Bizonyára vannak a szemétszállításban, a válóperes ügyvédségben és az inszeminátorok mindennapjaiban is ajándékok az élettől, de az autós újságírásban mindenképp. Ilyen ajándék volt ennek a taxivá átépített Ladának a kipróbálása.
Volán csiga és kis szabadjelző
Facebook-tagozatunkra érkezett egyszer az üzenet, hogy egy édesapa két nagyfiával Volán-taxi replikát épített egy vajszínű Lada 1200S-ből, van-e kedvünk kipróbálni? Földes Attilával, akitől nemsokára videó is megjelenik az autóról, kocsiba vágtuk magunkat és irány Székesfehérvár!
1985-ös az autó, 47 000 km-rel vette mai gazdája. A porlasztótisztítást és a fékfelújítást is Pap Lajos (jobbra) végezte. Balra két fia, akikkel az autót építették, mellettük a szerző
1985-ös az autó, 47 000 km-rel vette mai gazdája. A porlasztótisztítást és a fékfelújítást is Pap Lajos (jobbra) végezte. Balra két fia, akikkel az autót építették, mellettük a szerző
Fotó megosztása:
Esküvőkre, rendezvényekre, filmforgatásra is kibérelhető, de a vásárlás óta megtett táv jó részét családi kirándulások adták
Esküvőkre, rendezvényekre, filmforgatásra is kibérelhető, de a vásárlás óta megtett táv jó részét családi kirándulások adták
Fotó megosztása:
Pap Lajos, az autó gazdája, 1983-tól 1990-ig taxizott a fehárvári Volánnál
Pap Lajos, az autó gazdája, 1983-tól 1990-ig taxizott a fehárvári Volánnál
Fotó megosztása:
Modellkódja szerint ez egy VAZ 21013, azaz Lada 1200S
Modellkódja szerint ez egy VAZ 21013, azaz Lada 1200S
Fotó megosztása:
Év 80 ezer kilométer is belekerült a Lada taxikba Székesfehárvott, a selejtezés többnyire 240 000 km után következett
Év 80 ezer kilométer is belekerült a Lada taxikba Székesfehárvott, a selejtezés többnyire 240 000 km után következett
Fotó megosztása:
Szép békésen himbálódzik, vezetésében a sebességváltás a fő örömfaktor
Szép békésen himbálódzik, vezetésében a sebességváltás a fő örömfaktor
Fotó megosztása:
Tökéletesek az arányai, az olasz formatervezők jó ízlése közmondásos
Tökéletesek az arányai, az olasz formatervezők jó ízlése közmondásos
Fotó megosztása:
Terheléstől függően a 60 lóerős motorral a Zsigulik végsebessége 140-142 km/óra, a gyorsulás 0-ról 100-ra 22 vagy 20 másodperc
Terheléstől függően a 60 lóerős motorral a Zsigulik végsebessége 140-142 km/óra, a gyorsulás 0-ról 100-ra 22 vagy 20 másodperc
Fotó megosztása:
Fekete gumicsík védi a krómfényes lökhárítókat
Fekete gumicsík védi a krómfényes lökhárítókat
Fotó megosztása:
Lyuggatott a homlokfal a hűtőrács alatt
Lyuggatott a homlokfal a hűtőrács alatt
Fotó megosztása:
Hosszában áll a furatánál rövidebb löketű négyhengeres. Az 1200S a 60 lóerős motort jelzi
Hosszában áll a furatánál rövidebb löketű négyhengeres. Az 1200S a 60 lóerős motort jelzi
Fotó megosztása:
A VAZ a Volzsszkij Avtomobilnij Zavod, a Volgai Autógyár rövidítése. Lincencadója a FIAT 124, az 1967-es Év Autója díjat elnyerő olasz családi autó
A VAZ a Volzsszkij Avtomobilnij Zavod, a Volgai Autógyár rövidítése. Lincencadója a FIAT 124, az 1967-es Év Autója díjat elnyerő olasz családi autó
Fotó megosztása:
Részleteiben és egészében is esztétikus autó a Lada 1200S
Részleteiben és egészében is esztétikus autó a Lada 1200S
Fotó megosztása:
Gyárilag nem volt jobb külső tükrük
Gyárilag nem volt jobb külső tükrük
Fotó megosztása:
Ezt a zárat lehetett öngyújtóvval melegítve eltávolítani
Ezt a zárat lehetett öngyújtóvval melegítve eltávolítani
Fotó megosztása:
Koppány-zár akadályozta meg az autó feltörését. Az első kisablak gyári zárát öngyújtóval le lehetett melegíteni, az elefántfület benyomva nyithatóvá vált az ajtó. Ezt akadályozta meg a Koppány-zár
Koppány-zár akadályozta meg az autó feltörését. Az első kisablak gyári zárát öngyújtóval le lehetett melegíteni, az elefántfület benyomva nyithatóvá vált az ajtó. Ezt akadályozta meg a Koppány-zár
Fotó megosztása:
Ez a kis szabadjelző, futott nagyobb méretű is. Az állami tulajdonú Voláné volt a taxi, a gépkocsivezetők gebinesek voltak, tehát haszonbérbe vették az autókat
Ez a kis szabadjelző, futott nagyobb méretű is. Az állami tulajdonú Voláné volt a taxi, a gépkocsivezetők gebinesek voltak, tehát haszonbérbe vették az autókat
