Roadsterek és kabriók, nagy és kis egyterűek: ezek az autókategóriák sorvadnak a leginkább az utóbbi években. Csakhogy a Honda Jazz nem jutott a B-Max, az iX25, a Meriva, a Modus, a Note, a Venga és társaik sorsára. A Honda a HR-V mellé megtartja a Jazzt is, mert az autó alapvonása ugyanis, hogy kis alapterületen ad tágas belső teret. Más autóformával ezt nem lehet ilyen magas szinten hozni, így hát a Honda Jazz a kis egyterűk nagy túlélője, amelynek ötödik (negyedik) generációját Amszterdamban néztük meg közelebbről.
Külső
2008-ban azzal kezdtem az akkor új Honda Jazz bemutatását, hogy már akkor egészen más koncepciójú utódot szántak neki. De mivel az ügyfél-elégedettségi felmérésekben rendszeresen kiakadt a számláló, a gyár kitartott a kisméretű egyterű mellett.
1981 és 1986 között futott a Jazz első generációja, amely bal fent van. City néven is ismert volt, de Európában ezt a nevet a második Jazz-generáció lépcsőshátú verziója kapta. Bal lent látható a harmadik generáció, amely 2008-ban, hét évnyi gyártás után váltotta le a GD Jazzt. Jobbra lent a 2014-től 2020-ig futó negyedik generáció. Sokan kihagyják a háromajtós őst, ők egy nemzedékkel kevesebbnek veszik a Jazz-szériákat
1981 és 1986 között futott a Jazz első generációja, amely bal fent van. City néven is ismert volt, de Európában ezt a nevet a második Jazz-generáció lépcsőshátú verziója kapta. Bal lent látható a harmadik generáció, amely 2008-ban, hét évnyi gyártás után váltotta le a GD Jazzt. Jobbra lent a 2014-től 2020-ig futó negyedik generáció. Sokan kihagyják a háromajtós őst, ők egy nemzedékkel kevesebbnek veszik a Jazz-szériákat
Fotó megosztása:
Sokféle vezetőtámogató rendszert ad hozzá a gyár, lesz adaptív tempomatja,
Sokféle vezetőtámogató rendszert ad hozzá a gyár, lesz adaptív tempomatja,
Fotó megosztása:
2022 végére a főbb európai Hondák villamosított, tehát hibrid vagy tisztán elektromos hajtáslánccal készülnek majd. Ebben nincs semmi meglepő, a flottafogyasztás csökkentése szorítja az autógyártókat, muszáj beruházniuk friss hajtásrendszerekbe
2022 végére a főbb európai Hondák villamosított, tehát hibrid vagy tisztán elektromos hajtáslánccal készülnek majd. Ebben nincs semmi meglepő, a flottafogyasztás csökkentése szorítja az autógyártókat, muszáj beruházniuk friss hajtásrendszerekbe
Fotó megosztása:
Pandamacis színekben végképp medvebocsra emlékeztet és van benne valami a japán képregények karaktereiből is
Pandamacis színekben végképp medvebocsra emlékeztet és van benne valami a japán képregények karaktereiből is
Fotó megosztása:
Erősebb acélból készül, így sokkal vékonyabb a tetőoszlop, javítva a kilátást. A Crosstar kivitellel a Jazz a Renault Capturhöz és az Opel Crossland X-hez mozdult közelebb. Más a hűtőmaszkja, műanyag oldalvédelem fut körbe a karosszérián, mutatósabb a felnije és tetősínt kap
Erősebb acélból készül, így sokkal vékonyabb a tetőoszlop, javítva a kilátást. A Crosstar kivitellel a Jazz a Renault Capturhöz és az Opel Crossland X-hez mozdult közelebb. Más a hűtőmaszkja, műanyag oldalvédelem fut körbe a karosszérián, mutatósabb a felnije és tetősínt kap
Fotó megosztása:
Mivel a padlólemez nagyrészt az elődé, az új Jazz is a HR-V testvérmodellje
Mivel a padlólemez nagyrészt az elődé, az új Jazz is a HR-V testvérmodellje
Fotó megosztása:
Japánban lesz 4x4-es, ami eljuthatna Európába is, ha lenne rá megfelelő kereslet. De nincs, ezért ne számoljatok összkerekes Jazz-zel
Japánban lesz 4x4-es, ami eljuthatna Európába is, ha lenne rá megfelelő kereslet. De nincs, ezért ne számoljatok összkerekes Jazz-zel
Fotó megosztása:
Crosstar a terepjárósra hangszerelt verzió neve. Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal
Crosstar a terepjárósra hangszerelt verzió neve. Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal
Fotó megosztása:
Csak hibrid hajtással lesz kapható Európában, hazai listaára is sokat ugorhat felfelé
Csak hibrid hajtással lesz kapható Európában, hazai listaára is sokat ugorhat felfelé
