Hangtalanul settenkedek fel a hibrid 508-as Peugeot-val Stiges tengerparti sétányán. A futók talán akkor sem vennék észre, hogy mögöttük autózok – ahol nem volna szabad -, ha nem szólna egy egész koncert mindkét fülük mellett. Kiszállok, előveszem a fényképezőgépem, bekapcsolom, és picit morcos vagyok magamra, hogy minimumon van az akksi. Semmi gond, ott a másik, készenlétben álló cellákkal. De azért átgondolhattam volna.

Konnektor, a jövő újabb benzinkútja

Egyszerűen nem tudtam elmenni mellette anélkül, hogy cseppfolyóssá váljak a gyönyörtől. Ennyire tetszik a Peugeot 508-as, ami szerintem az utóbbi évek legszebb autója. Nemcsak az tetszik benne, hogy egy rakás utalás van rajta az 504-esre, hanem az is, ahogyan aktualizálták ezeket.

Nem hosszában van benne a motor és nem is hátsókerekes, de van annyira szép, hogy ez tényleg csak másodlagos tényező legyen. A világító szemfog-menetfénytől a laposan húzott tetővonalon át a rákarmolt hátsó lámpákig az egészben ott az a picike merészség, amit csak kevesen tudnak ilyen feszesen rávenni az eleganciára.

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 1
Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 51

180 lóerős turbómotor,  mellé 108 lóerő villanyból is, kétszer 300 Nm nyomatékkal

Benzinmotorral szinte csak ínyencek vesznek Peugeot 508-ast, a nagyszerű 180 lóerős dízellel már egy picikét többen, de ez még mindig kevés az utcaképnek. Meg a flottás és más szén-dioxid-kibocsátási kvótáknak is. Ezért csináltak belőle egy 225 lóerős plug-in hibridet. Ez úgy áll össze, hogy fogták az 1,6 literes THP motor 180 lovas változatát és a nyolcsebességes Aisin automata házába beköltözött egy villanymotor, a hátsó tengely elé pedig a 11,8 kWh-s akksicsomag. 7,4 kW-os töltőről (Wallbox) kevesebb mint 2 óra alatt teleszívja magát.

Elméletben azért nagyszerű, mert városban – ahol a sportzakós menedzser a laptopját és a teniszcuccát hurcolja a dugóban – csendesen huhogó elektronok elviszik a hátukon. (Sőt, 135 km/óráig képes elektromosan közlekedni.) Erre több mint elegendő a 108 lovas villanymotor és az ígért 40 km-es hatótáv.

Brit tudósok… ja, nem… kutatások szerint a felhasználók nagyjából fele tényleg becsülettel töltögeti naponta egyszer vagy akár kétszer a plug-in hibridet, de a többi sejtszinten tiltakozik a józan használat ellen. A vállalati flották kiebrudalták a bűnbe mártott dízeleket. Helyettük megérkeztek ezek a hatékonyabb, finomabb autók, amik minden számítás szerint kisebb költségeket is hoznak magukkal. De mindent elkövetnek érte, hogy ez ne így legyen. A végtelen benzinkártya, esetleg a töltési lehetőség hiánya miatt sokan nem törődnek ezzel az egésszel és sima hibridként használják a konnektoros hibrideket. Aztán csodálkoznak, hogy eszi a benzint.

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 52

Elképesztően modern és nagyon minőségi az 508 beltere, a világos szürke Alcantara csak a hibridhez kérhető

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 53

Billentyűt kapott a hibrid menü

Rémes a Peugeot fedélzeti rendszere, de annyira nem szörnyű megtalálni rajta azokat a menüpontokat, amikkel nem csak az élet lesz egy picit kényelmesebb, hanem közlekedni is tudatosabban lehet. Közvetlen zongorabillentyűje van a hibrid menünek, ahol be lehet állítani, hogy mikor kezdje meg a töltést. Meg azt, hogy mennyi tartalékot hagyjon az akksiban, ha netán zéró emissziós zóna állja utunkat. Mobilappal előtemperálható az autó, hogy télen ne fagyjunk oda az üléshez.

Amikor beülsz a világos szürke Alcantarát feketével keretező ülésekbe és jó hosszan megnyomod az indítógombot, akkor nem történik semmi. Csak D-be húzod a váltót és az egész sci-fis nappali csendben elgurul.

