Ahogy az várható volt, idén is taroltak az elektromos autók a CES technológiai kiállításon. A legtöbb gyártó konkrét autót, jövőbe mutató tervet, vagy komplex város víziót hozott, de egyikből sem maradt ki a villanyautó.
A Rivian csak magát a terméket hozta el, egy olyan szűk standra, ami azt sugallja, hogy nem készültek fel ilyen érdeklődésre. Mert az emberek szinte rajzottak a platós furgon körül, és nem újságírók, hanem vásárlást fontolgató amerikaiak.
Természetes, hogy felkapták a fejüket, hiszen hiába tarol a Tesla a prémium személyautók között, ez itt pickup-ország. Aki ebben a szegmensben először állít talpra kívánatos konstrukciót, az nagyot kaszálhat.
A Rivian pedig célegyenesben van, ez már majdnem használható, gyártható autó, a márka képviselői szerint 90 százalékos a készültség, csak némi finomhangolás kell a munka befejezéséhez.
Lassan lehet sorba állni Riviant venni
Ez pedig látszott a kiállított autón, aminek úgy tűnt, minden apró részlete a helyén van, elől rendes kettős-keresztlengőkaros futómű figyelt a terepgumik mögött, az ajtókon minden kezelőszerv ott volt működő gombokkal, igaz a piszkálásért még szúrós tekintetek jártak, azért nem akarták, hogy a nagy tapogatásban valami balul süljön el.
Az ígéretek minden esetre egy lenyűgöző elektromos pickupot sejtetnek. A hatótávot 640 kilométeresre ígérik, a legnagyobb vontatható tömeg öt tonna lesz, a gyorsulás pedig kereken három másodperc százig.
Jól tartott akku a lelke mindennek
Az elhangzottak szerint eleve az akkumulátor felől kezdték felépíteni a konstrukciót, figyelembe vették, hogy az autó nagy terhelést kap majd, sok gyors merítéssel, töltéssel, így az akkucelláknak stabil energiatárolóként szánnak második karriert, ha már kiszolgálták a Riviant. Az autó mellett az nem derült ki, hogy ki az akkumulátor konkrét beszállítója, az viszont igen, hogy 21700-as egységekből áll össze a pakk, és 300-330 kilométeres hatótávot tud felvenni fél órás gyorstöltéssel.
Pakkból pedig lehet több méret, és ezzel több választás kapacitásban, hatótávban. Az eddig kiszivárgott információk szerint a legkisebb is 105 kWh-ás, a legnagyobb pedig 180 kWh-át tud, tehát az 5-600 kilométeres hatótáv nem tűnik elérhetetlennek.
Ez nem csak a cellák nagy számának, hanem a jól átgondolt hőmenedzselésnek is köszönhető. A cellákból összeállított modulok két rétegben helyezkednek el az autó padlólemezében, köztük a benzinmotorokról ismert jó öreg hűtőfolyadék kering, így könnyebben tudják megfelelő hőmérsékleten tartani az akkumulátort, ami nagyobb energiasűrűséget is lehetővé tesz.
Amazon a fedélzeten
A vevőket viszont a száraz technikai háttér helyett az érdekes kütyük fogják meg, és ezen a téren is van a Riviannak ütökártyája. Megcsinálták amit még egy gyártó sem tudott tökéletesen megoldani, az autóba integráltak egy hangvezérléssel utasítható személyi asszisztenst. Ezt az Amazon beszállásának köszönheti a Rivian ,a csomagszállító cégóriás egyik csápját a közlekedés világába nyújtotta, és az általuk „Alexa” névre keresztelt digitális interfészt adta hozzá a csomaghoz.
Ezzel látványos funkciókkal bővítették a Rivian amúgy sem unalmas kínálatát. A hangvezérlés egy új szintjét valósították meg, a sofőr, de akár bármelyik utas tudja utasítani Alexát bizonyos feladatok elvégzésére. Kinyitathatjuk vele a csomagteret, de akár a klíma hőmérsékeletét is beállítja, ha arra kérjük.
Ráadásul rögtön két karosszériaverzióval támad a Rivian, a furgon R1T mellé érkezik majd a hétszemélyes R1S SUV-is, ami szintén egy népszerű szegmensbe próbál betörni valamikor 2020 vége táján.
Izgalmas évnek nézünk elébe, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a nagy, nehezen mozduló, az utolsó fejlesztésű belső égésű motorokból még profitot sajtoló, motorgyárakat megkímélő klasszikus gyártók mellé nem csak a Tesla fog odaférni, hanem egyéb, kívülről érkező fejlesztés. Nagy eséllyel a Rivian, a Las Vegasban látottak alapján mindenképp.