Ausztrália ország és kontinens, bár nem ugyanazt a területet jelentik teljesen. Mint kontinens igen különleges: a legkisebb, a legidősebb, a legszárazabb, Európától a legtávolabbi és a legutoljára felfedezett lakott kontinens. Mint ország is izgalmas, legnépesebb városai Sydney és Melbourne, a fővárosa viszont Canberra. Az országban magas az urbanizáció, a lakosság 80 százaléka, kb. 20 millió ember városokban él, az ország többi részén a maradék 3 millió osztozik. Vagyis igen ritkán lakott, még a városokban is alacsony a népsűrűség.
Egy fesztivál kapcsán nemrég ellátogattunk az ország nyugati részére, amelynek központja Perth, az ország negyedik legnagyobb városa, a maga közel kétmilliós lakosszámával. Az ott látottakra hagyatkozva írunk Ausztrália közlekedéséről.
Gyorsforgalmi utak mentén könynen találkozhatunk a road trainnek nevezett extrahosszú kamionokal
Gyorsforgalmi utak mentén könynen találkozhatunk a road trainnek nevezett extrahosszú kamionokal
Fotó megosztása:
Egy hibátlan állapotú Ford Falcon rotyogott be mellénk az egyik piros lámpánál. 5,8 literes motorja csak 203 lóerős, de 415 Nm nyomatékot tud
Egy hibátlan állapotú Ford Falcon rotyogott be mellénk az egyik piros lámpánál. 5,8 literes motorja csak 203 lóerős, de 415 Nm nyomatékot tud
Fotó megosztása:
Hibátlan állapotú Bentley Continental S1 az ötvenes évek végéről
Hibátlan állapotú Bentley Continental S1 az ötvenes évek végéről
Fotó megosztása:
Ahogy a budapesti luxusszállodák környékén, Perthben is itt tobzódnak a legdrágább autók, mint ez a 750 lóerős Lamborhini Aventador SuperVeloce. Másnap már egy Ferrari parkolt a helyén
Ahogy a budapesti luxusszállodák környékén, Perthben is itt tobzódnak a legdrágább autók, mint ez a 750 lóerős Lamborhini Aventador SuperVeloce. Másnap már egy Ferrari parkolt a helyén
Fotó megosztása:
Magyarországon készült autóval is találkoztunk Perth környékén, a számos európai prémium modell között
Magyarországon készült autóval is találkoztunk Perth környékén, a számos európai prémium modell között
Fotó megosztása:
Ezek a gépek nem ügyetleneknek készültek, hiszen mindkettő esetében a motor csak a hátsó kereket hajtja. A Lamborghini Huracán esetében 580, a Porsche 911 GT3 RS esetében 520 lóerőt. Érdemes megnézni a Lambó rendszámát is, ami csupán a típus neve!
Ezek a gépek nem ügyetleneknek készültek, hiszen mindkettő esetében a motor csak a hátsó kereket hajtja. A Lamborghini Huracán esetében 580, a Porsche 911 GT3 RS esetében 520 lóerőt. Érdemes megnézni a Lambó rendszámát is, ami csupán a típus neve!
