„Az intézkedési statisztikáink, illetve a tapasztalataink alapján megállapítható, hogy a járművezetők magatartása kismértékű javulást mutat a fővárosi közlekedésben, valamint a parkolási kultúrában” – felelte a Vezess kérdésére a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI). Arra voltunk kíváncsiak, észlelnek-e bármilyen változást a Budapesten autózók szokásaiban, parkolási gyakorlatában.
Megnéztünk négy fontos adatsort az elmúlt három-négy évre vonatkozóan, hogy megtudjuk, valóban alátámasztják-e a központi közterület-felügyelet büntetései a javulást. Összeállításunkból kiderül, hogyan alakult:
- a kerékbilincselés,
- a szabálytalanul parkoló autók elszállítása,
- a helyszíni bírságok száma,
- az eljárások kezdeményezésének a száma.
Egyetlen kerékbilincset se szereltek fel tavaly
Kétségkívül a bilincseléseknél látjuk a legkomolyabb csökkenést, olyannyira, hogy 2019-ben a FÖRI egyetlen autót sem bilincselt le Budapesten. Ennek azonban nem az autósok megváltozása az oka, itt egyértelmű koncepcióváltás történt, ahogyan azt már egy évvel ezelőtt megírtuk.
2017 | 2018 | 2019 | |
A FÖRI kerékbilincseléseinek száma | 2979 | 84 | 0 |
Még 2018-ban döntött úgy a FÖRI, hogy a probléma konzerválása (a szabálytalanul parkoló autók lebilincselése) helyett inkább az elszállításukra koncentrál.
2017 | 2018 | 2019 | |
Szabálytalanul várakozó járművek elszállításának a száma | 2381 | 2680 | 2372 |
Látszik, hogy a bilincselések számának csökkenésével párhuzamosan megnövekedett 2018-ban az elszállítás. Ha viszont már azt nézzük, hogy a kerékbilincselések és az ún. lopóautós akciók száma együttesen miként alakult az elmúlt években, egyértelműen csökkenést látunk. A tavalyi szám a legkisebb.
2017 | 2018 | 2019 | |
A kerékbilincselések és az elszállítások száma együttesen | 5360 | 2764 | 2372 |
A 2018-as növekedés után tavaly a szabálytalan járművek elszállítása is csökkent, amit azzal magyaráztak a FÖRI-nél a Vezessnek, hogy ma már azokat az autókat sem szállítják el feltétlenül, amelyek akár egy BKV-járat útjában állva akadályozzák a tömegközlekedést. Hanem ha megoldható, csak arrébb rakják pár méterrel, és egy figyelmeztető/tájékoztató papír hátrahagyásával jelzik a sofőrnek a hibáját, valamint hogy hol találja a kocsiját. Ez így humánusabb, és ebből is tanulnak az autósok, nem csak a pénzbüntetésből – mondták szerkesztőségünknek.
Ezt az emberséges megoldást azonban csak többnyire a főváros külső, szellősebb utcáiban választhatják, a szűk belvárosban, ahol eleve nincs szabad parkolóhely, már nemigen.
Fontos megjegyezni, a Fővárosi Önkormányzat köztereseinek szemléletváltása, vagyis a központi bilincselés megszüntetése nem jelenti azt, hogy ma ne kerülhetne szabálytalan járműre kerékrögzítő Budapesten. A kerületek saját, kisebb rendészetei alkalmazhatják a módszert, és többen szerelnek is bilincset.
Összességében csökkent a bírságok és az eljárások száma
A FÖRI által kiszabott helyszíni bírságoknál az elmúlt négy év nagyon látványos csökkenést mutat. 2016 óta szinte a negyedére esett ezeknek a büntetéseknek a száma.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Szabálysértési helyszíni bírságok száma | 5244 | 3455 | 842 | 1132 |
Csak hogy világos legyen, a helyszíni bírság egy olyan azonnali intézkedés, amely a kiszabásával befejezetté válik, elismerésével jogerőre emelkedik. Nyilván az kell hozzá, hogy a járművezető a helyszínen legyen, és az is, hogy az aláírásával elismerje a jogsértést, és elfogadja a bírság összegét.
2017 | 2018 | 2019 | |
Eljárások kezdeményezésének a száma | 2168 | 3597 | 1246 |
Amennyiben nincs ott a jármű gazdája a szabálytalanul parkoló autónál, eljárást kezdeményezhet ellene a közteres. Az elmúlt három évet nézve 2018 volt a csúcs, ám a tavalyi szám itt is messze a legalacsonyabb.
Vannak azért súlyos problémák
A FÖRI tapasztalatai szerint nem tud kikopni a városból, hogy ha valahol komolyabb rendezvény indul, sokszor a szervezők és az autósok sincsenek a helyzet magaslatán, azaz ilyenkor „tömegessé válik” a szabálytalan parkolás.
Ezek persze alkalmi történetek, akad azonban egy olyan része Budapestnek, ahol az elmúlt pár évben borzalmas állapotok alakultak ki, ráadásul a város, és talán az ország egyik legszebb parkjáról van szó. Amióta a kormányzat megszüntette a Városliget melletti óriási ingyenes parkolót, és a helyén végeláthatatlanul építkezik, a hatalmas zöld területet látogatók autóinak egy része a környező utcákban parkol. Ők az itt élők parkolását teszik olykor szinte lehetetlenné a saját otthonuk közelében, míg sokan egyszerűen a parkon belül állnak meg. Ez a legrosszabb. Télen a korcsolyapálya miatt autóznak oda egy-egy hétvégi napon ezrek, míg a Föri szerint van egy egészen új problémás pont is a parkban.
„A Városligetben átadott új játszótér környezetében is megnövekedett a szabálytalan parkolások száma” – állítják. Ahogyan az elvett hatalmas és évtizedekig ingyenes parkoló helyett évek óta nincs semmi, úgy az ország egyik legnagyobb, új játszóterére kilátogató családokat sem segítik ki parkolóhelyekkel.
Még kevesebb lesz a bírság és az eljárás?
A FÖRI szerint a budapesti közlekedésében résztvevő autósok 90-95 százaléka szabályosan közlekedik és parkol, csak a maradék kis rész problémás. Központi döntés alapján mostantól másként állnak hozzájuk.
„Amennyiben figyelmeztetéssel, figyelemfelhívással, szükség esetén szankcionálással sikerül visszaszorítani ezeket a szabálysértéseket, ezzel a szolgáltatással nagyban hozzájárulunk Budapest közlekedésének hatékonyságához, a város élhetőbbé tételéhez. A FÖRI 2019 év végi vezetőváltását követően folytatódott, erősödött a szolgáltató jellegű szervezeti kultúrára történő átállás. Segítünk, kérünk, figyelmeztetünk, figyelmet felhívunk, szükséges esetben szankcionálunk.”
Kedves Olvasónk, ha van kerékbilincses sztorija, írja meg nekünk: info@vezess.hu!