Durva állapotok uralkodnak Budapest útjain, és évről évre egyre rosszabb a helyzet – sajnos ezt lehet kiolvasni a legújabb rendőrségi statisztikákból.

Rekordot döntött a személysérüléses balesetek száma 2019-ben, összesen 3767 esethez kellett mentőt hívni, ami 22 százalékos emelkedés 2010-hez képest (3087). A növekedés szinte folyamatos és egyenletes volt a fővárosban az elmúlt tíz évben.

Eközben az ország összes útján mindössze 2,6 százalékos emelkedést mutatnak az adatok a 2010-2019 közötti évtizedre, mégpedig a fővárosi számokkal együtt. Ha Budapestet kivesszük ebből, kiderül, hogy az egyre romló fővárosi helyzettel párhuzamosan vidéken minimálisan, de javult a kép.

Kétrészes cikksorozatunk első összeállításában felsoroljuk azokat a budapesti utakat, amelyeken a legtöbb baleset történt tavaly. Mivel ezek igen eltérő hosszúságúak, mindegyiknél kiszámoltuk, hogy egy-egy kilométerre nézve mennyi eset volt, így kijött egy nagyrészt eltérő sorrendet mutató másik toplista: a főváros legveszélyesebb útjaié. (A második összeállításban vidékről jönnek ugyanezek a listák.)

Top25: Budapest legveszélyesebb útjai 1

Írásunk a személysérüléses közlekedési balesetekkel foglalkozik, a fogalom a 8 napon túl gyógyuló sérüléses eseteket takarja. Vagyis a sokezernyi kisebb koccanás, enyhébb ráfutásos baleset, és ilyen-olyan apróbb ütközés nincs benne, azokat nem rögzítik az állami statisztikák, hiszen nagy részükhöz nem hívnak rendőrt az érintettek (Forrás: MTI, Mihádák Zoltán)

Éppen a leginkább balesetveszélyes budapesti utakon növekedett a tragédiák száma tavaly

Hogy még pontosabb képet kapjunk a jelenlegi helyzetről, innentől csak a legfrissebb, 2019-es statisztikákat nézzük, és ezeket vetjük össze a 2018-asokkal. Ráadásul az adatok mélyére ásunk, és külön megnézzük a halálos, a súlyos, és a könnyű sérüléses balesetek alakulását ebben a két esztendőben.

Budapest összes, ezernyi kisebb-nagyobb utcácskáját, útját és körútját vizsgálva azt látjuk, hogy összességében éppen a halálos, valamint a súlyos balesetek száma csökkent, ami jó hír.

  2019 2018
Összes személysérüléses baleset 3767 3745
Halálos baleset 44 49
Súlyos sérüléses baleset 813 816
Könnyű sérüléses baleset 2910 2880

Sajnos éppen ellenkező tendenciát mutatnak a Vezess által a KSH-tól kikért számok, ha csupán azt a 25 budapesti utat nézzük, amelyeken a legtöbb baleset volt tavaly. A főváros legveszélyesebb útjain ugyanis éppen a halálos és súlyos balesetek száma emelkedett.

  2019 2018
Összes személysérüléses baleset 685 703
Halálos baleset 11 10
Súlyos sérüléses baleset 175 152
Könnyű sérüléses baleset 499 541

Itt kell egy fontos megjegyzést tennünk. Hiába bontjuk szét ennyire a statisztikákat, ezek csak az esetek, és nem az emberek számát mutatják. Magyarán a 10 vagy 11 halálos baleset alapján még nem tudjuk, hogy mennyien haltak meg ebben a 10 vagy 11 esetben.  A tendenciák megismerésére azonban tökéletesen alkalmasak az adatok.

A Váci úton van a legtöbb baleset, a Pesti út a második. Itt a 25-ös lista!

Évek óta kiemelkedik a mezőnyből a Váci út, amely ugyan a Nyugati tértől az északi városhatárig két kerületen át húzódik, mégsem a leghosszabb közút Budapesten, tehát nem ez a kiemelkedő számok oka. Viszont kétség kívül az egyik legforgalmasabb tranzitút, ugyanakkor talán ezen van a legtöbb lámpa. Szinte nincs is olyan kereszteződése, amelyen ne ez a meglehetősen egyértelmű megoldás irányítaná a járművezetőket.

Akkor mégis miért a sok tragédia? Az okok között az út adottságait szokás sorolni: nagyrészt nyílegyenes, többnyire soksávos és széles. Aki használja, napi szinten tapasztalja, hogy a nagyrészt 60-70 kilométer/per órás sebességhatárt sokan nem tartják be, ráadásul egyesek cikáznak a sávok között, amiben benne van a legbelsőben araszolgatók felelőssége is.

Így máris adott a rendőrség által évek óta első két helyen emlegetett baleseti ok: a gyorshajtás és az elsőbbségadási kötelezettség megszegése.

Sajnos a sok-sok lámpával szabályozott kereszteződés, azaz biztonságosnak tűnő gyalogátkelők ellenére is sok a gázolás. A Váci egyes részein ugyanis meglehetősen távol vannak egymástól a zebrák, ezért vakmerő társaink túlvállalják magukat, és két gyalogátkelő között is megpróbálnak átszaladni a hat-, vagy akár nyolcsávos úttesten az amúgy is lendületes forgalom közepette.

