! És voksoljon! Melyik kellene ingyen: egy négymilliós, nullkilométeres Suzuki Vitara, vagy egy szintén négy milliót érő, 250 ezer kilométert futott, mondjuk 15 éves BMW M3? Feltétel, hogy utána azt kell használni, tankolni, szervizelni, fenntartani, élni vele.