Rekordot döntött 2019 első kilenc hónapjában az üzemanyag-vásárlás Magyarországon. Minden idők legerősebb háromnegyed évében 1,82 milliárd liter gázolajat és 1,11 milliárd liter benzint értékesítettek a hazai töltőállomások. Évek óta hasít az iparág, és egyre nagyobb az olló a két üzemanyagtípus eladása között, a gázolaj javára.

Végigvesszük az okokat, de előtte nézzünk meg két grafikont és egy táblázatot.

Fordítottan hat nálunk a dízelbotrány: növekszik a gázolajvásárlás 1

Az elsőn szépen látszik a 2008 őszén globálissá vált gazdasági válság évekig tartó hatása: az újautó-értékesítés és a használtak importjának bedőlésével párhuzamosan évekig zuhant az üzemanyag-fogyasztás. A piac 2013-től emelkedik újra

Fordítottan hat nálunk a dízelbotrány: növekszik a gázolajvásárlás 2

Magyarországon a 90-es évek közepéig benzinből fogyott több. Ennek értékesítése nagyjából azonos szinten maradt a válságig, majd némi csökkenés és visszaemelkedés után valószínűleg 2019 egészében éri el az 1993-as szintet. 2013-tól a benzinvásárlásnál enyhe emelkedés látható, szemben a gázolajjal, amelynek az értékesítése rendkívüli mértékben növekszik

Ha megnézzük alább a legfrissebb táblázatot, azt látjuk, hogy idén is nagyobb mértékben növekszik a gázolaj iránti kereslet, mint a benziné. 

Fordítottan hat nálunk a dízelbotrány: növekszik a gázolajvásárlás 3

6,1 százalék vs. 4,8 százalék. Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség

Vajon miért fogy ennyi gázolaj?

A dízelbotrány „fordított hatása”

„Jelenleg a dízelbotrány nyugat-európai hatása fordítottan érvényesül Kelet-Európában, itt az olcsó használt dízelek importjára gondolok. Olyan hatása biztos nem volt, amire egyesek számítottak, hogy akkor most majd csökken a gázolajfogyasztás” – mondja Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára.

Emögött az a feltételezés állt, hogy az emberek elfordulnak a dízelüzemű járművektől, ami tőlünk nyugatra részben be is jött: főként az idős gázolajosoktól kezdtek megszabadulni sokan, ami miatt esett ezek használtpiaci ára. Olyannyira, hogy a magyar (román, bolgár stb.) nepperek máris lehetőséget láttak benne, tavaly éves rekordot döntött a szürkeimport, idén pedig újabb, háromnegyed éves rekordot.

Ebben az összeállításunkban ezres nagyságrendben szedtünk össze olyan 20 évnél idősebb autókat, amelyek idén érkeztek Magyarországra, majd a hazai műszakin átmentek, és a hatóságok rendszámot raktak rájuk.

Fordítottan hat nálunk a dízelbotrány: növekszik a gázolajvásárlás 4

Az első 9 hónapban betrélerezett használtak átlagéletkora 13 év

Ráadásul az átlagosan kamaszkorú járművek rekordmennyiségű behozatala mellett csúcson van az újautó-értékesítés is. Azaz növekszik a hazai személyautó-állomány, a dízelek és a benzinesek száma egyaránt, de ez csak egyik oka a gázolajvásárlás növekedésének.

„Elfogadható sávban” az árak

Emlékszik még valaki, hogy mennyi volt a benzin és a gázolaj literjének ára 20 éve? Esetleg 10 éve? És arra, hogy mikor fordult meg a nálunk a világ rendje, mikortól drágább Magyarországon a „dízel” a benzinnél? A KSH adataiból a befogadható méret miatt kétéves ugrásokkal emeljük a literenkénti forintárat 1996-tól 2018 év végéig.

Év Gázolaj (literár forintban) Benzin (95-ös, literár forintban)
1996 108 120
1998 140 156
2000 214 234
2002 202 223
2004 223 244
2006 271 277
2008 309 293
2010 320 336
2012 435 426
2014 418 408
2016 331 332
2018 395 381

Nincs olyan messze, sokan emlékeznek rá, hogy 2012-14 között évekig a mainál magasabb üzemanyagárak mellett léteztünk. Az akkori átlagos bérszinthez képest a 430 forint körüli gázolajár és a 420-as benzinár ma egészen extrémnek tűnik. Grád Ottó szerint az üzemanyag-fogyasztás folyamatos növekedésének másik, fontos oka, hogy szerinte évek óta „elfogadható sávban” mozognak az árak.

Ezért nem csak a magánszemélyek autóznak többet ma, mint 5-6 éve, hanem a fuvarozók is nagyobb arányban tankolnak magyar kutaknál. A gazdasági növekedés növeli a hazai vállalkozók vásárlásait, emellett Magyarország igazi tranzitzóna, milliónyi teherautó hajt keresztül az országon, márpedig a főtitkár szerint manapság ők jellemzően nálunk töltik fel a kamionok hatalmas üzemanyagtartályait. Az eurót használó szomszédaink (Ausztria, Szlovákia, Szlovénia) mellett Horvátországban és Szerbiában is drágább a gázolaj és a benzin, Romániában pedig már azonos árszinten van a magyarral. Ez nem volt jellemző az elmúlt évtizedekre, ma már csak Ukrajna olcsóbb.

Csökkent a határturizmus és a csempészet

Utólag behegesztett hatalmas üzemanyagtartályokban is folyt egykor az olcsó ukrán üzemanyag Magyarországra csempészése. Számos elkövető, és nem kevés őket segítő határőr csücsül azóta hűvösön, ha igaz, manapság már sokkal kisebb mértékben jön be illegálisan. De teljesen törvényes módon is sokat lehetett keresni egykor, amint egy korábbi MTI-számítás közölte, az autósok akár 4-7 ezer forintot is spórolhatnak egy kárpátaljai tankolással.

Fordítottan hat nálunk a dízelbotrány: növekszik a gázolajvásárlás 5

Lefoglalt csempészautók egy állami telephelyen, valahol Kelet-Magyarországon

Ukrajna ma is olcsóbb, viszont ha a többi szomszédot nézzük, manapság inkább hozzánk jöhetnek a szlovákok, románok, szerbek és a horvátok tankolni. Ez is növeli mindkét üzemanyagnál a magyarországi értékesítést.