Roadsterek és kabriók, nagy és kis egyterűek: ezek az autókategóriák sorvadnak a leginkább az utóbbi években. Csakhogy a Honda Jazz nem jutott a B-Max, az iX25, a Meriva, a Modus, a Note, a Venga és társaik sorsára. A Honda a HR-V mellé megtartja a Jazzt is, mert az autó alapvonása ugyanis, hogy kis alapterületen ad tágas belső teret. Más autóformával ezt nem lehet ilyen magas szinten hozni, így hát a Honda Jazz a kis egyterűk nagy túlélője, amelynek ötödik (negyedik) generációját Amszterdamban néztük meg közelebbről.

Külső

2008-ban azzal kezdtem az akkor új Honda Jazz bemutatását, hogy már akkor egészen más koncepciójú utódot szántak neki. De mivel az ügyfél-elégedettségi felmérésekben rendszeresen kiakadt a számláló, a gyár kitartott a kisméretű egyterű mellett.

 

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 1

Az új generáció nagy mackószemekkel pislog a világba, lámpaival szinte megejtően kéri a hölgyeket, hogy mentsék meg és vigyék haza az autószalonból. A fényszórókat alul keretező LED-fényív karaktert ad a Jazz arcának. A kilátást továbbra is kettéosztott tetőoszlop javítja, mostantól feleakkora vastagságban, mint az elődön. Üvegtető nem volt egyik kiállított autón sem.

Újdonság a terepjárósra rajzolt Crosstar, amelynek hűtőmaszkja eltér a többi verziótól és feketére fújt tetősínje is van.

Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal. Ezzel együtt a Jazz örömtelien agressziómentes családi autó, a Crosstar sportosabb kereke is 185/60 R16-os.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 99

Crosstar a terepjárósra hangszerelt verzió neve. Feketére fényezik a tetőoszlopait is, amivel a karosszéria felső része kicsit légiesebbnek hat és kontrasztosabb a sárvédőkkel, ajtókkal

Belső

2001 óta adott a Magic Seat a Jazzben, amihez nem is szabad hozzányúlni. A varázsülés-funkciók változatlanok, tehát a hátsó ülőlap két darabja felhajtva az üléstámlához rögzíthető és a támlarészek ledöntésekor az üléspad is lesüllyed. Az üléspadot nem lehet előre-hátra tologatni, ez is hagyomány.

Nincs is szükség a hosszirányú mozgatásra, mert a saját magasságomra beállított ülés mögé lazán beszottyantam, és a Jazz csomagtartója is tisztességes a jó térkihasználásnak köszönhetően. Az utastér plafonjából diódák világítanak, fehér és viszonylag erős fénnyel, a csomagtérbe viszont csak egy bánatosan pislákoló izzó jutott. Egy kisméretű üreg van a padló alatt, többféle magasságban rögzíthető raktérpadló nincs.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 100

Klasszikus hatást kelt a kétküllős kormány, a Honda e belső terére hasonlít az új Jazzé

Sajnos a műszerfal élettelen volt a lefotózott autóban, így a központi érintőképernyőről és a műszeregységről nem tudok mit mondani. A galériában találtok róla sajtófotókat, majd a menetpróbán kiderül, milyen a menüje és a képminősége.

Videó az új Jazzről

a videó a hirdetés után indul

Tetszett a szövetbetét az ajtókon és a műszerfalon, ahol ismét egy felső és egy alsó kesztyűtartóba rámolhatunk. Az új Honda Jazz műszerfalának vízszintes tagolása és eleganciája az új elektromos kisautót idézi, amit valószínűleg jó vezetni, mert hátul hajt és állítólag nagyon fordulékony.

Technika

Érdemi adatokat és konkrétumokat szinte egyáltalán nem közölt a gyártó az autóról, még a motor hengerűrtartalma is titok, teljesítmény, fogyasztás, nyomatékértékek, súly, külső méretek, csomagtér-űrtartalom dettó. Annyi a titok, hogy Besenyő Bókember Istvánból is kibuggyanna.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 101

Ma is meggyőző a felhajtható és lesüllyeszthető varázsülés, a Magic Seat. A benzintank az első ülések alatt-mögött van, nem a hátsók alatt, ami a megoldás előfeltétele

Viszont delegáltak a rendezvényre két meginterjúvolható mérnököt és kitettek pár makettet a hajtásláncról, hogy ne menjünk haza teljesen üres kézzel. A tárlatból kiderült a motor pár részlete. A gyújtótrafók számából kiindulva a benzines motor négyhengeres, tartósnak tűnő fogazott lánc mozgatja a vezérműtengelyeket, a szelepvezérlés kipufogóoldalon fix, szívóoldalon változó.

