Nagy megújuláson megy keresztül a Volvo a közeljövőben. Az autógyártó, hasonlóan számos márkához, a villanyosításban látja a jövőt. A kínálatban már eddig is megtalálhatóak voltak a hibrid járművek, de az első tisztán elektromos hajtású autó gyártása még nem kezdődött meg.
A villany-Volvo azonban hamarosan valósággá válik: az XC40 Recharge gyártása a tervek szerint szeptemberben kezdetét veszi a genti gyárban, Belgiumban. Az üzemben jelenleg is napi ezer XC40 gördül le a futószalagról, és nagyjából minden kilencedik crossover konnektoros hibrid rendszerrel szerelt.
A plug-in hibrid akkumulátora: ennél jóval nagyobbak kerülnek a Recharge-ba
A plug-in hibrid akkumulátora: ennél jóval nagyobbak kerülnek a Recharge-ba
Fotó megosztása:
Az XC40 Recharge szíve, a narancssárga akkumulátorcsomag a két tengely között. A tengelyeken egy-egy 150 kW-os villanymotor dolgozik, az autó teljesítménye 408 lóerő
Az XC40 Recharge szíve, a narancssárga akkumulátorcsomag a két tengely között. A tengelyeken egy-egy 150 kW-os villanymotor dolgozik, az autó teljesítménye 408 lóerő
Fotó megosztása:
A gyár területén számos szélturbinát látni
A gyár területén számos szélturbinát látni
Fotó megosztása:
A gyártás elején az akkumulátorcsomag alapját egy önjáró robotra helyezik, így indul a gyártás. A kék vonal mentén haladnak majd a sárga dobozok. A folyamatok egymás melletti területen zajlanak az üzemen belül, a robotok egy kört tesznek majd meg
A gyártás elején az akkumulátorcsomag alapját egy önjáró robotra helyezik, így indul a gyártás. A kék vonal mentén haladnak majd a sárga dobozok. A folyamatok egymás melletti területen zajlanak az üzemen belül, a robotok egy kört tesznek majd meg
Fotó megosztása:
Az akkumulátor-összeszerelési folyamat elején az alapra kerül egy olyan paszta, mely a cellák használata során keletkező hőt vezeti el, biztosítva a megfelelő hűtést
Az akkumulátor-összeszerelési folyamat elején az alapra kerül egy olyan paszta, mely a cellák használata során keletkező hőt vezeti el, biztosítva a megfelelő hűtést
Fotó megosztása:
Ilyen modulok kerülnek az előző képen látható alapra
Ilyen modulok kerülnek az előző képen látható alapra
Fotó megosztása:
Két robotkar összesen 27, egyenként 13,3 kg-os modult pakol az alapra. A gépek között kissé igazságtalan a munkamegosztás: az egyik robot emelgeti a nehéz téglatesteket, míg a másik csavarral rögzíti őket. Ekkor zajlanak le az első tesztek is, ebben az állapotban még könnyebb kicserélni a rosszabb minőségű pakkokat. Ha valamelyik robotkarral valami történik, a másik is el tudja végezni a munkát, így a gyártás folytatódhat tovább
Két robotkar összesen 27, egyenként 13,3 kg-os modult pakol az alapra. A gépek között kissé igazságtalan a munkamegosztás: az egyik robot emelgeti a nehéz téglatesteket, míg a másik csavarral rögzíti őket. Ekkor zajlanak le az első tesztek is, ebben az állapotban még könnyebb kicserélni a rosszabb minőségű pakkokat. Ha valamelyik robotkarral valami történik, a másik is el tudja végezni a munkát, így a gyártás folytatódhat tovább
Fotó megosztása:
A modulok végleges fedése következik. Tíz csavarral először kézzel rögzítik az elemet az alaphoz a dolgozók, majd két robotkar betekeri a maradék 98 csavart. A kép jobb oldalán egy ilyen fedél látható, bal oldalon zajlik majd a rögzítés
A modulok végleges fedése következik. Tíz csavarral először kézzel rögzítik az elemet az alaphoz a dolgozók, majd két robotkar betekeri a maradék 98 csavart. A kép jobb oldalán egy ilyen fedél látható, bal oldalon zajlik majd a rögzítés
Fotó megosztása:
Miután az akkumulátor fedelét rögzítették, a BDU (board disconnect unit) és a magasfeszültségű kábelek kerülnek a helyükre. Előbbi lehetővé teszi az akkumulátorcsomag lekapcsolását a rendszerről. Ezt követik a szivárgási teszt, majd a főpróba, amikor részlegesen lemerítik és feltöltik az egységet
Miután az akkumulátor fedelét rögzítették, a BDU (board disconnect unit) és a magasfeszültségű kábelek kerülnek a helyükre. Előbbi lehetővé teszi az akkumulátorcsomag lekapcsolását a rendszerről. Ezt követik a szivárgási teszt, majd a főpróba, amikor részlegesen lemerítik és feltöltik az egységet
Fotó megosztása:
Egy XC40 körülbelül 3500 alkatrészből áll össze
Egy XC40 körülbelül 3500 alkatrészből áll össze
Fotó megosztása:
Gyorstöltéssel 40 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el
Gyorstöltéssel 40 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el
Fotó megosztása:
4,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az XC40 Recharge. Átlagos használat mellett hatótávolsága 400 kilométer
4,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az XC40 Recharge. Átlagos használat mellett hatótávolsága 400 kilométer
Fotó megosztása:
Az alap tehát adott, de a Recharge-hoz jóval nagyobb akkumulátorok kellenek, mint a plug-in hibridhez. A genti Volvo-komplexumot ezért kibővítették, egy 1,5 év alatt felhúzott új épületben készülnek az új, 78 kWh-s egységek, melyek a két tengely között, a padlóban kapnak helyet.
