Feketeöves autótesztelőknek is feladta a leckét a kifutó Octavia, mert objektíven nézve még közel hét évvel a bemutatása után sincs sok baja. Az új mégis többet ad és ezt szebben is tálalja. A tegnapi cikk után következzék egy alaposabb bemutatás az SK381-es és SK382-es Škoda Octaviáról, amelynek világpremierjén én is jelen voltam a cseh fővárosban.

Eddig ugye SK371 volt a lépcsőshátú és SK372 a Combi, tehát a gyári kódjel szerint ez méretben lentről a harmadik típus és a nyolcadik generáció, mert nem az újkori Octavia a számolás alapja, hanem az 1996 helyett már 1974-ben bevezetett Golf.

Külső

Elődei formavilágán belül mozog az új generáció is, de valahogy pengébb nála. Audisan elegáns felületek csillogtak a fényárban a prágai világpremieren, fara sokkal térbelibb, plasztikusabban kimunkált lett.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 1

Mindeddig nem készült mátrix LED-fényszóróval az Octavia, amit mostantól a szintén diódás ködlámpa egészít ki az orron. Hátul a LED-lámpatestben futófényes az irányjelző és a Focushoz vagy a Scalához hasonlóan egymástól nagy távolságra terpeszkednek a márkanév betűi, ami látványban hatásosabb.

Mostantól egyformán 4689 milliméteres az ötajtós és a kombi is. Elődjéhez képest az ötajtós hossza 19, a kombié 22 millimétert nő, az 1829 milliméteres szélesség 15-tel, az 1468 mm magasság hárommal több az eddiginél. Változatlan a 2686 mm tengelytáv, tehát az autó túlnyúlásai gyarapodtak, a kombi esetében elöl 20, hátul csak 2 milliméterrel.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 169
Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 170

Belső

Beülve a kormány a legmeglepőbb újítás. Van háromküllős is, de a kiállított autókban az új kétküllős volánt láttam, ami nekem tetszett. Valahogy nyugalmat és megállapodottságot áraszt, egyedül a menü léptetésére szolgáló, foncsorozott hatású műanyag tekerentyűk nem nyertek meg benne. A fokozatválasztó kar is hasonlóan körúti, ami nem passzol ahhoz a kiegyensúlyozott, ízléses stílushoz és igényes anyaghasználathoz, amiben a tervezők az utasteret tartották.

Új generációs a digitális műszeregység és ez az első Škoda, amelyhez HUD rendelhető, ami valóban egy szélvédőre vetítő kijelző, mert nem polikarbonát lapra vetít. A központi érintőképernyő nyomkodása közben a kezet meg lehet támasztani a műszerfalon. A Swing fejegység képátlója 8,25”, a Bolero, Amundsen és a Colombus kijelzője egyformán 10 hüvelykes, élőben szép a képe és gyorsan is reagál.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 171

Háromküllős is rendelhető, de érdekesebb az új kormánykerék két küllővel

Döntő előrelépés az elektronikus fokozatválasztó kar az automatikus sebességváltóhoz. Egyrészt sokkal több rakodóhely marad a kapcsoló környékén az eddigihez képest, de a legnagyobb előnye a felhasználói hibák kiszűrése.

Aki nem álló helyzetben kapcsol P-be D-ből vagy R-ből, vagy lépésben gurulva vált az előre és a hátramenet között, hamar milliós váltóhibát gurigázik össze, mert a duplakuplungos váltó ezt nem viseli el. Kár, hogy a DSG-ről ez nem mindig hangzik el az autó átadásakor, de legalább ti már tudjátok. Mindenesetre az elektronikus kapcsolóval csak jelet ad a vezető, nem zúzhatja össze kézi erővel a váltóház beltartalmát.

Hátsó fejtérben jobb a kombi, ez egyértelmű volt az autókba beülve, de a nálam valamivel alacsonyabbak, talán úgy 180-185 centiig, az ötajtósban is kényelmesen elférnek.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 172

Magas utasokkal a Combi jobb a bővebb fejtér miatt, a lábaknak rengeteg hely jut. Továbbra is rendelhető hátsó oldallégzsák, összesen 9 légzsák lehet az SK381-es és SK382-es Octaviában

Annál is inkább, mert a lábnak megint bődületesen sok hely jut és van hová lejjebb csúszni, ha közel volna a tető. Felárért hátul is állítható a hőmérséklet, a Superb után az új Škoda Octaviához is rendelhető háromzónás légkondicionáló. Szintén extra a 12 hangszórós Canton-audiorendszer.

