Gyorshajtás (31 százalék), elsőbbségi jog figyelmen kívül hagyása (25 százalék), kanyarodási szabályok megszegése (17 százalék) – így néz ki a legfrissebb rendőrségi statisztika szerint 2019-ben a személyi sérüléses baleseteket kiváltó okok sorrendje.
Egyik biztosítónál sincs első helyen a gyorshajtás
Megkérdeztünk néhány fontos piaci szereplőt a biztosítók közül, hogy náluk mi az a 3-4 leggyakoribb szabálytalanság, baleseti ok, ami személyautós anyagi kárral jár. Ezek a listák nem negligálják a rendőrségit, de azért érdekes megnézni, hogy az együttesen milliós járműparkot kezelő alábbi három biztosító milyen sorrendet küldött el a Vezessnek.
Groupama:
- elsőbbségadás elmulasztása,
- a megfelelő követési távolság be nem tartása (ráfutásos balesetek),
- a nem megfelelő körültekintéssel végzett manőverek (balra kanyarodás-előzés, kikerülés-előzés, kitolatás, figyelmetlen sávváltás),
Kiemeli a cég, hogy ezekhez sokszor sebességtúllépés is társul.
Generali:
- elsőbbségadás elmulasztása
- abszolút gyorshajtás
- relatív gyorshajtás
Szerkesztőségünk hosszú évek szorgalmazza, hogy utóbbi kettőt hasznos lenne a hivatalos statisztikákban is különválasztani.
Aegon:
- elsőbbségadás elmulasztása
- gyorshajtás (abszolút és relatív együtt)
- szabálytalan előzés
Túl sokat nincs mit hozzátenni ehhez, talán csak annyit, hogy a biztosítói listák beérkezése után megkérdeztük a rendőrséget: az elsőbbségadás elmulasztása miatt mennyi bírságot akasztottak a járművezetők nyakába az elmúlt években? Amint megérkezik a válaszuk, folytatjuk a témát, és összehasonlítjuk az ORFK számait a gyorshajtásos bírságokkal.
Folyamatosan emelkedik a kgfb díja, egyre kevesebben járnak jól a novemberi kampánnyal
Nyolc autó ütközött össze egy hete az M3-as autópálya 41-es kilométerszelvényénél. Pár száz méterrel arrébb pedig öten csapódtak egymásba, szinte ugyanakkor. A helyszínelésekről pár héten belül rendőrségi jegyzőkönyvek készülnek, megnevezve a balesetek pontos okait és a felelőseit. Utóbbiaknak a jelentős anyagi kár miatt vélhetően igencsak megugrik majd a kötelező felelősségbiztosítása, amely átlagosan, országosan ma is meglehetősen magasnak tűnik.
Az október végi legfrissebb adatok szerint 52 125 forint ma egy átlagos kgfb éves díja a Netrisk indexe szerint. Ez 65,5 százalékos emelkedésnek tűnik 2016 januárja óta, de valójában nem az: idén januárban ugyanis belekerült a díjba az eddig is az autósok által fizetett, teljesen igazságtalan baleseti adó összege.
Rendkívül beszédes a legnagyobb biztosítási alkusz grafikonja, ugyanis a folyamatos áremelkedés, valamint a januári adóbeépítés mellett szépen mutat két jelenséget:
- Egyrészt azt, hogy a szokásos novemberi kgfb-kampányok idején mindig zuhan az akkor megkötött szerződésekben szereplő díj összege. A többi 11 hónapban pedig mindig drágább a kgfb.
- Másrészt azt, hogy mióta a kormány döntése nyomán egyre kevesebb autós köt ekkor új szerződést, szépen lassan elsorvad a novemberekben tapasztalható biztosító verseny kedvező hatása. Ha megnézik, egyre kisebbek a grafikon „beszakadásai”.
A 3,6 milliós hazai járműparkból most novemberben már csupán bő egymillióra kötnek új szerződést. Ők még jól járhatnak, legalábbis jobban, mint a többség, akiknek év közben jár le a megállapodásuk.
Miért növekszik az ár? És meddig tart még az emelkedése?
„Az elmúlt két évben a teljes piacot tekintve 8-9 százalékkal növekedett az összpiaci díjbevétel a baleseti adó figyelembe vétele nélkül” – közölte a Vezess-sel a Groupama.
Sebestyén László, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója a Hír Tv-nek nyilatkozva elmondta, hogy a gépjárművek üzemben tartóinak további díjemelkedésre kell készülniük. A várható növekedés oka, hogy az első fél évben ismét jelentős mértékben nőtt a biztosítók kárkifizetéseinek összege. Ez részben a helyreállítási költségek, részben pedig a személyi sérülések során megítélt kártérítések gyors emelkedésének tudható be.
Megkérdeztük a biztosítókat, hogy beáll-e valamikor egy szintre a kgfb díja, vagy egyelőre évről évre folyamatos áremelkedésre kell berendezkedniük az autósoknak. Sajnos utóbbira van nagyobb esély, derül ki a válaszaikból. Ennek okát a biztosítók továbbhárítják: amíg növekednek az alkatrészárak, a javítási költségek, egyre bonyolultabbak az autók és egyre több a baleset, szerintük addig emelkednek majd a díjak.
Tragikus a helyzet az utakon
Összesen 12 267 személyi sérüléses közlekedési baleset történt az utakon 2019. január eleje és szeptember vége között – állítja a rendőrség. Ez az évtized harmadik legrosszabb háromnegyed éves adata. A tavalyi hasonló időszak volt a legrosszabb, azaz ahelyett, hogy az ORFK kitűzött céljainak megfelelően csökkenne a súlyos balesetek száma, az évtized második felében több tragédia volt az országban, mint a 2010 utáni esztendőkben.
Mielőtt sajnálni kezdenénk a biztosítókat
A sok baleset és a magas javítási költségek miatt a biztosítók szerinti áremelkedések közepette azért meglehetősen jól megy a bolt nekik. Évről évre egyre jobban.
A Mabisz által kiadott Magyar biztosítók évkönyve 2018-as kiadásából kiszedtük a legnagyobb piaci szereplők éves árbevételét a kgfb-re vonatkozóan.
2017 | 2016 | 2015 | |
Allianz | 36 317 | 28 758 | 22 337 |
K&H | 23 571 | 19 713 | 15 419 |
Aegon | 12 774 | 10 081 | 7931 |
Generali | 11 082 | 9789 | 8637 |
Groupama | 10 317 | 8229 | 6964 |
A táblázatban szereplő összegek millió forintban értendők.
Nyitóképünk: MTI, Mészáros János