  Balesetszám Halálos Súlyos sérüléses Könnyű sérüléses
1. Váci út 79 2 20 57
2. Pesti út 51 1 9 41
3. Thököly út 50 12 38
4. Üllői út 44 2 17 25
5. Budaörsi út 33 4 29
6. Soroksári út 28 14 14
7-8. Bécsi út 27 2 12 13
7-8. Hungária körút 27 5 22
9. Andrássy út 26 6 20
10. Mogyoródi út 24 8 16
11-12. Róbert Károly körút 23 4 19
11-12. Ady Endre út 23 1 9 12
13-14. József körút 22 1 3 18
13-14. Maglódi út 22 6 15
15. Könyves Kálmán körút 21 4 17
16-18. Szentmihályi út 20 3 17
16-18. Baross utca 20 6 14
16-18. Fehérvári út 20 8 12
19. Hűvösvölgyi út 19 6 13
20. Szentendrei út 19 2 17
21-24. Szilágyi Erzsébet út 18 7 11
21-24. Fogarasi út 18 3 15
21-24. Kerepesi út 18 2 16
21-24. Erzsébet körút 18 4 14
25. Egressy út 17 3 14

Nincs változás a második helyen sem, 2018-ban is a Pesti út követte a Vácit, viszont két éve még az Andrássy volt a harmadik a feketelistán, a Budaörsi és a Soroksári előtt. A legfrissebb listán harmadik Thököly út tavaly jelentőset lépett előre az előző esztendőhöz képest, amikor még a tizedik helyen állt.

Top25: Budapest legveszélyesebb útjai 2

Két halálos áldozatot követelő tragédia a Váci úton (Forrás: MTI, Mihádák Zoltán)

Melyik úton növekedett a leginkább a balesetszám? Hol csökkent?

A helyezés mellett nagyon fontos, hogy melyek azok a részei a fővárosnak, ahol nagyobb mértékben javult, avagy éppen elkeserítően romlott a helyzet. Kezdjük azzal az öt úttal, amelyeken az egy évvel korábbihoz képest 2019-ben a legnagyobb balesetszám-csökkenést mutatnak a statisztikák.

  Balesetszám változása Összes sérüléses baleset, 2019
1. Váci út -21 79
2. Szentendrei út -11 20
3. Soroksári út -7 28
4. Szentmihályi út -6 21
5. Hűvösvölgyi út -5 20

Százalékosan mindegyik változás jelentős, ha így nézzük, a szintén hosszú, nagyrészt egyenes szakaszokból álló és lendületes autózást engedő Szentendrei úton javult a leginkább a közlekedésbiztonság. De komoly javulás volt a Vácin is, és a fenti táblázat mindegyik szereplőjén, ez kellene mindenhol, városszerte.

Sajnos van egy másik táblázatunk is, amely a problémák növekedését mutatja a fővárosi utakon. Kiemelkedően romlott közülük a helyzet a Thökölyn, amely a Hungáriával fontos sugárutat keresztez, valamint beljebb a – normális időkben – szintén telített Dózsa György utat.

  Balesetszám változása Összes sérüléses baleset, 2019
1. Thököly út +25 50
2. Ady Endre út minimum +7 22
3. Üllői út +7 44
4. Pesti út +6 51
5. Mogyoródi út +5 24

Drasztikus a romlás a Thökölyn, ennél finomabban nem fogalmazhatunk, duplázódott a sérüléses balesetek száma egy év alatt, amivel sürgősen kezdeni kell valamit. Százalékosan nézve a kedvezőtlen változásokat, a Mogyoródit kell kiemelni.

Az Ady Endre útnál azért írtuk, hogy „minimum +7”, mert 2018-ban nem szerepelt az első 30-ban, amelybe az utolsó helyezett akkor 16 balesettel került be, azaz legalább ennyivel emelkedett rajta a balesetszám.

Top25: Budapest legveszélyesebb útjai 3

Gyalogosgázolás után helyszínelnek rendőrök az Andrássy út egyik zebrájánál (Forrás: MTI, Mihádák Zoltán)

A József körút Budapest legveszélyesebb útja! Thököly, Andrássy a sorrend

Változás történt az élen, a kora reggeltől késő estig zsúfolt, nem csak autókkal, hanem bringásokkal és gyalogosokkal teli József körút Budapest legveszélyesebb útja. Itt történt tavaly a legtöbb tragédia egy kilométerre nézve, két éve második volt azon a listán, amelyre senki nem szeretne felkerülni. Érdekes ugyanakkor, hogy a Nagykörút más részein mennyivel kevesebb a személysérüléses baleset, a lista közelében sincsenek (Teréz körút, Szent István körút). Ha valaki ismeri a VIII. kerületi szakasz gyenge, sok balesetet hozó pontját, írja meg.

A fenti táblázatok után nem meglepő módon a Thököly út a második, a 2018-as ötödik helyről ugrott előre. Ha lezajlik a vírus okozta őrület, és visszatérnek az önkormányzatok a normális napi működéshez, érdemes lenne megnézni a leginkább érintett Zugló vezetésének (és talán Józsefvárosénak), hogy mi zajlik a Baross tér és a Bosnyák között.

  Balesetszám egy kilométerre, 2019 Összes személysérüléses baleset, 2019
1.  József körút 18,3 22
2. Thököly út 16,6 50
3. Andrássy út 13 26
4. Baross utca 9,5 21
5. Hungária körút 7,3 27

A két éve még első Andrássy út két kilométerén – amely nyílegyenes, és minden kereszteződése lámpás – változatlanul indokolatlan ennyi járműzúzás. Budapest legszebb sugárútján a fasor mentén sétáló turistalányok helyett a forgalomra kellene figyelni, meg a többi járműre.

A feketelista számos útjára igaz, hogy csak lépésben halad rajta a kocsisor, az autók átlagsebessége hétköznap, napközben nemigen éri el a 20 kilométer/órás átlagsebességet sem. Tehát nem az abszolút gyorshajtás a balesetveszély elsődleges forrása.