Fotó megosztása:
Eltér a sima Jazz és a Crosstar hűtőmaszkja
Eltér a sima Jazz és a Crosstar hűtőmaszkja
Fotó megosztása:
Ez a Crosstaré
Ez a Crosstaré
Fotó megosztása:
Eredetileg Fitta néven debütált volna a 2001 utáni Jazz GD, de rájött a Honda is, hogy a skandináv országokban ezt a szót a női nemi szervre használják. Európában Jazz, másutt Fit néven lett sikeres. Az embléma háttere kék a hibrid Hondán
Eredetileg Fitta néven debütált volna a 2001 utáni Jazz GD, de rájött a Honda is, hogy a skandináv országokban ezt a szót a női nemi szervre használják. Európában Jazz, másutt Fit néven lett sikeres. Az embléma háttere kék a hibrid Hondán
Fotó megosztása:
Középen van a benzines szívómotor, jobbra fent a hibridrendszer teljesítményelektronikája
Középen van a benzines szívómotor, jobbra fent a hibridrendszer teljesítményelektronikája
Fotó megosztása:
Nincs hagyományos értelemben vehető sebességváltó, se DSG, se CVT
Nincs hagyományos értelemben vehető sebességváltó, se DSG, se CVT
Fotó megosztása:
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik
Fotó megosztása:
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A külső, a bal első kerékhez közelebbi villamos gép a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A külső, a bal első kerékhez közelebbi villamos gép a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor
Fotó megosztása:
A Hondákon tartósnak ismert lánc mozgatja a vezérműtengelyeket, a szelepvezérlés kipufogóoldalon fix, szívóoldalon változó
A Hondákon tartósnak ismert lánc mozgatja a vezérműtengelyeket, a szelepvezérlés kipufogóoldalon fix, szívóoldalon változó
Fotó megosztása:
A gyújtótrafók számából kiindulva a benzines motor négyhengeres
A gyújtótrafók számából kiindulva a benzines motor négyhengeres
Fotó megosztása:
Itt is két villamos gépe van a hibrid hajtásnak, mint a Toyotákban. Egy hajtómotor, egy áramtermelő generátor
Itt is két villamos gépe van a hibrid hajtásnak, mint a Toyotákban. Egy hajtómotor, egy áramtermelő generátor
Fotó megosztása:
Az okoskeréknek is hívott vezérműtengely-állítással válthat a motor Atkinson-ciklusra és vissza normál üzemre. A kipufogószelepek vezérlése nem állítható, ott sima vezérműkerék van
Az okoskeréknek is hívott vezérműtengely-állítással válthat a motor Atkinson-ciklusra és vissza normál üzemre. A kipufogószelepek vezérlése nem állítható, ott sima vezérműkerék van
Fotó megosztása:
Hátul csatolt hosszlengőkaros a híd, mint eddig is, elöl maradt a rugós taggal megvalósított MacPherson-konstrukció
Hátul csatolt hosszlengőkaros a híd, mint eddig is, elöl maradt a rugós taggal megvalósított MacPherson-konstrukció
Fotó megosztása:
Barátságos a belső tér a szövetbetétekkel. Az eddigi rugós ülőlapot szivacsra cserélte a gyár
Barátságos a belső tér a szövetbetétekkel. Az eddigi rugós ülőlapot szivacsra cserélte a gyár
Fotó megosztása:
Nagyjából 190 centis vezetőknél van vége az ülésállítási tartománynak, magasabbak lába nem fér el
Nagyjából 190 centis vezetőknél van vége az ülésállítási tartománynak, magasabbak lába nem fér el
Fotó megosztása:
Klasszikus hatást kelt a kétküllős kormány, a Honda e belső terére hasonlít az új Jazzé
Klasszikus hatást kelt a kétküllős kormány, a Honda e belső terére hasonlít az új Jazzé
Fotó megosztása:
Jobb oldali kormánnyal jöttek a Jazzek, de ez egy végleges szériaautó
Jobb oldali kormánnyal jöttek a Jazzek, de ez egy végleges szériaautó
Fotó megosztása:
Kesztyűtartóból kettő is van
Kesztyűtartóból kettő is van
Fotó megosztása:
Eddig radar és kamera szolgálta ki a vezetőtámogató rendszereket, mostantól a belső tükör előtti, sokkal jobb kamera az információforrás
Eddig radar és kamera szolgálta ki a vezetőtámogató rendszereket, mostantól a belső tükör előtti, sokkal jobb kamera az információforrás
Fotó megosztása:
A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a Magic Seat előfeltétele. A Jazz jó nagy hátul is