Fotó megosztása:
Egy nyugdíjas klub rendezvényén futottunk bele a hetvenes évekből származó versenygépekbe
Egy nyugdíjas klub rendezvényén futottunk bele a hetvenes évekből származó versenygépekbe
Fotó megosztása:
Kisebb MG találkozó Perth-ben, a klasszikustól a legújabb modellig felsorakozott is sok minden
Kisebb MG találkozó Perth-ben, a klasszikustól a legújabb modellig felsorakozott is sok minden
Fotó megosztása:
A kínai SAIC által gyártott MG 3 a legnagyobb darabszámban eladott autó Nagy-Brittaniában, de mi Ausztráliában futottunk a kisautóba, amelynek hírdetését egy autós lapban is láttuk. Míg az első MG 3 még a Rover 25 alapjaira épült, ez itt már a második generációs, önálló modell, a 2018-ban ráncfelvarráson átesett modell. 1,5 literes benzinmotorral
A kínai SAIC által gyártott MG 3 a legnagyobb darabszámban eladott autó Nagy-Brittaniában, de mi Ausztráliában futottunk a kisautóba, amelynek hírdetését egy autós lapban is láttuk. Míg az első MG 3 még a Rover 25 alapjaira épült, ez itt már a második generációs, önálló modell, a 2018-ban ráncfelvarráson átesett modell. 1,5 literes benzinmotorral
Fotó megosztása:
Ahogy az USA-ban, Ausztráliában is vannak szöveges özenetek a közlekedők számára
Ahogy az USA-ban, Ausztráliában is vannak szöveges özenetek a közlekedők számára
Fotó megosztása:
Egyelőre nem készült több Holden Ausztráliában. A képen egy negyedik generációs Commodore SS. 6,0 literes V8-as motorja 362 lóerős, 530 Nm nyomatékú. Rövid ottlétünk alatt többet is láttunk belőle
Egyelőre nem készült több Holden Ausztráliában. A képen egy negyedik generációs Commodore SS. 6,0 literes V8-as motorja 362 lóerős, 530 Nm nyomatékú. Rövid ottlétünk alatt többet is láttunk belőle
Fotó megosztása:
A Mustang nagy kedvenc az ausztrálok körében is
A Mustang nagy kedvenc az ausztrálok körében is
Fotó megosztása:
Hétköznap Perthben. Három utcányira az abszolút belvárostól, simán van parkolóhely
Hétköznap Perthben. Három utcányira az abszolút belvárostól, simán van parkolóhely
Fotó megosztása:
Furgonból nagyon sok Mercedest láttni arrafelé
Furgonból nagyon sok Mercedest láttni arrafelé
Fotó megosztása:
Egyértelműen a legmenőbb ausztál gép a Holden UTE, amely a Commodore alapjaira épül, akár duplafülkés kivitelben is. Természetesen az az általunk látott darab is V8-as motorral hajtj a hátsó kerekeit
Egyértelműen a legmenőbb ausztál gép a Holden UTE, amely a Commodore alapjaira épül, akár duplafülkés kivitelben is. Természetesen az az általunk látott darab is V8-as motorral hajtj a hátsó kerekeit
Fotó megosztása:
Ez egy Holden Omega. Vannak közös alapjai a nálunk ismert Opel Omegával
Ez egy Holden Omega. Vannak közös alapjai a nálunk ismert Opel Omegával
Fotó megosztása:
Míg mifelénk a szürke és a fekete a legnépszerűbb szín, Ausztráliában fehér autóból láttuk a legtöbbet
Míg mifelénk a szürke és a fekete a legnépszerűbb szín, Ausztráliában fehér autóból láttuk a legtöbbet
Fotó megosztása:
Motorosból kevés van, vélhetően a forróság miatt. Hiszen a közlekedési kultúra és az utak minősége adná a kétkerekűek használatát
Motorosból kevés van, vélhetően a forróság miatt. Hiszen a közlekedési kultúra és az utak minősége adná a kétkerekűek használatát
Fotó megosztása:
Az egyetlen rendőr, aki láttunk, az motorral állította félre ellenőrzésre az autóst.
Az egyetlen rendőr, aki láttunk, az motorral állította félre ellenőrzésre az autóst.
Fotó megosztása:
Nem kuriózum a London Taxi, jó pár fut belőle Perth utcáin
Nem kuriózum a London Taxi, jó pár fut belőle Perth utcáin
Fotó megosztása:
Ausztrália másik feléről, pár ezer kilométerről érkezhetett ez a Victoria állam belép rendszámmal szerelt Pajero. Vélhetően a sivatagot is megjárta
Ausztrália másik feléről, pár ezer kilométerről érkezhetett ez a Victoria állam belép rendszámmal szerelt Pajero. Vélhetően a sivatagot is megjárta
