„Várhatóan 2020 első negyedévében kezdik kiadni az okmányirodák a S betűs rendszámokat” – közölte a Belügyminisztérium (BM) a Vezess kérdésére. Óvatos becslésnek tűnik ez a tárcától, számításaink szerint akár már december második felében megjelenhet az első autókon az új betű.
Az előző P betű 20 hónap alatt futott ki, a most használt R-t 16 hónappal ezelőtt, 2018 júliusától adják ki az okmányirodák. Két adat határozza meg, hogy mennyi fogy belőlük: az értékesített és forgalomba állított új járművek száma, valamint a külföldről behozott, majd rendszámozott használtak mennyisége.
Idén háromnegyed év után 10 százalékos pluszban van az új személyautók értékesítése a tavalyi hasonló időszakhoz képest (112 ezer jármű), a használtak importja 2,2 százalékos mínuszban (117 ezer darab), azaz valamivel rövidebb idő alatt kell, hogy kifusson a most használt R a korábbi P-nél. Azt persze nem tudni, miként alakul az utolsó negyedév a forgalomba állításoknál, csak az év eddigi részéből lehet következtetni, de simán lehet, hogy rekordgyorsan kifut a mostani betű.
Melyik rendszámot mennyi ideig osztották?
Az R betű várhatóan 18-19 hónapos kifutásával szemben a mögöttünk álló másfél évtizedben volt, hogy bő 4 évig is kitartott egy betű:
- P: 2016 decembere és 2018 szeptembere között osztották,
- N: 2014. december – 2017. február,
- M: 2011. november – 2015. március,
- L: 2007. december – 2012. március,
- K: 2005. december – 2007. október,
- J: 2003. december – 2005. november.
Fontos megjegyezni, hogy a betűk cseréje nem elvágólagos, akár több hónapig tartó átfedésben oszthatják az okmányirodák a kifutó, és az új betűvel kezdődő rendszámokat. Az átlagnál jóval nagyobb számú azonosítót pörgető okmányirodákban (amelyeket például autókereskedők is rendre látogatnak) gyorsabban elfogy a kiszállított mennyiség, ezekben lehet, hogy egy új betűvel osztják már az autósoknak, miközben mondjuk egy kisebb forgalmú irodában 2-3 hónap múlva fogy ki a szekrényből a korábban leszállított készlet, és csak akkor kezdik az új betűseket kiadni.
6-7 év múlva vége a mostani rendszernek
Amikor a válság mélyén sorra zártak be a kereskedések (2009-2010), és alig értékesítettek új autót Magyarországon, még 2030 utánra várták a hatóságok a mostani, 1990 augusztusában indított 3 szám, 3 betű kifutását. Szerencsére az elmúlt 3-4 esztendőben annyira felpörgött az új és használt autók forgalomba állítása, hogy ha így folytatódik, 2025-2026 környéke a reálisabb dátum.
Hogy utána mi lesz, nem tudni. 2010 után a jelenlegi kormányzat környékéről felvetődött a területalapú rendszám ötlete, ami a kontinensen a legelterjedtebb, és a járműről, plusz az üzembentartójáról a legtöbb információt adó fémlemez.
Mivel a használtan behozott ilyen-olyan életkorú autók nálunk ugyanazt az R betűt kapják, mint a nullkilométeres vadonatújak (és így volt ez a korábban használt betűknél is), a jelenlegi rendszer szinte semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, és meglehetősen nagy a káosz a járművek orrán és farán.
Azt hittük pár éve, hogy komolyan gondolja a kormányzat az átállást a területalapú rendszámra, amit sokan újabb pénzlenyúlásnak gondoltak. Talán emiatt, talán másért, csendben elült az ötletelés erről. Azóta rendre megkérdezi szerkesztőségünk az illetékes minisztériumtól, hogy mi a helyzet, most éppen azt válaszolta a BM, hogy idő előtti ezzel foglalkozni. Kérdés, hogy sok évvel ezelőtt mégis miért foglalkoztak vele.
Szárnyal az egyéni és az egyedi rendszámok vásárlása
Egyesek számára presztízskérdés, mások a sznobok fölösleges pénzszórásának vélik a drágán mért különc rendszámok vásárlását. Az egyéni rendszám (3 betű és 3 szám még szabad kombinációja) 112.450 forintba kerül, az egyedi (4 vagy 5 betű, plusz 2 vagy 1 szám) 435 ezer forint.
Simán lehet, hogy 2019-ben mindkettő vásárlása rekordot dönt, hiszen az illetékes Budapest Főváros Kormányhivatala január eleje és szeptember vége között minden korábbi háromnegyed éves számot felülmúló mennyiségben adott ki mindkettőből – derül ki a Vezess által megszerzett számokból:
- 1410 darab egyénit adott ki a hivatal,
- 161 darab egyedit.
Összehasonlításképpen itt vannak a 2018-as számok. Ez az év is rekord volt a korábbiakhoz képest, azaz kijelenthető: mostanában nagy divat a spéci rendszám:
- 1618 egyénit adtak ki tavaly egész év alatt,
- és 181 darab egyedit.
Idén eddig összesen 228.6 millió forintot fizettek be a különcségre vágyó autósok az állam konyhájába, tavaly 261 milliót. Szavazzon erről is, kíváncsiak vagyunk a véleményére!
A PNA rendben van, a QRVA viszont közerkölcsbe ütközik
A speciális azonosítók kiadásának két feltétele van. Egyrészt nyilvánvalóan szabadnak kell lenni a kiválasztott betű/szám kombinációnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál tudnak adni az ügyintézők. A másik feltétel így hangzik: kiadható, ha közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközik. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, szó szerint közöljük az ide vonatkozó meghatározást.
„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható.
Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”
Hogy mi trágár, azt végső soron a kérelmet elbíráló hivatal dönti el. Jogszabályba ütköző lehet mondjuk a védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes jogszabállyal. A QRVA vagy a FÜRER kezdetű rendszám viszont elvileg nem adható ki, e két konkrét példát korábban említette meg a Vezessnek írt levelében a Belügyminisztérium. A tárca szerint ezeket kérték ugyan egyes magyar autósok, de elutasították az igényüket.
Mikor ezt megírtuk, a szemfüles olvasóink az alábbi két fotót küldték be szerkesztőségünkbe:
Igen, jól látják, valakik, valamiért, valakiknek mégis kiadták a BM szerint jogszabályellenes rendszámokat. Felkerültek az Audira és a Mercedesre, jöttek-mentek az autók, a rendszámvadászok lefotózták őket, felrakták a képeket az egyedi azonosítókat gyűjtő fórumoldalakra, majd… Majd egyszer csak visszavonták mindkét rendszámot ugyanazok a hatóságok. Vagy mások.
Kiderítettük, hogy a QRVA-11 rendszámot 2014. október 8-án vonták vissza, a FURER-1-et 2015. július 17-én. Az indoklás éppen az, ami miatt ki sem adhatták volna őket, nyilván már mindenki kívülről fújja: „közerkölcsbe ütköznek, illetve önkényuralmi jelképként értelmezhetőek”.