Fotó megosztása:
Volgai hajót formáz a Ladák emblémája
Volgai hajót formáz a Ladák emblémája
Fotó megosztása:
Ötletes: az autó típuskódját rejti a rendszámtábla. Ez fotókellék, az autó nem ezzel a rendszámmal vesz rész a forgalomban
Ötletes: az autó típuskódját rejti a rendszámtábla. Ez fotókellék, az autó nem ezzel a rendszámmal vesz rész a forgalomban
Fotó megosztása:
Ügyetlenül parkolók oda-odacsípték a járdához a sárfogó gumilapot
Ügyetlenül parkolók oda-odacsípték a járdához a sárfogó gumilapot
Fotó megosztása:
91-essel ment régen, ma 95-öst kap ólompótló adalékkal
91-essel ment régen, ma 95-öst kap ólompótló adalékkal
Fotó megosztása:
180 000 km felett a bevétel nagyobb arányát tarthatta meg a sofőr, igazodva az elhasználódó taxi növekvő szervizköltségeihez
180 000 km felett a bevétel nagyobb arányát tarthatta meg a sofőr, igazodva az elhasználódó taxi növekvő szervizköltségeihez
Fotó megosztása:
Klasszikus kiegészítőkben sincs hiány
Klasszikus kiegészítőkben sincs hiány
Fotó megosztása:
Jó jövedelmi forrás volt taxizni akkoriban
Jó jövedelmi forrás volt taxizni akkoriban
Fotó megosztása:
Autentikus a Videoton-rádió
Autentikus a Videoton-rádió
Fotó megosztása:
Többet taxiztak az 1980-as években a magyar emberek, mint ma, kevesebb volt a magánautó
Többet taxiztak az 1980-as években a magyar emberek, mint ma, kevesebb volt a magánautó
Fotó megosztása:
Régen csupán ötjegyű volt az autók kilométer-számlálója
Régen csupán ötjegyű volt az autók kilométer-számlálója
Fotó megosztása:
Ez is eredeti
Ez is eredeti
Fotó megosztása:
Motorstester nélkül nem élet az élet, többek között a pillanatnyi fogyasztást jelezte
Motorstester nélkül nem élet az élet, többek között a pillanatnyi fogyasztást jelezte
Fotó megosztása:
URH-rádióval forgalmaztak a székesfehérvári taxisok
URH-rádióval forgalmaztak a székesfehérvári taxisok
Fotó megosztása:
Nem volt napi számláló a műszeregységben, ezt helyettesítette a kilométer-regiszter
Nem volt napi számláló a műszeregységben, ezt helyettesítette a kilométer-regiszter
Fotó megosztása:
Korabeli tarifákkal, hibátlanul működik a taxióra
Korabeli tarifákkal, hibátlanul működik a taxióra
Fotó megosztása:
A hőmérő is egy klasszikus kiegészítő az autó spécizéséhez
A hőmérő is egy klasszikus kiegészítő az autó spécizéséhez
Fotó megosztása:
Nem maradhat ki a kisautó a váltógombban
Nem maradhat ki a kisautó a váltógombban
Fotó megosztása:
Fel-le forgatva vetkőzik vagy öltözik a hölgyemény a tollban. Plakettekkel ismerték el a balesetmentes vezetést
Fel-le forgatva vetkőzik vagy öltözik a hölgyemény a tollban. Plakettekkel ismerték el a balesetmentes vezetést
Fotó megosztása:
Korabeli papírpénzből is teljes a gyűjtemény
Korabeli papírpénzből is teljes a gyűjtemény
Fotó megosztása:
Jó foglalkozás volt Volán-taxisnak lenni
Jó foglalkozás volt Volán-taxisnak lenni
Fotó megosztása:
Törtfehér dukkózás, világosbarna kárpittal: ez egy visszafogott színkombináció a pirossal berendezett Zsigulikhoz képest
Törtfehér dukkózás, világosbarna kárpittal: ez egy visszafogott színkombináció a pirossal berendezett Zsigulikhoz képest
Fotó megosztása:
Ergonómiában gyenge a kerek lámpás Lada
Ergonómiában gyenge a kerek lámpás Lada
Fotó megosztása:
Nem illúzió: tényleg a vezető lapockájánál ér véget a háttámla
Nem illúzió: tényleg a vezető lapockájánál ér véget a háttámla
Fotó megosztása:
Enyhe derengést árasztanak a lámpák
Enyhe derengést árasztanak a lámpák
Fotó megosztása:
Süppedős műbőrülések várják az utasokat
Süppedős műbőrülések várják az utasokat
Fotó megosztása:
Fedélzeti irodalom
Fedélzeti irodalom
Fotó megosztása:
Autentikus tétel a Smena-fényképezőgép
Autentikus tétel a Smena-fényképezőgép
Fotó megosztása:
Pap Lajos, az autó gazdája és két nagyfia várt a koronázóvárosban, akiknek közös munkája a taxi megépítése. Pap úr 1983-tól 1990-ig taxizott a helyi Volánnál. Az autós ereklyéket gyűjtve annyi eredeti taxis kiegészítőre lelt az évek során, amiből elkészülhetett egy tökéletesen autentikus, abszolút korhű Lada taxi az 1980-as évekből – csak épp 2019-ben.
