Ha tudom, hogy ennyi megvetés, gyanakvás és előítélet övezi itthon a jobbkormányos autót használó embereket, talán meg sem veszem a kék Renault Mégane CC-t, aminek a rossz oldalon van a kormánya. De mindezt nem is sejtettem és átültem a járda felőli oldalra. A jobbkormányos autóval töltött első év tapasztalatai következnek.
Autók, féláron
Különféle okokból választhat magyar honfitársunk jobbkormányos autót. Például vágyhat japán belpiacos, balos kormánnyal meg sem vehető autóra, mondjuk Toyota Altezzára BEAMS-négyhengeressel. Vagy Nagy-Britanniában szaporítja a GDP-t és nem tart fenn két kocsit. Netán féláron akart autóhoz jutni, ami talán a leggyakoribb motiváció.
Nemigen létezik két teljesen egyforma használt autó, de ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy a jobbkormányos autók nagyjából feleannyit érnek, mint a velük korban, futásteljesítményben, állapotban összevethető kocsik a jó oldalra szerelt volánnal. Felszereltségben inkább a La Manche-csatorna túloldaláról származó autók vannak előnyben, a brit piac fizetőképes, ritkák arrafelé a mezítlábas autók.
Az állományról sajnos nincsenek adataink, jobb híján a használtautó-kínálatból következtethetünk az arányokra. A cikk írásakor a Használtautón 92 232 eladó autó szerepel, ebből összesen 197-et hirdetnek jobbkormányosként. Ennél több is lehet belőlük a hirdetések között, de mennyiségük biztosan elenyésző.
Tényleg drágább a biztosítása
Arról hallottam valamit, hogy a kötelező biztosítás többe kerül majd, de nem foglalkoztam vele. Más típusú autókra más összegek jöhetnek ki, de nem a biztosítási alkuszcég üres fenyegetése, hogy néhány pénzintézet külön árszabással dolgozik jobbkormányos autókra, nagyobb díjjal honorálva a magasabbra becsült baleseti kockázatot.
Elektronikus kommunikációval és éves, átutalásos fizetéssel, de további kedvezmények nélkül erre a Renault Mégane 1,6 CC-re bal oldali kormánnyal 71 100-145 013 Ft között szórnak a 2020-as díjak.
Merőben azonos paramétereket, de jobb oldali kormánykereket kiválasztva ez a sáv 95 830-341 112 Ft. Ebből nyilván a 96-109 ezer Ft közötti ajánlatokat venné komolyan egy szerződő, így a felárat ötszörös helyett 35 százalék körülinek vehetjük. Az én esetemben a 2019-es 56 000 Ft után A0-ban 2020-ban B1-ben 58 840 forintot fizetek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítására. Befizetett biztosítási díj nélkül egy métert sem mernék megtenni semmilyen autóval. 25 év vezetéssel neki sem koccantam más kocsijának, de tudom, hogy legrosszabb esetben 1,5 milliárd forintnál többet térít helyettem.
Vizsgáztatás: fényszórócsere és mehet
Talán meglepő, de a KRESZ-ben és a műszaki vizsga szempontjai között sem szerepel a bal vagy jobb oldalon lévő kormány. Behozatalukat nem lehet megtiltani az EU-ban. Külföldi használt autó első itthoni forgalomba helyezésekor az autó dokumentumaiban egy záradékba kell beírni, hogy jobbkormányos.
Ha lámpacserét követően az autó fényszórói megfelelnek a kontinentális viszonyoknak, tehát az út menetirány szerinti jobb szélét világítják meg hosszabban a bal oldalnál és nem vakítják a szembejövőket, az autó azonos feltételek mellett helyezhető forgalomba a balkormányosokkal.
A regisztrációt megelőző műszaki vizsgálat pont ugyanúgy zajlik, mint a „rendes” autóké, ahogy a későbbi időszaki műszaki vizsgáztatás is kétévente esedékes, azonos tartalommal. A jobbkormányos autók laza rendszámozása kapcsán egy első forgalomba helyezéssel (külföldről behozott használt autók honosításával) is foglalkozó vizsgaállomás munkatársa alig palástolja felháborodását: „Azzal foglalkozunk, hogy az irányjelző színárnyalata kadmiumsárga vagy borostyánsárga, de az nem számít, ha egy autóval életveszélyes közlekedni, mert a vezető a rossz oldalon ül” – mondja a szakember.
