Sok benzin elégett 2019-ben is, volt miből válogatni az év autós legjeit szubjektíven összeállító cikkünkbe. Történetek és termékek, amik velünk maradnak sokáig.
Ghosn börtönben – Az év bűnügyi sztorija (január-március)
Szájmaszkot, szemüveget, kék simléderes sapkát és sötét ruhát viselt a durván lefogyott Carlos Ghosn, amikor kilépett tokiói börtönéből. Féltucatnyi őr fogta körül, gyorsan behuppant egy szürke kisbuszba. Amint elhajtott a jármű, a börtönnel szembeni utcából utána eredt több más autó is, köztük egy francia diplomáciai rendszámot viselő szedán.
A Renault-Nissan egykori nagyhatalmú urát és parancsolóját korábban manga-hősként is megrajzolták Japánban, mégis itt sittelték le még tavaly, 2019 első hónapjait is börtönben töltötte, ahol kényszerből lemondott tisztségéről. Filmbe illően mocskos ügye hosszú és összetett, máig tartó sztori, márciusi kiengedését egymilliárd jenes (kb. 2,5 milliárd forintos) óvadék lerakása előzte meg.
Azeri F1 Nagydíj – Az év bakiparádéja (április)
Klasszikus Benny Hill-show-t produkáltak az azeri nagydíj szervezői a szezon negyedik futamán, Claire Williamsnek persze inkább sírhatnékja támadt Bakiban (bocs, Baku). A 300 csatornafedéllel izgalmasított utcai pályán az egyik fémlapot felrántotta Russel autója, amelynek padlólemezét rommá törte a súlyos vas az első szabadedzésen.
A pályamunkások emelős kocsija felkapta a roncsot, ám ahogy elindult a Williamsszel a paddock felé, a jármű maga is buta balesetet szenvedett, ugyanis beszorult egy híd alá. A világ tévénézőinek hüledezése közepette a megsérült daru hidraulikájából az olaj még rá is csurgott a millió dolláros roncsra. A verseny szervezőjét gyorsan perrel fenyegette a csapat, amely később komoly kártérítést kapott a promótertől.
Vettel, Vettel, Vettel – Az év legdühösebb embere (júniustól novemberig)
„Na, jó, akkor versenyzőre ezt már bevállalom ebben a szezonban: Vettel” – válaszolta az év citrom-díjasát firtató kérdésemre Wéber Gábor, de én nem lennék ennyire kemény a négyszeres bajnokkal. Felemás esztendő áll mögötte, a Forma-1-től távol például örömteli események történtek vele (házasságkötés, újabb gyerek), ám a pályákon kétség kívül idegfeszítő szezont futott, olykor majd felrobbant, hadd említsek csak két eseményt.
Egy necces szituációt követően elsőként intették le őt a Kanadai Nagydíjon, ám az FIA stewardjai elvették a győzelmét. Vettel erre paprikavörös fejjel, több százmilliós élő közvetítés furcsa hőseként átrakta az egyes számot jelző táblát Hamilton autója elől a saját Ferrarijához. Szintén dühös, de talán még inkább megsemmisült ember benyomását keltette a brazil futamon, miután nagyrészt az ő hibájából összeütközött saját csapattársával, Leclerc-rel, és mindketten kiestek. Aki ezért (és az év közbeni, mindkét pilótát érintő számos malőrért) hibáztatni akar valakit, ki ne felejtse a sorból Mattia Binottót, aki a szezon elején még fennen hangoztatta egyik pilótája elsőbbségét, majd a végén már szabad versenyt hirdetett közöttük. Ésszel vezetett csapatoknál ez többnyire fordítva működik.
Pályán a Valkyrie, a Project One, az Evija – Az év legerősebb autói (júliustól decemberig)
Papíron három eltérő hajtáslánc mutogatja magát egy ideje az ezer lóerő feletti ligában, ám idén végre valahára mind pályára is gurult. Az Aston Martin Valkyrie aerocsomagjáért Adrian Newey felel, miközben a motortérbe egy dinoszauruszt zártak: 6,5 literes Cosworth V12 égeti majd a benzint nagy lángon, persze akad egy villanymotor is a Rimactól. A silverstone-i Brit Nagydíj hétvégéjén vitték aszfaltra az 1150 lóerőt.
