Jöjjenek a szerzők nevének abc-sorrendjében azon emlékezetes autók, amelyek megérdemelnek még egy gratulációt. 2019 legjobbjai, szerintünk.
Toyota GR Supra – Csepreghy Dániel
Egyértelmű volt, picit sem kellett rajta gondolkozni, hogy nekem 2019 legkirályabb autója a Porsche 718 Cayman GT4. A pörgős, szívó hathengeres motorral töltött apró sportautó kéziváltóval, szárnnyal, bukócsővel olyan vezetési élményt nyújt, amit csak egy nagyon hegyes 911.
Nagyszerű kényelme miatt igazán kedveltem a BMW X5 xDrive30d-t, és nem bírtam volna ki az évet Mazda MX-5 nélkül sem. Sokat változtatott az elektromos autókról alkotott képemen a Porsche Taycan 4S. Maradandó nyomot hagyott a Mercedes-AMG GT 63 S 4matic+ 4 door és nem csak azért, mert mire leírom a nevét, addigra elkopik a klaviatúra. Azt az anyagot imádtam írni, mert hatalmas karakter az autó. Mégis a Toyota GR Supra nőtt legjobban a szívemhez. Motorja, kormányzása, diffije miatt minden perc felszabadult örömautózás benne. Jó volna, ha rengeteg maradna belőle még húsz év múlva is, mert imádom.
Bentley Continental GT – Földes Attila
Bár elég erős volt az idei év is különféle mókás tesztautók terén, mégis egyértelmű, hogy 2019 egyik legizgalmasabb programja a Bentley gyárlátogatás, – idén ünnepli századik születésnapját a márka – majd utána a Bentley Continental GT, illetve a Bentayga Speed vezetés volt. Igaz, papíron a GT 3,6 másodperces gyorsulásának meggyőzőbbnek kellett volna lennie, mint a Bentayga Speed 3,9 másodperces sprintje, valahogy mégis sokkal intenzívebb élmény a tankszerű karosszériájú, kissé talán meredek színösszeállítású batárban ülve szaggatni az aszfaltot.
Ugyan teljesen különböző karakter a két autó, de ugyanaz a W12-es, 635 lóerős, hatliteres ikerturbós benzinmotor üvölt bennük. A 306 km/órás csúcssebességgel a Bentayga jelenleg a leggyorsabb szabadidő-autó. Ha mégis azzal kínoznának, hogy választani kéne a kettő közül, azért a civilizáltabb belsejű Continentalt vinném haza, a csekélyebb használati érték és a nagyobb pojácafaktor ellenére is.
Lexus RC-F (2020) – Horváth Zsolt
A korábbiakhoz képest 2019-ben jóval kevesebb autót teszteltem igazán, de azért nem volt hiány az élményekből. A Mercedes A 45 AMG, a Ferrari 488, a Porsche 911 GT3 RS, a Hyundai i30 N mindegyike joggal indulna az első helyért nálam. A kedvencem azonban a Lexus RC F 2020-as kivitele. Idén kétszer is összefutottunk, közúton és versenypályán is kipróbálhattam, utóbbi okozott felejthetetlen élményt.
Normál esetben néhány, maximum 10 kör jut egy rendezvényen az újságíróknak, hogy zárt pályán is próbára tegyék a kocsit, gyakran úgy, hogy a rázóköveket lebójázzák, a gyors szakaszokba sikánt építenek. Az RC F-et azonban kétszer fél napig nyüstölhettem teljes pályán, másodjára ráadásul úgy, hogy egy volt autóversenyző segített a legjobb köridő elérésében, így hozva ki a maximumot a kocsiból.
A rajtautomatikával szerelt kocsi 4,5 másodperc (4,3 a Track Edition) alatt gyorsul 100 km/órára, és akár 270 km/órás tempóra is képes, de nem ezek az értékek teszik igazán vonzóvá. Hanem a kezessége, kormányzása, a futóműve és a klasszikus felépítése.
Miközben nagy számban adja el hibrid autóit a Lexus, továbbra is kitart az 5,0 literes, szívó V8-as benzinmotor mellett. Választható az LC-ben, és ilyen dolgozik az RC F-ben is. Pörgős hangolású sportmotor 464 lóerős teljesítménnyel, és 520 Nm nyomatékkal, amely mind a hátsó kerekeket támadja. Fantasztikus móka vezetni.
Mercedes-Benz E200 4Matic Limited Edition– Lencsés Csaba
Highline Passatok, nagyfelnis Superbek, vinyálés Mondeók és csicsás Insigniák – ugye, összerezzentetek? 2019-ben véget ért színtelen uralkodásotok a 12 millió forintos beszerzési határnál meghúzott cégautós vásárlások között. A Mercedes hazai forgalmazója bepréselte idén e szint alá az E-osztály alapárát (benzines és dízelmotorral egyaránt, januártól decemberig), amire felszaladt egypár szemöldök a szakmában. 12 millió alatt nullkilométeres E-osztály? 2012-ben volt annyi! Hogy csinálják? – találgatják az ellenfelek márkaigazgatói fehérboros magánbeszélgetéseken. Ráadásul finom kilencfokozatú automatával és hátsókerekesből önállóan kapcsoló összkerékhajtással, igaz, fehérben, 17-es felnivel, kisebb képernyővel. DE nagymercisen suhan közel 200 lóerővel, megvan benne a márka limuzinjaiban megszokott, és tőlük egyértelműen el is várt feeling árcédulától függetlenül, ebben a változatban még légrugózás nélkül, elöl-hátul többlengőkaros futóművel.
