Soha annyi „idegen hibás” BKV-baleset nem volt korábban, mint tavaly: az 1416 eset negatív rekordot döntött. Ezek azok a közlekedési balesetek, amikor úgy ütközik, avagy sérül meg egy busz, villamos vagy troli, hogy nem annak sofőrje a hibás, hanem a személyautósok, kerékpárosok, gyalogosok. A 2018-as ámokfutás idén is folytatódik a legfrissebb adatok szerint, amelyeket a Vezess kért ki a közlekedési vállalattól.

Év Idegen hibás balesetszám BKV kára (forint)
2010 1319  
2011 1219  
2012 1260  
2013 1383  
2014 1349 109 millió
2015 1313 100 millió
2016 1279 182 millió
2017 1360 215 millió
2018 1416 200 millió
2019. 01-06. 691 65 millió
     

Az anyagi kárra vonatkozó adatok csak az elmúlt öt évre vonatkozóan ismertek, 2017-ben és 2018-ban elérték a 200 millió forintot. Érdekes, hogy miközben 2019 első hat hónapjában a balesetszám nagyjából a tavalyi egész éves rekordrossz adatot vetíti előre, ehhez képest idén – egyelőre úgy tűnik – jóval kisebb lehet a közlekedési balesetekből származó kára a cégnek.

Érdekesen alakult ebben az évtizedben a BKV-járműveken utazók baleseteinek a száma. Tavaly például a járműsérülések száma ugye csúcsot döntött, ezalatt szerencsére az utasokat érintő problémák száma meg a legkevesebb volt.

Év Balesetszám (db)
2010 100
2011 95
2012 103
2013 116
2014 127
2015 111
2016 103
2017 107
2018 94
2019.01-06. 61
2010-2019.01-06. 1017

Megkértük a BKV-t, konkrétan sorolják fel, hogy a táblázatokban szereplő balesetek közül mennyit okoztak a személyautósok, kerékpárosok és a gyalogosok, valamint árulják el, hogy erre a három csoportra a járművezetőik tapasztalatai szerint milyen közlekedési szabályszegések a jellemzőek.

„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 1

Itt egy kukásautó ütközött busszal (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

A BKV szerint egyre rosszabb a helyzet

Mielőtt elkezdenénk sorolni a hibákat, idézzük a romló helyzet okait, legalábbis ahogy a közlekedési vállalat látja a budapesti mindennapokat.

„Tapasztalataink alapján az elmúlt évtizedben a közlekedési morál jelentősen romlott. Ennek okát elsősorban a motorizáció hatásában, az agglomeráció népességnövekedésében és az egyéni közlekedés térnyerésében látjuk. A járművek számának növekedését az infrastruktúra kapacitása már képtelen követni. A folyamatos dugók türelmetlenné, agresszívvá teszik a vezetőket. A tolerancia fokozott hiánya és a KRESZ-szabályok nem megfelelő ismerete is sok problémát okoz. A közlekedő partnereknek nincs kötelezettsége a változó szabályok követésére és esetleges frissítő vizsgák letételére. Véleményünk szerint a jogosítvány megszerzésének feltételei is lazultak a piaci szolgáltatóknál” – állítja a BKV.

A buszokat és villamosokat érintő idegen hibás közlekedési baleseteknek több mint a 90 százalékát a személyautósok okozzák. Tulajdonképpen egy kézen meg lehet számolni, hogy a BKV járművezetői szerint jellemzően milyen hibák miatt:

  • az autóbusz követési távolságának leredukálása hirtelen sávváltásokkal, szabálytalan elévágásokkal,
  • elsőbbség megadásának hiánya,
  • szándékos betartás.

Leginkább a buszok utasait veszélyezteti a BKV szerint az a teljesen hétköznapi gyakorlat a fővárosban, hogy egyesek a buszmegállókban parkolnak le, vagy csak éppen szabálytalanul várakoznak. Márpedig ilyenkor a buszvezető nem tud a járdaszegélyhez állni, ezért gyakran balesetveszélyessé válhat az utasok le- és felszállása.

Külön sérelmezik még a buszsofőrök, hogy nagyon kevés autós engedi ki őket a megállókból.

„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 2

Tragikus baleset az Erzsébet királyné útján (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

Mi a helyzet a gyalogosokkal?

Időnként egészen extrém baleseteket képesek okozni a járókelők, volt rá példa, hogy a világ egyik legnagyobb forgalmú járatának számító 4-es/6-os villamosnak szó szerint nekiszaladt egy figyelmetlen ember, a helyszínelés idejére leállított forgalom természetesen óriási dugót okozott a Nagykörúton.

Darabra pontos adattal rendelkezik a BKV a gyalogosok okozta balesetekről, eszerint az elmúlt 9,5 évben bekövetkezett 12 589 esetből 582 írható a számlájukra. Ez 4,6 százalék, a BKV szerint legnagyobbrészt a villamosokkal kerülnek konfliktusba a gyalogosok, kevesebbszer a buszokkal, trolikkal.

Nézzük meg a legjellemzőbb bakikat, a BKV kifejezésével élve a „villamos ágazatban” ez a két leggyakoribb baleseti ok:

  • 35 százalékban a gyalogos tilos jelzésen való áthaladása,
  • 19 százalékban hirtelen belépése a jármű elé.

Az úgynevezett gumikerekes ágazatban (ami a buszokat és a trolikat jelöli) ugyanaz a két fő baleseti ok, de más sorrendben:

  • 29 százalékban a gyalogos hirtelen lelépése a jármű elé,
  • 22 százalékban a tilos jelzésen való áthaladása.
„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 3

Folyamatos probléma, hogy a megállókból nem engedik ki elinduláskor az autóbuszokat, ami igaz „a nagyobb testű járművel közlekedő hivatásos járművezetőkre is, akik gyakran okozzák a megállóból kihaladó busz tükrének sérülését”. A képen látható eset ennél komolyabb (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

A kerékpárosok szabálytalanságai

„Én még nem láttam kerékpárost pirosnál megállni” – nyilatkozta egyszer egy budapesti városvezető, amikor éppen az autósok kedvében akart járni. Sajnos ilyet bárki le tud fotózni a városban, a BKV statisztikái szerint azonban mégis minimális számú balesetet okoznak BKV-járműveknek a bringások.

Egészen pontosan 9,5 év alatt 95 esetben voltak felelősségre vonhatók (ami 0,75 százalék), a gumikerekes ágazatban ez a három fő ok miatt történtek az általuk okozott balesetek:

  • 26 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
  • szintén 26 százalék figyelmetlen kerékpározás (ez nem túl konkrét így),
  • 10 százalékban a szabálytalan sávváltás.

A villamosok esetében előjön az autósok között is leggyakoribb kritika a bringásokkal szemben:

  • 47 százalékban a tiloson való áthaladásuk okozott bajt,
  • 24 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
  • 15 százalékban figyelmetlen kerékpározás.

Komoly és rendszeres problémának mondja a BKV a bringások jelenlétét a buszsávban. „Problémának látjuk továbbá, hogy a kerékpárosok a többi járműhöz hasonlóan, de oktatás, KRESZ-ismeretek, illetve vizsga nélkül közlekedhetnek a forgalomban” – állítja a közlekedési vállalat.