„Az intézkedési statisztikáink, illetve a tapasztalataink alapján megállapítható, hogy a járművezetők magatartása kismértékű javulást mutat a fővárosi közlekedésben, valamint a parkolási kultúrában” – felelte a Vezess kérdésére a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI). Arra voltunk kíváncsiak, észlelnek-e bármilyen változást a Budapesten autózók szokásaiban, parkolási gyakorlatában.

Megnéztünk négy fontos adatsort az elmúlt három-négy évre vonatkozóan, hogy megtudjuk, valóban alátámasztják-e a központi közterület-felügyelet büntetései a javulást. Összeállításunkból kiderül, hogyan alakult:

  • a kerékbilincselés,
  • a szabálytalanul parkoló autók elszállítása,
  • a helyszíni bírságok száma,
  • az eljárások kezdeményezésének a száma.
Vége a központi kerékbilincselésnek Budapesten 1

2018-ban vásároltak egy harmadik szállítójárművet is az addigi kettő mellé. 2019-ben viszont kevesebbszer kaptak utasítást beavatkozásra, közben az elvitt autók telephelye is megváltozott, saját területre költözött

Egyetlen kerékbilincset se szereltek fel tavaly

Kétségkívül a bilincseléseknél látjuk a legkomolyabb csökkenést, olyannyira, hogy 2019-ben a FÖRI egyetlen autót sem bilincselt le Budapesten. Ennek azonban nem az autósok megváltozása az oka, itt egyértelmű koncepcióváltás történt, ahogyan azt már egy évvel ezelőtt megírtuk.

  2017 2018 2019
A FÖRI kerékbilincseléseinek száma 2979 84 0

Még 2018-ban döntött úgy a FÖRI, hogy a probléma konzerválása (a szabálytalanul parkoló autók lebilincselése) helyett inkább az elszállításukra koncentrál.

  2017 2018 2019
Szabálytalanul várakozó járművek elszállításának a száma 2381 2680 2372

Látszik, hogy a bilincselések számának csökkenésével párhuzamosan megnövekedett 2018-ban az elszállítás. Ha viszont már azt nézzük, hogy a kerékbilincselések és az ún. lopóautós akciók száma együttesen miként alakult az elmúlt években, egyértelműen csökkenést látunk. A tavalyi szám a legkisebb.

  2017 2018 2019
A kerékbilincselések és az elszállítások száma együttesen 5360 2764 2372

A 2018-as növekedés után tavaly a szabálytalan járművek elszállítása is csökkent, amit azzal magyaráztak a FÖRI-nél a Vezessnek, hogy ma már azokat az autókat sem szállítják el feltétlenül, amelyek akár egy BKV-járat útjában állva akadályozzák a tömegközlekedést. Hanem ha megoldható, csak arrébb rakják pár méterrel, és egy figyelmeztető/tájékoztató papír hátrahagyásával jelzik a sofőrnek a hibáját, valamint hogy hol találja a kocsiját. Ez így humánusabb, és ebből is tanulnak az autósok, nem csak a pénzbüntetésből – mondták szerkesztőségünknek.

Ezt az emberséges megoldást azonban csak többnyire a főváros külső, szellősebb utcáiban választhatják, a szűk belvárosban, ahol eleve nincs szabad parkolóhely, már nemigen.

Fontos megjegyezni, a Fővárosi Önkormányzat köztereseinek szemléletváltása, vagyis a központi bilincselés megszüntetése nem jelenti azt, hogy ma ne kerülhetne szabálytalan járműre kerékrögzítő Budapesten. A kerületek saját, kisebb rendészetei alkalmazhatják a módszert, és többen szerelnek is bilincset.

Vége a központi kerékbilincselésnek Budapesten 2

Egyfajta kísérletként tekint a FÖRI a bilincs használatának beszüntetésére. Ha romlik a parkolási helyzet, újra elővehetik majd az autósok között olyannyira gyűlölt módszert

Összességében csökkent a bírságok és az eljárások száma

A FÖRI által kiszabott helyszíni bírságoknál az elmúlt négy év nagyon látványos csökkenést mutat. 2016 óta szinte a negyedére esett ezeknek a büntetéseknek a száma.