A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a Magic Seat előfeltétele. A Jazz jó nagy hátul is
Fotó megosztása:
Ma is meggyőző a felhajtható és lesüllyeszthető varázsülés, a Magic Seat. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a megoldás előfeltétele
Ma is meggyőző a felhajtható és lesüllyeszthető varázsülés, a Magic Seat. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a megoldás előfeltétele
Fotó megosztása:
Nem változott az ülések variálhatósága. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a Magic Seat előfeltétele
Nem változott az ülések variálhatósága. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a Magic Seat előfeltétele
Fotó megosztása:
Svékus Gergő szúrta ki a képekről a Jazzről írt hírében, hogy lehajtott ülésekkel apró rámpa marad a csomagtérben, ami az ő 2006-os GD Jazzében nincs. A rendezvényen kiderítettem, hogy a hibridben az akkucsomag léghűtésének csöve fut alatta, ezért van a kis hupli
Svékus Gergő szúrta ki a képekről a Jazzről írt hírében, hogy lehajtott ülésekkel apró rámpa marad a csomagtérben, ami az ő 2006-os GD Jazzében nincs. A rendezvényen kiderítettem, hogy a hibridben az akkucsomag léghűtésének csöve fut alatta, ezért van a kis hupli
Fotó megosztása:
Kisméretű üreg van a padló alatt, többféle magasságban rögzíthető raktérpadló nincs
Kisméretű üreg van a padló alatt, többféle magasságban rögzíthető raktérpadló nincs
Fotó megosztása:
Csak egy bánatosan pislákoló izzó jutott a csomagtérbe
Csak egy bánatosan pislákoló izzó jutott a csomagtérbe
Fotó megosztása:
Az új generáció nagy mackószemekkel pislog a világba, lámpaival szinte megejtően kéri a hölgyeket, hogy mentsék meg és vigyék haza az autószalonból. A fényszórókat alul keretező LED-fényív karaktert ad a Jazz arcának. A kilátást továbbra is kettéosztott tetőoszlop javítja, mostantól feleakkora vastagságban, mint az elődön. Üvegtető nem volt egyik kiállított autón sem.
Újdonság a terepjárósra rajzolt Crosstar, amelynek hűtőmaszkja eltér a többi verziótól és feketére fújt tetősínje is van.
Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal. Ezzel együtt a Jazz örömtelien agressziómentes családi autó, a Crosstar sportosabb kereke is 185/60 R16-os.
Crosstar a terepjárósra hangszerelt verzió neve. Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal
Belső
2001 óta adott a Magic Seat a Jazzben, amihez nem is szabad hozzányúlni. A varázsülés-funkciók változatlanok, tehát a hátsó ülőlap két darabja felhajtva az üléstámlához rögzíthető és a támlarészek ledöntésekor az üléspad is lesüllyed. Az üléspadot nem lehet előre-hátra tologatni, ez is hagyomány.
Nincs is szükség a hosszirányú mozgatásra, mert a saját magasságomra beállított ülés mögé lazán beszottyantam, és a Jazz csomagtartója is tisztességes a jó térkihasználásnak köszönhetően. Az utastér plafonjából diódák világítanak, fehér és viszonylag erős fénnyel, a csomagtérbe viszont csak egy bánatosan pislákoló izzó jutott. Egy kisméretű üreg van a padló alatt, többféle magasságban rögzíthető raktérpadló nincs.
Klasszikus hatást kelt a kétküllős kormány, a Honda e belső terére hasonlít az új Jazzé
Sajnos a műszerfal élettelen volt a lefotózott autóban, így a központi érintőképernyőről és a műszeregységről nem tudok mit mondani. A galériában találtok róla sajtófotókat, majd a menetpróbán kiderül, milyen a menüje és a képminősége.
Videó az új Jazzről
a videó a hirdetés után indul
Tetszett a szövetbetét az ajtókon és a műszerfalon, ahol ismét egy felső és egy alsó kesztyűtartóba rámolhatunk. Az új Honda Jazz műszerfalának vízszintes tagolása és eleganciája az új elektromos kisautót idézi, amit valószínűleg jó vezetni, mert hátul hajt és állítólag nagyon fordulékony.
Technika
Érdemi adatokat és konkrétumokat szinte egyáltalán nem közölt a gyártó az autóról, még a motor hengerűrtartalma is titok, teljesítmény, fogyasztás, nyomatékértékek, súly, külső méretek, csomagtér-űrtartalom dettó. Annyi a titok, hogy Besenyő Bókember Istvánból is kibuggyanna.
