Akinek van pénze és igénye exkluzív négykerekűre, magasról tesz a gyenge forintra – ugye, senkit nem lepünk meg ezzel? A Datahouse friss számai szerint az elszálló euró-árfolyam miatt általánosan csökkennő használtautó-importtal párhuzamosan (2019 januárja és szeptembere között), továbbra is a felhők felett szárnyal a drága luxuslimók, sportkocsik és veteránok behozatala.
Háromnegyed év alatt annyi különlegesség érkezett be Magyarországra, majd került rá hazai rendszám, hogy erősen szubjektíven sem könnyű kiemelni közülük. A gyárból minap kigurult Rollstól a youngtimer japán legendán át a hatvan feletti Porschéig azért csak kicsipegettünk egy tízest, amelyből a cikk végén lehet választani egyet mindenkinek.
Aston Martin DBS (2010)
Csúcsra ért és elérzékenyült a magyar autókereskedők királya, írtuk nemrég az Aston Martin hazai megjelenésének bemutatójáról. Májusban nyit a szalon, lehet hazagurulni majd a nullkilométeresekkel, addig is szépen jönnek be a használtak: DB7-es, Vantage és DBS is érkezett bársonnyal borított tréleren idén. Utóbbiból egy 2010-es évjárat került be összeállításunkba, ezek állapottól, egyéni extráktól, küszöbaranyozástól függően olyan 40-50 millió forint körül mozognak, nyugaton. Nálunk egyetlen eladó példány sincs jelenleg.
Bentley Mulsanne (2013)
Minden luxushajók bajnoka számomra, mert emberközelibb (6750 cm3/537 lóerő), és visszafogottabb (akár 5,82 méter és 2,75 tonna), mint a tulajdonképpeni egyetlen közvetlen rivális márkához tartozó cirkálók. És azokhoz képest még az ára is a földön jár, hat esztendősen, pár tízezer mérfölddel a lábában olyan 35-40 milliótól már elérhető. Azért a padlószőnyegért nem pénz, sosem felejtem, hogy amikor volt szerencsém beülni egybe, a csukám bokáig elsüllyedt benne.
Buick Riviera (1972)
Szinte minden ilyen összeállításunkba bevesszük a GM „kísérletező” márkájának tartott Buick eme remekművét. Egyrészt mert jönnek belőle az országba, másrészt tessék ránézni! Immár a 40-es évek végétől épített Riviera néven hatalmas, b-oszlop nélküli cirkálókat a cég, ám a legzordabb a harmadik generáció lett 1971-től. Egyetlen óriásmotorral kínálták, a hosszú orrában pöffeszkedő V8-as 7.5 literes volt, az öt és fél méternél hosszabb izomautó utasok és benzin nélkül is közel járt a két tonnához.
Ferrari 308 (1981)
Gyerekkorunk autós kártyájában a legszebb színű lap volt a 308-asé, a bajuszos tévésztárokért rajongók a Magnum-soroatból is ismerhetik. A háromliteres V8-assal és kézi váltóval szerelt olasz (237-252 lóerő) 1981-es példányainak átlagára – talán meglepő, de – 15-20 millió forint között mozog, a makulátlanoké 30 környékén.
Fisker Karma (2012)
Amennyiben a markáns dizájn döntötte volna el, hogy a látszatra szerény méretű amerikai hibrides/villanyautós manufaktúrák közül melyik forgatja majd fel a világ járműgyártását, én nem a Teslára voksoltam volna. Sajnos Elon Musk rossz cég élén lett világsztár, a Karma elhomályosítja bármelyik elektromosát, ráadásul ebben is van vagy 1300 Nm nyomaték. Plusz erdőtűzből megmaradt fából készült a műszerfal díszítése.
Honda NSX (1993)
Májusban eladósorba került két, szinte új példány minden idők egyik legklasszabb japán sportkocsijából, együtt potom 125,5 millió forintnak megfelelő összegért. Az egyik egy 1995-ös évjáratú, mindössze 860 kilométert futott NSX Type R. Keményebb futóművet kapott és 120 kilogrammot faragtak a súlyából, mindössze csak 464 darab készült a 270 lovas, 3 literes, szívó V6-os VTEC-mororral szerelt csodából. A másik 2005-ös és 560 kilométert tekertek bele, ez már egy NSX-R. Erről ugyan eltűnt a bukólámpa, de 290 lóerős, 3,2 literes V6-ost tettek a vadászgépekre hajazó pilótafülke mögé. Ezt Motoharu Kurosawa 2002-ben 7 perc 56 másodperc alatt kergette körbe a Nordschleifén, mely a jóval erősebb Ferrari 360 Challenge Stradaléval megegyező idő.
McLaren 720S (2017)
Remélem, hogy legalább a Forma-1 szép számú rajongói közül sokan megjegyezték Ron Dennis nevét. Aki nem csak magát tette „olajos kezű szerelőből” (Mr. E. gúnyos megjegyzése az életrajzában) minden idők egyik legsikeresebb csapatvezetőjévé, hanem egy versenyistállóból széles kínálattal rendelkező elit sportkocsis márkát épített fel. A kínai adószabályok miatt a kínálat hajtásláncának alapját egy éppen 4000 köbcenti alatti benzinmotor adja (V8, turbó), a 720S-ben 5500-as fordulatszámon közel 720 lóerő körüli csúcsteljesítménnyel. Kétéves példányainak olyan 70-100 millió forint között mozog a használtpiaci ára.
Porsche 356 (1957)
Ledönthetetlen szobra a német autóiparnak a Porsche, megírtuk már sokszor, hogy a sportkocsis legendát útjára indító 356-osról igazán újat mondani gyakorlatilag lehetetlenség. Az alapító Ferdinand első remekművének műszaki jellemzői igen messze álltak a tengerentúlon akkoriban kedvelt örömautók adataitól: eleinte egy aprócska, 1.1 literes, négyhengeres boxer mozgatta 35 lóerővel, mégis hatalmas siker lett az Egyesült Államokban is, ahogyan világszerte. A magyar gyűjtők is szeretik hibátlan példányokban pihentetni a tízmillióikat.
Rolls Royce Wraith (2019)
A már működő Bentley-, és az épülő Aston-szalont jelen állás szerint egyelőre nem követi a Rolls Royce hivatalos hazai megjelenése, holott itt a bizonyíték, igény lenne rá. Csak annyit tudunk az országba érkezett Wraith-ről, hogy 2019-es, simán lehet, hogy pár kilométert futott szalonautó…, ejj, hogy megy ez. Meglehetősen furcsán, azt kell mondjam. Volt szerencsém vezetni: városban szinte kezelhetetlenül óriási, sztrádán 260-nál mint egy elszabadult tehervonat, a belső sávot mindennél jobban kitakarító, csillogó-villogó fémszobor. A legnagyobb német használtautós oldalon az összes idei példányt 100 millió forint feletti euróért kínálják.
Végül itt a lehetőség, játsszunk picit!