A kínai kézben ujjáéledt Lotus hiperautója ellenben teljesen elektromos, állítólag 2000 lóerős, a maximális nyomatékát 1700 Nm-nek mondják. 350 kiválasztott vagyonos érdeklődő előtt tett meg pár kört az Evija.
Világverő Forma-1-es technikájára építi a Mercedes a Project One-t, amit Lewis Hamiltonnal is promóztak év végén. Az egyhatos V6 mellett négy villanymotor dolgozik: egy a turbót forgatja, egy a főtengelynek segít, kettő pedig az első kerekeket hajtja. A rendszerteljesítmény 1000 lóerő feletti, a 200-as sprint 6 másodperc alatti.
PSA-FCA-fúzió – Az év biznisze (október)
Miközben Ghosn luxusvillája magányában nyalogatja sebeit, legjobb tanítványa élete fő művét legózza össze. Sok márkát kell sorolnunk Carlos Tavares új csapatából, de megpróbálunk nem kihagyni senkit. Szóval a Peugeot, Citroën, DS és Opel/Vauxhall márkákat tömörítő PSA, valamint a Fiat-csoport (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth) és a hozzá tartozó Chrysler-team (Chrysler, Dodge, Jeep, RAM) márkáit egy házon belül működtető FCA közötti házasság új szuperhatalmat hozott létre az autóiparban. Az új konszern, amelynek pontos elnevezését még nem hozták nyilvánosságra, a gyártott darabszámokat tekintve a világ negyedik, bevétel szempontjából pedig a harmadik legnagyobb mamutja lesz.
A két fél 50-50 százalékkal részesedik az új megacégben, amelynek 2018-as adatok alapján becsült együttes éves forgalma 170 milliárd euróra rúg majd, 8,7 millió eladott autó mellett. A teljes fúzió 12-15 hónap alatt megy végbe.
Musk platósa – Az év legmegosztóbb produktuma (november)
Elon Musk az autóipar Donald Trumpja. Ha tüsszent egyet a Twitteren, vallásának hívei felé tartják az arcukat, utálói fertőzést kiáltanak. Bármit tesz, két tábor feszül egymásnak: elvakult imádói és élből gyűlölői ütik egymást minden felületen. A Cybertruck (és ahogy bemutatta a világnak) mindennél alkalmasabb volt rá, hogy még tovább polarizálja az autók iránt érdeklődőket. Formájának pimaszsága beírta a pickupot a dizájntörténelem nagykönyvébe, a teátrális üvegtörés viszont az önégetés iskolapéldája.
Mi sem mutatja jobban Musk 2019-es főmutatványának fonákságát, mint kedves barátom esete. Legszívesebben felpofozná a kaliforniai bűvészt, ám amikor a platós félresikerült prezije után elhasalt a Tesla részvénye, bevásárolt belőle. Pár nap múlva Elon már a megrendelések számaival varázsolt, cége papírja újra szárnyalni kezdett, a haszon pedig egyik utálójánál realizálódott.
Michelisz elfoglalja a trónt – Az év legszebb pillanata (december)
Túl hosszú várakozás után lett meg a bajnok 120 centis trófeája? De hiszen bő tíz esztendeje még hímesházi gyerekszobájában tekergette Norbi az olcsó pc-re kapcsolt kormányt. Elfogult szurkolóiként mi persze odaadtuk volna neki már két éve a koronát, de talán jobb ez így. És persze izgalmasabb. Micsoda szezon volt: katasztrofális kezdet, egy-két reménykeltő eredmény a közepén, míg a vége eső és tűz…
A szerkesztőségen belül sokat leveleztünk a WTCR nemzetközi elismertségéről, pontosabban arról, hogy rajtunk kívül a világ autósportos része mennyire lenézi ezt a szériát. A legrangosabb szaklapnál a bajnoka mindössze 44-ik az év autóversenyzőinek rangsorában, Colin Turkington mögött. Az meg ki? Ennél komolyabb, kézzel fogható gondokkal is küzd a WTCR, gyártók hagyják magára, a belső égésű motor önmagában már nem szexi. Olyan világban élünk, hogy taszít egyes márkákat. Itt kéne maradni Michelisznek, amíg szét nem hullik körülötte minden, és az egyre gyengébb mezőnyben aratni? Vagy minél előbb váltani egy trendibb szériára, amíg friss bajnokként komolyabb csapatok ajtaján kopogtathat?
Na, ez meg az év kérdése lett 2019 végén.