Eddig is feneketlen volt, de sikerült még egy kicsit bővíteni a csomagtartón. Öt ajtóval 600 literes, a kombié 640-ről bővíthető 1700 literre. A támlalehajtás a csomagtér felől működik, de azt nem tudjuk, hogy ez alapfelszereléssé válik-e. A hálók, térelválasztó-elemek, szatyorakasztó kampók és egyéb figyelmességek a Škoda-folklór részei, ahogy az esernyő is mindkét első ajtóban.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 173

30 liternyit nőtt a kombi csomagtartója, 640-1700 literes. Az ötajtósé 600 literre bővült, ez plusz 10 liter

Technika

Gyorsan az alapok: MQB-padlólemez, akárcsak az elődben és első- vagy négykerék-hajtás, mint az eddigi három generációban. Végre nem fémpálca támasztja ki a motorházfedelet, a Škoda Octavia IV-ben két gázteleszkóp segít felemelni az asztalnyi acéllemezt.

Alatta dízel, benzines, sűrített földgáz-benzin kettős üzemű és hibrid erőforrásokkal találkozhatunk. A táblázatból kiderülnek a főbb adatok, mindenesetre a háromhengeres 1,0 TSI Evo a belépőmodell, ami a magyar magánvásárlók más márkáknál is nehezen emésztenek meg.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 174

Van gázüzemű, 48 voltos mild hibrid és konnektorról tölthető akkus hibridverzió is. Az 1,6 TDI eltűnik, a 2,0 TDI-ből 115, 150 és 200 lóerős lesz, mindegyik nagyon tiszta üzemű

Többféle hibrid is lesz. Az eTEC jelölésű, egyszerűsített hibridek 48 voltos technikát kapnak. Szíjhajtású önindító-generátor mérsékli villamos gépként az 1,0 TSI Evo eTEC és az 1,5 TSI Evo eTEC fogyasztását. A mozgási energia egy részét áramként eltároló akkumulátor a mild hibridekben is lítiumion.

55 km-re ígéri a gyártó a konnektorról tölthető akkumulátoros Octavia iV elektromos hatótávolságát. A konnektoros hibrid a feladathoz igazított, 156 lóerős 1,4 TSI-t viszi tovább, a váltóházba épített, háromfázisú, állandó mágnesű szinkron villanymotor teljesítménye 75 kW (102 LE). A négyhengeres benzinessel együtt a rendszer nyomatékmaximuma 350 Nm, a maximális rendszerteljesítmény 204 lóerő.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 175

45 liter sem sok a többi motorváltozattal, de a konnektoros hibrid Octavia iV tankja csak 40 literes. Árammal a füstmentes hatótávolság kb. 55 km

A 37 amperórás, 13 kilowattóra kapacitású, 135 kilós lítiumion akkumulátor nagyrészt a hátsó ülések alatt található, de átnyúlik a csomagtér alá is. Az alapterület nem lesz kisebb miatta, de a padló alatti üreg egy részét elfoglalja a telep, így a csomagtartó 150 literrel kisebb az ötajtós iV-ben és az Octavia Combi iV-ben is. 450 vagy 490 liter marad.

Pont az akkumulátor térigénye miatt a konnektoros hibridből nem lesz 4×4-es, más motorváltozatok viszont választhatóak lesznek összkerékhajtással. Később 245 lóerős hibridverzió is megjelenik.