Átépítés balosra: engedélyköteles és nagyon drága
Aki jobbkormányos autót vásárol és ezt szeretné balkormányossá átépíttetni, hivatalosan csak átalakítási engedély birtokában teheti meg ezt. Az engedélyeztetés díja 11 800 Ft, de erősen kétséges a kimenetele. Az átalakítás kivitelezése is hatalmas munka, hiába van balkormányos verzió is az adott típusból és hiába lehetne bontókból a tömeggyártott autókhoz viszonylag normális összegekért beszerezni a szükséges alkatrészeket.
A nyilvánvaló tételeken, a műszerfalcserén, a pedálok és a kormány átszerelésén kívül balosítani kell többek között az ablaktörlőt és ki kell cserélni a külső visszapillantó tükröket. A motortérben is bőven lehet munka, ha a kormányoszlop a másik oldalról jut el a fogasléchez. Ennek a temérdek feladatnak például egy E46-os BMW M3-ban fedezi a költségét a balosított autó értéknövekedése, de egy Mégane CC-nek kár nekiállni, ha valaki nem saját magának csinálja és nem nulla forinttal szorozza be a saját idejét.
Milyen vele járni?
Tapasztalataim szerint jobbkormányos autót használni olyan érzés, mint LPG-s kocsival járni, csak itt nem egyszerűen idegenkedés övezi a témát, hanem elutasítás és megvetés. Még azok sem mind képesek feldolgozni, hogyan vetemedhettem ilyesmire, akik egyébként rokonszenveznek velem.
Korábban már írtam az autóról, röviden annyit, hogy 600 ezer forintig kerestem valamilyen gazdaságos, szívó benzines autót, ami nem rozsdás és minél kevesebb pénzt visz el a következő pár évben. Varga Tibor épp megvált az általa helyrehozott Mégane CC-től, rozsda nélkül, friss vezérléssel, a változó szelepvezérlésben kicserélt szívó oldali vezérműkerékkel, 145 900 kilométerrel. Jobbkormányos, cserébe kabrió, működik a tetőnyitás, biztos helyről vettem, kéznél volt és nem kellett beutaznom autónézőben a fél országot.
Jobbkormányos autóval járni nem jó vagy rossz, vannak hátrányai, de előnyei is. Egy orral és egy farral beálló autós közé be tudok tolatni úgy, hogy a vezető oldali ajtók távol legyenek egymástól, az utas oldaliak közelebb, így a vezető oldalára mindketten könnyebben szállhatunk ki-be, mintha betolnám közéjük a balkormányos autót középre. A kupékabrióval ez sokszor felmerül, szűk parkolóhelyen átok a kétajtós kocsi, mert a hátraszállás megkönnyítésére hosszabb az oldalajtaja, mint a négy- vagy ötajtósoké.
Egyre jobban örülök annak, hogy mindig a járda felőli, biztonságosabb oldalról szállhatok be és ki. Mivel a jobbkézszabályt megadni megadom, de megkapni kisebb arányban sikerül, megnyugtatóbb úgy közlekedni, hogy a többnyire üres oldalba csapódnak mindazok, akik nem fogják fel, hogy egy ember élete múlik azon, felismerik-e a jobbkezes kereszteződéseket, úttorkolatokat és betartják-e a szabályt.
Problémagócok: kukásautó és mélygarázs
Kukásautót vagy az öbölből a szabálytalanul megállók miatt kilógó buszt körülményes vele kikerülni. Mivel takarásban van a sáv egy része, messze kell megállnom, hogy rálássak a menekülőútra, különben dekkolhatok mögöttük, ami megterhelne pszichésen.
Reggelente az irodaház mélygarázsába behajtva a jobbkormányosságot rendesen megszenvedem, mert ha nincs utasom, át kell hajolni az autón a kártyaleolvasóhoz. Előfordult már, hogy egy elsétáló kolléga engedett be, látva a szerencsétlenkedést az öv kikötésével és az elfekvéssel az utasülésen. Ez a legfőbb bosszúság az autóval, mert a Mégane II kíméletlenül üvölteni kezd az öv kikötésekor.
