Szokás szerint kezdjük a januári eleji jó hírrel: az öt éve tartó trendet folytatva tovább csökkent az autólopások száma 2019-ben, ráadásul látványos a változás. Mindössze 112 jármű eltűnését jelentették be a szomorú tulajdonosok a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) tavaly. Két éve 182 darabról kapott bejelentést a szervezet, míg három esztendeje 199-ről.

Sajnos várhatóan csak március környékén adja ki az ORFK a hivatalos statisztikákat 2019-re, de az eltűnt járműveket kereső, és azok adatait nyilvánosságra hozó civilek adatai – kisebb számok alapján ugyan, de – évről évre meglehetősen pontosan rímelnek a rendőrségi listára.

Ráadásul az ORFK – az ombudsman ajánlásával szembe menve – a legfontosabb toplistát nem is készíti el soha, ez az ellopott modellek rangsora. Vagyis, hogy mit lopnak pontosan a bűnözők. Ezt kizárólag az autóvadászok hozzák nyilvánosságra, akik a Vezess kérésére összeállították számunkra ezt a listát 2019-re. Ezen felül közöljük a márkák szerinti összesítést is, és ami nagyon fontos, mindkettőnél összevetjük a lopásszámot az adott modell/márka Magyarországon jelenleg forgalomban lévő darabszámával.

Így látjuk, hogy milyen személyautók és milyen márkák a leginkább veszélyeztetettek.

Végül a tolvajlások által érintett városok és budapesti kerületek listája jön, általában ezt az adatot sem hozza nyilvánosságra a rendőrség.

A modellek sorrendje – meglepetés a tolvajok kedvence

Amióta szerkesztőségünk bő másfél évtizede közli az adott esztendők aktuális listáit, sosem végzett a feketelista első helyén francia autó. 2019-ben Renault Mégane-ok ellopásáról kapta a NAKE a legtöbb bejelentést, nagyon rászálltak a bűnözők.

Hogy mennyire, azt két összehasonlítás még nyilvánvalóbbá teszi. Tavaly kétszer annyi Mégane ellopásáról jött bejelentés, mint az itthon nála sokkalta nagyobb darabszámban használt Suzuki Swiftről, és háromszor annyi, mint a szintén sokkal népszerűbb Opel Astra eltűnéséről. A másik, hogy, miközben 2019-ben Mégane-ból loptak a legtöbbet, 2018-ban az első 15-ben sem volt ez a modell az akkori listán.

Mivel a NAKE számai értelemszerűen alacsonyabbak a majdani ORFK-statisztikánál, modellenként három darab ellopásáig közöljük a sorrendet.

Sorrend Modell Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma
1. Renault Mégane 10
2. Ford Focus 9
3. Opel Corsa 7
4-5. Suzuki Swift 5
4-5. Ford S-Max 5
6. Toyota Auris 4
7-12. Opel Astra 3
7-12. Volkswagen Golf 3
7-12. Škoda Octavia 3
7-12. Ford Mondeo 3
7-12. Toyota Corolla 3
7-12. Renault Fluence 3

Feltűnően sok a Ford S-Max a listán, ugyanakkor alacsony a bejelentésszám a nálunk százezres tömegek által használt Opel Astra és VW Golf esetén – különösen örök riválisukhoz, a Ford Focushoz képest. Érdekesség, hogy az első tizenkettőben egyetlen prémiummárkás személyautó sincs.

Az autótolvajok kedvenceinek listája 2019-ből 1

Ilyen értékű autókba is érdemes lopásvédelmet telepíteni

Veszélyeztetettség szerinti lista – izgulhatnak a Ford S-Max-, a Toyota Auris- és a Renault Fluence-tulajdonosok

Az előzőnél is érdekesebb pillanatképet ad a most következő táblázat az üzembentartóknak arról, hogy kinek mennyire kell izgulnia a saját tulajdonával vagy céges autójával kapcsolatban. Összevetettük a lopásszámot a forgalomban lévő autók darabszámával, így kijön, hogy ma Magyarországon az adott személyautóból mennyire jut egy-egy bűncselekmény.

Sajnos nem teljesen száz százalékos a táblázat, ugyanis csak az ország 35 legnépszerűbb autójáról tudjuk a KSH alapján, hogy melyikből mennyi fut érvényes rendszámmal az országban. Márpedig három olyan modellt is loptak tavaly, amelyek a darabszámuk alapján nincsenek benne a forgalomban lévők top 35-ös listájában, azaz viszonylag kevés fut belőlük, mégis viszik őket a bűnözők. Mivel éppen emiatt ezek különösen veszélyeztetettek, az ő esetükben is végeztünk egy-egy kalkulációt, mégpedig a KSH-lista 35. helyezettjének bő 18 ezres darabszámát alapul véve, konkrétan ezzel a 18 ezres adattal számolva.

