Kezdjünk egy kis gyorstalpalóval a CUPRA márkanév születése kapcsán. A versenysporthoz köthető „Cup Racer” szavakból kreált névvel először a legsportosabb modelleket illette a SEAT. A Leon és az Ibiza (esetleg Cordoba) Cupra változataira könnyű volt rábukkanni autós körökben a kétezres évek elején. A Cupra később sem tűnt el a kínálatból, pár éve mi is voltunk vele egy irtózatosan jót autózni a Nürburgringen, de valahogy kezdett kikopni a köztudatból, kevésbé került előtérbe, mint konszernen belül a Golf GTI vagy annak R-változata. Ennek ellenére 44 ezer darabot eladtak belőle azért.
Az utóbbi években főleg azok tudtak csak az autó jelenlétéről, akik figyelték a hasonló modellek versengését a legjobb köridők miatt, amely területen szintén jeleskedett a SEAT. A konszernen belüli hierarchia, a visszafogott megjelenés, a magas ár, és maga a márkanév is hátráltatta az eladásokat.
Osztottak, szoroztak és 2018-ban arra a következtetésre jutottak, hogy ami sikerült a PSA konszernnek a DS márkával, az sikerülhet nekik is SEAT-CUPRA viszonylatban. Így született meg egy új márka, amit magasabbra pozicionáltak. És persze sportosabbra.
A CUPRA Ateca bemutatása után szinte azonnal el is érkeztünk a második születésnaphoz, amivel egy időben megnyitott a CUPRA Garage névre hallgató központ, valamint egy új irodaépület is Martorellben. Számunkra ennél érdekesebb, hogy bemutatták végre a CUPRA Leon ötajtós és ST (azaz Sports Tourer – magyarul kombi) változatát is. Sőt! Volt két új versenyautó és egy kis ízelítő a jövőből is egy saját fejlesztésű plug-in hibrid modellel, valamint egy villanyautó-koncepcióval.
Versenyautók CUPRA módra
A világ első teljesen elektromos túrautóját (CUPRA e-Racer) négy darab villanymotor mozgatja 680 lóerős összteljesítménnyel és 960 newtonméteres nyomatékkal. Vízhűtésű akkumulátora 65,6 kWh-s. Százra 3,2 másodperc alatt, kétszázra 8,2 alatt gyorsul álló helyzetből.
A másik versenyautó a Leon alapjain a TCR Cupra Leon Competition, amit kétliteres, 340 lóerős motor mozgat, 410 newtonméteres nyomatékkal, hatfokozatú Hewland szekvenciális váltóval. Nulláról százra 4,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 260 km/óra.
Kettőt kérek!
Egy színpadi autóbemutató, vagy épületbejárás nem kifejezetten izgalmas dolog, de a CUPRA marketinggépezete olyan erővel szorgoskodott ezen a bemutatón, hogy kijár érte az elismerés. A show végén legszívesebben azonnal rendeltünk volna kettőt mindenből, amiről szó esett. Márpedig jó sok mindenről szó esett, mert egy rakás kapcsolt termék van a kínálatban: újratölthető és vezeték nélküli lámpa (Marset), cipők (Mikakus), összecsukható elektromos kerékpár (UNNO) és napszemüvegek (TRAKATAN és L.G.R.) is.
Aki szeretné, itt végignézheti a bemutatót:
Itt pedig egy nagyon látványos projektoros játék a CUPRA főhadiszállásával
Az egymás munkáját illedelmesen és folyamatosa dicsérő, extravagáns ruhában megjelenő vezetők, dizájnerek, tényleg elhitették velünk, hogy menő ez a márka. Elég ránézni Wayne Griffiths ügyvezető igazgatóra, aki megjelenésével és átélésével egymaga elvinné a hátán az egész bizniszt, ha tehetné. De nincs egyedül.
A jól megkomponált animációkat és filmeket futtató LED-fal előtti színpadon feltűnt többek között Marc ter Stegen, a Barcelona kapusa, és Mattias Ekström autóversenyző is nagykövetként. Ekström persze, nemcsak az utcán és PR eseményeken parádézik majd, hanem indul a 2021-től megrendezésre kerülő PURE ETCR elektromos túraautó bajnokságában: az új CUPRA e-Racer volánja mögött Jordi Gené csapattársa lesz, aki szintén tiszteletét tette.
Egy új márkánál persze könnyebb jelentős növekedésről beszámolni az induláshoz képest, így inkább maradjunk a beszédesebb számoknál: közel 25 ezer autót adtak el a 2019-es évben, úgy hogy gyakorlatilag az Ateca volt az egyetlen igazi CUPRA modell. Jövőre ezt a számot sem lesz nehéz felülmúlni, hiszen az év utolsó negyedében…
Jön a Leon ötajtós és kombi karosszériával
A Leon az Ateca mellé érkezik másodikként, és ahogyan a márkaimidzs megkívánja, csak jól felszerelt, és kellően motorizált kivitelben. Hosszú és unalmas technikai részletekkel nem untatták a közönséget, de a lényeg kiderült: 245, 300 és 310 lóerős motorokkal lesz kapható, utóbbi kizárólag kombiként és összkerékhajtással, míg az előbbiek elsőkerék-hajtással és elektronikus, önzáró differenciálművel.
A hajtásláncban közös a duplakuplungos DSG váltó, amit a korábbinál érezhetően fürgébb működésűnek ígérnek. A három különböző teljesítményszint mögött valójában négy különböző változat lesz, mert a 245 lóerős kivitelből két különböző konfig készül.
Az egyik, az erősebb változatokhoz hasonlóan egy sima kétliteres TFSI motoros kivitel lesz, a másik egy plug-in hibrid 60 kilométeres, elektromos hatótávolsággal. A hibridben egy 150 lóerős, 1.4 TSI motor dolgozik össze a 115 lóerős villanymotorral – utóbbi egy 13 kWh-s akkumulátorról működik. A rendszer össznyomatéka 400 Nm, akárcsak a két erősebb kétliteresnek, míg a 245 lóerős benzinesé 370 Nm.
A kívül-belül igényesebben megkomponált CUPRA Leon sportosságát az elöl 25, hátul 20 mm-es ültetés, a 370 milliméteres első féktárcsák, valamint a látványos és szépen kidolgozott utastér segíti. Árakról egyelőre nincs információ.
Jönnek a saját modellek is
Az ősszel érkező Leon után nem sokkal érkezik a márka első saját tervezésű modellje, a Formentor, amihez szintén nagy reményeket fűz a gyártó. A modell hivatalos bemutatója márciusban, a Genfi Autószalonon lesz 245 lóerős, plugin-hibrid hajtáslánccal, 50 kilométeres elektromos hatótávolsággal.
Kicsit később, de még 2021-ben piacra kerülhet a márka második önálló fejlesztése, az elektromos Tavascan, amit egyelőre csak tanulmányautóként láthattunk.