Akinek rövidebb a karja, annak egy parkolójegy elvétele vagy becsúsztatása megoldhatatlan lehet kiszállás vagy nyeles csipesz nélkül. Mókás viszont, hogy a buszmegállóban állókat vagy a járókelőket milyen könnyű megszólítani a hozzájuk közelebb eső oldalról az ablakot leengedve. Az elején állandóan az ablakot kapirgáltam jobb kezemmel, mire megszoktam, hogy a balt felemelve tudom megköszönni a többiek előzékenységét.
Vezetés: váltani könnyű, kormányozni nehezebb másik kézzel
Nem ballal nehéz váltani, hanem jobbal kormányozni, mert az autó irányításában a bal kezünk ügyesebb. Egyszerűen azért, mert jobbal kell váltani, nyomkodni a rádiót, nyitni a kesztyűtartót stb., tehát ahhoz szokunk hozzá, hogy bal kézzel tartjuk a volánt.
Ezt én is tapasztaltam, de nemcsak a kezemmel, a térdemmel is át kellett állnom. Amikor az ablakon át megtelik a kezem a gyorséttermes táplálék zacskóival és a helyet felszabadítva, térddel kormányozva indulok el az ablaktól az elrámolásig, na, ez gond volt. A bal térdemmel hozzászoktam ehhez, jobbal viszont nem, de pár hónap után ugyanazt az ívet meg tudtam rajzolni mindkét alsó végtagommal.
Ajándék lónak…
Múlt héten hallottam egy hiteles sztorit egy jobbkormányos Swiftről. Egy gépipari képzéssel is foglalkozó, Pest-megyei szakközépiskola igazgatója felkereste egyszer az esztergomi Suzuki-gyárat, hogy adnának-e egy autót az intézménynek? A gyár vezetése méltányolta a kérést és levettek egy kocsit a sorról az aznapi termésből. Igen ám, de épp brit exportra gyártották az autókat, így az iskola egy jobbkormányos Swiftet kapott.
Valahogy az igazgató elvergődött vele munkahelyéig, az általa életveszélyesnek hitt kocsit leállította és a Swift majdnem négy évig pihent. Egészen addig, amíg az új igazgató azt nem mondta, hogy ha már ott van ez az autó kb. 20 kilométerrel, kár lenne másikra költeni, így levizsgáztatta és a következő években nagyjából 100 000 kilométer pörgött bele az autóba, többek között az intézmény tagiskolái közötti ingázással.
Autópályán nem éreztem hátrányát a jobb oldali kormánynak, érdekesebb az országúti vezetés. Nekem nincs kamerám vagy tükröm, ami a szembejövő sávot mutatná, így az előzésekkel türelmesnek és körültekintőnek kell lenni. A régebbi, alacsony övvonalú és nagy üvegfelületű személyautókon át lehet látni előzés előtt. A lemezelt, ponyvás teherautók illetve a magasabbra épített terepjárók eltakarják a kilátást.
Ilyenkor nagy távolságot hagyva, vagy kanyaríven előrepillantva mérhető fel a terep, de mindenképpen nehezebb és veszélyesebb így megelőzni valakit. Az 1320 kilogrammos autó lágy kabriótestében a 113 lóerős motor nem az az őrült száguldásra csábító kombináció. Megtanít türelmesnek lenni, az biztos.
Tapasztalat nélkül kár dramatizálni
Egy éve járok jobbkormányos autóval, együtt lehet vele élni. Nem való azoknak, akik egyébként is bizonytalanul bánnak az autóval, tartanak a közlekedéstől, nincsenek tudatában a nagyobb kockázatnak és ezt nem kompenzálják óvatosabb vezetési stílussal, szelídebb tempóval. Értelmes, felelősségtudó ember kezében a jobbkormányos autó szerintem éppoly kevéssé köz- és önveszélyes fegyver, mint balos kormánnyal volna. Kár dramatizálni a dolgot, főleg azoknak, akik sosem használtak itthon jobbos autót, mégis biztosak az igazukban.
Ti mit gondoltok? Kérem a hozzászólókat, azt is írják bele a kommentbe, jártak-e, járnak-e jobbkormányos autóval balos közlekedésű országban vagy elméleti síkon közelítenek a kérdéshez?