  2016 2017 2018 2019
Szabálysértési helyszíni bírságok száma 5244 3455 842 1132

Csak hogy világos legyen, a helyszíni bírság egy olyan azonnali intézkedés, amely a kiszabásával befejezetté válik, elismerésével jogerőre emelkedik. Nyilván az kell hozzá, hogy a járművezető a helyszínen legyen, és az is, hogy az aláírásával elismerje a jogsértést, és elfogadja a bírság összegét.

  2017 2018 2019
Eljárások kezdeményezésének a száma 2168 3597 1246

Amennyiben nincs ott a jármű gazdája a szabálytalanul parkoló autónál, eljárást kezdeményezhet ellene a közteres. Az elmúlt három évet nézve 2018 volt a csúcs, ám a tavalyi szám itt is messze a legalacsonyabb.

Ön szerint is javult „kis mértékben” a járművezetők magatartása Budapesten?
Igen, valamennyi fejlődés valóban tapasztalható.
24% (139)
Nem, szerintem semmivel sem jobb, mint egy évtizede.
76% (434)

Vannak azért súlyos problémák

A FÖRI tapasztalatai szerint nem tud kikopni a városból, hogy ha valahol komolyabb rendezvény indul, sokszor a szervezők és az autósok sincsenek a helyzet magaslatán, azaz ilyenkor „tömegessé válik” a szabálytalan parkolás.

Ezek persze alkalmi történetek, akad azonban egy olyan része Budapestnek, ahol az elmúlt pár évben borzalmas állapotok alakultak ki, ráadásul a város, és talán az ország egyik legszebb parkjáról van szó. Amióta a kormányzat megszüntette a Városliget melletti óriási ingyenes parkolót, és a helyén végeláthatatlanul építkezik, a hatalmas zöld területet látogatók autóinak egy része a környező utcákban parkol. Ők az itt élők parkolását teszik olykor szinte lehetetlenné a saját otthonuk közelében, míg sokan egyszerűen a parkon belül állnak meg. Ez a legrosszabb. Télen a korcsolyapálya miatt autóznak oda egy-egy hétvégi napon ezrek, míg a Föri szerint van egy egészen új problémás pont is a parkban.

„A Városligetben átadott új játszótér környezetében is megnövekedett a szabálytalan parkolások száma” – állítják. Ahogyan az elvett hatalmas és évtizedekig ingyenes parkoló helyett évek óta nincs semmi, úgy az ország egyik legnagyobb, új játszóterére kilátogató családokat sem segítik ki parkolóhelyekkel.

Vége a központi kerékbilincselésnek Budapesten 3

A korcsolyázók autói mélyen a liget platánjai között. Tavalyi cikkünk után rendet raktak a rendőrök és a közteresek, azonban idén szintén láttunk hasonlót, ugyanitt

Még kevesebb lesz a bírság és az eljárás?

A FÖRI szerint a budapesti közlekedésében résztvevő autósok 90-95 százaléka szabályosan közlekedik és parkol, csak a maradék kis rész problémás. Központi döntés alapján mostantól másként állnak hozzájuk.

„Amennyiben figyelmeztetéssel, figyelemfelhívással, szükség esetén szankcionálással sikerül visszaszorítani ezeket a szabálysértéseket, ezzel a szolgáltatással nagyban hozzájárulunk Budapest közlekedésének hatékonyságához, a város élhetőbbé tételéhez. A FÖRI 2019 év végi vezetőváltását követően folytatódott, erősödött a szolgáltató jellegű szervezeti kultúrára történő átállás. Segítünk, kérünk, figyelmeztetünk, figyelmet felhívunk, szükséges esetben szankcionálunk.”

 Kedves Olvasónk, ha van kerékbilincses sztorija, írja meg nekünk: info@vezess.hu!