Változatlanul számíthatunk Octavia RS-re, benzinesként várhatóan 245 lóerővel, a dízel pedig a 200 lóerős 2,0 TDI-t kaphatja. Dízelmotorból csak kétliteres van, 115, 150 vagy 200 lóerővel. Az összes dízel megkapja a kettős AdBlue-adagolást. A kocsi hasa alatt van egy második SCR-katalizátor, amely kiegészíti a motorközeli SCR-katalizátort.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 176

Végre két teleszkóp segít felemelni a motorházfedelet. 75 kW a villamos gép teljesítménye az Octavia iV konnektoros hibridben, ami 102 lóerő. A benzines itt az 1,4 TSI, 156 lóerővel, a rendszerteljesítmény 204 LE

Előbbire nagy motorterheléskor van szükség, mert így 500 Celsius-fok körüli kipufogógáz-hőmérsékletnél is igen alacsony szinten tartható a nitrogén-oxid emisszió. Ha a szokásos 220-350 fokos tartománynál sokkal forróbbak a kipufogógázok, a motorközeli egység önmagában nem tudna megoldani a feladatot, a nitrogén-oxidok átalakítását veszélytelen nitrogénné és vízzé az AdBlue néven árult karbamidoldat befecskendezésével. A menetszéllel jobban hűtött, második SCR-katalizátorral – közúti mérések szerint – 80 százalékkal csökkenthető a modern és tiszta dízelmotor eleve csekély NOx-kibocsátása, például vontatva, sztrádán padlógáznál, hegynek felfelé.

A Škoda sűrített földgáz-benzin kettős üzemmel is elérhetővé teszi az autót, az 1,5 TGI EVO 130 lóerős. A gáztartály 17,7 kg földgázt fogad be, a benzintank 9 literes, mert így biztosítható, hogy zömmel a jóval kevésbé környezetszennyező hajtóanyaggal megy majd az autó, ami az adókedvezmények előfeltétele. CNG-vel 523 km lehet a hatótáv a gyári 3,6-3,4 kg/100 km gázfogyasztással, a gáztartályoktól csökkenő csomagtér hasonló a konnektoros hibridéhez: 455 illetve 495 literes.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 177

Csatolt hosszlengőkaros a hátsó futómű. Az alapos alvázburkolat segít 0,24-re lenyomni az ötajtós alaktényezőjét, a kombi minimuma 0,26

Szeretek autók alatt fetrengeni, lengőkarokat nézegetni a futóműben, ami itt kétszeresen is indokolt. Mert opcióként marad ugyan az adaptív lengéscsillapítás, továbbra is rendelhető sportfutómű 15 mm-es ültetéssel vagy rossz útra szánt felfüggesztés 15 mm emeléssel, de úgy tudom, hogy nemcsak a 150 lóerő alatti motorok, a nagyobb teljesítményű verziók sem kapnak független, négylengőkaros hátsó kerékfelfüggesztést.

Ez nemcsak a kifutó modellhez képest visszalépés, de a nyolcas Golfhoz is. A prágai rendezvényen csatolt hosszlengőkaros futóművet láttam, de majd a menetpróbán kiderül, amikor a kocsit vezetjük, hogy milyen vasak vezetik a 16-19 collos kerekeket. Láttam viszont nagyon alapos alsó alvázburkolatot is, aminek döntő szerepe lehet a még lejjebb faragott légellenállásban. Alaktényezőként az ötajtós minimuma 0,24, a kombié 0,26.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 178

Megörökölte a Scalától a kupakból születő ötletes tölcsért az ablakmosó-folyadék betöltéséhez

Vezetőtámogatás, gazdagon

Eddig sem állt rosszul az autó vezetőtámogató-berendezésekkel, de a modellváltással még több segédeszköz óvja a bent ülőket (illetve idegesítheti majd a vezetőt és utasait, ha nem jól működnek).

Sorolom: fáradásfigyelés, jelzőtábla-felismerés, 210-ig dolgozó adaptív sebességtartó automatika, amely torlódásról kapott közlekedési információkkal is dolgozik, lassít továbbá a sebességkorlátozó táblákat felismerve és ha a navigáció szerint kanyar következik. DSG-váltóval torlódásban itt is adott a megállás és az újraindulás a sorral.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 179

8,25 vagy 10 hüvelyk lehet az érintőkijelző képátlója. Az adaptív tempomat a táblafelismeréstől kapott sebességkorlátozásokat és a navigációs útvonalat is belekalkulálja a lassításokba

Természetes az ütközés-megelőzés, a vészfékasszisztens, a sávelhagyás-figyelés és a sávban tartó rendszer, a sávváltási segéd hátsó radarral, a holttérfelügyelet, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés. A parkolássegítő nemcsak ki- és beáll, de előre és hátra figyelve is lefékezi az autót, mielőtt a jóember nekimegy a másik parkoló autónak vagy betontömbnek. Most jelenik meg a típusban a felülnézeti kamerakép a parkolás megkönnyítésére (Area View) és a figyelmeztetés a hátulról érkező és 70 méteren belüli autókra.

