Pár hete egyszerre három irányból is megkaptuk a feladatot: ugyan, nézzünk már utána, mégis mi a fene történik a Pest megyei Zsámbék egyik bevezető útjának T-alakú kereszteződésében, ahol nagyjából minden héten beesik valaki az árokba az útról. (Az iskolába a közelbe járó gyermekem osztálytársainak szülei, a közeli városban tanító feleségem ebből az irányból bejáró kolléganője és kiadónk egyik saleses munkatársa, aki szintén gyakran jár erre, egymástól függetlenül vette észre, milyen gyakran van itt baleset.)

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 1

Ha épp nincs baj, fel se tűnik, milyen rosszindulatú kereszteződés ez

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 2

Tipikus látvány arrafelé az árokban mentésre váró kocsi

Első ránézésre elég érthetetlen, miért hullanak el itt oly sokan az autóstársak közül. Egy teljesen átlagos kereszteződés ez, amelybe ráadásul egyik irányból sem érkeznek túl gyorsan az autók. Aki Szomor felől jön, markáns STOP-vonallal és felirattal, azt messze megelőzve már egy STOP-táblával is szembesül. Aki Zsámbékról jön, a településről kiérve az emelkedőn az enyhe kanyarban még szinte nem is tudott felgyorsulni országúti tempóra, aki viszont Bicske felől Zsámbékra, az tökéletesen belátja az utat, a nagyon enyhe ívű kanyarban pedig szinte elképzelhetetlen, hogy kisodródjon.

Hát akkor kik szoktak itt elesni?

Valószínűleg azok, akik a reggeli félálmos rohanásban pechükre pont egy kicsit párásabb-nedvesebb időben eszmélnek túl későn Szomor felől a STOP-táblánál és egy picit nagyobbat fékeznek annál, mint amit a tapadás a gumi és a trükkös, feketéből fehérre váltó aszfalt között elbírna. Bármilyen egyértelmű ugyanis ez a kereszteződés, tényleg valahogy fura ritmusban jön a szokatlanul előre helyezett STOP-tábla és maga a tényleges út-torkolat. És ha nem ők, hát akkor a főúton érkezők csúszhatnak le az árokba, amikor a figyelmetlenül keresztben jövőktől megijedve kapják jobbra a kormányt.

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 3

A sok törmelék mind az itt elhullott kocsikból származik

A problémát a Vezess újságírói által alapított, a közlekedésszabályozási hibák felszámolására létrehozott egyesület weboldalán rögzítettük, majd jeleztük a Magyar Közútnak, mint az érintett útszakaszok fenntartójának, üzemeltetőjének. A Közúttól az alábbi válasz érkezett:

„A 1105-ös út közel 4 kilométeres szakasza 2013/14-ben újult meg, ekkor a szakemberek megerősítették a burkolatot, az aszfaltrétegeket első osztályú minőségben építették be, amely a műszaki átadás-átvételi eljárás feltétele. Az ezt követő garanciális időszakban sem merült fel probléma a burkolat állapotával kapcsolatban. Megvizsgáltuk az érintett 1104-es és 1105-ös jelű utak csomópontjában az elmúlt öt év személyi sérüléses baleseteit is. Ebben az időszakban 5 balesetet rögzítettek, egy esetben az elsőbbség meg nem adása miatt történt baleset, négy esetben a sebességkorlátozás nem megfelelő alkalmazása miatt.”

Öt év alatt öt személysérüléses baleset, meg a ki tudja, hány koccanás, árokba esés, amiről csak az érintettek tudnak: ez azért egy helyszínen nem kevés. Sajnos ennek ellenére egyelőre nem történt itt beavatkozás. De változhat a helyzet, az útfenntartó levelének további része bizakodásra ad okot.

„A 1104-es úton 60km/órás sebességkorlátozás, valamint előzési tilalom van bevezetve a csomópont előtt mindkét irányból, a 1105-ös út felől pedig az elsőbbséget „Állj! Elsőbbségadás kötelező” tábla szabályozza. A tábla a csomópontban a bal oldalon is ismételve van, valamint az elsőbbségadási kötelezettséget is előre jelezzük a közlekedőknek. A csomópont térségében az érvényben lévő forgalmi rend tehát megfelelő, de kollégáink tartani fognak egy rendkívüli forgalmi rend felülvizsgálatot, hogy megvizsgálják az egyéb forgalombiztonsági intézkedések bevezetésének lehetőségeit.”

Mint néhány nappal ezelőtti helyszíni szemlénken megállapíthattuk, a helyzet azért javult: mivel hamarabb van világos, a kereszteződés még az enyhén szemerkélő esőben, árokba csúszásra ideális körülmények között is jóval nyugisabbnak, biztonságosabbnak tűnt errefelé az élet. A Szomor felől érkező autók ezúttal idejében lassítottak, mindenkinek sikerült megállni a STOP-vonal előtt a reggeli csúcsban, és a főútvonalon haladók sem kapkodták el rémületükben az árok felé a kormányt, amikor meglátták, hogy érkezik valaki keresztben.

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 4

Vicces, hogy a GoogleMaps 2018-as képén még látható zöld tábla már nincs is meg, időközben kiütötte valaki a helyéről

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 5

Még viccesebb, hogy a Google Maps képén is ott van az aszfalton egy helyszínelési jegy

Miért potyognak sorra az árokba a kocsik ebben a kereszteződésben? 6

Ez a jelenlegi helyzet, a szemközti zöld tábla a múlté, a fényvisszaverő kis táblák már mobil oszlopra kerültek

Ha viszont mégsem oldotta volna meg legalább őszig a helyzetet a Jóisten a korábbi napfelkeltékkel, illetve ha belefutunk a novemberbe és újrakezdődnek a potyogások, kedves errefelé közlekedő Vezess-olvasók: mindenképpen küldjetek nekünk fotót az esetleg újra árokba esett autókról, hadd jelezzük mi is újra az útkezelőnek, hogy még mindig nem tökéletes a helyzet!

Hány pontot adnál rá?
átlag
5.85
szavazat
658
Hány pontot adnál rá?

Mi történt 2019-ben a hazai utakon?

16 572 olyan közúti baleset történt 2019-ben Magyarország közútjain, amelyben valaki megsérült. Ez 2,2%-os csökkenést jelent a 2018-ban jegyzett 16 951 hasonló esethez képest. Jó hír, hogy a halálos kimenetelű balesetek számában 7,9%-os (567 helyett 522 baleset), a súlyos sérüléses balesetek terén 3,5%-os (4726 az egy évvel korábbi 4896 helyett), míg a könnyű sérüléses baleseteknél 1,4%-os (11 488-ról 11 324-re) csökkenés történt tavaly. Az elmúlt évben 38 fővel kevesebben vesztették életüket, mint 2018-ban. 2019-ben 595 ember hunyt el így. A súlyosan sérültek száma 2019-ben 3,1%-kal (5559 főről 5387 főre), a könnyen sérültek száma 1,5%-kal csökkent (16 440 fő helyett 16 190 fő).