Használt autók esetében adott egy szűk, de elkötelezett vevőköre az LPG-s autóknak, akik vagy eleve autógázra átalakított kocsikat keresnek vagy a megvett benzinest építtetik át benzinnel és autógázzal is működőre. Az új autóknál viszont az autógáz előnyei dacára nagy a pangás a gyári garanciát megőrző átalakításokkal. (Garanciaidőn belüli utólagos beszereléssel ugrik a gyári jótállás.) A Vezess körkérdésére válaszoló márkák az Alfától a Suzukiig idén és jövőre sem tervezik LPG-s autók importját, a Dacia és a Renault vezérképviselete viszont szembemegy az árral.
Citroën, FIAT, Opel, Škoda: voltak kísérletek
Régebben – többek között – a Citroën, a Chevrolet, a FIAT, az Opel és a Škoda importőre is kínált LPG-s verziókat a garancia megőrzésével, ahogy Daciából is érkezett már központilag LPG-s. Az 1,6-os Dustert mi is teszteltük. Ezek az autók azonban kifutottak, eltűntek, talán mert a darabszámokhoz képest túl nagy beruházás a karbantartási hátterüket megteremteni az országos márkaszerviz-hálózatokban.
Most azonban a Lodgyt és a Dokkert leszámítva az összes Dacián elérhető a gázüzem lehetősége. A bevezető időszakban azonos áron választhat az ügyfél csak benzinnel vagy benzinnel és LPG-vel is működő modelleket. A felár egyébként 150 000 Ft, ami alig több mint a fele egy nem garanciális, utólagos LPG-átalakításnak.
LPG-vel sem jön vissza a szívómotor
Magyarországon a Sandero, a Logan, a Logan MCV (kombi) és a Duster jelenik meg gyári LPG-szettel. Mindegyikben a 12 szelepes, háromhengeres, 99 köbcentis 1,0 TCe motor van, az új fejlesztésű háromhengeres. A teljesítmény ugyanúgy 100 lóerő, mint benzineseken, a forgatónyomaték a benzinnél jóval tisztább üzemanyagot használva 10 Nm-rel, 170 Nm-re nő 2000 percenkénti fordulatszámon.
Kár, hogy az LPG-s Lodgy később sem lesz elérhető itthon, mert az 1,6 SCi szívómotorral és a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezményével valószínűleg lenne vevőköre. De a mi régiónkban a Renault nem értékesíti ezt a motort a károsanyag-kibocsátási előírások szigorítása miatt.
Ezeken a Daciákon megmarad a csomagtér, mert az összes pótkeréktartályos, a pótkerék azonban odalesz a 32 literes, bődületesen erős acélból gyártott gáztank helyigénye miatt. Gyárilag defektjavító készlettel jönnek ezek az autók, aki ragaszkodik a pótkerékhez, kénytelen megvenni és a csomagtérbe tenni.
Mélygarázs: elvileg OK
Sok parkolóház még mindig ki szeretné tiltani az LPG-s autókat, ami a tájékozatlanságukból fakadhat, de a dörgedelmes táblácskák nagyon nincsenek összhangban az érvényes szabályozással. 2001 óta a biztonsági szelepes LPG-s autók beállhatnak mélygarázsokba is, az első szintre mindenképp. A biztonsági szelep az utólag átalakított autókban is mind benne van régóta, ez engedi ki a tűz esetén megnövekvő nyomású gázt a tartályból, megelőzendő a tartály felrobbanását.
Aki be mer ülni egy benzines autóba, az legyen annyira intelligens, hogy nem retteg az autógáztól! Mert ezek a rendszerek abszolút biztonságosak, egyszerűen csak itthon ritkák és nem elég ismertek, szemben mondjuk Olaszországgal.
Ezért tér vissza az LPG
Idén az autógyártóknak minden gramm szén-dioxid számít, amivel csökkenteni lehet az eladott autók átlagos szén-dioxid-kibocsátását. Mivel a Daciákat legnagyobbrészt magánvásárlók veszik, ebben az árkategóriában az emberek igen gondosan megvizsgálják, mire is adják ki saját pénzüket. Az elkölthető összeg elég ritkán fedez egy második, harmadik autóként, rövid távokra kiválóan használható elektromos autót, egyszerűen azért, mert a legolcsóbb elektromos autók árából is kijön két Duster vagy három Logan kombi.
Ennek ellenére a Dacia is közeledik első villanyautója bevezetéséhez, de az első elektromos modell legkorábban idén év végén jelenhet meg az importőrtől származó legfrissebb információnk szerint (bevezetése azonban változhat). Ha meg is jön november-december táján, nem segít lejjebb nyomni az eladott autók 2020-as flottaátlagát.
Közben a vevőkör itt is a benzineseket preferálja, a sokkal kevesebbet fogyasztó és a velük összevethető Otto-motoroknál mintegy 15 százalékkal csekélyebb CO2-kibocsátású dízelekre nem számíthat a cég. Mivel az akkumulátoros elektromos autó túl drága volna, valamit ki kellett találni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére.
Tisztább égés, kisebb környezetszennyezés
CO2-ben 10 százalékkal jobbak az LPG-t használó motorok a benzineseknél, de a kőolajlepárlás melléktermékeként keletkező autógáz elsősorban nem ezért élvez Európa-szerte adókedvezményt, olcsóbbá téve az autózást.
