Sokan elhanyagolják a téli felkészülést, mondván a modern autók már bírják a rideg tartást, amit kell, azt pedig a műhelyben úgyis megoldják. Ebben van némi igazság, de azért sok olyan bosszantó helyzet előfordulhat a havas napokon, amelyek könnyedén megelőzhetőek egy kis odafigyeléssel. Ezek a szituációk túlmutatnak az autó műszaki állapotán, van amikor egy gondosan összeállított téli túlélőkészlet, vagy a tankolási szokásaink megváltoztatása is aranyat érhet.
Az indítást ne agyaljuk túl
A tél első napjaiban mindig fellendül a hidegindításról szóló videónk nézettsége. Mindenkit érdekel a kérdés, amire pedig egyszerű a válasz. Ma már nincs értelme a hosszú melegítésnek, a legjobb, ha pár másodperc után már gurul az autónk. A részleteket Gajdán Miklós árulja el:
Legyen nálunk téli túlélő szett
Felesleges egy szakaszra való hideg élelmet magunkkal cipelni, és katasztrófa szettel telepakolni a csomagtartót, de a józan előrelátás kifizetődő. Főképp a váratlan torlódás, várakozás idejére kell gondolni az összeállításkor, illetve az alapvető továbbjutáshoz szükséges, egyszerű segédeszközök magunknál tartása fontos. Ha van némi tartós, száraz élelem, ivóvíz, zseblámpa, jégkaparó, meleg ruházat, mobiltelefon-töltő, vontató, és bikakábel, akkor már jók az esélyeink.
Kemény fagyban a folyadékok okozhatnak gondot
Triviális, de mégis könnyen elfelejtődik a szélvédőmosó folyadék cseréje, ami egy hirtelen lecsapó éjszakai mínusz tíz fokkal fájdalmas problémát tud okozni. A nem megfelelő folyadék megfagyva szétrepesztheti a folyadéktartályt és a vízcsöveket, valamint a szélvédőre fagyva balesetveszélyes helyzetet okozhat. A téli folyadéknál a legfontosabb, hogy ne fagyjon bele a fúvókákba, de nem utolsó szempont az sem, hogy mennyire habzik a lé. A drágább levekben a fő összetevő etil- és izopropil alkoholokon kívül egyéb anyagokat is találunk.
ha valamiért vízzel pótoltuk a hűtőfolyadékot a motorban, akkor ezt is érdemes ellenőrizni még a téli idő előtt. Benzinkutaknál ingyen ellenőrzik a hűtőfolyadék fagypontját, ha nem éri el a -25 fokot, akkor fagyállóval kell utántölteni, vagy lecserélni a folyadékot. Érdekes módon a fagyott folyadék nem a szétrepedő blokk réme miatt fenyegető. A „hűtővíz”‘ jellemzően kásásra fagy, nem tesz kárt az alkatrészekben, viszont eltorlaszolja a folyékony hűtőkvíz útját a hűtőkörben. Ekkor következik be a télen váratlanul ható túlmelegedés, ilyenkor a figyelmetlen autós könnyen megfőzheti a motorját.
Kerüljük el az akkuhalált
Sokunk számára ismerős lehet a téli autózás élményeiből az az ijesztő pillanat, amikor a slusszkulcs elfordítására csak egy gyengülő nyögdécselés, esetleg egy halk kattanás a válasz. Következő kis videónk erről a helyzetről, vagyis a tél és az akkumulátorok kapcsolatából fakadó problémákról szól, a teljesség igénye nélkül.
Tankoljunk tudatosan
Mind a benzines, mind a dízelüzemű autóknál érdemes télen jobban odafigyelni a tankolásra. Ha félig üres üzemanyagtartállyal a kút felé fordulunk, az több okból is a hasznos. Egyrészt van tartalékunk az esetleges váratlan helyzetekre, amikor hótorlasz, baleset miatt kell kerülnünk, vagy órákat várakozunk. Másrészt a dízelek esetében az állandó alacsony szint páralecsapódással, és hideg időben jegesedéssel járhat.
Ezért célszerű nulla Celsius fok alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kevés levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni. Mindemellett az üzemanyagszűrők cseréje, ellenőrzése sem árt,
Vezessünk téli üzemmódban
Nehéz, de keljünk korábban, szánjunk rá időt, és alaposan takarítsuk körbe a kocsit. A tetőn összegyűlt hótömböt is seperjük le, ez később az idő enyhülésével veszélyes tömbbé állhat össze, ami balesetveszélyes csomagként zuhanhat az útra. Jó ha tudjuk, Németországban bírság jár az autón felejtett nagy mennyiségű hóért. Vezetés közben pedig elsődleges a megelőzés, a defenzív, előrelátó, de forgalmat nem akadályozó haladás.