Úgy fest, idén a megszokottnál egy kicsit több időnk lesz a gumicserére, hiszen a koronavírus miatt mindenki jobban teszi, ha nyugton marad, amíg csak lehet, és nem megy szervizbe, gumishoz, akárhova. Igaz, nagy melegben a téli gumi legalább olyan veszélyes lehet, mint télen, hóban a nyári abroncs, de talán a következő hónapot, hónapokat még ki lehet bekkelni a felszerelt télivel, és persze vannak négy évszakosak is, amik maradhatnak az autón bármeddig. Papíron ugye amúgy sem megy senki sehova. Igaz?
Az idei szezon előtt a német autóklub, az ADAC tizenkétféle nyári abroncsot vizsgált, a közepes méretű szabadidő-autókra való – ilyen például az Audi Q3, a Ford Kuga, vagy a VW Tiguan is – 235/55 R 17-es méretben. A teszten részt vevő gumikat ezúttal sem a gyártók bocsátották a rendelkezésükre, hanem igazi boltban vették mindet, ahogy a vásárlók is tennék. A vizsgálatok eredményével elégedettek voltak a szakemberek, sok abroncs szerepelt jól és csak eggyel voltak komolyabb bajok. De nézzük az eredményeket!
Első helyen végzett a Michelin Primacy 4-es abroncsa, ami egyaránt remekül szerepelt száraz és nedves felületen, valamint a tartóssága is kiváló. Az ADAC-nál az egyik legfontosabb szempont a vizes felületen nyújtott teljesítmény, az itt szerzett eredmény 40 százalékát adja a végeredménynek. 20-20 százalékot számít a száraz felületen mért teljesítmény és a kopásállóság, 10-et pedig a menetkomfort és a gördülési ellenállás, vagyis a gazdaságosság.
Második lett a Bridgestone Turanza T005, ami szárazon még túl is szárnyalta az első helyezett Michelint és a gördülési ellenállása is kisebb valamivel, de kényelme és nedves útfelületen mutatott tulajdonságai rosszabbak. A bronzérmet a Maxxis Premitra 5 vitte el, ami száraz aszfalton szintén jobban teljesített az összetettben aranyérmet szerzőnél, de ugyanennyi pontot kapott a Pirelli Cinturato P7 is, amely a vizsgált gumik közül messze a legjobban teljesített száraz úton.
A sorban csupán egy olyan abroncs található, amelyet egyáltalán nem ajánlanak, ez pedig a Laufenn S-Fit EQ, ami amúgy nem is lenne rossz gumi, ha nem szerepelt volna le olyan csúfosan vizes úton. Így viszont csak az utolsó helyet csípte meg, azt is fényévekkel a többiek mögött. Itt elolvasható az ADAC teljes tesztje, illetve az alábbi táblázatban megnézhető az ÖAMTC összefoglalója a mérésekről, hiszen közösen végezték a németekkel:
Aki úgy érzi, neki a tavalyi, 2019-es legjobbak is megteszik, az itt nézegessen adatokat, teszteredményeket. Egy évvel ezelőtt a nagyon hasonló 225/55 R17-es méretben a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 volt a bajnok, amit a Continental Premium Contact 6 követett, a Hankook Ventus Prime-mal és a Nokian Powerprooffal holtversenyben.
Kicsit nagyobb, 225/40 R 18 méretben is végzett teszteket az ADAC, ahol a nagyobb teljesítményű, sportos abroncsokat próbálták ki. A Continental PremiumContact 6 és a Michelin Pilot Sport 4 végzett az élen, megosztva az aranyérmet. Hiába lett mindkét abroncs első, mégis komoly különbségek vannak köztük. Míg a Continental elképesztően jó esőben, addig szárazon közel nem nyújt olyan jó eredményt, mint a Michelin, amely sokkal kiegyensúlyozottabban viselkedik, esőben és szárazon szinte ugyanazt a eredményt hozta. Van még egy nagy különbség: komfort terén a Continental nagyon elmarad az egész mezőnytől. Ezüstérmesből is kettő van, a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 és a Maxxis Victra Sport 5. Bár a 16-os sor vége felé található a Pirelli P Zero, akinek csak a tapadás számít – szárazon messze ez a legjobb és esőben is jól teljesített – az ne foglalkozzon a tartóssággal és egyéb úri szeszélyekkel, ezt vegye meg.
Kicsit más kategóriájú autókra – 5-ös BMW, Mercedes E-osztály, Volvo S90-re – való, 245/45 R 18 méretű abroncsokat hasonlított össze a német Auto Bild. Náluk a Continental Premium Contact 6 és a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 holtversenyben lett az első, őket a Michelin Pilot Sport 4 követi. Náluk az első hét helyezett teljesítménye egyaránt példás, – az előzök, plusz a Vredestein Ultrac Vorti, Apollo Aspire XP, Nexen N’Fera Sport, Falken Azenis FK510, utána következik a háromdarabos „jó” kategória.
Az Auto Bild közöl egy olyan táblázatot is, amelyben a különböző abroncsok féktávjai szerepelnek, nedves felületen 80 km/órás, szárazon 100 km/órás sebességről fékezve. Itt a táblázat elején a Michelin Pilot Sport 4 tanyázik, amit a Nokian Powerproof és a Bridgestone Potenza S001 követ. Tisztán látszik, hogy jó teljesítményt leginkább jó nevű gyártóktól várhat a vásárló, és az is, hogy az első öt helyezett féktávjai között alig van különbség, mindössze 2 méter. (61,9-63,9 méter, ami a két, különböző felületen mért féktáv összege) A táblázat legvégén már szomorúbb a helyzet – bár az is meglepő, hogy az 50-es lista nem túl előkelő 25. helyére szorult a Pirelli P Zero – a sereghajtóknál már 84 méter fölé is felkúszott az összesített féktáv.
Az SUV-tulajokat sem hagyja kétségek közt vergődni a német szaklap, az X5-ös BMW, Mercedes GLE, Audi Q7 kategóriájú autókra való 255/55 R 18 méretben is megcsinálták a maguk tesztjét. Nekik a Michelin Pilot Sport 4 SUV lehet a legjobb választás, de a Dunlop Sport Maxx RT 2 SUV és a harmadik helyre befutó Vredestein Ultrac Satin is mind nagyszerűen teljesítettek. A Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV és a Pirelli Scorpion Verde jó értékelést kaptak, a többiek már kicsúsztak ebből a kategóriából, de van egy nem ajánlott gumi is, a Lexani LX-Thirty. Nem meglepő, hogy ez lett az utolsó.
Bár valószínűleg kevés olyan magyar van, aki azért nem tud aludni, mert nem tudja, milyen abroncsot vegyen a C63 AMG-jére, amin már ciki a téli gumi, de ha mégis, akkor nekik eláruljuk, hogy ha 245/35 és 265/35 R 19-es méretben a Continental SportContact 6 és a Michelin Pilot Sport 4 S közül választanak, akkor belenyúltak a tutiba, hiszen holtversenyben ezek szerepeltek a legjobban, a Goodyear Eagle F1 SuperSport előtt.
Aki persze nem csak a koronavírus miatt tolná ki a gumicserét, vagy akár el is felejtené örökre a téli-nyári átállással járó macerát, annak továbbra is ott a négy évszakos abroncs, ami a télivel ellentétben nyugodtan fent maradhat nyáron is az autón. Persze ezt leginkább azoknak ajánljuk, akik városban, vagy csak keveset autóznak télen.