Véget ért a hegymenet, 156 475 darab külföldről használtan behozott személyautóval megállt 2019-ben az elmúlt szűk évtizedre jellemző látványos növekedés (sőt, ez 2 százalékos csökkenés). Ha messzebbről nézzük a Datahouse számait, tulajdonképpen az elmúlt 3 esztendőben már nagyjából azonos szinten mozgott az import, a nagy lendület korábbra volt jellemző:

Év Darab
2019 156 475
2018 158 790
2017 155 417
2016 142 033
2015 122 420

Sajnos állandósulni látszik a behozott járművek életkora, a tavalyi 156 ezer személyautó átlagosan 11 éves volt. Elkeserítő, de az országba érkezett használt autók 38 százaléka 11-15 év közötti, 22 százaléka pedig 16 évnél idősebb.

Nyilvánvaló, hogy a jelenleg hatályos szabályozás mellett a használtautó-import nem teszi zöldebbé (és biztonságosabbá) a mintegy 3,6 millió darabos hazai járműparkot, amely átlagosan 14 éves, azaz nagyrészt környezetszennyező autókból áll. Bőven itt lenne az ideje elgondolkodni a kormánynak azon, hogy az eleve vagyonos polgárok villanyautó-vásárlási támogatása mellett a szerényebb jövedelműeknek is segítsen fiatalabb személyautóra cserélni a mostanit.

A 20 legnagyobb számban betrélerezett modell közül mindössze kettőnél volt az állomány átlagéletkora 10 év alatti, a többi 18 modellnél 11 és 14 év között mozgott. A korábbi évek listáihoz képest mostantól minden egyes autónál megadjuk ezt a számot, hogy még nyilvánvalóbb legyen, mennyi korszerűtlen négykerekű érkezik be nyugatról.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 1

34 ezer 16 évnél idősebb használt autó ömlött be Magyarországra tavaly. A legtöbb közülük 3-as BMW

A 10 legnépszerűbb importmodell – Továbbra is Astra, Focus, Golf a sorrend

Nincs változás az élmezőnyben, a három klasszikus kompakt magabiztosan és azonos sorrendben uralja a dobogót. Igaz, mindnek csökkent éves szinten 350-550 darabbal az importja 2019-ben.

Szintén három személyautót kell kiemelni, ha a komolyabb mennyiségi változásokat nézzük. Legnagyobb mértékben az Opel Zafira és a 3-as BMW importja csökkent (655 és 633 darabbal), miközben ellenpéldaként a Hyundai i30 évek óta tartó szárnyalása folytatódott, 632 példánnyal több jött be tavaly, mint 2018-ban.

Sorrend Modell Darab Átlagos életkor (év) Változás darabszámban 2018-hoz képest
1. Opel Astra 5305 12 -562
2. Ford Focus 5194 11 -381
3. VW Golf 5079 13 -373
4. VW Passat 4894 12 -210
5. Audi A4 3696 13 +15
6. BMW 3-as 3491 14 -633
7. Opel Corsa 2825 12 +34
8. Opel Meriva 2787 12 +203
9. Hyundai i30 2531 8 +632
10. Opel Zafira 2367 13 -655

Életkor szerint is a BMW és a Hyundai a két véglet. A középkategóriás német prémium a top 20-as lista legöregebbje 14 évével, míg a dél-koreai kompakt a legfiatalabbja 8 éves átlagéletkorával.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 2

Valójában ez a mi autónk: a forgalomban Astrából fut a legtöbb, és az importlistát is ez vezeti

A toplista 11-20. helyezettjei – Itt is egy dél-koreai modell az új sláger

A mérséklődő behozatal közepette, és a gyalázatosan idős járműparkot nézve is ki kell emelni a Kia Ceedet, amely az újautó-piacon szintén nagyot ment tavaly (a legnépszerűbb kompakt lett), és a használtautós importnak is az egyik főszereplőjévé vált.

Az i30 és a Ceed mellett a top 20-ban egyedül a Škoda Octavia behozatala tudott 10 százaléknál nagyobb mértékben növekedni (16,5), és ki kell még emelni a Mercedes C-osztály iránti szimpátianövekedést (plusz 9,32 százalék 2018-hoz képest).