A vezérlésállítással váltani lehet az Atkinson-ciklus és a normál munkaütem között. A legtöbb üzemállapotban a motor Atkinson-körfolyamat szerint működik, de nagy terheléskor visszaáll a szívószelepek korábbi zárására, hogy ne veszítsen el túl sok teljesítményt – tudtam meg az egyik szakembertől.

A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A Honda egyelőre a villamos gépekről sem árult el semmilyen adatot. A külső, a bal első kerékhez közelebbi a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor. A kettő egy vonalban van, de külön tengelyen dolgoznak. A benzines fő feladata az áramtermelés, az áram minél nagyobb részével azonnal hajtva az autót, a maradékot eltárolva a viszonylag kis lítium-ion akkumulátorba. A benzines motor sebességváltó híján, az egyfokozatú erőátvitellel, amilyen az elektromos autóké, csak nagyon ritkán képes közvetlenül beszállni az autó hajtásába. Ilyenkor egy áthidalókuplung iktatja be a hajtásba, országúti sebességnél lehet rá példa.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 102

A hibrid hajtásrendszer két villamos géppel és a négyhengeres benzines szívómotorral dolgozik. A külső, a bal első kerékhez közelebbi villamos gép a generátor, beljebb a benzines motor felé következik a hajtó villanymotor

Érdekes a hajtásláncban, hogy az erőátvitelben nincs hagyományos értelemben vehető sebességváltó, se fokozatmentes automatikus, mint a gyártó korábbi IMA-hibridjében, se DSG, amit a Honda motorkerékpárokba is betesz. A nyomatékszabályozást elsősorban a villanymotorokkal végzi a hajtásrendszer.

Mivel a padlólemez nagyrészt az elődé, az új Jazz is a HR-V testvérmodellje. A kocsi alá behasalva a futómű hátul csatolt hosszlengőkaros híd, mint eddig is, elöl maradt a rugós taggal megvalósított MacPherson-konstrukció.

Jelentős súlycsökkentésről nem beszéltek a fejlesztők, sok kis lépésben igyekezek lefaragni az autó súlyát és kompenzálni a hibrid hajtást, elsősorban a nagyszilárdságú acélfajták arányának növelésével. A hibrid és a nem hibrid Jazzek súlyeloszlása nagyon hasonló, talán 1-2 százalék eltérést okozhat az orrban a hajtás, hátul az akkucsomag.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 103

Az okoskeréknek is hívott vezérműtengely-állítással válthat a motor Atkinson-ciklusra és vissza normál üzemre. A kipufogószelepek vezérlése nem állítható, ott sima vezérműkerék van. A vezérlés fogazott láncos

Költségek

Ismét bebizonyosodott, hogy a szavak csoportosításában mekkora játéktér van. Ha a gyári kommunikációt követve csak azt írnám, hogy az új Honda Jazz alapfelszerelésként kapja a két villamos gépes hibridhajtást, akkor ennek joggal örül mindenki. De ha onnan fogjuk meg, hogy a Jazzből egyáltalán nem jön szívó benzines és csak a hibridváltozat lesz kapható Európában, így itthon is, akkor rosszat sejthettek az ára kapcsán.

Jelenleg megközelítőleg sem tudjuk, mennyibe fog kerülni az autó a hibrid hajtással, de hibridként a kettővel ezelőtti generáció alapverziója indult 4,9 millió forintról. 2011-ben, és ez nem a 330 Ft feletti euróval volt ennyi, ahová nemzeti fizetőeszközünk mostanra roskadt.

Kinek lesz pénze itthon hibrid kisautóra? 104

Pandamacis színekben végképp medvebocsra emlékeztet és van benne valami a japán képregények karaktereiből is. Várhatóan 2020 júniusától lesz megvásárolható Magyaroszágon

Magyarországon 2020 nyarán kezdődhet az autó értékesítése, információink szerint júniustól lesz kapható a hazai Honda-márkakereskedésekben a Jazz ötödik vagy negyedik generációja. Összkerékhajtás egyelőre csak Japánban rendelhető hozzá. Műszaki akadálya nincs az átvételének, de annyira csekély a kereslet Európában a 4×4-es kisautók iránt, hogy ezt a FIAT Panda, a Suzuki Ignis, a Swift és a maroknyi 4×4-es kis SUV bőven lefedi.

Ha videókat néznél az autóról, kattints erre a cikkünkre!

Hogy tetszik az új Honda Jazz?
átlag
7.32
szavazat
552
Hogy tetszik az új Honda Jazz?