Talán meglepő, hogy így a tél végén, alig valamivel a nyári gumi szezon előtt próbálhattuk ki a Continental legújabb, legmenőbb téli gumiabroncsát a WinterContact TS 870-est. Hogy miért? A válasz aránylag egyszerű, mert ilyenkor még van hó, jég, fagy és nem is kell annyira messzire utazni érte, elég Finnországig repülni. Persze azért érdemes az ország északi csücskét választani, ahol megbízhatóan mínusz 10 fok körüli hőmérséklet uralkodik, még így február közepén is.
Levi ideális helyszín a téli autózáshoz, úgy 1000 kilométerre északra fekszik Helsinkitől, és 170 kilométerrel túl az északi sarkkörön. Itt egész télen mocsok hideg van, ami jó hír azoknak, akik szeretnek téli körülmények között vezetni, illetve azoknak, akiknek ez kell a munkájukhoz. Levi központjától 15-20 perc autózásra három jól felszerelt tesztpálya is található, amit gumitesztekre, bemutatókra, és vezetési tréningekre is bérbe lehet venni. De nemcsak autót lehet itt vezetni, hanem pár barátságos dombon síelni is. Vagy akár motorosszánnal csapatni egyet a végtelen hómezőn.
Nekünk most a gumiteszt jutott, méghozzá a Continental legfrissebb, WiterContact TS 870-esét próbálhattuk ki ott, ahová szánták: mindenféle havon, jégen, rettenetes hidegben. Sőt, igazából ezer más dolgot is kipróbálhattunk, kezdve a téli gumiabroncsok fejlődésétől, az azonos felületen kipróbált téli, szöges és nyári gumin keresztül az új és a kopott abroncs által nyújtott teljesítményig. Szóval sűrű volt a program.
A rendezvény első dolgos napját alkoholszondával kezdtük, csak az szállhatott fel a tesztpálya felé menő buszra, aki nullás eredményt produkált. Ez még ment mindenkinek, nem úgy, mint a kettes Golf GTI úton tartása, ami úgy 30 méter után fúródott bele a hófalba a román kollégákkal. Igen, kettes Golf, amit 1987 és 93 között gyártottak. De mit keres itt egy kb. 30 éves autó?
Jó, és főleg hasznos gumibemutatót rendezni, közel nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. Konkurenshez hasonlítani nem igazán illik, sajáthoz meg hülyeség lenne, hiszen hiába gyárt többféle téli abroncsot egy gyár, azok általában különböző teljesítményszintű, kategóriájú modellekre specializált darabok. A Continental TS 870-es például a kompakt és közepes méretű autókra fejlesztett téli gumiabroncs, amit 14 és 17 col közötti méretekben gyártanak. A TS 850P a közepes és nagy autókra, SUV-okra való, 16-tól 21 colos méretig, illetve azon túl is, míg a TS 860S a nagy teljesítményű járgányokra való téli gumi.
A Continental a négy modulból álló program első pontjaként mégis a saját téli gumijait hasonlíttatta össze, csak időben ügyesen eltolva. Magyarul összeszedtek a 90-es évektől kezdve négy gumigenerációt, a hozzájuk korban passzoló autóra szerelték őket, hiszen akkoriban ezeknek az autóknak tudás- és teljesítményszintjéhez tervezték az abroncsokat, így idő-utazhattunk egy jót.
Persze nem a raktárak mélyén, pókhálóréteg alatt találták ezeket a gumikat, hanem a korabeli receptek, nyersanyagok és technológia használatával újból legyártották, majd feldobták őket a különböző korú Golfokra. Igazán tanulságos úgy lett volna a próba, ha a legöregebb párossal kezdünk, majd a legmodernebbel végzünk, és közben érezzük, ahogy együtt nő az autók és a gumik tudása.
De a több csoport miatt ez csak egy párosnak sikerült. Mi a Golf negyedik generációjának GTI változatával kezdtünk, ami nagyjából a 2004-es évjáratú TS 810-es gumival egykorú. Óvatos kezdés után hamar meg is állt a menet a már említett elakadás miatt, amitől egy darabig még óvatosabbak lettünk, egészen az autócseréig, ahol sorban a hatodik, majd a hetedig generációs GTI-k következtek, felnijeiken a TS 850-nel – 2012-ből – majd a legfrissebb, idei TS 870-essel.
Nekünk a végére maradt a legöregebb Golf, ami igazán kellemes meglepetés volt a maga őszinteségével, kiszámíthatóságával, hiába futott a legrégebbi 1993-as fejlesztésű TS 760-as téli gumin. Imádtuk, hogy könnyű, hogy azonnal azt csinálja, amit szeretnénk, és az amúgy hibátlan állapotú utasterének is pont olyan illata volt, mint anno az én Golfomnak.
Hazudnék, ha azt állítanám, hogy a nagyon különbözően viselkedő autókkal végigcsúszkált két kör után hosszasan és mélyen tudnám elemezni az eltérő korú és tudású gumik képességeit, de a fejlődés azért jól érezhető. Pláne, hogy a Golf VII már automata váltóval és fejlettebb ABS-szel próbált a kijelölt körön maradni, míg a Golf II alig segített valamit a sofőrnek.
30 év fejlesztés
Persze a hóban ökörködésen túl komoly tudomány is van a gumievolúció mögött, az elmúlt 30 évben minden nagyot változott a téli gumik gyártásakor, a mintázattól a recepten át a felhasznált anyagokig. Például szilikából több és másféle kerül a keverékbe, ami a nedves felületen nyújtott teljesítménynek és a gördülési ellenállásnak tesz jót. Emellett a környezetvédelemnek is egyre nagyobb szerepe van a Continental-nál, így a 30 évvel ezelőtt használt aromás olajokat – itt a szénatomok gyűrűbe rendeződnek a molekulán belül – előbb ásványi olajokra – itt már láncba rendeződnek – míg a WinterContact TS 870 esetében már növényi eredetű olajat használnak.
Sokat fejlődött a mintázat is, az 1952-es mezei lamellától indulva ma már vízelvezető árok, hózseb és terhelésre egymásba kapaszkodó lamellák is találhatók az abroncson. Az viszont érdekes, hogy míg vannak országok, ahol kötelező a téli gumi – Magyarország nem ilyen – de olyanok nincsenek, ahol a nyári lenne kötelező. Ott egész évben télivel járnak az autósok, pedig az melegben, legalább olyan balesetveszélyes mint a nyári téli körülmények között.
Persze itt még nincs vége a Continental gumibemutatójának, a következő részben kiderül, nyári gumival meddig jutunk jégen, beállunk tesztpilótának és kipróbáljuk, van-e mérhető különbség a különféle módszerekkel koptatott abroncsok teljesítményei között, és hogy milyen profilmélységig érdemes használni egy téli gumit. És persze eláruljuk, mitől lett jobb a TS 870-es az elődjénél.