Sosem készültek annyira problémamentesen használható, százezer kilométereket ennyire kevés hibával teljesítő autók, mint az utóbbi 10-12 évben. Viszont az autó ezzel együtt sem gondozásmentes szerkezet! Sok mindent kibír, sokáig húzza, de idővel beadja a számlát a hanyagságért. Lássuk a minősített eseteket!
Eltűnik a hűtőfolyadék, de jól van az úgy
Egy autóba nem elég tankolni és nem elég az sem, ha valaki minden második-harmadik tankoláskor ellenőrzi a motorolaj szintjét a nívópálcával. Ha már nyitva a gépháztető, a hűtőfolyadék szintjét és fagyállóságát is ellenőrizzétek!
Mivel utántölteni könnyű, a diagnosztika költsége viszont aggasztó lehet, sokan csak pótolgatják a hiányzó hűtőfolyadékot és járnak tovább a kocsival. A hűtőfolyadék apadásának több oka lehet. Van egy nagyon lassú párolgási veszteség, amitől hosszabb távon csökken a vízszint, de ha csak ennyi a baj, ez egyszeri utántöltéssel hosszú időre korrigálható.
A hűtőfolyadék nagyon sok ponton tűnhet el, például az elvásott hűtőradiátor lyukain, a csőcsatlakozásoknál, az elöregedett csövek miatt vagy a termosztátháznál. Szerencsére a hűtőrendszerből kijutó folyadéknak többnyire van nyoma, bár az nem egyértelmű, hogy ott jut-e ki, ahol kirakódik. A hűtőrendszert mindig üzemmeleg motornál érdemes vizsgálni, amikor nyitva a termosztát és a teljes hűtőkört átjárja a hűtőfolyadék.
Hibás jó stratégia folyamatosan csak pótolni az elfogyó hűtőfolyadékot, a hibaok feltárásának halogatása megbosszulja magát. Túl alacsony hűtőfolyadék-mennyiséggel könnyebben felforr a maradék víz és a túlmelegedéstől átég a hengerfejtömítés, károsodhat a hengerfej, amivel sokkal drágábban javítandó hiba lett az ehhez képest olcsón orvosolhatóból.
Aki nem gondoskodik időben a hűtőfolyadék fagyállóságáról, optimális folyadékszinttel is megfőzheti a motort. A hidegben megszilárduló víz ugyanis fagydugót képez, elzárva a vízkört, a maradék víz felforr, a motor túlmelegszik és csak a szerencsében bízhattok, hogy a motor hengerfej-károsodás nélkül, tömítéscserével túléli-e a hanyagságot.
Tehát nem elég desztillált vizet belöttyinteni a kiegyenlítő-tartályba, a fagyállóságára is ügyeljetek! Tehát fagyálló-koncentrátum és ioncserélt víz elegyét vagy előre bekevert fagyálló hűtőfolyadékot töltsetek utána! A jól működő hűtéssel kapott bónusztrack az utastér tisztességes fűtése, ami termosztáthibás motorral vagy alacsony folyadékszinttel nem adatik meg. Az adalékaival a vízpumpát kenő és a motor belső korrózióvédelmét biztosító hűtőfolyadékról itt olvashattok bővebben.
Rozsdásodás a hanyagságért cserébe
Egy autórajongó romantikus andalgás közben is észleli a környezetében előforduló gépeket, köztük a rozsdás ajtajú használt kocsikat. Az alsó ajtóélek korróziója tipikusan az a hiba, amit némi odafigyeléssel meg lehet előzni vagy sokkal későbbre ki lehetne tolni az ajtók átlyukadását. A gond az oldalajtók alján lévő vízkifolyónyílások eltömődése.
Persze sokáig nem látszik a baj, amúgy is mélyen van és nehéz odáig lehajolni, de megéri! Aki nem gondoskodik a lyukak átjárhatóságáról, annak az ajtók alja rozsdásodni kezd, amit japán autók mellett E46-os BMW-ken, első generációs Ford Focusokon és még temérdek más autón is megfigyelhettek, hanyag tulajdonos esetén.
Elég évente kétszer megtisztítani, kifújni sűrített levegővel ezeket a nyílásokat, hogy a vízvető perem és az üveg között az ajtókba bejutó víz ki tudjon folyni. Ha nem pang a víz odalent, 15-20 éves autók alsó ajtóélein is a gyári tömítőcsík szépségében gyönyörködhettek.
Figyelsz az olajra? Remek. Az üzemanyagra miért nem?
Kevés téma mozgatja meg annyira a gondos autótulajdonosokat, mint a megfelelő motorolaj kiválasztása, de mintha az üzemanyagra az elitalakulatok is kevesebb figyelmet fordítanának. A rossz minőségű üzemanyag köztudottan káros a motornak, ám az autós ebben a témában akkor is kiszolgáltatott, ha elkerüli a legostobább és legveszélyesebb spúrkodást, a seftelt, bizonytalan eredetű üzemanyagok tankolását kannából.
Télen elsősorban a dízelmotoros járművek tulajdonosainak érdemes biztosra menni és áldozni a hatékonyabb tisztítóadalékoktól eleve jobb minőségű, valamint a kúttársaságok ígéretei szerint farkasordító hidegben is stabil indítást biztosító gázolajhoz. Ha az akksi rendben, akkor a benzinesekkel nincs nagy baj, hiszen -50 Celsius-fok körüli hőmérsékletig probléma nélkül bírja az üzemanyag, de a dízelekkel már akadhatnak gondok, ha a téli gázolaj mégsem eléggé téli.
A megfelelő adalék nélküli gázolaj ugyanis először elkezd zavarosodni – ez az opálosság még nem jelent problémát – majd egyre nagyobb paraffinkristályok képződnek benne, amelyek eltömíthetik a gázolajszűrőt. Ekkor pedig indítózhatunk napestig, üzemanyag híján az autó nem fog elindulni és az akkumulátort is lenulláztuk.
Aki egy sítúrán a lesiklás és az aprés ski örömei helyett locsolta már vízforralóból a gázolajszűrőt vagy más praktikával igyekezett életre kelteni a frigiden hallgató dízelmotort, legközelebb talán azt a pisztolyt akasztja le a kúton, amiből a prémium gázolaj jön. Bár az alapüzemanyagból sem válhatna ki a paraffin, ami kemény fagyban az eltömődést okozza, de a prémium gázolajok ebben is jobbat ígérnek, és az okos más kárán tanul.