Soha annyi „idegen hibás” BKV-baleset nem volt korábban, mint tavaly: az 1416 eset negatív rekordot döntött. Ezek azok a közlekedési balesetek, amikor úgy ütközik, avagy sérül meg egy busz, villamos vagy troli, hogy nem annak sofőrje a hibás, hanem a személyautósok, kerékpárosok, gyalogosok. A 2018-as ámokfutás idén is folytatódik a legfrissebb adatok szerint, amelyeket a Vezess kért ki a közlekedési vállalattól.
Év | Idegen hibás balesetszám | BKV kára (forint) |
2010 | 1319 | |
2011 | 1219 | |
2012 | 1260 | |
2013 | 1383 | |
2014 | 1349 | 109 millió |
2015 | 1313 | 100 millió |
2016 | 1279 | 182 millió |
2017 | 1360 | 215 millió |
2018 | 1416 | 200 millió |
2019. 01-06. | 691 | 65 millió |
Az anyagi kárra vonatkozó adatok csak az elmúlt öt évre vonatkozóan ismertek, 2017-ben és 2018-ban elérték a 200 millió forintot. Érdekes, hogy miközben 2019 első hat hónapjában a balesetszám nagyjából a tavalyi egész éves rekordrossz adatot vetíti előre, ehhez képest idén – egyelőre úgy tűnik – jóval kisebb lehet a közlekedési balesetekből származó kára a cégnek.
Érdekesen alakult ebben az évtizedben a BKV-járműveken utazók baleseteinek a száma. Tavaly például a járműsérülések száma ugye csúcsot döntött, ezalatt szerencsére az utasokat érintő problémák száma meg a legkevesebb volt.
Év | Balesetszám (db) |
2010 | 100 |
2011 | 95 |
2012 | 103 |
2013 | 116 |
2014 | 127 |
2015 | 111 |
2016 | 103 |
2017 | 107 |
2018 | 94 |
2019.01-06. | 61 |
2010-2019.01-06. | 1017 |
Megkértük a BKV-t, konkrétan sorolják fel, hogy a táblázatokban szereplő balesetek közül mennyit okoztak a személyautósok, kerékpárosok és a gyalogosok, valamint árulják el, hogy erre a három csoportra a járművezetőik tapasztalatai szerint milyen közlekedési szabályszegések a jellemzőek.
A BKV szerint egyre rosszabb a helyzet
Mielőtt elkezdenénk sorolni a hibákat, idézzük a romló helyzet okait, legalábbis ahogy a közlekedési vállalat látja a budapesti mindennapokat.
„Tapasztalataink alapján az elmúlt évtizedben a közlekedési morál jelentősen romlott. Ennek okát elsősorban a motorizáció hatásában, az agglomeráció népességnövekedésében és az egyéni közlekedés térnyerésében látjuk. A járművek számának növekedését az infrastruktúra kapacitása már képtelen követni. A folyamatos dugók türelmetlenné, agresszívvá teszik a vezetőket. A tolerancia fokozott hiánya és a KRESZ-szabályok nem megfelelő ismerete is sok problémát okoz. A közlekedő partnereknek nincs kötelezettsége a változó szabályok követésére és esetleges frissítő vizsgák letételére. Véleményünk szerint a jogosítvány megszerzésének feltételei is lazultak a piaci szolgáltatóknál” – állítja a BKV.
A buszokat és villamosokat érintő idegen hibás közlekedési baleseteknek több mint a 90 százalékát a személyautósok okozzák. Tulajdonképpen egy kézen meg lehet számolni, hogy a BKV járművezetői szerint jellemzően milyen hibák miatt:
- az autóbusz követési távolságának leredukálása hirtelen sávváltásokkal, szabálytalan elévágásokkal,
- elsőbbség megadásának hiánya,
- szándékos betartás.
Leginkább a buszok utasait veszélyezteti a BKV szerint az a teljesen hétköznapi gyakorlat a fővárosban, hogy egyesek a buszmegállókban parkolnak le, vagy csak éppen szabálytalanul várakoznak. Márpedig ilyenkor a buszvezető nem tud a járdaszegélyhez állni, ezért gyakran balesetveszélyessé válhat az utasok le- és felszállása.
Külön sérelmezik még a buszsofőrök, hogy nagyon kevés autós engedi ki őket a megállókból.
Mi a helyzet a gyalogosokkal?
Időnként egészen extrém baleseteket képesek okozni a járókelők, volt rá példa, hogy a világ egyik legnagyobb forgalmú járatának számító 4-es/6-os villamosnak szó szerint nekiszaladt egy figyelmetlen ember, a helyszínelés idejére leállított forgalom természetesen óriási dugót okozott a Nagykörúton.
Darabra pontos adattal rendelkezik a BKV a gyalogosok okozta balesetekről, eszerint az elmúlt 9,5 évben bekövetkezett 12 589 esetből 582 írható a számlájukra. Ez 4,6 százalék, a BKV szerint legnagyobbrészt a villamosokkal kerülnek konfliktusba a gyalogosok, kevesebbszer a buszokkal, trolikkal.
Nézzük meg a legjellemzőbb bakikat, a BKV kifejezésével élve a „villamos ágazatban” ez a két leggyakoribb baleseti ok:
- 35 százalékban a gyalogos tilos jelzésen való áthaladása,
- 19 százalékban hirtelen belépése a jármű elé.
Az úgynevezett gumikerekes ágazatban (ami a buszokat és a trolikat jelöli) ugyanaz a két fő baleseti ok, de más sorrendben:
- 29 százalékban a gyalogos hirtelen lelépése a jármű elé,
- 22 százalékban a tilos jelzésen való áthaladása.
A kerékpárosok szabálytalanságai
„Én még nem láttam kerékpárost pirosnál megállni” – nyilatkozta egyszer egy budapesti városvezető, amikor éppen az autósok kedvében akart járni. Sajnos ilyet bárki le tud fotózni a városban, a BKV statisztikái szerint azonban mégis minimális számú balesetet okoznak BKV-járműveknek a bringások.
Egészen pontosan 9,5 év alatt 95 esetben voltak felelősségre vonhatók (ami 0,75 százalék), a gumikerekes ágazatban ez a három fő ok miatt történtek az általuk okozott balesetek:
- 26 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
- szintén 26 százalék figyelmetlen kerékpározás (ez nem túl konkrét így),
- 10 százalékban a szabálytalan sávváltás.
A villamosok esetében előjön az autósok között is leggyakoribb kritika a bringásokkal szemben:
- 47 százalékban a tiloson való áthaladásuk okozott bajt,
- 24 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
- 15 százalékban figyelmetlen kerékpározás.
Komoly és rendszeres problémának mondja a BKV a bringások jelenlétét a buszsávban. „Problémának látjuk továbbá, hogy a kerékpárosok a többi járműhöz hasonlóan, de oktatás, KRESZ-ismeretek, illetve vizsga nélkül közlekedhetnek a forgalomban” – állítja a közlekedési vállalat.