Fotó megosztása:
Hétköznap egy Perth-ön keresztülfutó főúton. Nincsen őrjítő forgalom
Hétköznap egy Perth-ön keresztülfutó főúton. Nincsen őrjítő forgalom
Fotó megosztása:
Baloldali közlekedés van Ausztráliában
Baloldali közlekedés van Ausztráliában
Fotó megosztása:
Nálunk talán negyedrendű útnak felelne ez meg. Az útminőség hibátlan és forgalomszámláló szerkezet is működik rajta
Nálunk talán negyedrendű útnak felelne ez meg. Az útminőség hibátlan és forgalomszámláló szerkezet is működik rajta
Fotó megosztása:
Kultusza van a Volkswagen T1 és T2-es buszának, a valóságban is többet láttunk, elsősorban túristákhoz köthető szolgáltatásoknál, de ajándékboltokban is sokféle rárgyon szerepel
Kultusza van a Volkswagen T1 és T2-es buszának, a valóságban is többet láttunk, elsősorban túristákhoz köthető szolgáltatásoknál, de ajándékboltokban is sokféle rárgyon szerepel
Fotó megosztása:
Kétsávos főútvonal Nyugat-Ausztráliában, amelyet szitbeli kereszteződéssel érnek el az utak. A szembejövő sávok nagyjából 15-20 méterrel arréb (a képen jobbra) némi zöld területtel elválasztva futnak
Kétsávos főútvonal Nyugat-Ausztráliában, amelyet szitbeli kereszteződéssel érnek el az utak. A szembejövő sávok nagyjából 15-20 méterrel arréb (a képen jobbra) némi zöld területtel elválasztva futnak
Fotó megosztása:
Amikor az ember gyerekkorában kamionsofőrségről álmodik, ilyen gépt kézel el magának
Amikor az ember gyerekkorában kamionsofőrségről álmodik, ilyen gépt kézel el magának
Fotó megosztása:
Nem meglepő, ha két-három utánfutót húz egy traktor
Nem meglepő, ha két-három utánfutót húz egy traktor
Fotó megosztása:
Ez nem egy kiállítási darab. A sofőr simán a forgalomból érkezett, leparkolt itt ( tilosban egyébként) és beugrott egy helyi boltba
Ez nem egy kiállítási darab. A sofőr simán a forgalomból érkezett, leparkolt itt ( tilosban egyébként) és beugrott egy helyi boltba
Fotó megosztása:
Ilyenről korábban nem is hallottam, ez egy drive-trhu italbolt. Az ügyfélnek itt ki kell szállnia a kocsiból és pultnál fizetni, de így is nagyon gyorsan végeztek az ide betérők
Ilyenről korábban nem is hallottam, ez egy drive-trhu italbolt. Az ügyfélnek itt ki kell szállnia a kocsiból és pultnál fizetni, de így is nagyon gyorsan végeztek az ide betérők
Fotó megosztása:
Egy negyedik generációs Nissan Sunny, amit Ausztráliában Datsun 120Y néven forgalmaztak. Nem meglepő, hogy munkanap simán összefutottunk vele, a kocsi orrára, az egész autó karakteréhez nem illő, de a hétköznapi használatot bizonyára segítő LED-es szúrófény került
Egy negyedik generációs Nissan Sunny, amit Ausztráliában Datsun 120Y néven forgalmaztak. Nem meglepő, hogy munkanap simán összefutottunk vele, a kocsi orrára, az egész autó karakteréhez nem illő, de a hétköznapi használatot bizonyára segítő LED-es szúrófény került
Fotó megosztása:
A Magyarországnál nyolcvanszor nagyobb területen, mindössze a hazai úthálózat hosszának négyszerese, 913 000 kilométernyi út fut. Ahol jártunk, ott egyértelműen kiváló utakkal találkoztunk, úthiba alig volt, a felfestések látszottak, a táblák egyértelműek. A parkolóhelyek nagyobbak, mint mifelénk. 19,5 millió gépjármű van az országban a legfrissebb adatok szerint.
Van vasúti közlekedés, de a nagy távolságokra inkább repülővel vagy busszal érdemes utazni. Ám akad egy kifejezetten érdekes „vonat” arrafelé. Általánosak a közúti vonatnak (road train) nevezett hosszú teherautók. Ezek a gépek nem egy pótkocsit vagy egy félpótkocsit vontatnak, hanem kettőt, sőt egyes területeken, hármat, négyet. A teljes súlyuk akár a 200 tonnát is elérheti. Előfordul, hogy üresen a pótkocsikat egymásra pakolják és úgy szállítják. Persze rekord is van erre, 2006-ban 113 utánfutót (1,4 km hosszú volt a szerelvény) húzott el egy jármű 100 méternyire.