Ami kell: vetkőző nős toll
Nemcsak valódiak a képgalériában végigkattintható taxikellékek, de működnek is. A tarifát beállítva a taxaméter számol, utazás közben a mai díjakhoz képest anakronisztikus sebességgel pörögnek a számok felfelé. Üzemel a rádió is, ebben az autóban nem CB van, hanem URH-rádió.
Fel-le forgatva vetkőzik vagy öltözik a hölgyemény a tollban. Plakettekkel ismerték el a balesetmentes vezetést. Képek: Földes Attila
A személyszállítás alaptényezőin kívül a Volán-taxis Ladában minden IS megcsodálható a szocializmus korabeli autós folklórból. Bevált helyén, a műszerfal bal felső részén rebben jobbra-balra a Motortester korallpiros szalagmutatója, van vetkőző nős toll és mechanikus kilométer-regiszter a műszerfalról hiányzó napi számláló kiváltására.
Hamisítatlanul hozza az 1980-as éveket a hamutartóra ragasztott autóhőmérő is. Az RD3614-es Videoton-rádió is visszarepít 35-40 évvel. Az egyik levegőrostélyt korabeli fémpénzek, érdemérmek töltik meg, a kisipari kardánboxból fizetőpincéres pénztárca kerül elő papírpénzgyűjteménnyel, benne a teljes bankósor zöld tízessel, piros 100-assal, lila ötszázassal.
Korabeli tarifákkal, hibátlanul működik a taxióra
VAZ 21013: 1300-as kasztni, 60 lóerős motor
Modellkódja szerint ez egy VAZ 21013, azaz Lada 1200S: a 60 lóerős, 1198 köbcentis motor van az 1300-as kasztnijában. Az 1200-eshez képest a fő különbségek a karosszériára és a belső térre vonatkoznak, más a hátsó lámpa, eltérő a tolatólámpa elhelyezése, kicsit más az első indexbura, nincsenek lökhárítóbabák az átrajzolt lökhárítókon. Az utastérben például az ülésborítás és az ajtókárpitok térnek el, de alapesetben ez majdnem ugyanaz az autó, mint szüleim első autója, TK-07-76.
a videó a hirdetés után indul
Itt azonban minden azokat a taxikat idézi, amikkel az 1980-as években a lakosság szerintem sokkal nagyobb része utazott annál, amennyien ma taxiznak.
Egyrészt most sokkal több a magánautó a családoknál, bővebb a használtautó-kínálat és az átlagjövedelmekhez képest egy olcsó használt autót megvenni kisebb kiadás. Ma a hölgyek is nagy arányban vezetnek, 30-40 éve kevesebb nőnek volt jogosítványa és sokan csak az ünnepekről hazafelé ültek volán mögé, ha apu bekoccintott.
Hosszában áll a furatánál rövidebb löketű négyhengeres. Az 1200S a 60 lóerős motort jelzi
Láncos vezérlés, hátsó hajtás
Mivel a klasszikus Zsigulik megritkulása óta lassan felnő egy generáció, pár szót megér a menetkészen 955 kilogrammos autó technikája. Elöl hosszában van a könnyűfém hengerfejes szívómotor. Benzinigényét kéttorkú karburátor szolgálja ki, a második torok akkor nyit, ha mélyebbre nyomjuk a gázt, ilyenkor az autó ereje nem sokkal, fogyasztása viszont megugrik.
Az olasz licencadó motorjának továbbfejlesztéseként a motor felülvezérelt és felülszelepelt (OHC) hengerenként két szeleppel, kétsoros láncos szelepmozgatással. A soros négyhengeres mögött van a sebességváltó és a kardántengely. A csavarrugókkal ellátott hátsó merev híd valódi live axle, mert tényleg benne van az élet: belül futnak a hajtó féltengelyek a két hátsó kerékhez, ahol az eredeti FIAT 124-gyel szemben tárcsa helyett dobfékek lassítanak.
