Mi a közlekedési balesetben érintett autómárkák sorrendje a személyautós kárbejelentéseik száma alapján? – ezt a kérdést tettük fel nagy hazai biztosítóknak. Az általuk küldött toplisták mind az elmúlt három évből származnak, de nem pontosan ugyanabból az esztendőből, és persze nem is reprezentatívak. Mindegyik a saját ügyfélkörre vonatkozik, ennek ellenére rendkívül érdekesek.
Generali (a cascós ügyfeleik kárbejelentései alapján):
2019. első félév | 2018 | |
1. | Toyota | Opel |
2. | Opel | Toyota |
3. | Ford | Ford |
4. | Skoda | Skoda |
5. | Volkswagen | Volkswagen |
6. | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz |
7. | Suzuki | BMW |
8. | BMW | Suzuki |
9. | Audi | Audi |
10. | Renault | Renault |
Groupama:
2018. első félév | |
1. | Ford |
2. | Opel |
3. | Renault |
4. | Suzuki |
K&H Biztosító:
2018 | |
1. | Opel |
2. | Volkswagen |
3. | Ford |
4. | Suzuki |
5. | Renault |
Sajnos nem tudjuk, hogy melyik biztosítónak darabra milyen márkákból áll a járműállománya, egyik-másik lehet alul-, vagy felülreprezentált, viszont azt pontosan nyilvántartja a KSH, hogy az országban melyikből mennyi fut. Mivel e három biztosító együttes autóparkja meghaladja az egymillió darabot, hatalmas mennyiségről beszélünk, amiből több érdekesség egyből kibukik.
Legelőször is, hogy a suzukisok sokkal kevesebb balesetben érintettek, mint amennyit a márka itthon futó mennyisége indokolna. Nézzük csak meg, hogy a statisztikai hivatal szerint mi a magyar rendszámmal futó személyautók márkák szerinti, 2018. év végi sorrendje:
1. | Opel | 487 762 |
2. | Suzuki | 422 903 |
3. | Volkswagen | 355 536 |
4. | Ford | 300 376 |
5. | Renault | 220 066 |
6. | Škoda | 194 630 |
7. | Toyota | 183 359 |
8. | Peugeot | 140 868 |
9. | BMW | 115 980 |
10. | Mercedes-Benz | 110 317 |
A második legnagyobb tömegben Suzukik futnak idehaza, miközben ennél a három biztosítónál csak a hetedik, és kétszer a negyedik helyen szerepelnek a balesetben érintett márkák között. Velük ellentétben felülreprezentáltnak tűnik a feketelistákon a Ford, amely az országban a negyedik legnépszerűbb gyártó, viszont mindhárom biztosítónál ennél előrébb szerepel, a Groupamánál ráadásul első.
Az országosan legtöbbek által használt Opel a biztosítók listáin is legelöl, avagy a második helyen áll, a Volkswagen és a Toyota sem igazán lóg ki semerre, ha a három cég listáit képzeletben egybe gyúrjuk. A nem éppen kedvező imázzsal rendelkező BMW-sekről viszont nem lehet kijelenteni a fentiek alapján, hogy sok balesetben szerepelnének, és ugyanez igaz a Mercedest vezetőkre is.
300-360 ezer forint az egy autóra eső kárkifizetés összege, ami folyamatosan növekszik
Friss cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy a most átlagosan 52 125 forintos éves kgfb-díj hogyan alakult az elmúlt években, és mi várható. Hasonló a tendencia a biztosítók által kifizetett kárösszegeknél is, itt is, ott is folyamatos a növekedés.
A K&H Biztosítónál 360 ezer forint volt személyautónként az átlagos kárérték 2019 első fél évében, a Generalinál 344 ezer forint, míg az Aegonnál 295 ezer forint.
Számos oka van a növekedésnek a biztosítók szerint:
- Folyamatosan emelkednek az autóalkatrész-árak, valamint a fényezéshez kapcsolódó anyagok árai, aminek részben az euróval szembeni gyenge forint az oka.
- Ezzel párhuzamosan folyamatosan növekszik a szerelés, javítás, fényezés munkadíja.
- Emelkedik a hazai járműállomány, és növekszik a közúti forgalom.
- A biztosítók szerint egyre több nagy értékű jármű közlekedik, a közép és alsó kategóriás új személyautók is sokkal felszereltebbek, a korábban felárért felszámított extra tartozékok mára a szériafelszereltség részei lettek. A magasabb felszereltség magasabb helyreállítási összeget eredményez.
- Mindezeken felül a személyi sérülések kifizetésénél növekedett szerintük a bérköltségek és egyéb ráfordítások összege.
97 ezer forint az átlagos cascodíj egy évre, de alig kötnek a magyarok. Sokan csak kényszerből
A biztosítók állami felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint 96 918 forint volt 2019 első negyedévében az átlagos cascodíj egy évre. Ez 8075 forintot jelent havonta a 4343 forintos átlag kgfb-n felül.
Sokan mindenesetre nem fizetik a kettőt, a legfrissebb adatok szerint a hazai személyautó-állománynak mindössze a 18 százalékán van casco, ami 55 ezer járművet jelent. Ezek egy része is tulajdonképpen kényszer szülte szerződés, ugyanis az MNB kiemeli, amit mindenki tud: az új személyautók nagy részét hitelre vásárolják, avagy lízingelik, márpedig mindkettőnél jellemzően kötelező megkötni a cascót.
Na de majd a nagycsaládosok államilag támogatott vásárlásai dobnak egyet ezen a piacon, legalábbis a Mabisz ebben reménykedik. Idén tízezernél is több hétülésesnek lesz új gazdája, ugyan a kormányrendelet nem írja elő kötelező jelleggel casco megkötését, de amint a Nagycsaládosok Országos Egyesületének az elnöke a Vezessnek elmondta, „sokaknak szükségük lesz valamiféle finanszírozás igénybevételére”. Márpedig akkor a hitel vagy a lízing havi díja mellett a cascót is fizetniük kell.