Durva állapotok uralkodnak Budapest útjain, és évről évre egyre rosszabb a helyzet – sajnos ezt lehet kiolvasni a legújabb rendőrségi statisztikákból.
Rekordot döntött a személysérüléses balesetek száma 2019-ben, összesen 3767 esethez kellett mentőt hívni, ami 22 százalékos emelkedés 2010-hez képest (3087). A növekedés szinte folyamatos és egyenletes volt a fővárosban az elmúlt tíz évben.
Eközben az ország összes útján mindössze 2,6 százalékos emelkedést mutatnak az adatok a 2010-2019 közötti évtizedre, mégpedig a fővárosi számokkal együtt. Ha Budapestet kivesszük ebből, kiderül, hogy az egyre romló fővárosi helyzettel párhuzamosan vidéken minimálisan, de javult a kép.
Kétrészes cikksorozatunk első összeállításában felsoroljuk azokat a budapesti utakat, amelyeken a legtöbb baleset történt tavaly. Mivel ezek igen eltérő hosszúságúak, mindegyiknél kiszámoltuk, hogy egy-egy kilométerre nézve mennyi eset volt, így kijött egy nagyrészt eltérő sorrendet mutató másik toplista: a főváros legveszélyesebb útjaié. (A második összeállításban vidékről jönnek ugyanezek a listák.)
Éppen a leginkább balesetveszélyes budapesti utakon növekedett a tragédiák száma tavaly
Hogy még pontosabb képet kapjunk a jelenlegi helyzetről, innentől csak a legfrissebb, 2019-es statisztikákat nézzük, és ezeket vetjük össze a 2018-asokkal. Ráadásul az adatok mélyére ásunk, és külön megnézzük a halálos, a súlyos, és a könnyű sérüléses balesetek alakulását ebben a két esztendőben.
Budapest összes, ezernyi kisebb-nagyobb utcácskáját, útját és körútját vizsgálva azt látjuk, hogy összességében éppen a halálos, valamint a súlyos balesetek száma csökkent, ami jó hír.
2019 | 2018 | |
Összes személysérüléses baleset | 3767 | 3745 |
Halálos baleset | 44 | 49 |
Súlyos sérüléses baleset | 813 | 816 |
Könnyű sérüléses baleset | 2910 | 2880 |
Sajnos éppen ellenkező tendenciát mutatnak a Vezess által a KSH-tól kikért számok, ha csupán azt a 25 budapesti utat nézzük, amelyeken a legtöbb baleset volt tavaly. A főváros legveszélyesebb útjain ugyanis éppen a halálos és súlyos balesetek száma emelkedett.
2019 | 2018 | |
Összes személysérüléses baleset | 685 | 703 |
Halálos baleset | 11 | 10 |
Súlyos sérüléses baleset | 175 | 152 |
Könnyű sérüléses baleset | 499 | 541 |
Itt kell egy fontos megjegyzést tennünk. Hiába bontjuk szét ennyire a statisztikákat, ezek csak az esetek, és nem az emberek számát mutatják. Magyarán a 10 vagy 11 halálos baleset alapján még nem tudjuk, hogy mennyien haltak meg ebben a 10 vagy 11 esetben. A tendenciák megismerésére azonban tökéletesen alkalmasak az adatok.
A Váci úton van a legtöbb baleset, a Pesti út a második. Itt a 25-ös lista!
Évek óta kiemelkedik a mezőnyből a Váci út, amely ugyan a Nyugati tértől az északi városhatárig két kerületen át húzódik, mégsem a leghosszabb közút Budapesten, tehát nem ez a kiemelkedő számok oka. Viszont kétség kívül az egyik legforgalmasabb tranzitút, ugyanakkor talán ezen van a legtöbb lámpa. Szinte nincs is olyan kereszteződése, amelyen ne ez a meglehetősen egyértelmű megoldás irányítaná a járművezetőket.
Akkor mégis miért a sok tragédia? Az okok között az út adottságait szokás sorolni: nagyrészt nyílegyenes, többnyire soksávos és széles. Aki használja, napi szinten tapasztalja, hogy a nagyrészt 60-70 kilométer/per órás sebességhatárt sokan nem tartják be, ráadásul egyesek cikáznak a sávok között, amiben benne van a legbelsőben araszolgatók felelőssége is.
Így máris adott a rendőrség által évek óta első két helyen emlegetett baleseti ok: a gyorshajtás és az elsőbbségadási kötelezettség megszegése.
Sajnos a sok-sok lámpával szabályozott kereszteződés, azaz biztonságosnak tűnő gyalogátkelők ellenére is sok a gázolás. A Váci egyes részein ugyanis meglehetősen távol vannak egymástól a zebrák, ezért vakmerő társaink túlvállalják magukat, és két gyalogátkelő között is megpróbálnak átszaladni a hat-, vagy akár nyolcsávos úttesten az amúgy is lendületes forgalom közepette.
