Nemrég Amszterdamba hívott bennünket a Toyota, hogy majdnem egy évvel a magyarországi forgalmazás előtt láthassuk pár kollégával a negyedik generációs Yarist. Lelkünkre kötötték, hogy sem képet, sem adatot nem közölhetünk ma reggelig az új autóról, aztán persze kiszivárogtak a fotók, bár egy másik rendezvényről. Most már szabadon megoszthatjuk veletek, milyen volt beülni az autóba és mit tudtunk meg a Toyota Yaris IV-ről a fejlesztőivel beszélgetve.

Az európai Yaris egy csomó dolgot nem tud, amit a japán belpiacos modell igen. Kattints ide, ha érdekel, mik ezek a funkciók (és aztán gyere vissza ide!)

Külső

Valami történt a Toyotánál pár éve, aminek időközben már az utcai autókban is látni a gyümölcsét. Az esztétikájában a minimális jóérzést is nélkülöző, erősen diszharmonikus Mirai új nemzedéke a tanulmányautó alapján egy hátsókerék-hajtású, kiváló arányú, 497,5 centire nyújtott sportlimuzin lesz. A RAV4 nagyon eltalált, a Corollát is rendesen odatették, a Camry kifejezetten mutatós autó.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 1

Ezzel a háttérrel a negyedik generációs Toyota Yaris formája az én gusztusomnak kicsit bátortalan. A fényszóróig lehúzott motorházfedéllel elkerülhető volna az autó elölnézetét keresztbe hasító rés a gépháztető alatt, amit a Yaris esetében fekete gumitömítés is hangsúlyoz.

Ezzel szemben a tető középső kimélyítése izgalmas részlet és a légellenállást is javítja egy kicsit. A legnagyobb előrelépés, hogy a kocsi arányai lényegesen jobbak, mint eddig. Keskeny, magas, ránézésre is billegést ígérő formájával a kifutó Yaris messze nem olyan sikkes, mint utóda lesz. Az autó hossza 5 mm-rel kevesebb, 3945 helyett 3940 mm, szélessége 5 centit nőtt, 1500 mm-es magassága egy centivel kisebb, miközben a tengelytáv is jó sokat, öt centimétert nyúlt. A túlnyúlások megvágása mellett jót tesz a formának az első tetőoszlopok hátrébb helyezése is, így hosszabb lehet a motorházfedél.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 115

Szinte látni rajta, hogy jobb lehet az útfekvése. Egy centivel alacsonyabb, féllel rövidebb, öttel szélesebb az elődnél, a tengelytávja öt centivel nagyobb és 15 mm-rel lejjebb jön a tömegközéppontja

A bemutatóra delegált szakemberektől többször is elhangzott, hogy a Yaris IV a legrövidebb autó a kategóriájában! Szuezava Jasinoritól, az autó főmérnökétől direkt rákérdeztem, hogy a 384 centis Swifttel miért nem számolnak? Szerinte a Suzuki a minik és a kisautók közötti határterületen mozog, így nem kategóriatárs. A 208, a C3, Corsa F, a Fabia, a Fiesta, az Ibiza vagy a Polo tényleg hosszabb, én ezeket néztem meg.

Nagyobb botlás egy rendezvényen azt hirdetni a Yarisról, hogy az első ötcsillagos töréstesztű kisautó volna. Aki nem követi az autós világot vagy nem elég alapos, még elhiszi.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 116

Izgalmas megoldás a tetőmélyítés, majdnem sportautós double bubble, mint a GR Suprán. Kicsit javítja a légellenállást az alacsonyabb középső sáv

A kiskategóriában a Renault Modus 2004-ben kapott öt csillagot, de ha ezt egyterűnek vesszük, a Renault Clio III ötcsillagos Euro NCAP-eredménye akkor is pár hónappal korábbi, mint a második generációs Yarisé, amiről a Vezess is írt 2005 őszén. Mindenesetre a Toyota azzal a szándékkal fejlesztette ki az új Yarist, hogy a legbiztonságosabb kompakt autó legyen – ahogy a sajtóanyag fogalmaz.

Belső

Minőségérzetre a Yaris eddig a kategória alsó harmadába szorult, amin javítania illett a gyárnak. A fejlődés egyértelmű, az új előrelépett a középmezőnybe. A belső tér legérdekesebb eleme a központi légzsák. ez egy oldallégzsák, amely az első ülések között fúvódik fel oldalütközéskor, megóvva az elöl ülőket az egymáshoz csapódástól.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 117

Minőségérzetben a Yaris felzárkózhat a kiskategória átlagához az alsó harmadból. Szélvédőre vetített kijelzővel is kapható lesz

Akárcsak az új Corsában és a 208-ban, a következő Toyota Yarisban sincs sok hely hátul. Egy Ibiza vagy Polo lényegesen több helyet kínál a térdeknek, cserébe nehezebb velük parkolni, mert hosszabbak és kevésbé fordulékonyak, amire a technika részben még kitérünk. A fejtér viszont a négycentis magasságcsökkenés dacára elfogadható, az alacsonyabbra helyezett üléseknek köszönhetően.

