Gyorshajtás (31 százalék), elsőbbségi jog figyelmen kívül hagyása (25 százalék), kanyarodási szabályok megszegése (17 százalék) – így néz ki a legfrissebb rendőrségi statisztika szerint 2019-ben a személyi sérüléses baleseteket kiváltó okok sorrendje.

Egyik biztosítónál sincs első helyen a gyorshajtás

Megkérdeztünk néhány fontos piaci szereplőt a biztosítók közül, hogy náluk mi az a 3-4 leggyakoribb szabálytalanság, baleseti ok, ami személyautós anyagi kárral jár. Ezek a listák nem negligálják a rendőrségit, de azért érdekes megnézni, hogy az együttesen milliós járműparkot kezelő alábbi három biztosító milyen sorrendet küldött el a Vezessnek.

Groupama:

  1. elsőbbségadás elmulasztása,
  2. a megfelelő követési távolság be nem tartása (ráfutásos balesetek),
  3. a nem megfelelő körültekintéssel végzett manőverek (balra kanyarodás-előzés, kikerülés-előzés, kitolatás, figyelmetlen sávváltás),

Kiemeli a cég, hogy ezekhez sokszor sebességtúllépés is társul.

Generali:

  1. elsőbbségadás elmulasztása
  2. abszolút gyorshajtás
  3. relatív gyorshajtás

Szerkesztőségünk hosszú évek szorgalmazza, hogy utóbbi kettőt hasznos lenne a hivatalos statisztikákban is különválasztani.

Aegon:

  1. elsőbbségadás elmulasztása
  2. gyorshajtás (abszolút és relatív együtt)
  3. szabálytalan előzés

Túl sokat nincs mit hozzátenni ehhez, talán csak annyit, hogy a biztosítói listák beérkezése után megkérdeztük a rendőrséget: az elsőbbségadás elmulasztása miatt mennyi bírságot akasztottak a járművezetők nyakába az elmúlt években? Amint megérkezik a válaszuk, folytatjuk a témát, és összehasonlítjuk az ORFK számait a gyorshajtásos bírságokkal.

Elárulták a biztosítók a leggyakoribb baleseti okokat 1

Súlyos baleset a 33-as úton (Fotó: MTI, Czeglédi Zsolt)

Folyamatosan emelkedik a kgfb díja, egyre kevesebben járnak jól a novemberi kampánnyal

Nyolc autó ütközött össze egy hete az M3-as autópálya 41-es kilométerszelvényénél. Pár száz méterrel arrébb pedig öten csapódtak egymásba, szinte ugyanakkor. A helyszínelésekről pár héten belül rendőrségi jegyzőkönyvek készülnek, megnevezve a balesetek pontos okait és a felelőseit. Utóbbiaknak a jelentős anyagi kár miatt vélhetően igencsak megugrik majd a kötelező felelősségbiztosítása, amely átlagosan, országosan ma is meglehetősen magasnak tűnik.

Az október végi legfrissebb adatok szerint 52 125 forint ma egy átlagos kgfb éves díja a Netrisk indexe szerint. Ez 65,5 százalékos emelkedésnek tűnik 2016 januárja óta, de valójában nem az: idén januárban ugyanis belekerült a díjba az eddig is az autósok által fizetett, teljesen igazságtalan baleseti adó összege.

Elárulták a biztosítók a leggyakoribb baleseti okokat 2

Rendkívül beszédes a legnagyobb biztosítási alkusz grafikonja, ugyanis a folyamatos áremelkedés, valamint a januári adóbeépítés mellett szépen mutat két jelenséget:

  • Egyrészt azt, hogy a szokásos novemberi kgfb-kampányok idején mindig zuhan az akkor megkötött szerződésekben szereplő díj összege. A többi 11 hónapban pedig mindig drágább a kgfb.
  • Másrészt azt, hogy mióta a kormány döntése nyomán egyre kevesebb autós köt ekkor új szerződést, szépen lassan elsorvad a novemberekben tapasztalható biztosító verseny kedvező hatása. Ha megnézik, egyre kisebbek a grafikon „beszakadásai”.

A 3,6 milliós hazai járműparkból most novemberben már csupán bő egymillióra kötnek új szerződést. Ők még jól járhatnak, legalábbis jobban, mint a többség, akiknek év közben jár le a megállapodásuk.

Elárulták a biztosítók a leggyakoribb baleseti okokat 3

Hatautós baleset az M1-en (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

Miért növekszik az ár? És meddig tart még az emelkedése?

„Az elmúlt két évben a teljes piacot tekintve 8-9 százalékkal növekedett az összpiaci díjbevétel a baleseti adó figyelembe vétele nélkül” – közölte a Vezess-sel a Groupama.

Sebestyén László, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója a Hír Tv-nek nyilatkozva elmondta, hogy a gépjárművek üzemben tartóinak további díjemelkedésre kell készülniük. A várható növekedés oka, hogy az első fél évben ismét jelentős mértékben nőtt a biztosítók kárkifizetéseinek összege. Ez részben a helyreállítási költségek, részben pedig a személyi sérülések során megítélt kártérítések gyors emelkedésének tudható be.

Megkérdeztük a biztosítókat, hogy beáll-e valamikor egy szintre a kgfb díja, vagy egyelőre évről évre folyamatos áremelkedésre kell berendezkedniük az autósoknak. Sajnos utóbbira van nagyobb esély, derül ki a válaszaikból. Ennek okát a biztosítók továbbhárítják: amíg növekednek az alkatrészárak, a javítási költségek, egyre bonyolultabbak az autók és egyre több a baleset, szerintük addig emelkednek majd a díjak.

Tragikus a helyzet az utakon

Összesen 12 267 személyi sérüléses közlekedési baleset történt az utakon 2019. január eleje és szeptember vége között – állítja a rendőrség. Ez az évtized harmadik legrosszabb háromnegyed éves adata. A tavalyi hasonló időszak volt a legrosszabb, azaz ahelyett, hogy az ORFK kitűzött céljainak megfelelően csökkenne a súlyos balesetek száma, az évtized második felében több tragédia volt az országban, mint a 2010 utáni esztendőkben.

Elárulták a biztosítók a leggyakoribb baleseti okokat 4

Mielőtt sajnálni kezdenénk a biztosítókat

A sok baleset és a magas javítási költségek miatt a biztosítók szerinti áremelkedések közepette azért meglehetősen jól megy a bolt nekik. Évről évre egyre jobban.

A Mabisz által kiadott Magyar biztosítók évkönyve 2018-as kiadásából kiszedtük a legnagyobb piaci szereplők éves árbevételét a kgfb-re vonatkozóan.

  2017 2016 2015
Allianz 36 317 28 758 22 337
K&H 23 571  19 713 15 419
Aegon 12 774 10 081 7931
Generali 11 082 9789 8637
Groupama 10 317 8229 6964

A táblázatban szereplő összegek millió forintban értendők.

Nyitóképünk: MTI, Mészáros János