Balesetszám | Halálos | Súlyos sérüléses | Könnyű sérüléses | |
1. Váci út | 79 | 2 | 20 | 57 |
2. Pesti út | 51 | 1 | 9 | 41 |
3. Thököly út | 50 | – | 12 | 38 |
4. Üllői út | 44 | 2 | 17 | 25 |
5. Budaörsi út | 33 | – | 4 | 29 |
6. Soroksári út | 28 | – | 14 | 14 |
7-8. Bécsi út | 27 | 2 | 12 | 13 |
7-8. Hungária körút | 27 | – | 5 | 22 |
9. Andrássy út | 26 | – | 6 | 20 |
10. Mogyoródi út | 24 | – | 8 | 16 |
11-12. Róbert Károly körút | 23 | – | 4 | 19 |
11-12. Ady Endre út | 23 | 1 | 9 | 12 |
13-14. József körút | 22 | 1 | 3 | 18 |
13-14. Maglódi út | 22 | – | 6 | 15 |
15. Könyves Kálmán körút | 21 | – | 4 | 17 |
16-18. Szentmihályi út | 20 | – | 3 | 17 |
16-18. Baross utca | 20 | – | 6 | 14 |
16-18. Fehérvári út | 20 | – | 8 | 12 |
19. Hűvösvölgyi út | 19 | – | 6 | 13 |
20. Szentendrei út | 19 | – | 2 | 17 |
21-24. Szilágyi Erzsébet út | 18 | – | 7 | 11 |
21-24. Fogarasi út | 18 | – | 3 | 15 |
21-24. Kerepesi út | 18 | 2 | – | 16 |
21-24. Erzsébet körút | 18 | – | 4 | 14 |
25. Egressy út | 17 | – | 3 | 14 |
Nincs változás a második helyen sem, 2018-ban is a Pesti út követte a Vácit, viszont két éve még az Andrássy volt a harmadik a feketelistán, a Budaörsi és a Soroksári előtt. A legfrissebb listán harmadik Thököly út tavaly jelentőset lépett előre az előző esztendőhöz képest, amikor még a tizedik helyen állt.
Melyik úton növekedett a leginkább a balesetszám? Hol csökkent?
A helyezés mellett nagyon fontos, hogy melyek azok a részei a fővárosnak, ahol nagyobb mértékben javult, avagy éppen elkeserítően romlott a helyzet. Kezdjük azzal az öt úttal, amelyeken az egy évvel korábbihoz képest 2019-ben a legnagyobb balesetszám-csökkenést mutatnak a statisztikák.
Balesetszám változása | Összes sérüléses baleset, 2019 | |
1. Váci út | -21 | 79 |
2. Szentendrei út | -11 | 20 |
3. Soroksári út | -7 | 28 |
4. Szentmihályi út | -6 | 21 |
5. Hűvösvölgyi út | -5 | 20 |
Százalékosan mindegyik változás jelentős, ha így nézzük, a szintén hosszú, nagyrészt egyenes szakaszokból álló és lendületes autózást engedő Szentendrei úton javult a leginkább a közlekedésbiztonság. De komoly javulás volt a Vácin is, és a fenti táblázat mindegyik szereplőjén, ez kellene mindenhol, városszerte.
Sajnos van egy másik táblázatunk is, amely a problémák növekedését mutatja a fővárosi utakon. Kiemelkedően romlott közülük a helyzet a Thökölyn, amely a Hungáriával fontos sugárutat keresztez, valamint beljebb a – normális időkben – szintén telített Dózsa György utat.
Balesetszám változása | Összes sérüléses baleset, 2019 | |
1. Thököly út | +25 | 50 |
2. Ady Endre út | minimum +7 | 22 |
3. Üllői út | +7 | 44 |
4. Pesti út | +6 | 51 |
5. Mogyoródi út | +5 | 24 |
Drasztikus a romlás a Thökölyn, ennél finomabban nem fogalmazhatunk, duplázódott a sérüléses balesetek száma egy év alatt, amivel sürgősen kezdeni kell valamit. Százalékosan nézve a kedvezőtlen változásokat, a Mogyoródit kell kiemelni.
Az Ady Endre útnál azért írtuk, hogy „minimum +7”, mert 2018-ban nem szerepelt az első 30-ban, amelybe az utolsó helyezett akkor 16 balesettel került be, azaz legalább ennyivel emelkedett rajta a balesetszám.
A József körút Budapest legveszélyesebb útja! Thököly, Andrássy a sorrend
Változás történt az élen, a kora reggeltől késő estig zsúfolt, nem csak autókkal, hanem bringásokkal és gyalogosokkal teli József körút Budapest legveszélyesebb útja. Itt történt tavaly a legtöbb tragédia egy kilométerre nézve, két éve második volt azon a listán, amelyre senki nem szeretne felkerülni. Érdekes ugyanakkor, hogy a Nagykörút más részein mennyivel kevesebb a személysérüléses baleset, a lista közelében sincsenek (Teréz körút, Szent István körút). Ha valaki ismeri a VIII. kerületi szakasz gyenge, sok balesetet hozó pontját, írja meg.
A fenti táblázatok után nem meglepő módon a Thököly út a második, a 2018-as ötödik helyről ugrott előre. Ha lezajlik a vírus okozta őrület, és visszatérnek az önkormányzatok a normális napi működéshez, érdemes lenne megnézni a leginkább érintett Zugló vezetésének (és talán Józsefvárosénak), hogy mi zajlik a Baross tér és a Bosnyák között.
Balesetszám egy kilométerre, 2019 | Összes személysérüléses baleset, 2019 | |
1. József körút | 18,3 | 22 |
2. Thököly út | 16,6 | 50 |
3. Andrássy út | 13 | 26 |
4. Baross utca | 9,5 | 21 |
5. Hungária körút | 7,3 | 27 |
A két éve még első Andrássy út két kilométerén – amely nyílegyenes, és minden kereszteződése lámpás – változatlanul indokolatlan ennyi járműzúzás. Budapest legszebb sugárútján a fasor mentén sétáló turistalányok helyett a forgalomra kellene figyelni, meg a többi járműre.
A feketelista számos útjára igaz, hogy csak lépésben halad rajta a kocsisor, az autók átlagsebessége hétköznap, napközben nemigen éri el a 20 kilométer/órás átlagsebességet sem. Tehát nem az abszolút gyorshajtás a balesetveszély elsődleges forrása.