Szerkesztőségünk rendszeresen kap statisztikákat a hazai autópiac alakulásáról, miként változnak a számok, hogyan alakulnak a trendek. Ezekben egy vaskos bekezdés rendre megismétlődik, minden egyes alkalommal olvashatjuk. Ráadásul a feladója állandóan kövér betűkkel szedi az alábbi mondatokat, hogy érzékeltesse: lángokban a ház, locsolni kéne, emberek!

„Továbbra is kiemelten kell foglalkozni a Magyarországra beáramló használt autók korösszetételével és azzal, hogy a Nyugat-Európában levetett és szubvencióval cserélt korszerűtlen dízel és benzines autók ne árasszák el hazánkat. Az MGE sajtóközleményben és minden lehetséges fórumon sürgette és sürgeti a használt autók importjának mederbe terelését annak érdekében, hogy a fejlettebb országokban „levetett” régebbi, nagyobb károsanyag-kibocsátású autók ne, vagy ne ilyen mértékben nálunk kerüljenek forgalomba. Konkrét javaslataink a döntéshozók asztalán vannak immár évek óta” – írja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), és milyen igazuk van!

Nagyjából mindenki ismeri ezt a problémát, vagy legalább hallott már róla valamit. A Vezess most számos konkrét példán keresztül azt is megmutatja, hogy mi mindent hordanak be a nepperek az országba.

Pár fontos megjegyzés az alábbiakhoz:

  • háromnegyed év alatt 115 ezer használt autó jött be az országba, ennek nagyjából a fele 10 évnél idősebb volt,
  • itt és most mi kizárólag olyanokat mutatunk, amelyekre ki lehetne rakni nagy, piros karikával a matricát: 18+ (azaz 18 évnél mind idősebbek),
  • viszont ezek olyan 18 évnél korosabb autók, amelyek nem bontókba vándoroltak, hanem amiket 2019 Magyarországán forgalomba helyeztek, itt bóklásznak körülöttünk az útjainkon.

Haladjunk a márkák ábécésorrendjében, tényleg csak találomra csipegetve a gigantikus tálból. Közben persze ne zárjuk ki, hogy valaki nullkilométeres, muzeális Astrát hoz be 23,5 évesen. Talán ilyen is akad, de az alábbi válogatás szereplői nagyobbrészt pár száz eurós, rozsdás vasak lehetnek. Érkezett, és forgalomba is állt…

Alfa Romeo:

  • 12 darab 156-os (1998-2000 közötti évjárat)
  • 7 darab 166-os (1998-2000)
  • 1 darab 145-ös (2000)
Akkor most megmutatjuk, mi jön nyugatról az országba 1

1998-ban odavolt a világ autórajongó része a 156-osért, joggal. Sajnos nálunk sokan ma tudják megvenni az akkor utcára került példányokat

Az év autója 156-oshoz hasonlóan csodás jármű volt az Audi 80-as is a maga korában, nem kevésbé a 90-es és a 100-as. Szívesen bemutatnánk egyet azon 25-30-35 éves példányok közül, amelyek az országba érkezés után átmentek a magyar műszakin az elmúlt hónapokban, és szép, új rendszámot kaptak a hatóságainktól.

Audi:

  • 21 darab 80-as (1991-1995 közöttiek)
  • 6 darab 90-es (1983-1998, tudtunkkal addig nem készült a modell, de a Belügyminisztérium szerint egy okmányiroda rögzített 1998-as évjáratot is forgalmiba)
  • 2 darab 100-as (1990 és 1996)

Most tessék figyelni, jönnek a BMW-k! Csak a 3-assal és az 5-össel foglalkozunk, gyári kódszám alapján külön szedve a generációkat, annyit trélereztek az országba.

BMW 3-as:

  • 13 darab E30-as (1986 és 1991 közötti évjárat)
  • 167 darab E36-os (1991-1999, átfedések lehetne a váltások évében)
  • 172 darab E46-os (1999-2000)

BMW 5-ös:

  • 1 darab E28-as (1986)
  • 17 darab E34-es (1989-1996)
  • 95 darab E39-es (1996-2000)

Összeállításunkban a Datahouse adatbázisát használjuk, amelynek kereskedelmi igazgatójával nemrég többek között éppen a fenti jelenségről beszélgettem. „Látjuk, hogy melyik autót hol helyezik forgalomba, például az idős 3-as BMW-k legnagyobbrészt Kelet-Magyarországra, északkeletre és az Alföldre mennek” – mondta Róbert Gábor.