Szén-monoxidból, nitrogén-oxidból és elégetlen szénhidrogénekből praktikusan ugyanannyi marad a kipufogógázban, de autógáz elégetésekor gyakorlatilag nem keletkeznek PM10 méretű szilárd részecskék, ami a városi légszennyezés fontos eleme. Az LPG-s autók kipufogócsövét sokkal kevesebb kén-dioxid, formaldehid, policiklikus aromás szénhidrogén és rákkeltő benzol hagyja el, mint a benzinnel használtakat.
Mennyivel olcsóbb LPG-vel autózni? Főleg most?
De az egyszeri autóvásárlót jobban érdekli, mennyivel kevesebbet költ üzemanyagra egy LPG-s, mint egy benzines Daciával, amikor nem benzint tankol, amit továbbra is megtehet. A 290 Ft körülire csökkent benzinár idejében a megtakarítás jóval kisebb a sok év átlagában reálisnál. Az autógáz a cikk írásakor 205 forint körül tankolható, mert ennek az ára a benzinével egy irányba mozog, de mindig tompábban, így lassabban megy le és később is drágul.
Többletfogyasztás LPG-ből: mennyi is az annyi?
Valamiért a Dacia központja LPG-üzemben a 95-öshöz képest igen magas többletfogyasztással kalkulál, például a Loganra 24,6-27,3 százalékkal. Bár a gyári adatokat zsigerből tiszteljük, ez rendkívül furcsa, mert a gázrendszerek beszállítói, beszerelői és a való élet által visszaigazolt érték 15 százalék, vagy kevesebb egy jól beállított gázrendszernél. Ezt bizonyítják a Spritmonitor.de tankolási naplói is.
Valamennyi Opel Zafirát listázva a benzinesek átlaga 8,39, az LPG-t tankolóké 9,39 l/100 km. Az összes naplózott Renault Mégane esetében a benzinesek nagy átlaga 8,03, a gázzal futóké 9,21 l/100 km. A valós többletfogyasztást azért sem érdemes 15 százaléknál magasabbra becsülni, mert valószínűleg több erős és szomjas motorváltozat kap gázszettet, mint ahány takarékosabb, kisebb teljesítményű verzió.
Autógázból 15 százalékos többletfogyasztással számolunk, ehhez ld. a keretest. Ha 7 liter/100 km a benzinfogyasztás, akkor legyen 8,3 liter a gázfogyasztás, hogy lefedjük a hidegüzemi benzinigény költségét. (A befecskendezős gázautók motorja is benzinnel indul be és a hűtővíz melegedésével automatikusan vált LPG-re.)
Tehát 95-ös motorbenzinnel 2030 forintba kerül megtenni 100 kilométert, 1700-ba autógázzal. 10 000 kilométeren 33 ezer, 100 ezer kilométerre 330 000 forint a megtakarítás most, amikor a 95-ös ára lezuhant. De a 300 Ft alatti helyett legtöbbször sajnos 400 Ft körül tankolunk 95-öst, ilyenkor az autógáz ára 220-250 Ft között szór.
Hosszabb időtávon a két üzemanyag között az árkülönbség 130-170 Ft literenként attól függően, ki hol tankol. A megtakarítás igen csekély részét viszi el az a néhány szűrőcsere és a vizsgákat megelőző gázbiztonsági szemle, amit az LPG az amúgy is kötelező karbantartáson felül igényel.
Cikkünk írásakor nincs értelme a „mikor térül meg az autógázzal is tankolható Dacia” kérdésnek, mert a technika bevezetésekor a benzinnel vagy LPG-vel egyaránt működő Daciák ugyanannyiba kerülnek, mint a sima benzinesek.
Beszállítója a Landirenzo
Ahogy befecskendező-rendszert sem gyártanak az autógyártók, úgy az autógáz-ellátó rendszer is egy erre specializálódott cég terméke. A gázüzemű Daciák beszállítója a Landirenzo. Ebben a műfajban egy igazán neves, olasz cég, amely sűrített földgázas és autógázas rendszereket egyaránt gyárt. Benzinesek gázososítása mellett dízelmotorok gázbefecskendezésével is foglalkozik, úgy LPG-s mint CNG-s kivitelben.
A vállalatnak van megoldása a közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős motorok gáz-benzin kettős üzemére is. A benzin-befecskendezők védelme és tisztítása érdekében a benzines injektorok pár ütemre gázüzemben is átveszik az üzemanyag-ellátást, amiből a vezető nem vesz észre semmit és a benzinráfordítás is igen csekély.
LPG-vel jöhet a Clio és a Captur is
Pár hét múlva a Renault Clióból és a Capturből is fent lesz az árlistán az autógázzal is működő verzió. Arról sajnos még nem tudunk mit írni, hogy az ő esetükben lesz-e felára a gázüzemnek, és ha igen, mekkora ártöbbletet kell visszatermelni a tankolásokkal.
Akinek most felcsillant a szeme a gyári garanciás LPG-s Renault-k kapcsán, legyen türelmes! A Daciákkal ellentétben az autógázas Renault-modellek várakozási ideje igen hosszúra is nyúlhat, bár a koronavírus-járvány miatti gyárleállások miatt az átadás időpontja bármely márka gyártásból rendelt új autójára bizonytalan lehet.
További cikkeink a témában az LPG használatáról, karbantartási igényéről, autógázas használt autók megvásárlásáról
100-ról 200 ezer kilométerre autógázzal
Taxis kérdés: mivel a legolcsóbb sokat menni?
Bírják a használt japán autók az LPG-t?
Így vegyél LPG-s használt autót!
G Astra, autógázzal: autózás a legolcsóbban
Az öt leggyakoribb tévhit az LPG-vel kapcsolatban
Mibe kerül az autógázszett beépítése?