Franciásan túlszervózott az 508-as kormányzása, de ettől függetlenül egy nagyon pontosan irányítható, könnyeden mozgó autó maradt hibrid formátumában is. A minőségérzete pofont ad az előítéleteknek és a rendszer működése is harmonikus. Szédületes meglódulás jön, ha padlón koppan a gázpedál és kénytelen betolakodni az utastérbe a négyhengeres turbómotor hangja. Ígéretes az 508 Hybrid 5 liter körüli fogyasztása.

Országúton kanyarogva meglepően sokáig nem tart igényt a benzinmotorra. Elvégre tisztán elektromosan is van 300 Nm nyomaték. Az meg annyi, amit a 330-asom sorhatosa csinál sok táltosbenzinből a kalimpáló dugattyúival.

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 54

Szolid HYbrid logó az 508-on

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 55

Igazából az 508 annyira szép autó, hogy felőlem akár ceruzaelemmel is mehetne

Városi autóba nem kell se benzin, se dízel

Amennyiben valaki tényleg nem használja másra az autót, mint a városközeli munkába ingázásra egy bolti vagy iskolai körrel kiegészítve, úgy tényleg felesleges egy tanknyi benzint cipelnie magával meg egy halom felesleges alkatrészt a motortól a váltóig, mert ennyire bőven képes az elektromos autó.

Ezért lett a 208 és a 2008 is teljesen konnektorból tankolható, mint a mobiltelefon. A Peugeot szerint az a szerencsés, ha a meglévő modellekből kínálnak mindenféle villanyosított változatot, ezért ezeknél is az EMP2-es platformot használják. Előnye, hogy könnyen befogadja az akksikat és a villanymotort. Továbbá néhány apróságtól eltekintve (telibb maszk, kis logók) pontosan úgy néz ki az e-208, mint bármelyik másik 208-as. Még a csomagtér mérete is változatlan marad, cserébe az autó orrában nincs plusz tárolóhely, így a térkínálatban nem érvényesül a kompaktabbnak hangoztatott hajtáslánc előnye.

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 56
Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 84

Menő a 3D-s műszeregység

Vezetni is pont olyan, csak ez a 136 lóerő azonnal ugrik és az autó szakadatlanul gyorsul, pedig 1,5 tonnára hízott (a 130 lovas benzines csak 1205 kg). Csak az ára nyújtózkodik túl a kisautós takarón. 11,4 millió a legolcsóbb e-208, amit a bőkezű állami támogatás nyom 9,9-re.

Még benzinvérű lelkemnek is szívderítő, hogy nem pöfögök ki felesleges gázokat miközben a világ leggyűlöletesebb tevékenységét végzem: ülök a dugóban. A 208 ezt tudja: csendben elvisz, közben szépen visszatermelget lassulásnál. Töltést csak 310 kilométer után igényel a hihetőbb EPA szabvány szerint.

50 kWh-s akksija otthon 16 óra alatt szívja tele magát, de sokkal barátságosabb adat a 100 kW-os villámtöltő (DC), amivel 30 perc alatt 80%-on van. Ennél tovább ugye nem is igazán érdemes tölteni sem a telefonodat, sem a villanyautód. Az akksinak nem tesz jót, ha degeszre tömöd és a visszatermelt energiának sem maradna hely a 100% mellett.

Gondolkozz és tervezz

Megtanulhatnánk használni végre, ha már ennyire szép 85

Kéklik az e betű a 205-ösére emlékeztető tetőoszlopon

Támogatások, applikációk és közösségek is segítik azokat, akik úgy döntenek, hogy elektromos vagy konnektorról tölthető autót vesznek. Önmagában ez egyelőre nem elég, kell hozzá a tudatosság meg egy picike tervezés is, és szervezés a töltőpontok felderítéséhez és a hatótáv menedzseléséhez. Egészen addig, amíg az infrastruktúra fel nem nő a technológiai fejlődés üteméhez.

Adott már a tisztább autózás, de az élvezeti érték sem marad el. Bőven voltak annyira meggyőzőek ezek a Peugeot-k, hogy izgatottan várjam az 508 PSE-t, ahol a hátsó két Michelinre is ömlik a végtelen nyomaték.