Akkor most megmutatjuk, mi jön nyugatról az országba 2

Ilyen állapotban jöhetne. Más a valóság

Na, de most jöjjenek a Puntók, valamint természetesen az Escortok és a Sierrák!

Fiat:

  • 37 darab Punto (1995-2000)

Ford:

  • 10 darab Escort (1992-1998)
  • 13 darab Fiesta (1997-2000)
  • 172 darab Focus (1998-2000)
  • 17 darab Mondeo (1997-2000)
  • 3 darab Sierra (1986-1992)
  • 17 darab Transit (1983-2000)

Honda:

  • 26 darab Accord (1996-2000)
  • 62 darab Civic (1991-2000)

Mazda:

  • 24 darab 323-as (1985-2000)
  • 4 darab 626-os (1996-2000)
Akkor most megmutatjuk, mi jön nyugatról az országba 3

A világon a legtöbb veteránautó orrából csillag emelkedik ki, örömteli módon a tehetős magyar gyűjtők is szép számmal hoznak be csodás oldtimer Merciket – de az egy másik cikk. Kis pénzből inkább az A-osztály játszik, meg a C

Mercedes:

  • 154 darab A-osztály (1997-2000)
  • 64 darab C-osztály (1992-2000, remélhetőleg akad közöttük több alig használt youngtimer, ahogyan az alábbi W210-esek között is)
  • 63 darab E-osztály (1995-2000)

Nissan:

  • 8 darab Almera (1997-2000)
  • 17 darab Micra (1997-2000)

Opel:

  • 264 darab Astra (1993-2000)
  • 64 darab Corsa (1995-2000)
  • 14 darab Omega (1994-2000)
  • 51 darab Vectra (1996-2000)
  • 98 darab Zafira (1999-2000)

Magyarországon jelenleg Opelből fut a legtöbb (487 ezer), sajnos a legtöbbek által használt márka rendszámos példányainak átlagéletkora kőkemény 15,3 év. Nem igazán javít ezen az import sem, ne felejtsük, a cikkben szereplő összes autót forgalomba állították 2019-ben.

Akkor most megmutatjuk, mi jön nyugatról az országba 4

Sorra állnak forgalomba nálunk – egészen más állapotban

Peugeot:

  • 40 darab 206-os (1998-2000)
  • 22 darab 306-os (1994-2000)
  • 1 darab 405-ös (1994)
  • 9 darab 406-os (1996-2000)

Renault:

  • 58 darab Clio (1996-2000)
  • 9 darab Espace (1994-2000)
  • 31 darab Mégane (1996-2000)
  • 35 darab Twingo (1994-2000)

SEAT:

  • 25 darab Ibiza (1996-2000)

Škoda :

  • 5 darab Felicia (1996-1999)
  • 71 darab Octavia (1997-2000)

Suzuki:

  • 13 darab Swift (1993-2000)

Európában nálunk fut a legtöbb Swift, légyen bármilyen életkorú, ezért a szerény 13-as szám. Vele ellentétben elgondolkodtató, hogy modellszinten nézve durván veri a koros 3-as BMW-k importját a 18 év feletti Golfok száma. Sőt, minden mást, Astrát, Focust fölényesen megelőz. Erre mondanák a tulajdonosok: „mert megbízhatóbb öregen”. Mi meg azt tesszük hozzá, hogy azért jóval korábban elkezdték a gyártását, mint a két nagy riválisának. Plusz Passatból is tengernyi ömlött be az országba.

Volkswagen:

  • 66 darab Bora (1998-2000)
  • 775 darab (!) Golf (1979-2000)
  • 81 darab Lupo (1998-2000)
  • 505 darab Passat (1994-2000)
  • 114 Polo (1991-2000)

Végül játsszunk picit! Kevéssé biztonságosak és meglehetősen szervizigényesek a 20 év körüli autók, de vajon melyikkel fuvarozná a családját, ha nincs más? És nincs más, ezek közül kell választani.

Tegye a szívére a kezét, melyikben bízna a legjobban?
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Alfa Romeo 156
5% (263)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú BMW 3
12% (642)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Ford Focus
10% (503)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Mazda 323
8% (420)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Mercedes C-osztály
21% (1115)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Opel Astra
9% (483)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Renault Mégane
3% (174)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Suzuki Swift
12% (601)
300 ezer kilométert futott, 20 éves, a korának megfelelő állapotú Volkswagen Golf
20% (1053)