Sorrend Modell Darab Átlagos életkor (év) Változás darabszámban 2018-hoz képest
11. Kia Ceed 2313 9 +552
12. Audi A6 2119 11 +17
13. Ford Fiesta 2093 11 +147
14. Audi A3 1948 13 -12
15. VW Polo 1932 13 -143
16. Skoda Octavia 1906 10 +270
17. Honda Jazz 1904 12 -106
18. Mercedes C-osztály 1901 11 +162
19. Honda Civic 1870 12 -43
20. Mercedes E-osztály 1730 11 -87

Továbbra sem vonzzák a magyar használtautó-vásárlót a francia modellek, egyetlenegy sincs a top 20-ban. Ami 2019-ben azért is különösen érdekes, mert a lopott járművek autóvadászok által összeállított listáját 2019-ben egy Renault vezette. Úgy tűnik, tavaly ebben nem volt párhuzamosság.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 3

Ha így folytatódik, hamarosan két dél-koreai lesz a top 10-ben, miközben egy francia sincs a top 20-ban

A márkák sorrendje – Még kívánjuk a német prémiumot, de már nem a BMW a kedvenc

VW, Opel, Ford – nincs változás az élen, viszont az Audi immár a 4-ik helyre kapaszkodott előre, tavaly a Toyotát lökte eggyel hátrébb.

A 2019-es magyarországi újautó-értékesítéseknél a 12., 13. és 16. helyen szerepel a márkák között a német prémiumtrió, ezzel szemben egészen más képet mutat a használtan behozottak sorrendje, itt a 4. mellett a 6. és a 7. helyen állnak. Három éve még a modellek között első volt a BMW 3-as szériája, azóta évről évre csökken irányába az érdeklődés, az 5-ös már ki is esett a húszas keretből, látványos a nepperek és a vásárlók elfordulása a márkától.

Sorrend Márka Darab Változás  2018-hoz képest
1. Volkswagen 18 444 -901
2. Opel 16 040 -1171
3. Ford 14 511 -658
4. Audi 9981 +223
5. Toyota 9636 -421
6. BMW 9244 -440
7. Mercedes 9202 -106
8. Hyundai 6223 +1352
9. Renault 5520 -663
10. Honda 5458 -85
11. Mazda 5429 -1257
12. Kia 4784 +1145
13. Peugeot 4678  -538
14. Fiat 4003 -160
15. Citroen 3941 -496
16. Skoda 3771 497
17. Mitsubishi 3238 390
18. Nissan 3162 174
19. Volvo 3093 365
20. Seat 2348 -100

Nemzetek szerint nézve a márkákat, folytatódott a szokásosan egyoldalú import: az első hétből hat német brand. Az is nyilvánvaló és szépen felfelé ívelő tendencia, hogy egyre erősebb a két dél-koreai testvérmárka jelenléte.

Megtorpant a hibridek importja, alacsony szintről nagyot nőtt az elektromosoké

Miközben a húsz legnépszerűbb benzines/gázolajos modellt nézve csak kilencnek nőtt tavaly az importja, az öt legnépszerűbb elektromos közül az első négynél gyakorlatilag duplázódott a mennyiség, a hibrideknél viszont visszaesés látható a darabszámokban. Utóbbiaknál folytatódik a Toyota – és különösen a Prius – dominanciája, igaz, némileg csökkent az importja, az Auris hibridé viszont növekedett.

Sorrend Modell Darab Változás  2018-hoz képest
1. Toyota Prius 1469 -356
2. Toyota Auris HSD 711 +161
3. Opel Ampera 178 -129
4. Toyota Yaris HSD 176 -21
5. Lexus CT200h 112 -37

A tisztán elektromos autók behozatala még alacsonyabb számokat mutat, de százalékosan szépen emelkedik. Itt is egy modell húz kiemelkedően, az i3-as BMW. Pedig nem olcsó termékről beszélünk, a gyártás első teljes évének tekinthető 2014-es évjáratúak átlagos piaci ára 5,5-6 millió forint között mozog.

Sorrend Modell Darab Változás 2018-hoz képest
1. BMW i3 637 +298
2. Nissan Leaf 231 +123
3. Tesla Model S 100 +53
4. Renault Zoe 87 +49
5. Citroen C-Zero 58 -12

Ki kell emelni az i3-nál is jóval drágább Teslák egyre látványosabb hazai megjelenését. Igaz, hogy még mindig alacsony számokról beszélünk, de a bőven tizenmilliós amerikai villanyautók importjánál a növekedés évről évre duplázódhat, sőt, a Model 3 minden bizonnyal erősödő hazatrélerezésével kalkulálva könnyen triplázódhat.