Nehéz megemészteni a traffipaxok 2019-es termését: 687 ezer gyorshajtást rögzítettek a VÉDA-rendszer készülékei tavaly, amely átlagosan az év minden egyes napjára 1883 darab csekket, és 64,7 millió forintnyi bírságot jelent.

Mi a fene zajlik a magyar utakon? Erről már sokat írtunk (itt és itt és itt), most az vizsgáljuk meg, hogy hol van a legtöbb probléma. Az ország legveszélyesebb útjait soroló cikksorozatunk második része a 19 megye főútjaival és autópályáival foglalkozik (az első Budapesttel), a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kikért legfrissebb adatokkal bemutatjuk a balesetek száma szerinti sorrendet, külön foglalkozunk a leszerepelt sztrádákkal, kiszámoljuk, hogy kilométerre nézve melyik közútra vonultak ki szirénázva a mentők és a rendőrök a legtöbbször.

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 1

Írásunk a személysérüléses közlekedési balesetekkel foglalkozik, a fogalom a 8 napon túl gyógyuló sérüléses eseteket takarja. Vagyis a sokezernyi kisebb koccanás, enyhébb ráfutásos baleset és ilyen-olyan apróbb ütközés nincs benne, azokat ugyanis nem rögzítik az állami statisztikák, hiszen nagy részükhöz nem hívnak rendőrt az érintettek (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

Melyik 20 úton volt a legtöbb baleset 2019-ben?

A Lánchíd büszke oroszlánjai és a záhonyi határátkelő kopottas vashídja között húzódik a bulvársajtó által egyszerűen csak „horrorútnak” minősített 4-es főút. Az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is az ország keleti felét átszelő, kiemelkedő tehergépjármű-forgalmat is bonyolító tranzitvonalon történt a legtöbb személysérüléses baleset, de a Vezess által kikért legfrissebb KSH-adatok jelentős és örömteli változást mutatnak. 22 százalékos csökkenést 2019-ben a két évvel korábbihoz képest.

Sajnos nem mindenhol ilyen kedvező a helyzet, ellenkezőleg: jelentős balesetszám-növekedéssel a feketelista másodikja lett a 6-os út, majd – első blikkre meglepő módon – két autópálya következik a sorban.

A jobb oldali hasábban a két évvel ezelőtti helyzethez képest tüntettük fel a változásokat, több helyen látványosak a különbségek. Sajnos az első tíz útból héten növekedett a tragédiák száma tavaly.

  Halálos Súlyos Könnyű Összes baleset Változás 2017-hez
1.           4-es főút 15 45 119 179 -48
2.           6-os 4 46 108 158 +43
3.           M1 12 51 82 145 +20
4.           M3 6 34 91 131 +3
5.            3-as 6 26 95 127 +10
6.            1-es 11 38 67 116 +6
7.            5-ös 6 31 65 102 +15
8.            M0 4 28 65 97 +8
9.            7-es 8 26 62 96 -8
10.         M5 9 23 58 90 -6
11.          51-es 7 19 62 88 -2
12.         8-as 5 24 49 78 -24
13.         47-es 4 30 43 77 -22
14.         82-es 7 21 47 75 n.a.
15.          2-es 3 20 51 74 +17
16.          M7 4 22 47 73 -14
17.          44-es 4 30 29 63 n.a.
18.         10-es 3 13 45 61 n.a.
19-20.   71-es 4 20 36 60 -1
19-20.   84-es 4 28 28 60 -2

Régóta problémás a 4-es főút, de a beindult változások optimizmusra adnak okot. 2018 májusában közölte az Európai Unió, hogy 265 millió eurót (akkori árfolyamon 82 milliárd forintot) ad a legzűrösebb magyar tranzitút biztonságosabbá tételére, kvázi sztrádává bővítésére. Azóta komoly építkezések történtek, újabb és újabb 2×2 sávos, középen fémkorláttal elválasztott szakaszokat adtak át mosolygó politikusok, és a támogatás eredményei már a tavalyi statisztikákban is szépen látszanak. 

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 2

Február 7-én átadták az M4-es új szakaszát Cegléd és az M0 között (Fotó: NIF Zrt.)

Sajnos az gyorsforgalmi út önmagában nem garancia a biztonságos közlekedésre, hiába adott hozzá szinte minden, a szabályokat is be kell tartani. Elég csak ránézni a fenti táblázat első felére: a top 10-ben négy darab sztráda szerepel, kettő az első négyben!

Külön kiemelendő, hogy jelentősen nőtt az M1-esen, az 5-ös és a 2-es főúton a balesetszám tavaly. Utóbbinál elgondolkodtató a 78 kilométeres hosszra vetített 74 súlyos baleset egy év alatt, ami durván kétszer rosszabb arány, mint a 4-esnél. 

