Képzeljenek egy asztalt, újrahasznosított papírból vagy bálnacsontból, ez most mindegy. A szigorú tekintetű Greta Thunberg ül szemben egy tizenéves M3-ast frissen vásárolt magyar vállalkozóval. Mi más is lehetne a közös beszédtéma, mint az, hogy az 1500 darabot közelíti a háromnegyed év alatt kis hazánkba használtan betrélerezett, majd forgalomba állított európai sportkocsik, amerikai izomautók és egyéb bolygópusztítók/különlegességek száma. Egyesek brutális mennyiségben hordják be az országba az erős négykerekűeket, rekord a 2019-es adat.
Nyilván sosem jön létre ez a kellemetlen hangulatú teázgatás, az viszont egyre inkább benne lesz a levegőben, hogy egy zöldmozgalom valamelyik extrém aktivistája egyszer csak magyar rendszámos Mustang motorházának a tetején ugráljon, meglehetősen haragosan. Addig is szaladjon végig a tekintetünk az alábbi felsoroláson. Január elejétől szeptember végéig ezek jöttek be külföldről, a Datahouse szerint már magyar rendszám virít mindegyiken:
- Porsche – 372 darab
- Ford Mustang – 152 darab
- BMW M – 139 darab
- Mercedes AMG – 109 darab
- Mercedes SL – 72 darab
- BMW Z4 – 52 darab
- Maserati – 43 darab
- Chevrolet Camaro – 32 darab
- Chevrolet Corvette – 30 darab
- Dodge Challanger – 29 darab
- Audi RS – 25 darab
- Ferrari – 20 darab
- Nissan 370 Z – 16 darab
- Jaguar F-Type – 16 darab
- Bentley – 14 darab
- Audi R8 – 13 darab
- Hummer – 13 darab
- Rolls Royce – 11 darab
- BMW i8 – 6 darab
- BMW Alpina – 4 darab
- Dodge Charger – 4 darab
- Mercedes AMG GT – 4 darab
- Lamborghini – 4 darab
- Aston Martin – 3 darab
- Nissan GT-R – 1 darab
- Mercedes SLS – 1 darab
- Maybach – 1 darab
- McLaren – 1 darab
Egészen parádés (vs. tragikus – FFF) felsorolás, nézzük meg részletesebben a nagyobb csoportok összetételét.
Ki vesz ennyi Porschét?
„Szakmai ismeretségi körünkből ismerünk olyan vásárlót, aki megvette 3 millióért az első generációs Panamerát, mert véleménye szerint ez a modell még most is nagyon jó autó, alkatrészeket pedig az E-Bayről, és a panamerás alkatrész-fórumokról szerzi be hozzá. Ezeket aztán vagy maga, vagy a szerelője építi be” – mond egy példát Róbert Gábor, a Datahouse kereskedelmi igazgatója arra, hogy nem feltétlenül veterán 356-osokat gyűjtő, finom ízlésű milliárdosokból áll a 273 nap alatt behozott 372 Porsche tulajdonosának halmaza. Nagyrészt egészen más rétegből.
A részletekre rálátó szakember szerint manapság virágoznak, és szinte havonta alakulnak magyar és külföldi márkaspecifikus alkatrész-fórumok, ahonnan könnyen, és sokszor olcsón lehet beszerezni alkatrészt. Sőt, a drágább, különlegesebb autók műszaki problémáinak megoldását is, azaz sokan közülük nemigen tudnának megfizetni egy váltójavítást a budapesti Szerémi úton működő márkaszervizben.
Mennyi az óradíj a Porsche márkaszervizben? És a Merciket, BMW-ket mennyiért szerelik?
Kétrészes cikkben soroltuk fel nemrég szinte az összes márka hivatalos szervizének óradíjait 8255 forinttól 40 513 forintig. Első összeállításunk a népautós szervizekről szól, a második a prémium-, és luxuskategóriáról.
„A használt Porschék egyébként legnagyobbrészt Budapestre és Pest megyébe kerülnek. Oda, ahol a GDP legnagyobb százalékát megtermelik” – mondja Róbert Gábor, amit érdemes lesz majd összevetni azzal, hogy a BMW-k többsége hova kerül (lásd lejjebb). A stuttgarti márka használtan behozott modelljei így oszlanak meg:
- Cayenne – 129 darab
- 911-es – 83 darab
- Panamera – 58 darab
- Boxster – 42 darab
Macanból van még viszonylag sok, és akad pár idős 924-es, 944-es, 928-as, és három 356-os is. Egyikük bekerült múlt heti top10-es összeállításunkba, amelyben az országba érkezett legexkluzívabb autókat mutattuk be.
Német prémiumok erősebb sportváltozatai
Összeadva a fenti lista szereplőit, közel félezer autóról beszélünk. A legkomolyabb használt Mercedesek, BMW-k és Audik importja úgy növekedett háromnegyed év alatt, hogy közben a behozatal egésze 2,21 százalékkal csökkent.
„Látjuk a Datahouse-nál, hogy melyik autót hol helyezik forgalomba. Például az idős 3-as BMW-k legnagyobbrészt Kelet-Magyarországra, északkeletre és az Alföldre mennek” – mondja a járműipari statisztikákat és elemzéseket készítő cég vezetője.
Modellek szerint nézve a behozatalt, némi meglepetésre azt látjuk, hogy a legnépszerűbbnek gondolt M3-as még csak dobogón sincs. Ellenben meglehetősen sok érkezik a hatalmas SUV-ok 500 lóerő körüli változataiból
- M5 – 32 darab
- M4 – 27 darab
- X6 M – 25 darab
- M3 – 24 darab
- X5 M – 19 darab
Mercedesből 14 különféle AMG-s változatot hoztak be nyugatról, itt sokkal nagyobb a szórás, csak egy modell emelkedik ki a mezőnyből:
- C-osztály AMG – 35 darab
- E-osztály AMG – 15 darab
- S-osztály AMG – 14 darab
- GLE AMG – 8 darab
- SL AMG – 6 darab
Sokkal szerényebb az Audi RS-modellek vonzereje, a 25 darabból egyaránt 6-6 darab volt az A3, az A4 és az A5. Plusz 13 R8 is érkezett.
Száz amerikai izomautó
Csodás oldtimerek is lehetnek közöttük, a Mustangok sora például egészen az 1965-ös évjárattól indulva ér el a pár hónapos, 2019-es példányig. Mindegyikből sok jön be, a stílusos első generációsoktól (6 darab), a sokak szemében gagyinak számító ötödik generációig (74 darab). Sőt ebből vásároltak a legtöbbet honfitársaink, ez az egyik legolcsóbb.
Challangerek 1971-es évjárattól érkeztek, Camarók 1978-tól, és a fenti listába be sem írtunk olyan parádés járműveket, mint a Buick Riviera, a Pontiac GTO, de Cadillac De Ville-ből is vásároltak párat honfitársaink, ahogy az lenni szokott.
Valószínűleg gyűjtőkhöz kerülnek ezek, érdekes lenne egyszer olyan számot is látni, hogy mennyi felújításra szoruló különlegesség jön be egy-egy esztendőben az országba. Amelyekre nem kerül egyből rendszám, hanem mennek fűtött műhelyekbe, igényes felújításra.
Végül egy tudományosnak semmiképpen sem nevezhető szavazás
Millió érv húzódhat egy négykerekű használata vagy elutasítása mögött, mi most mégis csak a két végletet dobjuk fel opciónak.