A kerékpárosokat és a gyalogosokat is felismerő ütközés-megelőzés támogatja a vezetőt az akadály kikerülésében a helyes kormánymozdulat megkönnyítésével. Itt is figyelmeztet az autó, ha a figyelmetlen ajtónyitással kilöknél egy gyalogost a busz alá vagy egy kerékpárosnak applikálnád a koponyájába az ajtó sarkát, mert nem sikerült a tükörbe pillantani kiszállás előtt. Az autó veszi az éterből érkező, a közelben valahol fekete jégre vagy friss útépítésekre figyelmeztető vészjelzéseket.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 180

Elegáns belül az Octavia, világos belső térrel még szebb, de érzékenyebb is az utastér. A hatfokozatú kézi váltó alternatívája a hétfokozatú duplakuplungos, egyedül az iV plug in hibrid automatája hatgangos

Nem új, de amennyiben a vezető elengedi a kormányt és nem ura a járműnek, az autó magától félreáll a sávján belül, ami viszont új, hogy a Crew Protect Assist, ha az adatok alapján nem kerülhető el a frontális vagy ráfutásos ütközés vagy a borulás, megfeszíti az öveket, bezárja az ablakokat és a tolótetőt. Ütközés után továbbra is rögzíti az autót az automatikus fékezés, hogy ne csapódjon bele még valamibe, ám ezt a vezető gázadással felülbírálhatja, ha a befékezett autó felé robog a 40 tonnás kamion.

Márciustól Magyarországon

Ha a gyári embereket kérdezzük, természetesen nem a Golf VIII kombiváltozata a fő konkurens, miért is lenne épp az az autó a vetélytárs, amely műszakilag az új Škoda Octavia édestestvére. Mindenki más odaveheti a Golfot is a Ford Focus Turnier, a Kia Ceed SW és az Opel Astra ST mellé, de a kombiban gondolkodóknak a Peugeot 308 SW-re is érdemes figyelniük.

Minden, amit tudni akartál az új Škoda Octaviáról 181

Active, Ambition és Style kivitelben jönnek az új Octaviák, a Laurin & Klement luxusverzió eltűnik a kínálatból. Adaptív lengéscsillapítással a konnektoros hibridet kivéve minden modell hasmagassága 10 mm-t csökken. Van rossz út csomag is, a szériához képest 15 mm emeléssel

Mivel az importőr szakemberei egyelőre még küzdenek a gyáriakkal a magyar piac számára kedvező összegekért, az árakról valószínűleg csak januárban tudunk beszámolni, amikor elkezdődhet az autó előértékesítése.

Persze a valóságban nemcsak a listaár és nem is csak a kedvezményszint számít. A bennfentesek tudják, hogy egy autó valódi ára azzal is feljebb tolható, ha egyes felszereltségi elemek megrendelését más tételekhez köti a gyár. Az extra-összerendelési kényszerben eddig sem volt szívbajos a VW-konszern, hiába hívogatnak a konfigurátorban egyesével a kényelmi, infotainment és biztonsági extrák.

Videó a világpremierről. 2:35 percnél érkezik meg az autó, de előtte is van mit (és kit) nézni

a videó a hirdetés után indul

Bárhogy is lesz, a valószínű áremelést ellentételezheti a Magyarországon márciusban megjelenő Combi és az áprilisra várható ötajtós színvonala. A vadonatúj Škoda Octavia nemcsak tágasabb, biztonságosabb, okosabb és takarékosabb lett, de élőben látva a negyedik generáció eleganciája, kisugárzása is hathat az új flottaautót keresőkre. Vagy azokra a magánvásárlókra, akiket nem zavar, hogy olyan autóért adják a saját pénzüket, amit a legtöbben cégesnek hisznek majd.

 

Hogy tetszik az újkori Škoda Octavia IV generációja?
átlag
8.31
szavazat
1217
Hogy tetszik az újkori Škoda Octavia IV generációja?