Ma is meggyőző a felhajtható és lesüllyeszthető varázsülés, a Magic Seat. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a megoldás előfeltétele
Viszont delegáltak a rendezvényre két meginterjúvolható mérnököt és kitettek pár makettet a hajtásláncról, hogy ne menjünk haza teljesen üres kézzel. A tárlatból kiderült a motor pár részlete. A gyújtótrafók számából kiindulva a benzines motor négyhengeres, tartósnak tűnő fogazott lánc mozgatja a vezérműtengelyeket, a szelepvezérlés kipufogóoldalon fix, szívóoldalon változó.
A vezérlésállítással váltani lehet az Atkinson-ciklus és a normál munkaütem között. A legtöbb üzemállapotban a motor Atkinson-körfolyamat szerint működik, de nagy terheléskor visszaáll a szívószelepek korábbi zárására, hogy ne veszítsen el túl sok teljesítményt – tudtam meg az egyik szakembertől.
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A Honda egyelőre a villamos gépekről sem árult el semmilyen adatot. A külső, a bal első kerékhez közelebbi a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor. A kettő egy vonalban van, de külön tengelyen dolgoznak. A benzines fő feladata az áramtermelés, az áram minél nagyobb részével azonnal hajtva az autót, a maradékot eltárolva a viszonylag kis lítium-ion akkumulátorba. A benzines motor sebességváltó híján, az egyfokozatú erőátvitellel, amilyen az elektromos autóké, csak nagyon ritkán képes közvetlenül beszállni az autó hajtásába. Ilyenkor egy áthidalókuplung iktatja be a hajtásba, országúti sebességnél lehet rá példa.
A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A külső, a bal első kerékhez közelebbi villamos gép a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor
Érdekes a hajtásláncban, hogy az erőátvitelben nincs hagyományos értelemben vehető sebességváltó, se fokozatmentes automatikus, mint a gyártó korábbi IMA-hibridjében, se DSG, amit a Honda motorkerékpárokba is betesz. A nyomatékszabályozást elsősorban a villanymotorokkal végzi a hajtásrendszer.
Mivel a padlólemez nagyrészt az elődé, az új Jazz is a HR-V testvérmodellje. A kocsi alá behasalva a futómű hátul csatolt hosszlengőkaros híd, mint eddig is, elöl maradt a rugós taggal megvalósított MacPherson-konstrukció.
Jelentős súlycsökkentésről nem beszéltek a fejlesztők, sok kis lépésben igyekezek lefaragni az autó súlyát és kompenzálni a hibrid hajtást, elsősorban a nagyszilárdságú acélfajták arányának növelésével. A hibrid és a nem hibrid Jazzek súlyeloszlása nagyon hasonló, talán 1-2 százalék eltérést okozhat az orrban a hajtás, hátul az akkucsomag.
Az okoskeréknek is hívott vezérműtengely-állítással válthat a motor Atkinson-ciklusra és vissza normál üzemre. A kipufogószelepek vezérlése nem állítható, ott sima vezérműkerék van. A vezérlés fogazott láncos
Költségek
Ismét bebizonyosodott, hogy a szavak csoportosításában mekkora játéktér van. Ha a gyári kommunikációt követve csak azt írnám, hogy az új Honda Jazz alapfelszerelésként kapja a két villamos gépes hibridhajtást, akkor ennek joggal örül mindenki. De ha onnan fogjuk meg, hogy a Jazzből egyáltalán nem jön szívó benzines és csak a hibridváltozat lesz kapható Európában, így itthon is, akkor rosszat sejthettek az ára kapcsán.
Jelenleg megközelítőleg sem tudjuk, mennyibe fog kerülni az autó a hibrid hajtással, de hibridként a kettővel ezelőtti generáció alapverziója indult 4,9 millió forintról. 2011-ben, és ez nem a 330 Ft feletti euróval volt ennyi, ahová nemzeti fizetőeszközünk mostanra roskadt.
Pandamacis színekben végképp medvebocsra emlékeztet és van benne valami a japán képregények karaktereiből is. Várhatóan 2020 júniusától lesz megvásárolható Magyaroszágon
Magyarországon 2020 nyarán kezdődhet az autó értékesítése, információink szerint júniustól lesz kapható a hazai Honda-márkakereskedésekben a Jazz ötödik vagy negyedik generációja. Összkerékhajtás egyelőre csak Japánban rendelhető hozzá. Műszaki akadálya nincs az átvételének, de annyira csekély a kereslet Európában a 4×4-es kisautók iránt, hogy ezt a FIAT Panda, a Suzuki Ignis, a Swift és a maroknyi 4×4-es kis SUV bőven lefedi.
Ha videókat néznél az autóról, kattints erre a cikkünkre!
Hogy tetszik az új Honda Jazz?
Hogy tetszik az új Honda Jazz?