Úgy látszik, hogy a szélvédőre vetített kijelzőt nemcsak a Corollába és a Lexus UX-be hozza le nagyobb autóiból a Toyota, hanem a Yarisba is! Igazán nagypályás extra lesz a szélvédőre vetített kijelző, a head up display a navigáció adatai mellett a sebességkorlátokat is kiírja.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 118

Kevés a hely hátul, az Ibiza és a Polo sokkal tágasabb. 394 centijével a Yaris rövidebb a legtöbb konkurensnél, a Swiftnél viszont 10 centivel hosszabb

Technika

Ha az utastér színvonalával nem is, vezethetőségével igazán nagy ugrást ígér a negyedik generációs Toyota Yaris. Mindene új ugyanis, és ezúttal a vezetés öröme is fejlesztési szempont volt. A kiszámítható reakciók és a jó kezelhetőség alapja a szilárd karosszéria. Ebben igen komoly előrelépéssel kecsegtet az autó, bevezetve a TNGA (Toyota New Global Architecture) padlólemez-család kisautós tagját. Az új Yarisban debütál a GA-B technika, a névből kiviláglik a Global Architecture és a B-szegmens. A GA-C a Corolla, a Prius IV és a C-HR alapja, a GA-K-ra épülnek a nagyobb elsőkerekes autók, például a RAV4 és a Camry.

Egy fényezett karosszérián láthattuk az autó erősítéseit, van belőlük bőven. Toronymerevítő fut át a szélvédő alatt, az első alsó keresztlengőkart kiegészíti egy acélelem, amire a hosszabb orrú Corollánál nincs szükség az ütközési energia elnyeléséhez, itt viszont kell. A karosszériaszerkezet tartását nagyszilárdságú acélok adják, ennek a súlygyarapodás elkerülésében is szerepe van. A hibrid Yaris tömege nagyjából 20 kilogrammal csökkent, ami nagyrészt a nikkel-fémhidridről lítiumionra cserélt akkumulátornak köszönhető. A változatlanul léghűtésű és a hátsó ülések alatt lévő akkucsomag 27 százalékkal kevesebbet nyom az eddiginél.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 119

Új a GA-B padlólemez, a vezetőülés hat centivel hátrébb van és mélyebbre is került

Sajnos a megújult hibrid hajtásrendszerről egyelőre nagyon kevés adatot hozott nyilvánosságra a Toyota. Mivel 15 százalékkal erősebb az eddiginél, a rendszerteljesítmény 115 lóerő lehet. A fogyasztás több mint 20 százalékot esik. 3,3 l/100 km a mostani Yaris HSD átlaga a régi mérési ciklusban, ami ezek szerint 2,7 liter alá csökkenne.

A káprázatos fogyasztás kulcsa egyrészt a benzines háromhengeres 40,3 százalékos hatásfoka és a villanymotor 59 kW-ra (80 LE) növelt teljesítménye, amivel még többet osonhat füstmentesen a lábára odafigyelő Yaris Hybrid-tulaj. A motor az új 2,0 literes négyhengeres egy hengerrel kisebb verziója. A vezérlés láncos, a belső súrlódás minimális, az olajszivattyú változó kapacitással szállít a takarékosság kedvéért.

A Prius III kapcsán részletesebben leírt Atkinson-ciklussal itt is kiaknázza a gyár a lehetőségeket, hogy minél nagyobb munkát végeztessen az elégetett benzinnel. A munkaütemnél rövidebb szívóütemmel, a sokáig nyitva tartott szívószeleppel minél kisebb nyomással és hőmérséklettel távozhatnak a kipufogógázok a három égéstérből.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 120

Szívócső-befecskendezős az összes motor, a hibrid is. A vezérműlánc könnyen fut, a motor belső ellenállásai igen csekélyek

A motor érdekessége, hogy a Yaris Hybridben lesz kiegyensúlyozó tengely, míg az 1,5 literes benzines nem hibrid változatában nincs. Ennek az az oka, hogy a segédtengely járásfinomító, rezgéskisimító hatására elsősorban alapjáraton és annak közelében van szükség, ami a hibridnél gyakoribb üzemmód.