Ennek ellenére az akció nem borította feje tetejére a piacot, de láthatóan belemart a szürke seregbe: 353 darab kelt el háromnegyed év alatt (plusz az eredeti áras kombik), Insigniából mindenestül bő 500, Mondeóból közel 800, Passatból jó 1100. Siker? Minden egyes példány szebben mutat ezeknél, de hogy mennyivel komolyabb minőségű útitárs, azt csak a használói érzik. Kezükkel, gerincükkel, fülükkel, és az összes érzékszervükkel. Sosem lesz minden Opel vagy Ford lecserélve, egyes flottavásárlóknál tiltólistán van a Mercedes, mert… Miért is? Szubjektív okok miatt, persze. Objektíven nézve, ennyi pénzért nálam az E200 az év autója.
Toyota Yaris GR – Rácz Tamás
Számomra az Év Tesztautója-élmény az év legvégén következett be: december 19-én ülhettem be ugyanis egy olyan prototípus kormánya mögé, ami teljesen ellentmond mindennek, amit a Toyotáról mostanában gondoltunk. A Toyota Yaris GR egy 250 lóerős, összkerékhajtású sportautó, amelynek a legnagyobb szuperképessége, hogy a nyomatékosztási arány az első és a hátsó tengely között egy tárcsával 60:40, 50:50 és 30:70 arányban változtatható.
Így a Yaris GR lehet kezes, kiszámítható, fronthajtásos jellegű hétköznapi bevásárlókocsi, lehet kiegyensúlyozott, villámgyors pályagép, de lehet erősen hátsókerekes jellegű mókás driftautó is. Hogy még nagyobb legyen a buli, a hátsó tengelyre önzáró differenciálmű is kérhető, plusz van az autóban rendes, karos, mechanikus kézifék! Az egyelőre még kívül-belül álcázott Yaris GR az esős estorili versenypályán számomra egyszerre volt az Év Tesztautója, az Év Vezetési Élménye, az Év Toyotája és az Év Meglepetése is!
Mercedes-Benz E 300de EQ Power – Szörényi András
Képzeletbéli dobogóm harmadik fokán kisebb csődület támadt. Az Audi E-tron a belőle sugárzó modern kori luxussal, a G20-as 320d zsigeri BMW-ségével győzött meg. Odafér melléjük a Peugeot 508, amely bajaival együtt igazi jelenség. Kínomban majdnem pénzfeldobáshoz folyamodtam, de végül az év legnagyobb autós élményeit adó Abarth 124 Spider csak második lett. Törvényen kívüli, veszedelmesen addiktív sportautó, amivel két piros lámpa között, füstokádó buszok árnyékában is csak a pillanatnak élsz. De nagyon egyoldalú az MX-5-höz képest, nem tud mást, csak torokra menni.
Ezért előzi meg nálam az olaszok által brutalizált Mazda MX-5-öt a dízel-hibrid Mercedes-Benz E 300de EQ Power. Mert a 4×4-en kívül mindent megad, amit egy autótól remélhetünk. A nagyobbrészt városban mozgó, de onnan hetente sok száz kilométerre kiszabaduló embereknek ideális combo a konnektoros hibrid, 60 kilométer feletti elektromos hatótávolságával. Városon kívül a tiszta és erős OM 654 takarékossága lehengerlő. A rendszerteljesítmény 700 Nm, amivel csodálatosan lehet rajzolni a körforgalmakban a hátsó gumikkal, mindehhez az autó kényelme megközelítette az S-osztályét, 5,6 l/100 kilométeres tesztfogyasztás mellett.
MAN TGX – Aranyi Péter
Az idei évben sajnos szűkében álltunk a teszt teherautóknak. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a 2021-es Év Teherautóját, az MAN TGX nyerges vontatót nemcsak a februári bemutató alkalmával, hanem itthon is sikerült kipróbálni, így jóval komplexebb kép alakult ki róla. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy a hazai utakon sem okozott csalódást és az 510 lóerős dízelblokkjával 23,5 l/100 km-res fogyasztási értéket sikerült belőle kihozni az M5-ös autópályán. Ez szép eredmény ahhoz képest, hogy közel teljes terhelés mellett, illetve esős és nedves úton került sor az itthoni menetpróbára.
Vannak, akik kétkedve fogadták a TGX idei sikereit, gondolva itt az előbb említett díjra, valamint a műszerfal Red Dot díjára. Mondván, nem lehet egy lapon említeni a svéd versenytársakkal. De ami miatt szerintem dicséretet érdemel az az, hogy magához képest sokat fejlődött. Ebben simán benne van az is, hogy ellesett ezt-azt a Scaniától, ami szintén a Volkswagen által kézben tartott Traton-csoport tagja. Miben fejlődött? Egyfelől elengedték a korábbi, talán túlságosan is letisztult formatervet, másfelől pedig terveztek egy olyan műszerfalat, ami tökéletesen vegyíti a buszos és teherautós hagyományokat. Plusz a SmartSelect tekerős-nyomogatós, multimédia kezelő gomb személyében van egy olyan eleme a műszerfalnak, ami csak az MAN-ek védjegye.
Tény, nem tudom mit mondtam volna, ha a megújult Volvo FH16-ost is sikerült volna kipróbálni, de bízom benne, jövőre összejön. És a 2021-es év izgalmasnak ígérkezik már csak azért is, mert valószínűleg a DAF -nak is lesznek újdonságai, emellett a Scania sem ült a járvány alatt a babérjain és elektromos, illetve hibrid teherautókat is bemutattak.
Ha kíváncsi vagy rá, hogyan árazzák be a magyar kereskedők a képeken látható autókat, vagy azt, amit éppen kinéztél magadnak, ebben az összeállításban eláruljuk a trükköket!