Az XC40 Recharge szíve, a narancssárga akkumulátorcsomag a két tengely között
Régi nevet élesztettek újra
A Recharge szó nem először szerepel a Volvo történetében. Még 2007-ben próbálkozott a márka ezen a néven egy plug-in hibrid koncepcióval: a C30 átalakításából készített prototípus 100 kilométert tudott megtenni egyetlen töltéssel, mielőtt beindult a négyhengeres motor. Ebből fejlődött 2009-re egy tisztán elektromos prototípus. A lítiumion akkumulátorral szerelt Volvo C30 BEV 150 kilométert tudott megtenni ideális körülmények között egyetlen feltöltéssel.
A március 5-én átadott új üzem egy apró, de fontos lépést jelent a márka jövőbeli terveit illetően. A Volvo már 2025-re szeretné 40 százalékkal csökkenteni a szén-dioxid kibocsátását a 2018-as szinthez képest. A CO2-torta legnagyobb szelete az autóké (59 százalék), és arányaiban ezen a területen javítana az autógyártó a legtöbbet, de beszállítói részről is csökkenteni szeretnék a karbonlábnyomukat. Az üzem átadásakor elmondták, hogy 2025-re eladott autóik felében lesz valamilyen elektromos megoldás, lágy vagy konnektoros hibrid, illetve tisztán villanymotor-hajtás formájában. A legfontosabb hosszú távú célkitűzés a karbonsemlegessé válás: terveik szerint ez 2040-ben valósulhat meg.
A gyár területén számos szélturbinát látni
A frissen átadott részlegben a próbagyártás március második hetében kezdődik. Az akkumulátorok moduljait az LG lengyelországi gyárából szállítják Gentbe, ahol megnéztük, hogyan is készülnek ezek az egységek. Nézd végig képeinket, hogy megismerd a folyamatot!
A gyártás elején az akkumulátorcsomag alapját egy önjáró robotra helyezik, így indul a gyártás. A kék vonal mentén haladnak majd a sárga dobozok. A folyamatok egymás melletti területen zajlanak az üzemen belül, a robotok egy kört tesznek majd meg
Az akkumulátor-összeszerelési folyamat elején az alapra kerül egy olyan paszta, mely a cellák használata során keletkező hőt vezeti el, biztosítva a megfelelő hűtést
Ilyen modulok kerülnek az előző képen látható alapra
Két robotkar összesen 27, egyenként 13,3 kg-os modult pakol az alapra. A gépek között kissé igazságtalan a munkamegosztás: az egyik robot emelgeti a nehéz téglatesteket, míg a másik csavarral rögzíti őket. Ekkor zajlanak le az első tesztek is, ebben az állapotban még könnyebb kicserélni a rosszabb minőségű pakkokat. Ha valamelyik robotkarral valami történik, a másik is el tudja végezni a munkát, így a gyártás folytatódhat tovább
A modulok végleges fedése következik. Tíz csavarral először kézzel rögzítik az elemet az alaphoz a dolgozók, majd két robotkar betekeri a maradék 98 csavart
Miután az akkumulátor fedelét rögzítették, a BDU (board disconnect unit) és a magasfeszültségű kábelek kerülnek a helyükre. Előbbi lehetővé teszi az akkumulátorcsomag lekapcsolását a rendszerről. Ezt követi a szivárgási teszt, majd a főpróba, amikor részlegesen lemerítik és feltöltik az egységet
Ilyen lesz a Volvo első villanyautója
A helyszínen közelről is szemügyre vehettük az XC40 Recharge-ot. Külsejét tekintve nem sokban különbözik a már ismert XC40-től: néhány Recharge-felirat, valamint az autó eleje árulkodik arról, hogy egy tisztán elektromos autóval van dolgunk.
Hajtásán, valamint a belső égésű motor helyére kerülő extra rekeszen kívül a fedélzeti multimédiás rendszer is teljesen megújult. Akinek androidos okostelefonja van, az gyorsan eligazodik majd a Google által fejlesztett rendszeren, melyben alapértelmezetten benne lesz a techóriás térképe, alkalmazásboltja és asszisztensrendszere. Utóbbinak köszönhetően hangvezérléssel adhatunk utasítást az autónak, a Hey Google megszólítás után minden szavunkat figyeli az infotainment.
4,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az XC40 Recharge. Átlagos használat mellett hatótávolsága 400 kilométer
Az XC40 Recharge Magyarországra várhatóan 2021 nyarán érkezik meg.