A halálos balesetek szerinti sorrend

Már csak azért is örömteliek a 4-es főút további, idén is folytatódott munkálatai, mert egyértelműen látszik, hogy az ország kelet-nyugati átmenő forgalma okozza a legtöbb tragédiát – reméljük, itt is lesznek még további változások. Ezt még világosabban mutatja az alábbi táblázat, amelynek első három helyén olyan út van, amelyek kvázi vízszintesen szelik át hazánkat: ezeken halnak meg a legtöbben.

  Közút Halálos baleset Változás 2017-hez
1. 4 15 -7
2. M1 12 +4
3. 1 11 +7
4. M5 9 -1
5. 7 8
6-7. 51 7 n.a.
6-7. 82 7 n.a.
8-10. M3 6 +3
8-10. 3 6 -1
8-10. 5 6

Igen, jól látják, itt is a 4-es főút mutatja a pozitív változást, viszont Budapest és Hegyeshalom közé több rendőrautó kell majd az M1 és az 1-es főút mellé, amikor a járvány végeztével visszaáll az elmúlt esztendőkben megszokott erős forgalom. Északnyugaton egyértelműen romlott a helyzet.

Egyre rosszabb a helyzet az autópályákon?

Elvileg a legbiztonságosabb hely a közúti közlekedésre a sztráda, sajnos mégis indokolt a kérdés. Az alábbi táblázatban szereplő hat autópályán összességében több személysérüléses baleset történt tavaly a két évvel korábbinál. Különösen elgondolkodtatóak az M1-es adatai, és az, hogy éppen az első három helyezettnél növekedett a balesetszám.

  Halálos Súlyos Könnyű Összes baleset Változás 2017-hez
1.     M1 12 51 82 145 +20
2.    M3 6 34 91 131 +3
3.    M0 4 28 65 97 +8
4.    M5 9 23 58 90 -6
5.    M7 7 22 47 73 -14
6.    M6 1 13 32 46 n.a.

Itt is látszódnak kedvező változások, százalékosan is komolynak tűnik az M7-es balesetszám-csökkenése, ami mellé rögtön vegyük hozzá a cikk első táblázatából a 7-es főút javuló statisztikáit is. Pedig tavaly nem csökkent a főváros és a Balaton közötti személyautó-forgalom, és Letenyénél sem lépett be kevesebb kamion az országba, sőt.

Új arcát mutatja Magyarország horrorútja? 3

Tragédia autópályán (Fotó: MTI, Krizsán Csaba)

Melyik úton mennyi kilométerre jut egy baleset?

Ez az igazán elgondolkodtató lista, amit tovább lehetne árnyalni a különböző utak forgalmi adataival, de sajnos csak május környékén lesznek elérhetőek 2019-re. Így is hatalmas különbségeket mutat a táblázatunk: az M0 fejlesztései ellenére ma is ez a legveszélyesebb közút, ha így számoljuk, tavaly minden 800 méterére jutott egy-egy baleset. Budapest körgyűrűjén két és félszer rosszabb az arány a még mindig az országos élmezőnyhöz tartozó tizedik helyezetthez képest.

  Közút száma Mennyi kilométerre jutott egy baleset?
1. M0 0,79
2. 2 1,05
3. 82 1,06
4. M1 1,18
5. 10 1,22
6. 1 1,52
7. 6 1,65
8. 5 1,81
9. M5 1,92
10. 71 1,93

Két éve is az M0 volt a legveszélyesebb, akkor az M1 és a 2-es számú főút követte, majd a 25-ös és a 4-es következett. Igen, jól látják, a 4-es főutat ebben a táblázatban már hiába keresik! 2019-ben kiesett a top 10-ből, ilyenre sem emlékszünk.

Kíváncsian várjuk, hogy a rengeteg baleset miatt eddig első számú horrorútnak tartott 4-es főút a legfrissebb, 2020-ban átadott fejlesztései mennyivel csökkentik tovább a karambolokat. Talán lassan itt az ideje másként nézni erre az útra: hiszen ha a 352 kilométeres hosszához nézzük immár a tavalyi balesetszámot, csak a 11. legveszélyesebb út az országban.

2020 tavaszán kijelenthetjük: a legnagyobb tranzitutakkal összehasonlítva átlagossá vált a 4-esen autózva a baleset kockázata.

Ha kíváncsi a vidékieknél sokkal veszélyesebb budapesti utak feketelistájára, itt megnézheti, hol vannak a fővárosban a legzűrösebb utak.