Bár a futómű elöl rugóstagos, de véletlenül sem MacPherson, hanem kettős keresztlengőkaros háromszöglengőkarokkal, csavarrugókkal. Így néz ki. A Lada 1200S felépítése azt a mintát követi, amire kisebb-nagyobb eltérésekkel autók tízmilliói készültek Japánban, Amerikában és Európában is, amíg a jobb helykihasználás és a költségek leszorítása miatt a hosszmotoros hátsókerék-hajtás ki nem szorult a felső kategóriába.
Terheléstől függően a 60 lóerős motorral a Zsigulik végsebessége 140-142 km/óra, a gyorsulás 0-ról 100-ra 22 vagy 20 másodperc. Ez nem az autó valódi rendszáma, csak dísz. Nagy ötlet volt elrejteni benne a Lada 1200 típuskódját, a 2101-et
Ez az autó idén 35 éves. Több évnyi állás után, egykori tulajdonosa örököseitől vásárolta meg mai gazdája a taxivá alakításhoz. Méltányos összegért váltak meg tőle, mert fontos volt az eladónak, hogy ne kupecekhez kerüljön, hanem a jövőben is gondját viseljék.
Nincs még benne 50 000 km
Mindössze 47 000 km volt az autóban akkor, de az állás miatt többek között a karburátor teljes szétszedésére és tisztítására is szükség volt a fékfelújításon kívül. A motor jó állapotban maradt, ahogy a karosszériát sem ette meg az idő. A vásárlás óta megtett táv jó részét családi kirándulások adták, de az autó rendezvényre, esküvőre vagy filmforgatásra is kibérelhető.
Évi 80 ezer kilométer belekerült a Lada taxikba Székesfehárvott, a selejtezés többnyire 240 000 km után következett. Képek: Földes Attila
1985-ös gyártásával ez egy kései 21013. A korai Ladákat ismerők szerint színvonalban már elmarad az 1970-es évek elején gyártott Zsiguliktól, mert a szerszámok szétkopása, az alapanyagok romlása és a technológiai fegyelem lazulása sokat rontott a minőségén.
De a sebességváltás így is élmény! A hátul hajtó Ladákban a váltókar közvetlenül a sebességváltóba csatlakozik, nincs se rudazat, se bovden, ami ronthatná a kapcsolási érzetet. Kezembe simul a kisautós váltógomb és elindulás után érzéki pontossággal kattan át a kar kettesbe, majd hármasba és négyesbe.
Kioldva a Koppány-zár, nyílik az elefántfül
Muszáj egyet előzni, csak hogy megadasson a gázfröccsös visszakapcsolás, négyesből hármasba. 80-ig küldöm a motort harmadikban, a fordulatszámmérő nélküli műszeregységben piros osztás jelzi a kihúzatási határt majdnem 100-nál, de nem bántom a 35 éves technikát.
Koppány-zár akadályozta meg az autó feltörését. Az első kisablak gyári zárát öngyújtóval le lehetett melegíteni, az elefántfület benyomva nyithatóvá vált az ajtó. Ezt akadályozta meg a Koppány-zár
Annyira rövid a váltó áttételezése, hogy 20-nál simán elfér a harmadik, cserébe ötös híján 100 felett a motornak megugrik a hangja és az étvágya is. Pap Lajos mérései szerint országúti sebességnél elég 8 liter 100 kilométerre, városban ez az Ezerkettes ugyanúgy elkéri a 10 litert, mint azok a taxik, amelyekkel egykor dolgozott.
Lágy rugóin békésen himbálódzik a taxireplika az országúton. A rövidlöketű négyhengeres finoman duruzsol, kedvem lenne megcélozni a fáradtan világító, télvégi napot és menni az alkonyatba, ameddig csak tart a tank.
Nézném, ahogy leng a benzinszintjelző, követném a fogyasztás csíkját a Motortesteren, visszavenném a szibériai fagyra méretezett fűtést és lazán könyökölnék a párkányon. Már odalett a tél szorítása, leugorhat a Koppány-zár, hogy az elefántfülön bejusson a tavasz első fuvallata. 39 literrel nem jutnék messzire, de ebből 450-ből minden egyes kilométerre emlékeznék a legszebb gyermek- és ifjúéveimet idéző Ladában.
Országúton nagyjából 8, városban 10 litert fogyaszt 100 kilométeren egy 1200-es Lada. Ez egy taxireplika, így tilos vele a fizetős személyfuvarozás. Közúton le kell takarni a szabadjelzést is
Hogy tetszik a Volán-taxivá alakított Lada 1200S?
Hogy tetszik a Volán-taxivá alakított Lada 1200S?