Ilyenről korábban nem is hallottam, ez egy drive-trhu italbolt. Az ügyfélnek itt ki kell szállnia a kocsiból és pultnál fizetni, de így is nagyon gyorsan végeztek az ide betérők
Ausztráliában a Magyarországon kiváltható nemzetközi jogosítvánnyal szabad vezetni, ellentétben Japánnal, ahova nem érvényes. Bal oldali közlekedés van, azaz jobbkormányos autókat használnak általánosan. Itt azért kritikusabb egy kissé ez, mint mondjuk az Egyesült Királyságban vagy Japánban, mert előfordulhat, hogy nincs kihez viszonyítanunk. Velem is előfordult, hogy országúton autózva 20-30 percig nem találkoztunk másik autóval, így egy T-elágazásban egy pillanatra még a hazai beidegződés szerint kanyarodtam, rossz sávba. Figyelni kell, hogy a körforgalomban jobbról érkeznek, ahol az irányjelzőt befelé menet is használják, ha nem az első kijáraton fogják elhagyni a kört, majd a másik irányba, amikor kihajtanak.
Egyébként 1-2 index helyetti ablaktörlőzés után gyorsan lehet alkalmazkodni, annál is inkább, mert a forgalom rendkívül lassú. A legtöbb sofőr extrém nyugodtnak tűnik, még amikor már vagy 5-6 másodperce zöld volt a lámpa, akkor sem dudált senki, hanem vártak nyugodtan, hogy az első végre elinduljon.
Az egyetlen rendőr, aki láttunk, az motorral állította félre ellenőrzésre az autóst.
Bár rendőrt csak egyetlenegyszer láttam, a helyiek mind azt mondták, hogy a gyorshajtást súlyosan büntetik. Gyorshajtót, de még a lassú forgalomból kilógó sietősebb autóst sem láttam. Hazai közlekedésből átülve egyszerre megnyugtató és idegtépő ez a tötyögés. A legnagyobb megengedett sebesség 110 km/óra az országban, lakott területen viszont lehet 60 is, de sokfelé vannak korlátozó táblák. Érdekes, hogy némi alkohol fogyasztása után még lehet vezetni, változó, egyes területeken az 5 ezrelékes alkoholszint megengedett.
Talán az egyenletes haladásnak köszönhető, talán csak szerencsénk volt az egy hét alatt, de nem találkoztunk dugóval, még Perthben sem. Az üzemanyagok árában alig volt különbség, egy-egy liter benzin és gázolaj ára is 300 forint környékén volt a kutakon. Személyautókból csak benzinest láttunk, de egy taxis állította, hogy vannak dízelek is. A hivatalos adatok szerint a járművek mindössze 24 százaléka dízel, de ebben benne vannak a teherautók is.
Nem kuriózum a London Taxi, jó pár fut belőle Perth utcáin
Meglepő volt, hogy az utak sokkal hangosabbak, mint mifelénk. Vélhetően az aszfalt más összetétele, szemcséssége tehet róla, de a kerekek felől több zaj érkezik az autóba. Bár kerékpárost sokkal kevesebbet látni, mint Budapesten vagy vidéken, az infrastruktúra adott, nagyon sokfelé futnak kerékpárutak.
Természetesen más az autópark összetétele, mint nálunk. Az új autók nagyon hasonlóak, mint itthon, a régebbiek viszont mások. Meglepő módon, amilyen jólétet tükröz az ország egésze, az autópark életkorában ez nem látszik annyira, vélhetően a jó idő, a kevesebb baleset miatt nem használódnak el úgy az autók, így talán nem is cserélik olyan gyorsan őket. Hivatalos adatok szerint 10,2 év az autópark átlagéletkora.
Több ember is ugyanazt mesélte, azaz hogy az utóbbi 4-5 évben szaporodtak el a kisebb európai és japán autók, előtte sokkal több volt a nagyobb – nálunk nem látható – szedán. Sok a japán autó és nagyon sok a 4×4-es modell, szabadidő-autók, terepjárók, pick-upok. Mivel azonban fejlődik az úthálózat, egyre kevesebben járnak földutakon, így ezek aránya is csökken. Párhuzamosan a fentiekkel 2016-ban a Ford, 2017-ben a General Motors (Holden) is bezárta helyi gyárát, jelenleg csak Toyoták összeszerelése zajlik az országban. A Toyota a legnépszerűbb márka, immár 14 éve, jelenleg 2,9 millió fut belőlük Ausztráliában.
Egyértelműen a legmenőbb ausztrál gép a Holden UTE, amely a Commodore alapjaira épül, akár dupla fülkés kivitelben is. Természetesen az általunk látott darab is V8-as motorral hajtja a hátsó kerekeit
További érdekességekért nézd meg a képgalériánkat Nyugat-Ausztráliából! Kattints a képre!