Jakabszállás határában, a repülőtér melletti hangárban áll a világ egyik első, hidrogénhajtású személyszállító drónja, vagy repülő kisbusza. De nem is a megnevezése fontos, hanem az, hogy egy amerikai és egy magyar cég fejleszti közösen. Zöld – hidrogén hajtja – high-tech és magyar. Büszkék lehetünk rá.
Mi ez?
Röviden: egy hatmotoros, személyszállító drón. Illetve annak bemutató darabja, itt egyelőre tüzelőanyag-cella és hidrogéntankok nélkül, de van belőle egy Amerikában, Bostonban is. Míg a magyar cég a Skai névre keresztelt jármű szerkezetét építi és fejleszti, addig az amerikai Alaka’i Technologies a hidrogén-hajtással és a vezérléssel foglalkozik.
A gépet a tervek szerint hat motor emeli majd a magasba, 190 km/órás csúcssebességre képes, egy feltöltés pedig legfeljebb 10 percet vesz majd igénybe. A hat darab, alacsony fordulatszámú és csendes, kefe nélküli villanymotorok 100 kW-os teljesítményigényét három tüzelőanyag-cellából fedezik majd. Jelenleg a gép kabinjában helyet foglaló vezetővel tervezték a bemutató darabot, de akár önvezetőként is elképzelhető a Skai.
Repülő eszköznél különösen fontos a biztonság, így a gépet úgy tervezték, hogy egy rotor elvesztése után tovább tudjon repülni, de két rotor kiesése sem okoz katasztrófát, még ilyen helyzetben is képes biztonságosan leszállni. Ha ennél nagyobb a baj, akkor a vázhoz rögzített ejtőernyővel még mindig elkerülhető a lezuhanás. Hasonló a helyzet a tüzelőanyag-cellák meghibásodásakor, ott egy cella kiesése után gond nélkül folytatódhat az utazás, de ha mind a három leáll, akkor is van annyi energia a puffertárolóban – nagy kapacitású kondenzátort említ a tájékoztató -, amivel még le lehet szállni.
Videón a Skai:
Miért éppen hidrogén?
Míg a földi közlekedésben az elektromos autó, illetve az akkumulátoros energiatárolás teljesen modernnek és elfogadottnak számít, és a repülésben is számos cég próbálkozik azzal, hogy akkumulátoros repülő járműveket gyártsanak, ennek a megoldásnak mégis megvannak a maga korlátai.
Ugyanis az akkumulátorok általában nehezek, amik felemeléséhez nagyobb teljesítményű, nagyobb fogyasztású motorok kellenek, amik táplálását csak még több, vagy erősebb akksival lehet megoldani. Ördögi kör. A tüzelőanyag-cella viszont könnyű, ugyanúgy, mint a táplálására szolgáló hidrogén. A Hyundai Nexo például 6,3 kg-nyi hidrogénnel 600 kilométert képes megtenni. Ugyanez a levegőben kicsit bonyolultabb, jelenleg a Skai-jal kapcsolatban az 500 kilogrammos teherbírás és a 4 órás üzemidő elérése a cél.
Genpro
A Genevation nem ma kezdte a repülést, a drón mellett ott parkol a cég másik büszkesége, a Genpro, ami egy durván kikönnyített műrepülőgép. Ugyanis a magyar cég többek között könnyűszerkezetes, ugyanakkor nagy teherbírású megoldások tervezésével, megvalósításával foglalkozik. A Genpro esetében például szép lassan 80 kilogrammot tudtak lefaragni a repülőgép tömegéből, ami így most mindennel együtt 600 kg-ot nyom. Az opciós 330, vagy 315 lóerős motorral, illetve különböző légcsavarokkal is rendelhető gép ára úgy 100 millió forint körül mozog.
De mikor lesz ebből valóság?
Rossz hírünk van, valószínűleg még sokáig kell arra várni, hogy beüljünk a házunk tetején parkoló drónba, és átugorjunk vele ebédelni a nagyihoz. A Genevation 2023-ra ígéri, hogy a való életben is működőképes, tüzelőanyag-cellás drónjuk repülni fog, de amíg az illetékes hatóság nem készül fel a hasonló járművek használatával kapcsolatos előírások, szabályrendszer, műszaki követelmények kidolgozásával, addig ők hiába szállítják le a kész, biztonságos járművet, azok valószínűleg nem szállhatnak majd fel.
De ha meg is lenne a szabályozás, sokkal valószínűbb, hogy eleinte sürgős szállításra – például vért, átültetésre váró szerveket – szállíthatnak majd hasonló járművekkel, később jöhet a csomagszállítás, majd ha minden rendben, akkor a személyszállítás. De ott sem a bárhonnan bárhova, hanem valószínűleg fix állomások között ingáznak majd utasokkal megrakva a hasonló repülő járgányok.
Igaz, repülni egyelőre nem láttuk a kiállított szerkezetet (amerikai ikertestvére állítólag repül már), de egy VR-szemüvegen keresztül kipróbálhattuk, nagyjából mire számíthat majd, aki repülhet vele. Egész biztosan jó móka lesz, az egész biztos. Én már alig várom, hogy repülhessenek.