Ez azt jelenti, hogy a Ford S-Max, a Toyota Auris és a Renault Fluence – a veszélyeztettségi listát vezető három, egyébként alacsony darabszámú autó – esetén valószínűleg még annál is kevesebb példányra jut egy-egy lopás, mint amivel mi kalkuláltunk.

Ennél a táblázatnál is csak olyan autókat tüntetünk fel, amelyekből minimum három bejelentés érkezett, hogy az ennél kisebb számok ne torzítsák a listát.

Veszélyeztetettség szerinti sorrend Modell Ennyi darab van belőle az országban Ennyi ellopásáról kapott bejelentést a NAKE Ennyi darabra jut egy-egy lopás a NAKE számaiból kiindulva
1. Ford S-Max 18 000 alatt 5 3600-nál kevesebbre
2. Toyota Auris 18 000 alatt 4 4500-nál kevesebbre
3. Renault Fluence 18 000 alatt 3 6000-nél kevesebbre
4. Renault Mégane 74 365 10 7436
5. Ford Focus 108 981 9 12 109
6. Opel Corsa 95 362 7 13 623
7. Ford Mondeo 48 135 3 16 045
8. Toyota Corolla 51 369 3 17 123
9. Škoda Octavia 70 858 3 23 619
10. Volkswagen Golf 103 712 3 34 570

Pár éve még a Toyota Prius vezette ezt a sort, 2019-re azonban olyannyira másokra koncentráltak a tolvajok, hogy az autóvadászok például egyetlen egy eltűnéséről sem kaptak infót tavaly.

Az autótolvajok kedvenceinek listája 2019-ből 2

A rendőrség által lefülelt tolvajbanda zsákmánya (Forrás: ORFK)

A márkák sorrendje – veszélyeztetettség szerint elöl a Renault, középen a Suzuki, sehol a Škoda  és a Dacia

Darabra a Ford autói végeztek az első helyen, veszélyeztetettség szerint viszont a Renault, azaz az országban futó példányok darabszámához képest utóbbiak ellopásáról futott be a legtöbb infó. Érdekes, hogy eközben a Škoda és a Dacia a top 10 közelében sincs, e két márka termékeire szinte egyáltalán nem mennek a tolvajok.

Sorrend Márka Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma
1. Ford 23
2. Renault 18
3. Opel 13
4. Suzuki 12
5-6. Toyota 8
5-6. Volkswagen 8
7-8. BMW 4
7-8. Škoda 4
9-11. Fiat 3
9-11. Peugeot 3
9-11. Daewoo 3

Amint a következő táblázatból kiderül, az idehaza messze legnépszerűbb Opel csak a hetedik veszélyeztetettség szerint, a darabszámban utána következő Suzuki a hatodik. Az alábbi két táblázatba már bekerült a BMW is, ám náluk jobban izgulhatnak a Daewoo-tulajdonosok, valószínűleg az alkatrészek hivatalos utánpótlásának hiánya miatt loptak párat az amúgy kis értékű személyautókból.

Veszélyeztetettség szerinti sorrend Márka Ennyi darab van belőle az országban Ennyi ellopásáról kapott bejelentést a NAKE Ennyi darabra jut egy-egy lopás a NAKE számaiból kiindulva
1. Renault 220 066 18 12 225
2. Ford 300 676 23 13 072
3. Daewoo 59 233 3 19 744
4. Toyota 183 359 8 22 919
5. BMW 115 980 4 28 995
6. Suzuki 422 903 12 35 241
7. Opel 487 762 13 37 520
8. Fiat 127 204 3 42 401
9. Volkswagen 355 536 8 44 442
10. Peugeot 140 868 3 46 956

A városok és a budapesti kerületek listája – a XI. kerületből többet loptak tavaly, mint a fél országból

Évtizedekig durván féloldalas volt az ország, hosszú-hosszú ideig az idehaza ellopott autók 90 százalékát a fővárosban vitték el a tolvajok. Az elmúlt két évben azonban változott a helyzet, a NAKE-hoz tavaly 81 budapesti lopásról érkezett bejelentés 31 vidéki bűncselekménnyel szemben.

A főváros után igen szétszórt a „mezőny”, Miskolcról és Hatvanból vittek el három-három autót, majd több városból egy-két példányokat.

Viszont még ez a Budapest vs. vidék statisztika is mutat igen hajmeresztő számokat, ha megnézzük a kerületek szerinti felsorolást. Amint az imént szövegközi címben kiemeltük, a budai XI. kerületből például több személyautót elloptak 2019-ben, mint a fél országból.

Sorrend Kerület Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma
1. XI. 16
2-3. II. 7
2-3. XVIII. 7
4-5. IV. 6
4-5. XIV. 6
6-8. III. 5
6-8. XIX. 5
6-8. XX. 5
9-10. X. 4
9-10. XIII. 4