A német autógyártók által sokáig nemigen értett, talán le is nézett hibridhajtást megkerülhetetlenné tette az európai emissziós szabályozás és a Toyota átütő sikere. 1997 óta 14 milliónál több hibrid autót értékesített a cég, ebből 2,5 milliót Európában. A 2,5 millió európai autóból félmillió jut a Yaris hibridre, pedig ez hajtáslánc csak a harmadik generációból, 2012-től vált elérhetővé és értelemszerűen ennek az ára a legmagasabb.

Városban eddig sem volt gond a Yarisban, a kifutó modell kényelmi hiányosságai miatt maradt alul a konkurensekkel szemben összehasonlító tesztünkön. Jót tehet a komfortnak az új ülés, amelynek struktúrája gyakorlatilag az új Corollából származik.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 121

Kevésbé lesz orrnehéz a mostani Yarisnál és a bal-jobb oldala közötti súlyeloszlás is kiegyensúlyozottabb az új padlólemezzel

Pár perc ücsörgéssel ezt nem lehet ellenőrizni, de az üléshelyzet javítása egyértelmű. A mélyebbre engedhető és az eddiginél 60 mm-rel hátrébb beszerelt üléshez kapcsolódó fejlesztés a szélvédő alsó peremének lejjebb vitele, hogy ne romoljék a kilátás. Végre megnőtt a kormány állítási tartománya tengelyirányban, a volán eleve közelebb van a vezetőhöz és szöge is egészségesebb, kevésbé áll ferdén, mint eddig.

A fejlesztésekkel 15 mm-rel lejjebb van a negyedik nemzedék súlypontja, mint a mostanié. A vezethetőségnek az is használhat, hogy az autó kevésbé orrnehéz az eddiginél, valamint jobb és bal oldala között is kiegyensúlyozottabb a súlyarány. Ehhez társul az új futómű. Az első MacPherson rugóstagokban csökkent a súrlódás, lágyabbak a rugók és az eddiginél sokkal merevebb anyagú hátsó híddal a hátsó kerékfelfüggesztés is lágyabbra hangolható, az útfekvés romlása nélkül.

Eddig is kezes, könnyen leparkolható autó volt a Yaris, de a modellváltással a fordulókör átmérője 9,8 méterre csökken, 15-ös felnikkel mérve. Az sajnos nem derült ki a bemutatón, hogy ez járdák vagy falak között értendő, és a csökkenés sem egyértelmű, mert a 2018-as modell adata 9,6/10,0 méter 15 colos kerekekkel. Az újrakonstruált hibrid erőátvitellel rövidebb az eddiginél, így elvileg jobban alászedhetők a kerekek.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 122

27 százalékkal könnyebb a nagyfeszültségű hibridakkumulátor, nikkel fémhidrid helyett lítiumion cellás

A statikus előpremieren az egyik autó zárva volt, mert belső tere nem felelt meg a szériagyártásnak. Mégis jól jött ez a prototípus, mert így legalább kiderült, hogy kétféle fék lesz az új Yarisokhoz. A hibrid hátul is tárcsafékes, az 1,5 literes benzinessel kiállított verzió olcsóbb dobféket villantott az akár 17-es felnik mögött, ami alighanem az alapverzióra, az 1,0 literes, szintén háromhengeres benzinesre is igaz.

Hazai helyzet

Ha minden jól megy, jövő év elején vezethetjük először a vadonatúj Toyota Yarist, körülbelül fél évvel a hazai piaci bevezetés előtt. Itthon az importőr tervei szerint 2020 szeptemberében rajtolhat az autó. Gyártását továbbra is Valenciennes-ben végzi a Toyota, a franciaországi gyár 2001. óta ontja az igazán sikeres Yarist.

Semmi nem marad a régi a Toyota Yarisban 123

Szűkített felszereltséggel, Yaris Classic néven, jóárasított modellként él tovább az előd, egy ideig. Az új is Franciaországban készül

Áráról még nincs adatunk, de ne a mostani akciós árszinttel számoljatok, mert az autó fejlődött, értékesebbé vált, amit az ára is tükröz majd. Éppen ezért az Auris-Corolla váltáshoz hasonlóan a vezérképviselet betáraz majd pár száz autót a harmadik generációból, amely Yaris Classic néven kínál alternatívát az autóválasztáshoz.

Érdemes lesz nyomott árat kalkulálni az elődmodellre, mert friss formájával, új technikájával, sokkal jobb üléshelyzetével és a negyedik generációs hibrid hajtással az új Yaris nemcsak házon belül lesz ígérkezik ellenfélnek, hanem a teljes kiskategóriában meghatározó újdonság.

Hogy tetszik a Toyota Yaris negyedik generációja?
átlag
7.79
szavazat
498
Hogy tetszik a Toyota Yaris negyedik generációja?