Nagy megújuláson megy keresztül a Volvo a közeljövőben. Az autógyártó, hasonlóan számos márkához, a villanyosításban látja a jövőt. A kínálatban már eddig is megtalálhatóak voltak a hibrid járművek, de az első tisztán elektromos hajtású autó gyártása még nem kezdődött meg.

A villany-Volvo azonban hamarosan valósággá válik: az XC40 Recharge gyártása a tervek szerint szeptemberben kezdetét veszi a genti gyárban, Belgiumban. Az üzemben jelenleg is napi ezer XC40 gördül le a futószalagról, és nagyjából minden kilencedik crossover konnektoros hibrid rendszerrel szerelt.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 1

Az alap tehát adott, de a Recharge-hoz jóval nagyobb akkumulátorok kellenek, mint a plug-in hibridhez. A genti Volvo-komplexumot ezért kibővítették, egy 1,5 év alatt felhúzott új épületben készülnek az új, 78 kWh-s egységek, melyek a két tengely között, a padlóban kapnak helyet.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 33

Az XC40 Recharge szíve, a narancssárga akkumulátorcsomag a két tengely között

Régi nevet élesztettek újra

 

A Recharge szó nem először szerepel a Volvo történetében. Még 2007-ben próbálkozott a márka ezen a néven egy plug-in hibrid koncepcióval: a C30 átalakításából készített prototípus 100 kilométert tudott megtenni egyetlen töltéssel, mielőtt beindult a négyhengeres motor. Ebből fejlődött 2009-re egy tisztán elektromos prototípus. A lítiumion akkumulátorral szerelt Volvo C30 BEV 150 kilométert tudott megtenni ideális körülmények között egyetlen feltöltéssel.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 34

A március 5-én átadott új üzem egy apró, de fontos lépést jelent a márka jövőbeli terveit illetően. A Volvo már 2025-re szeretné 40 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid kibocsátását a 2018-as szinthez képest. A CO2-torta legnagyobb szelete az autóké (59 százalék), és arányaiban ezen a területen javítana az autógyártó a legtöbbet, de beszállítói részről is csökkenteni szeretnék a karbonlábnyomukat. Az üzem átadásakor elmondták, hogy 2025-re eladott autóik felében lesz valamilyen elektromos megoldás, lágy vagy konnektoros hibrid, illetve tisztán villanymotor-hajtás formájában. A legfontosabb hosszú távú célkitűzés a karbonsemlegessé válás: terveik szerint ez 2040-ben valósulhat meg.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 35

A gyár területén számos szélturbinát látni

A frissen átadott részlegben a próbagyártás március második hetében kezdődik. Az akkumulátorok moduljait az LG lengyelországi gyárából szállítják Gentbe, ahol megnéztük, hogyan is készülnek ezek az egységek. Nézd végig képeinket, hogy megismerd a folyamatot!

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 36

A gyártás elején az akkumulátorcsomag alapját egy önjáró robotra helyezik, így indul a gyártás. A kék vonal mentén haladnak majd a sárga dobozok. A folyamatok egymás melletti területen zajlanak az üzemen belül, a robotok egy kört tesznek majd meg

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 37

Az akkumulátor-összeszerelési folyamat elején az alapra kerül egy olyan paszta, mely a cellák használata során keletkező hőt vezeti el, biztosítva a megfelelő hűtést

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 38

Ilyen modulok kerülnek az előző képen látható alapra

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 39

Két robotkar összesen 27, egyenként 13,3 kg-os modult pakol az alapra. A gépek között kissé igazságtalan a munkamegosztás: az egyik robot emelgeti a nehéz téglatesteket, míg a másik csavarral rögzíti őket. Ekkor zajlanak le az első tesztek is, ebben az állapotban még könnyebb kicserélni a rosszabb minőségű pakkokat. Ha valamelyik robotkarral valami történik, a másik is el tudja végezni a munkát, így a gyártás folytatódhat tovább

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 40

A modulok végleges fedése következik. Tíz csavarral először kézzel rögzítik az elemet az alaphoz a dolgozók, majd két robotkar betekeri a maradék 98 csavart

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 41

Miután az akkumulátor fedelét rögzítették, a BDU (board disconnect unit) és a magasfeszültségű kábelek kerülnek a helyükre. Előbbi lehetővé teszi az akkumulátorcsomag lekapcsolását a rendszerről. Ezt követi a szivárgási teszt, majd a főpróba, amikor részlegesen lemerítik és feltöltik az egységet

Ilyen lesz a Volvo első villanyautója

A helyszínen közelről is szemügyre vehettük az XC40 Recharge-ot. Külsejét tekintve nem sokban különbözik a már ismert XC40-től: néhány Recharge-felirat, valamint az autó eleje árulkodik arról, hogy egy tisztán elektromos autóval van dolgunk.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 42

Hajtásán, valamint a belső égésű motor helyére kerülő extra rekeszen kívül a fedélzeti multimédiás rendszer is teljesen megújult. Akinek androidos okostelefonja van, az gyorsan eligazodik majd a Google által fejlesztett rendszeren, melyben alapértelmezetten benne lesz a techóriás térképe, alkalmazásboltja és asszisztensrendszere. Utóbbinak köszönhetően hangvezérléssel adhatunk utasítást az autónak, a Hey Google megszólítás után minden szavunkat figyeli az infotainment.

Fémtéglából energia, ahogy még nem láttad 43

4,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az XC40 Recharge. Átlagos használat mellett hatótávolsága 400 kilométer

Az XC40 Recharge Magyarországra várhatóan 2021 nyarán érkezik meg.